به چالش کشیدن “خانواده” در بی بی سی

به گزارش دیارمیرزا : سایت بی بی سی در اعلام برنامه های آینده خود از سری برنامه های “نوبت شما” موضوعی مطرح کرده که موضوع برنامه همراه با سوالی است که بصورت غیر مستقیم پایه های متزلزل خانواده در غرب را نمایان می کند.

به گزارش دیارمیرزا : سایت بی بی سی در اعلام برنامه های آینده خود از سری برنامه های “نوبت شما” موضوعی مطرح کرده که طی چند روز آینده به صورت زنده از شبکه تلویزیونی بی بی سی فارسی نیز پخش و در معرض بحث و تبادل نظر با بینندگان قرار خواهد گرفت. موضوع برنامه همراه با سوالی است که بصورت غیر مستقیم پایه های متزلزل خانواده در غرب را نمایان می کند.

به گزارش پرشین بی بی سی یکی از موضوعاتی که در سایت بی بی سی فارسی برای  پخش در برنامه ی تلویزیونی “نوبت شما” مطرح شده و قرار است طی چند روز آینده حول آن بصورت زنده با بینندگان بحث و تبادل نظر صورت گیرد موضوع: “تغذیه نوزاد با شیر مادر؛ آیا مادران باید حق انتخاب داشته باشند؟” است. در سایت بی بی سی فارسی و در توضیح و تفسیر موضوع مطروحه سوالاتی نیز بیان شده، بی بی سی اینگونه می پرسد: “آیا شما با انحصاری کردن تغذیه با شیر مادر در ساعات اولیه تولد نوزاد در بیمارستان‌ها موافقید یا فکر می‌کنید مادران باید در این زمینه خودشان تصمیم بگیرند؟”

این موضوع در بی بی سی از زمانی مطرح شد که رئیس اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت اعلام کرد برنامه «ترویج تغذیه با شیر مادر در ساعت اول تولد» از مهر ماه امسال قرار است در دانشگاه‌های علوم پزشکی اجرا شود. در همین راستا به بیمارستان‌ها دستور العملهایی داده شده تا ضمن ارائه خدمات ویژه به مادران شیرده، تغذیه انحصاری با شیر مادر و استفاده نکردن از شیشه شیر را رعایت کنند.

این دستورالعمل با اهدافی از قبیل «افزایش سلامت کودک، افزایش سلامت مادر، افزایش هوش کودک» اتخاذ شده. طبق بررسی های علمی انجام شده دانشمندان دریافته اند که شیر مادر علاوه بر اینکه برای نوزاد در شش ماه اول زندگی  حاوی تمام ویتامین ها و مواد غذایی لازم است، حاوی مواد ضد بیماری نیز بوده که کودک را مصون می دارد. مطالعات علمی در انجمن کودکان آمریکا نشان می دهد شیر دادن برای مادر نیز بسیار مفید است. همچنین شیر مادر در افزایش هوش نوزاد بسیار موثر بوده به طوری که پروفسور تری موفی، از دانشگاه کینگز در این باره می گوید : «طبق تحقیقات انجام شده، کودکانی که از شیر مادر تغذیه شده اند به طور میانگین شش تا هفت واحد ضریب هوشی بیشتری نسبت به کودکانی دارند که شیر مادر به آن ها داده نشده؛ زیرا در شیر مادر اسیدهای چرب ضروری وجود دارد که برای رشد مغزی ، چشم ها و عروق خونی شیرخوار مورد نیاز است؛ و این در حالیست که این اسیدهای چرب در سایر انواع شیر ها وجود ندارد و به همین دلیل شیرخوارانی که از شیر مادر تغذیه می شوند، بهره هوشی بیشتری نسبت به شیرخواران دیگری دارند که از دیگر شیرها تغذیه می شوند. همچنین این کودکان در آینده نیز کمتر به بیماری های قلبی و عروقی دچار خواهند شد. »

از طرف دیگر بررسی ها نشان داده تعاملات میان مادر و نوزاد منجر به تحکیم روابط عاطفی میان مادر و نوزاد در تمام سنین فرزند شده و تمام موارد یاد شده در “تحکیم بنیان خانواده “و “ایجاد جامعه ای سالم” کمک خواهند کرد.
حال مجددا باز می گردیم به سوال مطرح شده توسط بی بی سی فارسی که قرار است پس از چند روز و انتشار در سایت، از شبکه تلویزیونی بی بی سی نیز پخش و مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد: « آیا شما با انحصاری کردن تغذیه با شیر مادر در ساعات اولیه تولد نوزاد در بیمارستان‌ها موافقید یا فکر می‌کنید مادران باید در این زمینه خودشان تصمیم بگیرند؟»

البته شواهد و قراین گویاست که در غرب روابط عاطفی میان افراد خانواده بسیار کمرنگ شده و چیزی به عنوان بنیان خانواده – که به عنوان مهمترین نهاد جامعه شناخته می شود- معنای اصیل و واقعی خود را از دست داده است. موضوع خانواده در غرب جایی دهشتناک تر می شود که آمار بیان گر شروع مشکلات اخلاقی و فساد از خانواده های غربی هستند. از جمله عوامل بوجود آمدن این شرایط در غرب می توان اشاره کرد به “کاهش ازدواج های رسمی” ، “افزایش هم جنس بازی با حمایت های دولت های غربی” و “ترویج فسادهای اخلاقی و انحرافات جنسی “. اصطلاحی که جامعه شناسان برای توصیف وضعیت بنیان خانواده در غرب به کار می برند “سونامی طلاق و فرزندان نامشروع” است.

با توجه به شرایط حاکم بر غرب و با در نظر گرفتن رویکرد بی بی سی نمی توان انتظار داشت شبکه دولتی انگلیس مهر تاییدی بر تدابیری بزند که منجر به تحکیم نهاد خانواده خواهند شد. علی رغم اینکه عوامل بی بی سی فارسی اکثرا در جوامعی غیر غربی رشد کرده اند اما با رفتن به غرب و انگلیس تحت تاثیر شرایط حاکم قرار گرفته که رسوایی های اخلاقی کارکنان بی بی سی شاهد این مدعاست. در تزلل بنیان خانواده در غرب همین بس که آمار کودکان بی سرپرست و اکثرا حاصل روابط نا مشروع در غرب به رقمی بالاتر از یک میلیون و سیصد هزار نفر می رسد؛ تعدادی که با جمعیت کشوری مانند بحرین برابری می کند و حتی شاید بیشتر است!

با توجه به رویکرد همیشگی بی بی سی فارسی، قابل پیش بینی است که ابتدا مجری این شبکه، برنامه را در لفافه ی کلمات زیبایی همچون “آزادی” و “حق انتخاب” آغاز، و با دور نگاه داشتن مباحث مهمی که قبلا اشاره شد مسیر برنامه را به سمت هایی مانند “دفاع از حقوق زنان” و “آزادی” و “حق انتخاب” و غیره خواهد برد و به هر موضوعی خواهد پرداخت غیر از ماهیت و چرائی اصلی ارسال دستورالعمل ابلاغی.

Share