به گزارش دیارمیرزا

حاشیه‌ و متن مراسم تحلیف در خانه ملت

به گزارش دیارمیرزا اسفندیار رحیم مشایی، حمید بقایی، سعید مرتضوی، سید حسن موسوی و ملک‌زاده که در مراسم تنفیذ حسن روحانی حضور یافته بودند از دیگر غایبان مراسم تحلیف بودند. گفته می شود که این افراد برای تحلیف دعوت نشده بودند.

مراسم تحلیف رییس جمهور محبوب کشور بعدازظهر یکشنبه در مجلس شورای اسلامی راس ساعت ۱۶ برگزار شد این مراسم دارای حاشیه های زیادی بود.

به گزارش دیارمیرزا ، طبق اعلام قبلی پلیس راهور، تمهیدات ترافیکی برای برگزاری مراسم از ساعتی قبل اعمال شده تا این مراسم از نظر امنیتی و از نظر نظم خیابان‌های اطراف برای حضور مقامات کشوری و لشکری و همچنین میهمانان خارجی آماده باشد.

دقایقی پیش از برگزاری مراسم تحلیف نمایندگان مجلس، مقامات و میهمانان خارجی مراسم، نمایندگان ادوار و سایر مدعوین در صحن علنی مجلس و همچنین جایگاه تماشاچیان در صحن علنی مستقر شدند.

حسن روحانی به همراه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی، علی لاریجانی و حجت الاسلام محمدی گلپایگانی وارد صحن علنی مجلس شورای اسلامی شدند و دقایقی بعد نیز سیدحسن خمینی به جمع میهمانان تحلیف پیوست.

حاشیه‌ و متن مراسم تحلیف در خانه ملت

 

حاشیه‌ و متن مراسم تحلیف در خانه ملت

در کنار آیت‌الله هاشمی رفسنجانی خانواده وی یعنی عفت مرعشی و فاطمه و یاسر هاشمی به این مراسم آمدند. گفتنی است هاشمی رفسنجانی و ناطق‌نوری که در مراسم تحلیف محمود احمدی‌نژاد در سال ۸۸ غایب مراسم بودند، این بار در مراسم تحلیف حسن روحانی حضور یافتند.

مهم‌ترین نکته ای که در این بین بیش از هر چیزی جلب توجه می کرد، صندلی خای رییس‌جمهور پیشین محمود احمدی‌نژاد بود، با این حال محمدرضا رحیمی معاون اول و جمعی از وزرای کابینه محمود احمدی‌نژاد در این مراسم حضور داشتند.

اسفندیار رحیم مشایی، حمید بقایی، سعید مرتضوی، سید حسن موسوی و ملک‌زاده که در مراسم تنفیذ حسن روحانی حضور یافته بودند از دیگر غایبان مراسم تحلیف بودند. گفته می شود که این افراد برای تحلیف دعوت نشده بودند.

مراسم تحلیف با نواختن سرود ملی جمهوری اسلامی ایران توسط ارکستر سمفونیک صداوسیما آغاز شد.

علی لاریجانی جلسه علنی امروز مجلس را با حضور ۲۴۹ نفر رسمی اعلام کرد و در ادامه به روال جلسات علنی مجلس، آیاتی از کلام‌الله مجید و دستور کاری مجلس قرائت شد.

مراسم تحلیف رییس‌جمهور با حضور ۶۰ هیات خارجی برگزار شد و این اولین بار بود که جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری مراسم تحلیف رییس‌جمهور از همه کشورها (به استثنای ایالت متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی) دعوت به عمل آورد.

پس از سخنرانی علی لاریجانی رییس مجلس و آیت‌الله آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه، حسن روحانی در جایگاه سخنرانان قرار گرفت تا به عنوان هفتمین رییس‌جمهور ایران بعد از بنی‌صدر، رجایی، خامنه‌ای، هاشمی، خاتمی و احمدی‌نژاد در برابر قرآن کریم برای پاسداری از اسلام و قانون اساسی سوگند یاد کند.

حاشیه‌ و متن مراسم تحلیف در خانه ملت


حاشیه‌ و متن مراسم تحلیف در خانه ملت

نکته جالبی که در سخنرانی علی لاریجانی وجود داشت استفاده وی از یک ضرب المثل فرانسوی با مضمون زیر بود اگر روباه موعظه می‌کند، مواظب غازهای خود باشید.او همچنین از حسن روحانی به عنوان یکی از رجال سیاسی باسابقه نام برد.

سخنرانی حسن روحانی نیز با استقبال حاضرین در صحن مواجه شد و باعث شد تا میهمانان وی را مورد تشویق قرار دهند.

حاشیه‌ و متن مراسم تحلیف در خانه ملت


مهم‌ترین بخش مراسم تحلیف، ارائه فهرست ۱۸ نفره کابینه پیشنهادی حسن روحانی به علی لاریجانی بود که در همان جلسه اعلام وصول و این اسامی قرائت شد.

علی لاریجانی رییس‌مجلس این اقدام وی را ناشی از زمان‌شناسی و پرکاری روحانی عنوان کرد.

حاشیه‌ و متن مراسم تحلیف در خانه ملت


پس از پایان مراسم تحلیف، سران و مقامات کشورهای خارجی با حسن روحانی عکس یادگاری گرفتند و تمبر یادبود امضا کردند.

روسای سه قوه نیز برای دقایقی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی حاضر شدند و بر همکاری و تعامل و همگرایی سه قوه تاکید کردند.

این مراسم با حضور پرتعداد خبرنگاران و تصویربرداران رسانه‌های داخلی و خارجی همراه بود؛ علاوه بر آنها مدیران مسوول روزنامه و مدیران عامل خبرگزاری‌ها نیز در این مراسم حضور داشتند.

حاشیه‌ و متن مراسم تحلیف در خانه ملت

از میهمانان ویژه این مراسم می‌توان به آیت‌الله صادق لاریجانی، سرلشکر جعفری، محمد باقر قالیباف، محسن رضایی، سرلشکر صالحی، خانواده شهدای هسته‌ای، آیت‌الله جنتی، حجت‌الاسلام ناطق نوری، اسحاق جهانگیری، حسین فریدون، محسن اسماعیلی، سیدرضا تقوی، مهدی چمران، آیت‌الله طباطبایی امام جمعه اصفهان، حجت‌الاسلام پورمحمدی، حجت‌الاسلام منتظری رئیس دیوان عدالت اداری کشور، حجت‌الاسلام گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که به همراه عفت مرعشی و فاطمه و یاسر هاشمی به این مراسم آمد، حجج‌الاسلام مجتهد شبستری، موسوی جزایری و دری نجف‌آبادی، سردار سرلشکر رحیم صفوی دستیار فرمانده کل قوا، برخی از اعضای کابینه دهم، محسنی اژه‌ای دادستان کل کشور و سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی اشاره کرد.

همچنین جمعی از مقامات کشورهای سوریه، سوازلند و ارمنستان، خاویر سولانا مسئول سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا، ماهاتیر محمد نخست وزیر سابق مالزی، حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان، آصف‌علی زرداری رئیس‌جمهور پاکستان، امام علی رحمان رئیس‌جمهور تاجیکستان، میشل سلیمان رئیس‌جمهور لبنان، نورسلطان نظربایف رئیس‌جمهور قزاقستان، بردی‌ محمداف رئیس‌جمهور ترکمنستان، خوائو برناردو ویریا رئیس‌جمهور گینه‌بیسائو، فاوره گناسینگبه رئیس‌جمهور توگو، شیخ تمیم‌بن‌حمد امیر قطر، خضیر خزاعی کفیل ریاست جمهوری عراق و داوداوغلو وزیر خارجه ترکیه از میهمانان خارجی مراسم تحلیف رئیس‌جمهور هفتم کشورمان بودند.

این میهمانان خارجی از ۶۰ کشور دنیا و ۵ قاره به این مراسم آمده بودند که حضور این تعداد میهمان خارجی در یک مراسم تحلیف در تاریخ انقلاب‌اسلامی بی‌سابقه بوده است.

حاج سعید حدادیان (مداح اهل بیت)، پروانه معصومی (بازیگر) و بهداد سلیمی (قهرمان ورزنه‌برداری) نیز در مراسم تحلیف حضور داشتند.

حاشیه‌ و متن مراسم تحلیف در خانه ملت

گفته می شود، میهمانان خارجی مراسم تحلیف، دیشب میهمان ضیافت شام حسن روحانی در سعدآباد بودند.

پرچم ۵۰ کشور که نمایندگان آنها در مراسم تحلیف رئیس دولت یازدهم حضور داشتند، در گوشه‌ای از صحن علنی بهارستان خودنمایی می‌کرد.

یکی از نکات جالب توجه در صحن مجلس دسته گل و قاب عکسی بود که روی صندلی “سیدجلال یحیی زاده” نماینده فوت شده تفت و میبد گذاشته بودند تا بدین طریق یاد و خاطره این نماینده ادوار مختلف مجلس را گرامی دارند.

مراسم تحلیف رییس‌جمهور علاوه بر اینکه آخرین تشریفات رسمی برای آغاز دوران ریاست‌جمهوری چهار ساله حسن روحانی است، در عین حال فصل جدیدی از تعامل و همکاری مجلس با دولت و رییس‌جمهور را رقم می‌زند؛ رییس‌جمهوری که در میان اسلاف خود بیشترین سابقه حضور در پارلمان را داشته و از این حیث نمایندگان نیز انتظار آغاز دوران طلایی رابطه مجلس و دولت را دارند./تابناک

Share