المنار فاش کرد:

جنگ قدرت در عربستان

به گزارش دیارمیرزا : یک رسانه عرب زبان به نقل از منابع آگاه از جنگ قدرت در عربستان و سناریوهای مطرح شده برای کنار زدن سلمان بن عبدالعزیز ولیعهد کنونی و جایگزینی فردی از نسل جوان شاهزادگان سعودی و برخی دیگر از سناریوهای مطرح شده پرده برداشت.

به گزارش دیارمیرزا : پایگاه المنار به نقل از منابع آگاه در کشورهای حوزه خلیج فارس آورده است: خاندان سعودی این روزها با یک بحران سیاسی پنهانی دست و پنجه نرم می کنند و علت آن نیز نزاع داخلی بر سر قدرت است و سناریوهای مختلفی برای جلوگیری از جنگ خونین میان شاهزادگان سعودی مطرح شده است.

IMG16131210

این منابع بیان کردند: عربستان در آستانه ورود به مرحله مهمی از مراحل تاریخ خاندان سعودی است و از جمله سناریوهای مطرح شده ، سناریوی مربوط به انتخاب ولیعهد از نسل جوان و کنار گذاشتن سلمان بن عبدالعزیز ولیعهد سالخورده کنونی با اراده خودش و فراهم آوردن زمینه برای رسیدن ولیعهد جدید در راس هرم قدرت در عربستان به عنوان اولین گام به سوی کرسی پادشاهی است.

منابع آگاه می افزایند: امکان کنار گذاشتن پادشاه عربستان از سمتش وجود ندارد زیرا این اقدام با مخالفت وی و بسیاری از افراد بانفوذ ی که از وجود وی بهره برداری می کنند و جریان قوی محسوب می شوند، روبرو می شود به ویژه این که نمی توان این جریان حامی ملک عبدالله را در عملیات توزیع پستها در مرحله آتی نادیده گرفت.

این منابع بیان کردند: جریان قوی در داخل خاندان حاکم رابطه قوی و عالی با آمریکا دارند و می کوشند  تغییراتی در نظام حاکم از طریق بر کناری سلمان بن عبدالعزیز و سپس پادشاه که از بیماری های بسیاری رنج می برند، ایجاد کنند.

این در حالی است که برخی بر ادامه فعالیت ملک عبدالله تا زمان مرگش و پرهیز از هر اقدامی که تاثیر منفی بر آینده عربستان داشته باشند تاکید دارند.

المنار در ادامه به نقل از این منابع می نویسد: برخی اسامی که برای ولیعهدی در عربستان مطرح می شوند همگی به گروه وابسته به آمریکا وصل هستند بر تعویض ولیعهد کنونی به ویژه با توجه به بیماری پادشاه و اینکه نمی تواند بیش از پنج دقیقه با ملاقات کنندگان دیدار کند اصرار دارند.

این منابع بیان کردند: سناریوی دیگر ادامه روند کنونی همزمان با آماده سازی ولیعهد برای جانشینی پادشاه اما با اختیارات محدود است.اما شاهزاده سلمان نمی تواند پادشاه عربستان شود مگر برای چند ماه و مفهوم آن این است که عملیات تغییر در عربستان سعودی شامل کرسی پادشاه و ولیعهد خواهد شد.

این منابع افزودند: آمریکا که نگران وضع جنگ قدرت در عربستان است از مقرن بن عبدالعزیز برای رسیدن به ولیعهدی حمایت می کند.وی روابط قوی با آمریکا و اسرائیل دارد و با همراهی بندر بن سلطان در تغییر نظامهای حکومتی در برخی کشورها از طریق تروریسم و خرابکاری نقش دارد و یکی از چهره های ضد ایرانی در مجموعه خاندان سعودی است

Share