مدیرکل ارشاد: جایگاه خبرنگاران در ارتقای بصیرت خواص و افزایش دانش عمومی بی بدیل است

به گزارش دیارمیرزا علی اسماعیل پور در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن تبریک روز خبرنگار افزود: خبرنگاران با تلاش مضاعف خود می توانند در راستای اطلاع رسانی از خدمات  خدمتگزاران به مردم  روح امید را در مردم تقویت و افزایش بخشند. وی تصریح کرد: هر وقت بستر آزادی بیان برای اطلاع رسانی بهتر خبرنگاران فراهم […]

به گزارش دیارمیرزا علی اسماعیل پور در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن تبریک روز خبرنگار افزود: خبرنگاران با تلاش مضاعف خود می توانند در راستای اطلاع رسانی از خدمات  خدمتگزاران به مردم  روح امید را در مردم تقویت و افزایش بخشند.esmailpour

وی تصریح کرد: هر وقت بستر آزادی بیان برای اطلاع رسانی بهتر خبرنگاران فراهم شد ضریب استحکام نظام و دولت اسلامی نیز افزایش یافت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با اعلام اینکه آموزش دوره های حرفه ای خبرنگاران هر ساله در دستور کار  است، گفت: سال گذشته سه استاد برجسته ملی و کشوری با هدف ارتقای دانش خبرنگاری در گیلان حضور پیدا کردند و۵۰ خبرنگار استانی از مزایایی کلاس های آموزشی بهره مند شدند.

وی افزود: هرچقدر دانش خبرنگاری در بین همکاران بیشتر شود  می توان از امکانات و ظرفیت های بهتری برخوردار شد.

اسماعیل پور با بیان اینکه آموزش خبرنگاران دستور ثابت برنامه های سالانه این اداره کل است، اظهارداشت: امسال نیز دوره های آموزش حرفه ای خبرنگاری در استان به مرحله اجرا در خواهد آمد.

وی در ادامه از عضویت  هزار و ۲۲۰ نفر هنرمند، روزنامه نگار، خبرنگار و نویسنده  در صندوق اعتباری حمایت از هنرمندان خبرداد و افزود: خبرنگاران قشر تاثیرگذار جامعه هستند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با اعلام اینکه  ۴۰۵ نفر افراد فعال در عرصه مطبوعات  عضو این صندوق و از بیمه خبرنگاران و روزنامه نگاران بهره مند هستند، گفت: با احتساب ۱۵۳ نفر از اعضای خانواده آنان در مجموع ۵۵۸ نفر از مزایایی بیمه در عرصه مطبوعات برخوردار شدند.

وی تصریح کرد: سال گذشته با بیمه تکمیلی ۸۵۰ نفر از نویسندگان، خبرنگاران و روزنامه نگاران گیلان از حیث تعداد افراد رتبه سوم کشور را کسب کرد.

اسماعیل پور عنوان کرد: در چهارماهه نخست سال جاری ۸۰۷ نفر اعم از خبرنگاران، نویسندگان و هنرمندان در استان از مزایایی بیمه تکمیلی برخوردار شدند.

وی همچنین با اشاره به اینکه پارسال ۴۰ نفر از تسهیلات صندوق اعتباری حمایت از نویسندگان، روزنامه نگاران و هنرمندان بهره مند شدند، اظهارداشـت: در حال حاضر هزار و ۷۴۶ نفر خبرنگار، روزنامه نگار و هنرمند زیر پوشش این صندوق هستند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان از برگزاری مراسم تجلیل از خبرنگاران استان در  ۲۴ مرداد ماه امسال در رشت خبر داد و افزود: سال گذشته در روز خبرنگار  ۴۶۳ نفر تجلیل شدند امسال نیز همین تعداد یا بیشتر مورد تقدیر قرار می گیرند.

وی در ادامه با تصریح اینکه سایت “سمان” زیر نظر معاونت مطبوعات و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعال است، اذعان داشت: هم اکنون ۴۰۰ خبرنگاران استانی در این سایت عضویت دارند.

اسماعیل پور تاکید کرد: ماهانه هر خبرنگار باید حداقل سه خبر را در این سایت ثبت تا به عنوان خبرنگاران فعال تلقی و از مزایایی بیمه بهره مند شود.

وی همچنین با بیان اینکه سه نفر در گیلان از مزیت نشریه الکترونیکی برخوردار شدند، افزود: هم اکنون ۷۰ سایت خبری و تحلیلی در استان وجود دارد که از این تعداد  ۲۰ سایت و پایگاه خبری فعال است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان گفت: هر سایت و پایگاه خبری پس از یک سال تلاش موثر  می توانند درخواست نشریه الکترونیکی دهد.

وی عنوان کرد: با دریافت مجوز نشریه الکترونیکی می توان براساس قانون مطبوعات از برخی مزایا همچون برخورداری از ضریب امنیت شغلی و سایر موارد بهره مند شد.

اسماعیل پور به شغل سخت و زیان آور خبرنگاری اشاره کرد و افزود: این مهم در دولت هشتم مصوب شد اما در ۱۲ ساله اخیر مصوبه مزبور با موانع و مشکلاتی همچون عدم پیش بینی منابع مالی و تدوین آئین نامه اجرایی مواجه بود تا اینکه در سال ۹۰ و ۹۱ به همت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون مطبوعاتی ایشان ” آئین نامه اجرایی برخورداری خبرنگاران از مزایایی مشاغل سخت و زیان آور تدوین شد.”

وی در ادامه صداقت در نیت، صحت و استحکام در خبر، صراحت و امانتداری در بیان را از ویژگی های برجسته خبرنگاران دانست و یادآورشد: تلاش مسئولان استان همواره حفظ جایگاه و منزلت خبرنگاران است.

Share