نشست مجمع نمایندگان گیلان با دستگاههای جهاد کشاورزی گیلان

به گزارش دیارمیرزا رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان شامگاه پنجشنبه در این نشست ضمن آرزوی طاعات و عبادات گفت:  گیلان یک استان کشاورزی و دارای ۳۱۷ هزار بهره بردار است. وی همچنین با اعلام اینکه سالانه ۴۳۴ هزار هکتار اراضی استان زیر کشت انواع محصولات زراعی و باغی می رود، اظهارداشت:  گیلان ۹ دهم درصد […]

به گزارش دیارمیرزا رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان شامگاه پنجشنبه در این نشست ضمن آرزوی طاعات و عبادات گفت:  گیلان یک استان کشاورزی و دارای ۳۱۷ هزار بهره بردار است.

وی همچنین با اعلام اینکه سالانه ۴۳۴ هزار هکتار اراضی استان زیر کشت انواع محصولات زراعی و باغی می رود، اظهارداشت:  گیلان ۹ دهم درصد مساحت کشور را دارد ولی با تلاش کشاورزان سالانه ۲.۵ میلیون  تن  انواع محصولات کشاورزی در این استان تولید می شود.

رئیس جهاد کشاورزی با بیان اینکه  گیلان از حیث تنوع کشت جزء چهار استان برترکشور است، گفت: در این خطه از شمال ایران سالانه هزار و ۳۷۴ هزار تن محصول زراعی، ۶۱۲ هزار تن محصولات باغی، ۴۸۳ هزار تن محصولات دامی و ۳۴ هزار تن محصولات شیلاتی تولید و به بازار مصرف عرضه می شود.

وی تصریح کرد: جایگاه گیلان با توجه به اینکه استان کوچکی هست ولی در تولید محصولات کشاورزی جایگاه ویژه خود را دارد.

شعبان نژاد افزود: گیلان با داشتن ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار مقام اول کشور ولی از حیث میزان برداشت محصول  به دلیل کشت ارقام بومی مقام دوم را دارد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه سالانه یک میلیون ۱۰۰ هزار تن شلتوک و ۷۰۰ هزار تن برنج سفید در گیلان تولید می شود، اظهارداشت:  این استان در تولید چای، فندق، بادام زمینی و نوغان مقام مقام اول، زیتون و جوجه یک روزه مقام سوم و پرورش مرغ اجداد مقام دوم کشور را دارد.

رئیس جهاد کشاورزی گیلان با عنوان اینکه بر اساس آمارنامه سال ۱۳۸۸  کشور، بیست و سه و نیم درصد جمعیت استان نسبت به جمعیت شاغل در بخش کشاورزی مشغول هستند، یادآورشد: تولید ناخالص داخلی استان به قیمت بازار و ارزش افزوده بخش کشاورزی ۱۳ درصد است.

در این نشست مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره شرکت سهامی پرورش کرم ابریشم ایران، معاون منابع طبیعی و آبخیزداری،  مدیرکل شیلات، رئیس سازمان تعاون روستایی، رئیس شورای هماهنگی تات استان و رئیس سازمان چای کشور گزارشی از عملکرد خود ارائه کردند.

در ادامه این جلسه ایرج ندیمی نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی و رئیس مجمع نمایندگان گیلان، غلامعلی جعفرزاده نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، حسن خسته بند نماینده مردم انزلی در مجلس شورای اسلامی، محمود شکری نماینده مردم تالش، رضوانشهر و ماسال در مجلس شورای اسلامی، جبار کوچکی نژاد نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی و محمد مهدی رهبری املشی  نماینده رودسر و املش  در مجلس شورای اسلامی رهنمودهای در زمینه کشاورزی استان ارائه نمودند.

این نشست که بیش از دو ساعت به طول انجامید حجت الاسلام علی اصغر جهانی مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان نیز به ایراد سخنرانی پرداخت.

Share