در پی یک سال بی شورایی در رشت؛

آیا در کلانشهر رشت کسی هست که عذرخواهی کند؟

در پی قریب به یک سال بلاتکلیفی شورای اسلامی شهر رشت، که انتخابات پرحاشیه دوره چهارم نیز به آن دامن زده شد هنوز کسی به خود جسارت نداده بیاید از مردم یک عذرخواهی ساده داشته باشد، اگر به این بلاتکلیفی ها رفتار سرپرست شهرداری را هم اضافه کنیم که مدام در ذیل نامه های مردم می نویسد ((با انتخاب شهردار به نظر ایشان برسد )) متوجه وخامت اوضاع خواهیم شد

دیارمیرزا :در پی انحلال سومین دوره شورای اسلامی شهر رشت و همینطور در پی اتفاقاتی که برای انتخابات چهارمین دوره این شهر رخ داده مردم رشت برای جریان امور عادی خود بلاتکیفند و در این بین می طلبد مسئولان ارشد این شهر و استان یک عذرخواهی ساده از مردم داشته باشند، اما در تماسی که با برخی مسئولین انتخابات این شهر گرفتیم نه تنها عذرخواهی نکرده بلکه مدعی هستند این انتخاب خود مردم بود!!! یعنی مردم بیایند عذرخواهی کنند.axe3023-300x180

در رفتار رهبران آسیای شرقی که نماد سوسیالیست و کمونیست هستند همیشه سنت حسنه عذرخواهی موج می زند و گاهی در پی بروز خطایی تا استعفا و کناره گیری و حتی خودکشی هم پیش می روند اما در کشور ما که داعیه مسلمان بودن را هم داریم در پی قریب به یک سال بلاتکلیفی شورای اسلامی شهر رشت، که انتخابات پرحاشیه دوره چهارم نیز به آن دامن زده شد هنوز کسی به خود جسارت نداده بیاید از مردم یک عذرخواهی ساده داشته باشد، اگر به این بلاتکلیفی ها رفتار سرپرست شهرداری را هم اضافه کنیم که مدام در ذیل نامه های مردم می نویسد ((با انتخاب شهردار به نظر ایشان برسد )) متوجه وخامت اوضاع خواهیم شد، سرپرست شهرداری که چشمش از همه چیز ترسیده است، یا اختیار پیشبرد امور را ندارد یا نمی خواهد کاری بکند که آب از آب تکان بخورد، در این میان آنچه بر جای مانده کندی امور شهرداری و در جا زدن شهری است که نام پر معنی کلانشهر را یدک می کشد. ما بدنبال پیدا کردن مقصر برای این اوضاع اسفناک نیستیم اما بی اختیار ذهن هر  فردی به سمت ساختمانی در جوار بوستان ملت رشت می رود که چرا از آنجا هیچ خبری مبنی بر عذرخواهی به بیرون درز پیدا نمی کند، در این بین برخی سایتها مثل خزرانلاین پا فراتر گذشته و خواستار استعفای فرماندار رشت شده است، این سایت در خبری تحت عنوان ” آقای فرماندار لطفا قبول مسئولیت فرمایید!!!” می آورد:

“” به موجب قانون، مسئولیت اجرای انتخابات در شهرستان با فرماندار می باشد و از طرفی ریاست نهاد ناظر بر مصوبات شورای شهر که حتی می تواند تقاضای انحلال شورای شهر را به دلیل تخلف از وظایف قانونی را به مرجع ذیربط ارائه نماید بر عهده فرماندار است.

ماجرای شورای شهر قبلی رشت و گرفتاری انتخابات جدید شورای شهر رشت هر کدام در محدوده اختیارات و وظایف فرماندار واقع گردیده است که در راستای چینش نا صواب حقوقی، شورای شهر نماد عدم تمرکز و فرمانداری نماد عدم تراکم در اداره امور کشور است که وظیفه اصلی نظارت حاکمیت را بر عهده دارد.

بدیهی است اقدام ارزشمند دادستانی و سربازان گمنام امام زمان در برخورد با مفاسد صورت گرفته در شورای شهررشت، نباید موجب گردد تا چشم را بر واقعیت که همان ضعف مدیریتی در فرمانداری رشت برای نظارت بر شورای منحله و برگزاری مطلوب انتخابات شورای شهر جدید است، بست . اکنون این سوال مطرح است که آیا وقت کناره گیری یا حداقل عذر خواهی فرماندار محترم رشت به خاطر این مشکلات نرسیده است ؟؟؟ “”

در همین راستا هرچه بیشتر سعی کردیم با فرماندار رشت یا معاون وی تماس برقرار کنیم کمتر نتیجه می گرفتیم اما جبار کوچکی نژاد رییس هیئت نظارت بر انتخابات شورای اسلامی استان گیلان در گفتگو با خبرنگار معین ضمن تبرئه خود توپ را به زمین مسئولین برگزاری انتخابات انداخت و گفت: ما به عنوان یک دستگاه نظارتی در حال انجام وظایفمان هستیم و پی گیری های لازم را هم داریم اگر مشکل از سمت ما بود حتما عذرخواهی می کردیم ولی من مقصر نیستم.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی افزود: مشکلات در بخش اجرای انتخابات بود کسی که مشکل را پیش آورد باید نه تنها عذرخواهی کند بلکه استعفا هم دهد.

وی در پاسخ به اینکه چرا تا به امروز این امر شکل نگرفته اظهار داشت: از خودشان باید پرسید، عذرخواهی که زوری نمی شود، اگر من بودم تا حالا استعفا داده بودم.

اما کبری مهرورز دبیر ستاد انتخابات استان در گفتگو با خبرنگار معین سئوال ما را با یک سئوال جواب داد و گفت: عذرخواهی برای چه؟ مگر خطایی شده که باید عذرخواهی کنیم؟ ما قانونا تا ۱۳ مرداد فرصت داریم و همان قانون به ما نگفته در صورت بروز چنین اتفاقاتی عذرخواهی کنیم.

البته خدمت خانم مهرورز توضیح داده شد که دست اندرکاران امر انتخابات و شهر رشت (نه فقط شخص شما) نه به لحاظ قانونی بلکه به لحاظ اخلاقی یک عذرخواهی به مردم بدهکار هستند اما وی همچنان بر سر حرف خود ایستاد و گفت: شورای قبلی که انتخاب خود مردم بود این شورا هم که مشکلی نداشت یکسری اعتراض و شکایت که همیشه و در همه جا مرسوم است رخ داد فقط کمی روند بررسی آن بدلیل زیاد بودن اعتراضات طولانی شده که قانونی هم هست.

اما آیا  کلان شهرهای دیگر هم حجم اعتراضات رشت را نداشت؟ مهرورز گفت: در رشت حتی کاندیدایی که ۵۰۰ رای آورد هم اعتراض کرد، جاهای دیگر هم کاندیداها محدود بودند هم اعتراضاتشان. در هر صورت ما تعللی نداشتیم که بخواهیم عذرخواهی کنیم.

وی افزود: شورای قبلی در آخرین روزهای حضورشان دست به چنین اعمال غیر قانونی زدند که دستگاه قضایی به موقع ورود کرد و مشغول پی گیری امورات مربوط به آنهاست  و به لحاظ قانونی هیچ ربطی به ما ندارد درخصوص تقلب و تخلف در انتخابات هم دلایل و مستندات کافی وجود ندارد اگر هم کوتاهی شده خارج از محدوده ما بوده پس ما خطایی نکردیم که بیاییم عذرخواهی کنیم.

رجب محمدپور دبیر هیئت نظارت بر انتخابات استان هم در گفتگو با خبرنگار معین تاکید دارد: اکنون وقت عذرخواهی نیست هنوز کارمان تمام نشده است.

وی افزود: بنده هم به عنوان شخص حقیقی معتقدم در روند برگزاری انتخابات شورای اسلامی شهر رشت تقلب و تخلف شکل  گرفته اما هیچ سند و مدرکی ندارم، شما یا هرکس دیگری اگر سند و مدرکی دارد ارائه دهد.

محمدپور تاکید کرد: کوتاهی از سوی نهاد نظارتی شکل نگرفته که بیایند عذرخواهی کنند اگر هم مشکلاتی بوده در اجرا بوجود آمد.

اکنون که نه نهاد اجرایی و برگزار کننده انتخابات و نه نهاد نظارتی می پذیرد که باید عذرخواهی کند و فرمانداری هم در دسترس نیست تا ببینیم که چه کسی باید عذرخواهی کند فکر می کنیم باید به اظهارات دبیر ستاد انتخابات استان جامعه عمل بپوشانیم و چون ما مردم بودیم که این انتخاب را انجام دادیم بیاییم با هم از مسئولین عذرخواهی کنیم./معین

Share