روحانی در مراسم تودیع و معارفه وزیر کشور:

افتخار به وجود ولایت فقیه، ستون و عمود نظام

به گزارش دیارمیرزا : رئیس‌جمهور گفت: ما یک ولی‌امر و ولایت فقیه داریم که همه زیر این چتر هستند. یک قانون اساسی داریم که همه زیر چتر آن هستند. ما به وجود ستون و عمود نظام یعنی ولایت‌فقیه افتخار می‌کنیم.

به گزارش دیارمیرزا : حجت‌الاسلام‌و‌‌المسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز در مراسم تودیع و معارفه وزرای سابق و فعلی کشور با بیان اینکه خوشحالم که خداوند این فرصت را به من عنایت کرد تا با مدیران و مسئولین و پرسنل وزارت کشور دیداری داشته باشم، آن هم به بهانه تودیع و معارفه که البته همه اینها اعتباری و موقت است، گفت: وزارت کشور، وزارت مادر و بسیار حائز اهمیت است. وزارت کشور، وزارت یک بخش نیست، یک وزارتخانه فرابخشی است.

n00254566-b

وی افزود: استانداران یک مدیر معمول در یک استان نیستند. استانداران نمایندگان عالی سیاسی نظام جمهوری اسلامی ایران هستند که مسئولیت امنیتی، اجتماعی، اقتصادی، عمرانی و اداری را در سطح استان بر عهده دارند.

** قدردانی از زحمات وزیر کشور قبلی کار آسانی نیست

رئیس‌جمهور با بیان اینکه وزیر بار سنگینی را در وزارت کشور بر دوش دارد، اظهار داشت: قدردانی از زحمات وزیر کشور قبلی کار آسانی نیست، چون برای من ملموس است که وزیر کشور تا چه حد بار سنگینی را بر دوش می‌گیرد.

روحانی افزود: اگر ما تعبیر کنیم که مشروعیت سیاسی نظام از طریق تلاش و برنامه‌ریزی و به یک بیان به دست مدیران همین وزارتخانه محقق می‌شود، سخن گزافی نگفته‌ایم. در کشور ما مشروعیت سیاسی همه از طریق آرای مردم است. صاحب کشور مردم هستند. مالک کشور هم مردم هستند و بقیه همه خادمان ملت هستند و مشروعیت سیاسی همه با صندوق آرای مردم است، چه مستقیم و چه غیرمستقیم و این بار مسئولیت بر دوش این وزارتخانه مهم است که بتواند اعتماد مردم را جلب کند تا پای صندوق آراء بیایند.

وی با اشاره به اینکه عملکرد وزارت کشور بسیار مهم است تا اعتماد مردم را جلب کند و مردم نیز اعلام این وزارتخانه را بپذیرند، خاطرنشان کرد: اعتماد مردم بحث مهمی است که باید وزارت کشور به آن سمت برود تا مشخص کند که امانت‌دار واقعی بوده و قانون و مقررات را عمل کرده است. البته هر مقدار شفافیت بیشتر باشد، اعتماد هم بیشتر است.

رئیس‌جمهور بر همین اساس اضافه کرد: اعتماد جزو امرهای نسبی است و هیچ وقت هیچکس نمی‌تواند بگوید من اعتماد صددرصدی را بوجود آورده‌ام. حتی در رفاقت‌ها، در قوم و اقوام و حتی در رابطه پدر و پسری نیز این اعتماد صددرصدی ممکن است بوجود نیاید و یا ۹۵ درصد باشد.

روحانی با بیان اینکه اعتماد امری نسبی است و افزایش اعتماد عمومی که به مفهوم افزایش سرمایه اجتماعی است، یک وظیفه همگانی برای همه ما به ویژه وزارت کشور محسوب می‌شود، افزود: استاندار چهره‌اش، بیانش و رفتار و برخورد او باید آرامش ‌بخش و اعتمادآفرین باشد.

** عده‌ای به من می‌گفتند کابینه‌ات را از یک جناح شکل بده

وی با بیان اینکه دولت تدبیر و امید دولت فراجناحی است، تصریح کرد: خیلی‌ها بعد از انتخابات نزد من آمدند و صحبت‌ کردند که کابینه فراجناحی درست نکن. نمی‌توانی در آن هماهنگی ایجاد کنی و مشکل بوجود می‌آورد. کابینه‌ات را از یک جناح شکل بده، اما من اصلا به این معتقد نیستم. اصلا ما در کشور حزب و جناح نداریم، همه آنها الفاظ است.

رئیس‌جمهور افزود: من از اول نهضت اسلامی از مهرماه ۱۳۴۱ که یک نوجوان ۱۴ ساله بودم در سیاست فعال بودم و تا به امروز همه افراد و جریانات را خوب می‌شناسم. ما در کشور متاسفانه حزب نداریم، جناح به معنای واقعی کلمه نداریم. متاسفانه بحث‌های قبیله‌ای مطرح است و هر جمعی در گوشه‌ای جمع می‌شوند و در آستانه انتخابات کرکره‌های خود را بالا می‌برند و آب و جارو می‌زنند، اما به محض اینکه انتخابات تمام می‌شود کرکره‌هایشان را پایین می‌آورند. بنابراین ما تحزب نداریم؛ البته اوایل انقلاب حزب جمهوری اسلامی را داشتیم که به دلایلی پایدار نماند.

** اصولگرایی را همه قبول دارند؛ وصول‌گرایی مهم است

روحانی خاطرنشان کرد: دولت من دولت فراجناحی است. من مانعی را نمی‌بینم که فردی کنارم بنشیند و بگوید که اصول‌گرا هستم یا اصلاح‌طلب. من همه اینها را الفاظ می‌دانم. اصولگرایی خیلی مهم نیست، وصول‌گرایی مهم است. ما آرمان‌هایی داریم که وصول و دستیابی به آن آرمان‌ها مهم است. اصولگرایی را همه قبول دارند. مگر می‌شود کسی قبول نداشته باشد؟ اما اینها الفاظ است و برای من هم مهم نیست که همکاران من از لحاظ تشکلی و جناحی چگونه هستند. آنچه مهم است تعهد به نظام و تخصص است، دست‌پاکی، فداکاری، ایثار، داشتن برنامه. اینها مهم است و الا مهم نیست که سوابق گذشته‌اش چه می‌گوید و برای من معتدل و میانه‌رو بودن اهمیت دارد.

وی با تاکید بر اینکه من افراط و افراط‌گری را نمی‌پسندم و از آغاز فعالیت سیاسی‌ام مخالف آن بودم، گفت: همه نمایندگان مجلس که ۲۰ سال با هم همکار بودیم و کسانی که ۱۶ سال در شورای امنیت ۲۲ سال در مجمع تشخیص و مرکز تحقیقات استراتژیک همکارم بودند، می‌دانند که من افراط‌گری را برای منافع ملی مضر می‌دانم، نه تنها برای منافع ملی بلکه برای امت اسلامی و امنیت جهانی هم مضر می‌دانم.

رئیس‌جمهور با طرح این موضوع که الان نمی‌گویم که چرا عده‌ای افراط‌گرا هستند، گفت: عده‌ای که بلند داد می‌زنند، هم همه سوابق زندگی‌شان را می‌دانم. می‌دانم که این دادها از چه جایی سرچشمه می‌گیرد. این دادها یک پوشش است برای مشخص نشدن بعضی چیزها.

به گفته روحانی شرط این دولت معتدل بودن است و شعار اعتدال یک شعار عمومی است و اگر بخواهیم مقدار بیشتری به آن توجه کنیم، باید به دنبال اعتدال سیاسی باشیم. ما تدبیر اقتصادی و امیداجتماعی داریم، البته این اعتدال عام است و تدبیر و امید هم عام هستند.

**حسن روحانی معجزه قرن و دهه نیست/ایثار همه کارگزاران نظام معجزه را درست می‌کند

ویبا بیان اینکه برای تدبیر اقتصادی و امید اجتماعی باید به دنبال منبع جوشان آن بود افزود: این منبع جوشان حسن روحانی نیست، بلکه ملت هستند. حسن روحانی معجزه‌گر، معجزه قرن و دهه هم نیست و اتصال ویژه‌ای هم به آسمان ندارد و اتصال به پشت پرده‌ها هم ندارد. معجزه را حسن تدبیر و وحدت ملت درست می‌کند. معجزه را ایثار همه کارگزاران نظام درست می‌کند.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: هماهنگی اصل وحدت و انسجام است. پیام این تغییر، انتخابات ۲۴ خرداد ۹۲ بود. مردم گفتند که می‌خواهیم که البته خود شما وزارت‌کشوری‌ها از همه بهتر می‌دانید که سخن دورافتاده‌ترین روستاها با مرکز تهران مشترک و یک زبان بود و این معجزه ملت است. اگر در قلب تهران صندوق‌های مسجد و مراکز رای‌گیری پرجمعیت در تهران با روستاهای شمال‌غرب، ماکو تا سراوان تا کنار بندرلنگه و سرخس همه یک جور حرف زدند، معجزه است و این هوشمندی ملت را می‌رساند. ملت ایران بیدار و زنده است.

روحانی بر همین اساس تصریح کرد: همه دوستان به من می‌گفتند که چرا در برنامه راجع به روستاها حرف می‌زنی؟ مخاطب تو باید شهرهای بزرگ باشد. ما نباید فکر کنیم که در دفاع مقدس باید روستاها فرزندان خود را جلو بفرستند و تقدیم عظمت ایران کنند. ما در انتخابات دیدیم در روستاها چگونه حماسه آفریده شد و این مسئولیت همه ما را سخت و سنگین می‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر رعایت حقوق شهروندی برای همه قومیت‌ها تصریح کرد: همه مسئولیت سنگینی بر عهده دارند و همه باید احساس کنند که با مردمی بزرگ، هوشمند و برخوردار از حقوق شهروندی برابر مواجه هستند. در بعد شهروندی برابر هستند و در دولت تدبیر و امید هیچ مقامی و به ویژه مسئولین وزارت کشور نباید بین اقوام و مذاهب مختلف و حتی ادیان رسمی که به عنوان اقلیت‌ مطرح هستند تفاوتی قائل باشد. در حقوق شهروندی همه برابر هستند و هیچ فرقی بین کرد، ترک، ترکمن، لر، بلوچ و عرب وجود ندارد.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: ما در ایران دولت فارسی نداریم. دولت ترک و عرب هم نداریم. ما دولت ایران داریم و یک چتر واحد است که همه زیر آن قرار دارند و آن نظام واحد جمهوری اسلامی ایران است. ما یک ولی‌امر و ولایت فقیه داریم که همه زیر این چتر هستند. یک قانون اساسی داریم که همه زیر چتر آن هستند. آنچه برای ما مهم است ایرانی بودنمان است و قرار گرفتن زیر چتر پرافتخار ایرانیت و نظام جمهوری اسلامی. ما به وجود ستون و عمود نظام یعنی ولایت‌فقیه افتخار می‌کنیم.

** استفاده از نیروهای بومی باید در اولویت باشد

روحانی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر استفاده از نیروهای بومی و محلی در سراسر کشور از سوی استانداران گفت:‌ باید احساس تساوی عدالت و فرصت برابر برای همه مردم ایران به‌وجود آید. باید از نیروهای بومی و محلی استفاده کرد. البته بعضی جاها ممکن است اختلافات شدید باشد و نتوان از نیروهای بومی استفاده کرد، ولی باید اولویت در استفاده از نیروهای بومی باشد، چرا که نیروهای بومی اعتماد و آرامش بیشتری به مردم می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: باید از اقلیت‌های مذهبی و دینی با احساس مساوی استفاده کنیم. وحدت و انسجام با شعار درست نمی‌شود، با عمل درست می‌شود. ما اگر امنیت می‌خواهیم باید فرصت برابر به همه بدهیم.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه باید از نیروهای خوب و ارزنده زن در جامعه نیز به عنوان یک فرصت برابر استفاده کنیم، خاطرنشان کرد: باید در اداره و مدیریت و کارشناسی قدم‌به‌قدم، فرصت‌های اجتماعی زنان تحصیلکرده را بالا ببریم و این حق طبیعی آنهاست. ما در بسیاری از امور خانم‌های تحصیلکرده‌ای داریم که آمادگی برای پذیرش مسئولیت‌ها را داریم. بنده در جلسه هیئت دولت بر وزرا تاکید کردم که تلاش کنید از بانوان با قابلیت استفاده کنید.

** گزارش واقعی با آنچه تا حالا گوش‌هایمان به آن عادت کرده‌اند، فاصله دارد

روحانی با بیان این مطلب که ما گزارش واقعی را به مردم ارائه خواهیم داد، گفت: گزارش واقعی با آنچه تا حالا گوش‌هایمان به آن عادت کرده‌اند، فاصله دارد و بعدها شما باید در این باره قضاوت کنید. من توصیه کردم به وزرا که از جوانان، نخبگان و بانوان استفاده کنند. ما منتی‌ سر خانم‌ها نمی‌گذاریم، بلکه حق قانونی و طبیعی آنهاست که در مسئولیت‌ها حضور داشته باشند و هیچ تفاوتی بین زن و مرد در فهم، درک، تقوا، نزدیکی به خدا وجود ندارد.

وی ادامه داد: مسئولیت وزارت کشور مسئولیتی سنگینی است، چرا که باید از طریق او امنیت، وحدت و انسجام در سراسر کشور بین آحاد ملت ایجاد شود که این امنیت با اجرای حقوق شهروندی امکان‌پذیر است.

رئیس‌جمهور بر همین اساس اضافه کرد: کارگروه‌ها نیروهایی برای تصدی وزارت کشور پیشنهاد دادند که سوابق نظامی و امنیتی داشتند، البته حق هم داشتند، چرا که وزیر کشور رئیس شورای امنیت کشور می‌شود و باید در ایجاد امنیت داخلی کوشا باشد. گرچه ایران سرزمین ثبات است، اما در عین حال توطئه‌های دشمنان نیز زیاد است. من همه حرف‌ها را گوش دادم، اما خود به این نتیجه رسیدم که کسی که سوابق امنیتی غلیظی داشته باشد، مناسب نیست و این مسئولیت را فردی با سوابق اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بر عهده بگیرد تا برای سراسر کشور پیام باشد.

**نگران دریاچه ارومیه هستم

روحانی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر رعایت مباحث زیست‌محیطی افزود: خوشحال هستم که اولین تصمیمات هیئت دولت زیست‌محیطی و مربوط به دریاچه ارومیه بود. من به حق نگران دریاچه ارومیه هستم و خدای ناکرده اگر از روند کنونی آن جلوگیری نکنیم، آینده این دریاچه در صورت خشک‌شدن نه تنها فاجعه برای آذربایجان، بلکه برای کشور است و ۱۴ میلیون جمعیت متاثر از این فاجعه ملی خواهد بود.

وی افزود: در سفر تبلیغی‌ام به مردم ارومیه قول داده بودم که اگر موفق شوم دولتی تشکیل دهم، در اولین جلسه هیئت دولت بحث دریاچه ارومیه را مطرح خواهم کرد و این کار را کردم و کارگروهی را زیر نظر وزیر نیرو تشکیل دادم تا ظرف ۲،۳ ماه آینده گزارشی را برای من ارائه دهند.

** فضلی را از دیرباز می‌شناسم/ افکار و برنامه‌های فضلی انسان را جذب می‌کند

رئیس‌جمهور در بخش پایانی سخنانش با تشکر از زحمات مصطفی محمدنجار در طول ۸ سال وزارت خود در دولت به سابقه آشنایی خود با فضلی اشاره کرد و افزود: بنده وی را از دیرباز می‌شناسم، البته فضلی خوش‌خلق و خوش‌سیما است و جاذبه وی فقط اخلاق وی نیست، و اگر به او نزدیک شوید، افکار وی شما را جذب می‌کند و اگر بیشتر نزدیک شوید، اعمال و برنامه‌های وی شما را بیشترتر جذب می‌کند.

** اعتماد و امید دو سرمایه بزرگ هستند

روحانی با ابراز امیدواری از اینکه دولت فقط بتواند تسهیل کننده و پشتیبان برنامه‌های وزارت کشور باشد، گفت: البته ممکن است در برخی موارد که حاکمیتی است، چاره‌ای نباشد و دولت خود آستین بالا بزند؛ اعتماد و امید دو سرمایه بزرگی است که دولت آن را ارزشمند می‌شمارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با حمایت و حضور شما و با استمداد از قدرت الهی و توسل به ائمه و عنایت ویژه حضرت ولی‌ عصر مشکلات را حل خواهیم کرد و از طریق دیگر حل این مشکلات امکان‌پذیر نخواهد بود.

Share