معاون کتابخانه های استان :بیانات مقام معظم رهبری در مورد مطالعه، نشان از دغدغه مندی ایشان دارد

یاسر تقوا، معاونت کتابخانه های عمومی استان گیلان: وضعیت کتاب و کتابخوانی در ایران یکی از دغدغه​های مقام معظم رهبری در چند دهه اخیر بوده​، دغدغه​هایی که ناشی از علاقه ایشان به کتاب و ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه ​است. به گزارش دیارمیرزا  جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان رضوانشهر و کمیته نهضت مطالعه مفید […]

یاسر تقوا، معاونت کتابخانه های عمومی استان گیلان: وضعیت کتاب و کتابخوانی در ایران یکی از دغدغه​های مقام معظم رهبری در چند دهه اخیر بوده​، دغدغه​هایی که ناشی از علاقه ایشان به کتاب و ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه ​است.

به گزارش دیارمیرزا  جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان رضوانشهر و کمیته نهضت مطالعه مفید در این شهرستان با حضور معاونت کتابخانه های عمومی استان، فرماندار و جمعی از مسئولین و اعضای کمیته نهضت مطالعه مفید شهرستان رضوانشهر در فرمانداری این شهرستان برگزار شد.DSC_0004

در ابتدای این جلسه فروزان جعفری رئیس اداره کتابخانه های عمومی رضوانشهر ضمنارائه گزارش از وضعیت کتابخانه های عمومی شهرستان رضوانشهر در مورد ایجاد بخش کودک در کتابخانه های عمومی شهرستان رضوانشهرگفت: امروز بخش عمده مراجعه کنندگان به کتابخانه ها از میان کودکان است، باید تلاش شود ضمن ارتقای سرانه مطالعه مفید در این گروه سنی، وهمکاری وهمراهی اولیاءمنابع و کتاب های تخصصی کودکان نیز تامین شود.

رئیس اداره کتابخانه های عمومی رضوانشهر اقدامات انجام شده جهت راه اندازی این بخش ازکتابخانه عمومی را شامل پارتیشن بندی بخش کودک قفسه کتاب کودک، میز و صندلی و سایر امکانات سخت افزاری بخش کودک عنوان کرد و اظهار داشت: با راه اندازی بخش کودک در این کتابخانه عمومی دیگرکتابخانه شهری وروستایی باقی مانده از بخش کودک مستقل برخوردار خواهند بود که امید است بتوان فرهنگ مطالعه را از اوان کودکی در خانواده ها نهادینه کرد.

امام پناهی، فرماندار و رئیس انجمن کتابخانه های عمومی رضوانشهر نیز در این جلسه ضمن قدردانی از رئیس اداره کتابخانه های رضوانشهر، علاقمندی مردم  به مطالعه را از دستاوردهای خدمات ارائه شده در کتابخانه ها ی عمومی دانست و گفت: نهاد کتابخانه های عمومی در سالهای اخیر این مسئله را به اثبات رسانده که صرف داشتن فضای مطالعه موجب توسعه کتابخوانی نخواهد شد لذا ایجاد روحیه کتابخوانی و ایجاد بستر های مناسب موجب ترغیب افراد به مطالعه می شود.

فرماندار رضوانشهر احداث کتابخانه پونل و ایجاد بخش مستقل کودک در کتابخانه های عمومی رضوانشهر را از اقدامات موثر در این راستا عنوان کرد. وی همچنین بر حمایت همه جانبه از کتابخانه های عمومی این شهرستان تاکید کرد.

در این جلسه یاسر تقوا، معاونت کتابخانه های عمومی استان ضمن اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در مورد اهمیت مطالعه کتاب اظهار داشت: وضعیت کتاب و کتابخوانی در ایران یکی از دغدغه​های مقام معظم رهبری در چند دهه اخیر بوده  که ناشی از علاقه ایشان به کتاب و ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه ​است و بیانات مقام معظم رهبری در مورد مطالعه، نشان از دغدغه مندی ایشان دارد.

 معاونت کتابخانه های عمومی استان، شهرستان رضوانشهر را از نظر آمار سرانه مطالعه در بین شهرستانهای استان خوب ارزیابی کرد و افزود: با افزوده شدن بخش مستقل کودک در کتابخانه های عمومی این شهرستان رشد چشمگیری از لحاظ تعداد مراجعه کنندگان به کتابخانه ها داشتیم که این موضوع نشانگر اهمیت بحث مطالعه از دیدگاه خانواده ها می باشد.

وی در ادامه ضمن تشریح اهداف نهاد کتابخانه های عمومی ،ایجاد کتابخانه در اماکن مختلف را از مهمترین این اهداف دانست و عنوان کرد: منزلت کتاب و کتابخوانی در هر جامعه ای با افراد کتابخوان آن جامعه سنجیده می شود و نهاد کتابخانه های عمومی نیز با فراهم آوری امکانات و زیرساختهای مناسب در جهت بسترسازی گسترش این فرهنگ در جامعه است.

تقوا ایجاد کتابخانه های عمومی مشارکتی با همکاری سازمانها و نهادها و نیز گسترش کتابخانه های روستایی را از جمله این اقدامات عنوان کرد.

وی استفاده از ظرفیت خیرین را در احداث کتابخانه های عمومی، تجهیز بخشهای مختلف کتابخانه و نیز اهدای کتاب را موجب رونق بیشتر کتابخانه ها دانست و از کلیه افراد علاقمند به همکاری در زمینه ایجاد بستر مطالعه دعوت به همکاری کرد.

معاونت کتابخانه های عمومی استان همچنین با برشمردن اقدامات صورت گرفته در شهرستان رضوانشهر اختصاص تجهیزات بخش کودک در کتابخانه های رضوانشهر را از مهمترین این اقدامات عنوان کرد و اظهار داشت امروز در استان ۱۴ کتابخانه عمومی مجهز به بخش مستقل کودک ایجاد شده است که بزودی شاهد تحول چشمگیری در این حوزه نیز خواهیم بود.

گفتنی است در پایان این جلسه اعضای انجمن به بیان دیدگاههای خود در زمینه های گسترش فرهنگ مطالعه مفید بیان داشتند.

Share