سند توسعه اشتغال روستایی گیلان تدوین می شود

به گزارش دیارمیرزا : سید عیسی مهدوی گفت :  به برکت نظام جمهوری اسلامی ایران، گیلان دیگر روستای محروم نداشته و این روستاها دوران توسعه یافتگی خود را طی می کنند. وی همچنین با اعلام اینکه در اوائل پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی تمامی جمعیت روستایی استان از محرومیت رنج می برند، اظهارداشت:  در حال حاضر […]

به گزارش دیارمیرزا : سید عیسی مهدوی گفت :  به برکت نظام جمهوری اسلامی ایران، گیلان دیگر روستای محروم نداشته و این روستاها دوران توسعه یافتگی خود را طی می کنند.

وی همچنین با اعلام اینکه در اوائل پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی تمامی جمعیت روستایی استان از محرومیت رنج می برند، اظهارداشت:  در حال حاضر ۱۱ بخش و ۱۳ مرکز دهستان استان توسعه نیافته  و به عبارتی  از برخی زیر ساخت ها محروم هستند.

مدیرکل امور روستایی و عشایری استانداری گفت: گیلان تا پایان برنامه پنج ساله پنجم توسعه دیگر روستایی محروم در زمینه امکانات زیر ساخت ها نخواهد داشت.

وی در ادامه برضرورت توانمند سازی روستانشیان با برنامه ریزی مناسب و مدیریت اصولی تاکید کرد و افزود: مهاجرت از روستا به شهر یک مهاجرت تخریبی است چون این نوع مهاجرت جوان‌گزین است.

مهدوی به ارتقای ضریب ماندگاری جوانان در روستاها با داشتن معیشت حداقلی اشاره کرد و بر لزوم توسعه کارآفرینی و تنوع  شغلی در مناطق روستایی تاکید کرد.

وی همچنین اقتصاد کشاورزی را از سالمترین و غیروابسته ترین نوع اقتصاد دانست و گفت: روستائیان فقط نباید متکی به اقتصاد کشاورزی باشند.

مدیرکل امور روستایی و عشایری استانداری گیلان اشتغال در توسعه  روستاها و ماندگاری جوانان را بسیار موثر ذکر کرد و افزود: به برکت نظام جمهوری اسلامی هم اکنون  ۹ هزار کیلومتر راه روستایی در گیلان احداث شده است که ۵۰ درصد این راه ها آسفالته هستند.

وی در ادامه از برخورداری ۷۵ درصد مناطق روستایی گیلان از نعمت آب آشامیدنی سالم و بهداشتی خبر داد و اظهارداشت: هم اکنون ۶۰ درصد خانوارهای روستایی این استان از مزایایی گاز طبیعی نیز برخوردارند.

مهدوی دلیل اصلی مهاجرت از روستا به شهر را معیشت و اقتصاد دانست و گفت: گیلان به شدت با خرد شدن زمین های کشاورزی مواجه  و همینطور از تغییر کاربری اراضی غیر مجاز به شدت رنج می برد.

وی اشتغال و کارآفرینی در روستاها را موجب حفظ جمعیت فعال، پویا و کارآمد عنوان کرد و افزود: جوان سازی در مناطق روستایی با توسعه اشتغال پایدار امکانپذیر است.

مدیرکل امور روستایی و عشایری گیلان با تصریح اینکه ظرفیت های متنوع بومی و محلی مناطق روستایی بطور کامل نقش مهمی در برنامه ریزی اساسی دارد، اظهارداشت: هم اکنون سند توسعه اشتغال روستایی از طریق کارگروه امور اشتغال و زیربنایی استان در حال تدوین و اقدام است.

وی با اعلام اینکه مطابق ظرفیت ها باید در روستاها برنامه ریزی شود بر ضرورت برقراری تعادل مناطق شهری و روستایی در گیلان تاکید.

Share