ناظمى: آنقدر اعتماد به نفس دارم که از مشاوره عابدینى استفاده کنم!

به گزارش دیارمیرزا :ناظمى مربى جوان داماش که محبوبیت زیادى روى سکوها دارد،با کسب ٣ امتیاز از پنج بازى نتوانسته در کنکور داخلى داماش نمره بیاورد،اما ظاهرا هنوز کاسه صبر آقای مدیر براى لبریز شدن جا دارد پس از سپرى شدن یک ششم از لیگ سیزدهم کم کم جدول شکل و شمایل جدى تر به […]

به گزارش دیارمیرزا :ناظمى مربى جوان داماش که محبوبیت زیادى روى سکوها دارد،با کسب ٣ امتیاز از پنج بازى نتوانسته در کنکور داخلى داماش نمره بیاورد،اما ظاهرا هنوز کاسه صبر آقای مدیر براى لبریز شدن جا دارد

پس از سپرى شدن یک ششم از لیگ سیزدهم کم کم جدول شکل و شمایل جدى تر به خود گرفته و جایگاه تیم ها در جدول در حال مشخص شدن است. در این میان اوضاع و احوال یکى، دو تیم در همین اول کار خوب نیست و به نوعى زنگ خطر برایشان به صدا در آمده است که داماش از آن جمله است. اگر این تیم شمالى در اینجاى جدول هم نبود به نوعى دیگر باز هم صندلى مربیانش پایدار به نظر نمى آمد، چرا که مدیرى در داماش بر مسند کار است که روزى براى توجیح ناکارآمدى خوزه مانوئل در پرسپولیس، گفته بود که اگر مربى در پنج بازى نتواند هفت امتیاز کسب نماید باید برکنار شود و البته بعدها بارها بر درستى تز خود اصرار ورزید. یکى از دلایل برکنارى درخشان توسط وى کسب نکردن این حد نصاب عنوان شد. حالا ناظمى مربى جوان داماش که البته محبوبیت زیادى روى سکوها دارد، با کسب سه امتیاز از پنج بازى نتوانسته در کنکور داخلى داماش نمره بیاورد، اما ظاهرا هنوز کاسه صبر آقاى مدیر براى لبریز شدن جا دارد.

کوهنوردى بدون تجهیزات!
عابدینى در مصاحبه بعد از بازى با استقلال در خصوص باخت در این بازى موضع گیرى ملایمى کرده است. او در این باره مى گوید:

” بازی های لیگ برای تمام تیم ها سخت شده است و فرقی نمی کند که چه تیمی برابر ما قرار می گیرد. در واقع یک رشد عمومی در فوتبال ایجاد شده و به همین دلیل تمامی رقابت ها دشوار است و فرقی نمی کند حریف مان استقلال باشد یا پرسپولیس یا تیمی دیگر. امتیازات در هر مسابقه اهمیت خاص خودش را دارد و دیدار با استقلال هم این گونه بود. شرایط ما تقریبا مثل کسی است که با یک کوله پشتی بخواهد قله دماوند را فتح کند اما تا همان کلک چال هم برود شاهکار کرده است. به همین خاطر ما تا کلک چال هم برویم انگار دماوند را فتح کرده ایم. فصل پیش تنها تیمی بودیم که توانستیم استقلال را رفت و برگشت شکست بدهیم اما این بار این گونه نشد و باختیم و باید در دیدارهای بعدی جبران مافات کنیم.”

این صحبت ها یعنى اینکه فعلا حال و هواى اطراف باشگاه نه توفانى است و نه خیلى آفتابى. ظاهرا قرار نیست با یک تصمیم گیرى عجولانه بعدها پشیمانى به بار بیاید. فعلا استراتژى عابدینى صبورى و دادن فرصت به مربى جوانش است تا بتواند در یک لحظه طلایى خودش را ثابت نماید و جایگاهش را تثبیت کند. البته عابدینى از صبورى در قبال ناظمى تاکنون متضرر نشده است، چون او در شش بازى پایانى فصل پیش با اتخاذ همین صبورى نتیجه دلخواهش را کسب نمود. داماش با ناظمى در فصل پیش دو باخت پیاپى متحمل شد و در جام حذفى هم در ضربات پنالتى به پرسپولیس باخت اما در نهایت توانست با دو برد پى در پى در برابر قهرمان و نایب قهرمان لیگ ماندگارى خود را در لیگ مسجل کند.
من مدیرعامل فنى هستم!

البته هنوز داستان مداخله عابدینى در کار ناظمى وجود دارد و خود عابدینى هم هرگز آن را نه در قبال افشین و نه سایر مربیانى که پیشتر با او کار کرده اند منکر نمى شود. مدیر عامل داماش در این باره مى گوید:

” زمانی که به داماش آمدم قراردادم به عنوان مدیر فنی بسته شده بود و بعد از آن مسائلی پیش آمد و مدیرعاملی داماش را هم پذیرفتم. ناظمی هم مربی جوانی است و نیاز به کمک دارد و به همین خاطر نظراتم را به او می گویم. این روش بهتر از این است که فرد دیگری این کار را انجام بدهد و مبلغی هم دریافت کند. مدیر فنی در داماش کشک نیست و به همین خاطر تجربیاتم را در اختیار کادر فنی می گذارم. من سر تمرینات نمی روم اما از میزان آمادگی بازیکنان با خبر می شوم و هر کسی هم از تلویزیون فوتبال تماشا می کند می تواند نظراتش را بگوید. من خودم بازی های را آنالیز هم می کنم و نظرم را می گویم. این کار هم رفاقتی است، هم هدایتی، هم مدیریتی و هر کسی دوست دارد می تواند آن را برای خودش تجزیه و تحلیل کند.”
مشاوره آرى، تحمیل خیر!

وقتى این پرسش را با ناظمى مطرح مى کنیم با همان خونسردى همیشگى اش مى گوید:

” ببینید باید با هم صادق باشیم. گروهى با شیطنت این موضوع را مطرح مى کنند تا عنوان نمایند که سرمربى در داماش کاره اى نیست. اگر منظور شما از این سوال این است من مى گویم: خیر این طور نیست. ترکیبى که ما به میدان مى فرستیم و سیستمى که در برابر حریفان بازى مى کنیم همانى است که در تمرینات کار مى کنیم و همه نظر کادر فنى به سرپرستى شخص من است. اما اگر هدف شما این است که ببینید آیا عابدینى در قبال سیستم تیم ما و بازى کردن نفرات مختلف در یک بازى نظر مى دهد یا نه؟ من مى گوییم بله. مثل مربیان دیگر نیستم که تا وقتى روى صندلى هستند همه چیز را تکذیب کنند و تا مى روند لب به اعتراض بگشایند. من آنقدر در خودم اعتماد به نفس مى بینم که ترسى از گفتن این حرفها نداشته باشم. من سالها در سطح اول فوتبال بازى کردم و چندین سال است که روى نیمکت داماش کنار مربیان بزرگ تجربه اندوزى کردم. اما مى گوییم که هر روز که مى گذرد یک نکته مثبت به دانسته هایم اضافه مى شود و استفاده از تجربه مردى چون عابدینى که به اندازه سن من با فوتبال زندگى کرده را نه عیب مى دانم و نه ترسى براى پنهان کردنش دارم”
به بلازویچ هم مشاوره مى دادم!

عابدینى هم به نوعى بر حرفهاى مربى اش صحه مى گذارد و عنوان مى کند که همیشه در ادوار مختلف از بازگو کردن نقطه نظرات فنى اش دریغ نکرده است:

” شما می توانید از افشین پیروانی و فرشاد پیوس هم بپرسید که در زمان مربیگری استانکو در پرسپولیس من چه نقشی داشتم. یادم می آید در بازی با آلیمای قزاقستان در جام باشگاه های آسیا استانکو قصد داشت از رضا ترابیان به عنوان مهاجم استفاده کند اما من گفتم ادموند بزیک در خط حمله به میدان برود و اثربخشی بیشتری هم خواهد داشت. اتفاقا همین گونه هم شد و بزیک در این بازی گلزنی کرد و با پنج گل الیما را شکست دادیم. البته ترابیان هم در دقایق پایانی بازی به زمین آمد و موفق به گلزنی شد و استانکو هم از این کار لذت برد و متوجه شد که سواد فنی ام خوب است. حتی در بازی برگشت ایران و ایرلند برای راهیابی به جام جهانی ۲۰۰۲ با بلاژویچ بحث فنی کردم و او رابه چالش کشیدم و گفتم تیم ملی چیزی برای از دست دادن ندارد و باید هجومی بازی کند. اما برانکو به بلاژویچ گفت این کار را نکن و احتیاط را در دستور کارش قرار بدهد و در انتها هم با یک گل بردیم اما جام جهانی نرفتیم. بلاژویچ بعد از بازی به من زنگ زد و گفت تو راست می گفتی و ای کاش حرفت را گوش می کردم. همیشه در کارهایم جسارت داشته ام و در هر جایی باشم نظرات فنی خودم را می گویم. در داماش مهاجمان خوبی مثل متوسل زاده و حسن زاده را داریم و در سمت راست هم سیف الهی را داریم که بازیکن خوبی است اما در سمت چپ بعد از رفتن جهانبخش کمی احساس خلا می کنیم و باید تدابیری ویژه ای اندیشیده شود.”

عابدینى، مدیر فوتبالى
ناظمى در تایید مشاوره هاى عابدینى مى گوید:

ایشان به واسطه تجربه هاى زیادى که از فوتبال دارند دیدگاه عالى و نقطه نظرات کارشناسى منحصر به فردى دارند. اما هیچ وقت حرفش را به مربى تحمیل نمى کند. مثلا در یک بازى من مى خواستم یک بازیکن سرزن به زمین بفرست، اما ایشان در جلسه فنى پیش از بازى پیشنهاد دادن که چون دو مدافع تیم مقابل سنشان بالاست و کند هستند به جاى مهاجم سر زن از مهاجم سرعتى استفاده کنیم. من وقتى قانع شدم این کار را کردم و اتفاقا موثر هم شد. اما گاهى اوقات ما در کادر فنى عابدینى را مجاب مى کنیم و اجبارى در کار نیست. باز هم مى گویم طرف مقابل ما یک مدیرى است که هم در سطح اول فوتبال ایران بازى کرده و هم ملى پوش بوده و با توجه به حضور همیشگى اش در سطح بالاى فوتبال ایران همیشه خود را به روز نگه داشته. اگر یک مدیر غیر فوتبالى با نظرات غیر کارشناسى بخواهد نظرش را به من تحمیل کند، به هیچ وجه زیر بار نخواهم رفت، چون براى من شخصیتم از همه چیز مهم تر است.

حال باید دید این رابطه فنى مدیرعامل و سرمربى داماش مى تواند کشتى این تیم را به ساحل نجات برساند یا خیر؟/گل

Share