نامه جمعي از خانواده شهدا به روحاني براي تغييرات در بنياد شهيد:

خانواده شهدا به روحانی چی گفتند ؟

به گزارش دیارمیرزا : جمعی از خانواده شهدا با ارسال نامه‌ای سرگشاده به رئیس‌جمهور، از حسن روحانی خواستند در ساز و کار مدیریتی بنیاد شهید به عنوان یک نهاد اجتماعی بسیار متفاوت عمل کند .

به گزارش دیارمیرزا : در پی طرح گمانه‌زنی‌های متعدد از سوی رسانه‌های مختلف درباره ریاست بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت یازدهم، جمعی از خانواده‌های شهدا که اسامی آنان نزد مشرق محفوظ است، با ارسال نامه‌ای سرگشاده به رئیس‌جمهور، از دکتر حسن روحانی خواستند در ساز و کار مدیریتی بنیاد شهید و امور ایثارگران به عنوان یک نهاد اجتماعی بسیار متفاوت از دیگرنهادهای دولتی و وزارتخانه‌ها، تجدیدنظر کرده و از تشکل‌ها و جمعیت‌های صنفی فرهنگی و اجتماعی ایثارگران به عنوان نماینده جمعی از این بخش استفاده کند.
n00254566-b

جناب حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی
ریاست محترم جمهور منتخب مردم ایران

حضور پرشکوه مردم ایران دریازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری حماسه بزرگی را خلق کرد و بار دیگر نقشه‌های دشمن را برای تضعیف انقلاب اسلامی نقش بر آب کرد . انتخاب حضرت‌عالی به عنوان یازدهمین ریاست‌جمهوری کشور عزیزمان نشان داد که بر خلاف تبلیغات مذبوحانه دشمن، مردم‌سالاری یکی از مهم‌ترین ارکان انقلاب ماست.

شاید یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های خانواده‌های شهدا به عنوان کسانی که بهترین‌های خود را به انقلاب اسلامی هدیه داده‌اند حفظ و صیانت از انقلاب و ارزش‌های آن و ارج‌نهادن به ایثار و شهادت و ترویج این فرهنگ در جامعه باشد. در این بین، دولت حضرت‌عالی می‌تواند نقش بسزایی را ایفا کند.

در ادامه به چند مورد از دغدغه‌های خانواده های شهدا در مورد حفظ ارزش‌های انقلاب و برافراشته‌ماندن خط سرخ ایثار و شهادت خدمت‌تان عرض می‌نماییم:

الف) لزوم حفظ و صیانت از انقلاب و تقویت عوامل پیروزی آن
همان‌طور که مستحضر هستید انقلاب ما حاصل مجاهدت مردان و زنانی است که دل به امام خود دادند و با همدلی و اتحاد، از جان و مال خود گذشتند و وجود خود را به خاطر حاکمیت اسلام عزیز به خطر انداختند. بی‌شک ادامه راه انقلاب عزیزمان در تقویت رموز پیروزی انقلاب اسلامی در جامعه (یعنی ولایت‌پذیری، انسجام و اتحاد ملی، ایثارگری و اعتقاد به اسلام به عنوان راه سعادت جامعه) است.

ب) ترویج فرهنگ ایثار و شهادت به عنوان راه برون‌رفت از بحران‌های اجتماعی و فرهنگی
زندگی مدرن امروز، فردگرایی، انزواگرایی، عدم پایبندی به منافع اجتماعی نسبت به منافع فردی و از همه مهم‌تر ضعف اخلاق و محبت را به ارمغان آورده است. در این میان، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت که حد اعلای محبت، اخلاق و دگردوستی است یکی از مهم‌ترین راهکارهای برون‌رفت جامعه از این تهدیدهاست. البته ایثار و شهادت به عنوان یک ارزش جاودانه و ترویج آن در جامعه باید فارغ از امور تشریفاتی و  به صورتی عمیق سرلوحه فعالیت‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی قرار گیرد.

همان طور که مقام معظم رهبری می‌فرمایند: “زنده نگاه‌داشتن یاد و خاطره شهدا در جامعه کمتر از شهادت نیست” بی‌شک از جمله مهم‌ترین عوامل رشد فرهنگ ایثار و شهادت و حفظ و صیانت از ارزش‌های انقلاب، زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره شهداست.

ج) لزوم تأسیس دولت ایثارگر
استفاده از دولتمردانی که در عرصه جهاد، ایثار و شهادت از پیشگامان بوده و در عمل و نظر به این فرهنگ و سبک زندگی، پایبند باشند. بدیهی است تا مدیران کشور به آنچه باید انجام دهند اعتقاد درونی نداشته باشد عمل آنها نتیجه‌ای در جامعه نخواهد داشت.

د) رعایت اخلاق و ایثار در فضای سیاسی و کاری
عدم وابستگی به دنیا و اعتقاد به معاد، عدم منفعت‌طلبی فردی و جناحی، اعتقاد و علاقه به منافع ملی، اعتقاد به مردم و نقش آنها در جامعه از جمله عواملی هستند که باعث می‌شود دولت آینده دولتی اخلاق‌گرا و ایثارگر در فعالیت‌ها و اقدامات خود باشد. بدون‌شک پایه تمام بی‌اخلاقی‌ها فراموشی خداوند و هدف غایی قرارگرفتن سرای موقت دنیاست.

هـ) بازنگری جدی در سیاست‌گذاری‌های کلان و خرد بنیاد شهید
بنیاد شهید به عنوان مهم‌ترین سازمان متولی موضوع فرهنگ ایثار و شهادت، متأسفانه در همه این سال‌ها که  از تأسیس آن می‌گذرد نتوانسته است به نحو شایسته سیاست‌هایی را در این مجموعه لحاظ کنند که باعث رشد و شکوفایی آن، رضایت خانواده های شهدا و ایثارگر و انجام مأموریت‌های فرهنگی این نهاد باشد؛ لذا به نظر می رسد در دولت کنونی ضروری است که ضمن بازنگری سیاستهای گذشته این نهاد به موارد زیر توجه شود:

۱ ) نگاه به بنیاد شهید و امور ایثارگران به عنوان یک نهاد اجتماعی
بنیاد شهید و امور ایثارگران به عنوان متولی امور خانواده‌های شهدا و ایثارگران که یکی از مهم‌ترین مأموریتهای آن ترویج فرهنک ایثار و شهادت نیز هست، فقط یک نهاد خدماتی و دولتی نیست بلکه به صورت مستقیم و غیر مستقیم با زندگی فردی و اجتماعی جامعه ایثارگر گره خورده  و به همین دلیل و دلایل دیگر یک نهاد اجتماعی نیز محسوب می‌شود.

ساز و کار مدیریتی یک نهاد اجتماعی بسیار متفاوت از یک نهاد دولتی یا یک وزارتخانه است؛ از جمله تفاوت‌های مهم یک نهاد احتماعی وجود ساز و کار انتخاب مدیر و سیاست‌ها از حانب بدنه احتماعی است. البته با توجه به مشکلات موجود دسترسی به امر تا اندازه‌ای سخت است اما می‌توان از تشکل‌ها و جمعیت‌های صنفی فرهنگی و اجتماعی ایثارگران به عنوان نماینده جمعی از این بخش استفاده کرد.

۲) ارتقاء منزلت اجتماعی خانواده‌های شهدا و ایثارگران
بی‌شک ارتقاء منزلت اجتماعی ایثارگران در جامعه بر ترویج فرهنگ ایثار و ارزش‌های انقلاب تأثیرگذار است. این در حالی است که از جمله نتایج سیاست‌های گذشته نهادهای متولی خانواده‌های شهدا و ایثارگر، معرفی آنها به جامعه به عنوان قشری خدمات‌بگیر، مطالبه‌گر منافع قشری و فاقد تأثیرگذاری اجتماعی است. عدم رعایت منزلت اجتماعی خانواده‌های شهدا و ایثارگران در استفاده از امکانات و گاه برخوردهای تبلیغاتی در این باره ضربه جبران‌ناپذیری به این افراد زده است.

۳) نگاه به خانواده‌های شهدا و ایثارگران به عنوان میراث‌داران انقلاب و بهترین ذخیره‌های انسانی کشور
خانواده‌های شهدا و ایثارگران امروز از دو ویژگی مهم برخوردارند: نخست علقه و دلبستگی به انقلاب و ارزش‌های آن به دلیل اینکه بهترین سرمایه‌های خود را فدای آن کرده‌اند و سپس دارا بودن تخصص‌های مختلف علمی و اجرایی. این دو عامل مهم، خانواده های شهدا و ایثارگران را بدل به بهترین ذخیره‌های انقلاب اسلامی و کشور عزیزمان ایران کرده است که نادیده‌گرفتن آن و استفاده‌نکردن از این ذخیره‌های انسانی مهم، ضربه بزرگی به منافع ملی ما خواهد زد.

در پایان ضمن تبریک دوباره انتخاب حضرت‌عالی به عنوان ریاست محترم جمهوری از خداوند متعال مسألت داریم که  حضرت عالی و دولت منتخب‌تان را  در مدیریت عرصه‌های کشور و حفظ و صیانت از انقلاب و ارزش‌های آن یاری نماید.

جمعی از خانواده‌های شهدا
Share