نقش پررنگ قومیتها در انتخاب گزینه ها:

۱۵ منتخب شورای شهر رشت از نگاهی دیگر +عکس

اسم خاص و فامیل خاص تر او از یک سو، تحصیلات قابل توجه و اینکه تنها خانمی در میان گزینه ها بود که قابلیت رای اوری داشت ، شانس او را برای منتخب شدن افزایش داد.پیشگر با تبلیغات چشمگیر و با قرارگرفتن در اکثر لیستهای ائتلافی و مانند رضا جمشیدی با شایعه حمایت فومنی های مقیم رشت رای چشمگیر ۱۵ هزارتایی را نصیب خود کرد تا موفق ترین بانوی انتخابات رشت باشد .

1232
آقای شاگرد اول
رضا جمشیدی چناری پس از فراز و نشیبهای فراوانی که در تایید صلاحیت خود سپری کرد نشان داد که می تواند در جایی غیر از دانشگاه هم شاگرد اول باشد .
وی با اختصاص رای محیرالعقول ۲۰ هزارتایی به خود ، کنشگران سیاسی رشت را شگفت زده کرد.
فداکاری نیروهای جان برکف دانشجویی در ستاد جمشیدی ، حمایت مهندس جعفرزاده ( نماینده مردم رشت ) ، حضور در لیست منتسب به اصلاح طلبان و شایعه پررنگ نقش ویژه استاد انتخابات ، نماینده مردم فومن  از عوامل اصلی رای اولی شدن او در انتخابات این دوره بود.

بانوی خاص
فرانک پیشگر ، اسم خاص و فامیل خاص تر او از یک سو، تحصیلات قابل توجه و اینکه تنها خانمی در میان گزینه ها بود که قابلیت رای اوری داشت ، شانس او را برای منتخب شدن افزایش داد.
پیشگر با تبلیغات چشمگیر و با قرارگرفتن در اکثر لیستهای ائتلافی و مانند رضا جمشیدی با شایعه حمایت فومنی های مقیم رشت رای چشمگیر ۱۵ هزارتایی را نصیب خود کرد تا موفق ترین بانوی انتخابات رشت باشد .
تخصص وی در محیط زیست می تواند برای شورای شهر و شهروندان رشتی بسیار مفید باشد.جنس آرای او از پایین ترین طبقات شهری ( به واسطه ی پوستر و تبلیغات متفاوتش ) تا بالاترین طبقات اجتماعی ( به واسطه ی تحصیلات و مدارکش ) متغیر است .

از خطیبان تا کوچه پس کوچه های رشت
۲۴ خرداد ، ۸ صبح ، مزار شهدا ، مردی تنها در میان قبور شهدا قدم می زند تا با انها دوباره عهد ببندد و یاری بجوید.محمود باقری خطیبانی انتخابات  را از مزار شهدای رشت آغاز کرد و با تبلیغات و کار انتخاباتی فراوان توانست جایگاه سوم را در انتخابات شورای شهر رشت به خود اختصاص دهد.
بسیاری از مدیران شهرداری که دل خوشی از عزل و نصبهای شهردار فعلی رشت نداشتند حول محور ستاد انتخاباتی محمود باقری گرد هم امدند تا دیگر غرب گیلانی مقیم رشت را راهی شورا کنند .

شوق اصولگرایی
فرهاد شوقی از معدود کاندیداهایی بود که بی محابا و بدون واهمه عبارت “کاندیدای منتخب اصولگرایان ” را در تبلیغات خود متبلور ساخت .
این جوان خوشنام که اصالتا اهل روستای چارده آستانه اشرفیه است تنها شرق گیلانی در میان منتخبین شورای شهر است .
رای قابل توجه شوقی در در حالیکه کاندیداهای اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری اقبال قابل توجهی نداشتند ، جالب توجه است .

دعای باران
مرد بارانی رشت که تنها ۵ روز فرصت رقابت با دیگر کاندیداها را داشت به واسطه ی پایگاه مردمی و حمایت طبقات متوسط و پایین جامعه آرای قابل توجهی را در سبد خود دید.
طرح متفاوت پوستر وی در حال دعا و با دستهایی رو به آسمان و حضور نخبگان جوان انتخاباتی در ستاد وی از عوامل اصلی پیروزی اسماعیل حاجی پور است.
حاجی پور که یکبار در آستانه ورود به مجلس به واسطه رد صلاحیت از ورود به این جایگاه بازماند نشان داد هنوز از محبوبیت و اعتماد خوبی در لایه های مختلف اجتماعی برخوردار است .
او تنها منتخب این دوره است که سابقه عضویت در شورای شهر را داراست و سوابق متعددی در شهرداری و فرمانداری دارد.

در این سال سی
محمد حسین واثق کارگر نیا ، با شعار سی سال خدمت صادقانه وارد عرصه رقابتهای انتخابات شد.
وی علیرغم سابقه نظامی خود نشان داد که در عرصه خدمت راسنی خود پایگاهو محبوبیت خوبی از خود به یادگار گذاشته است.
بازاریان رشت و خانواده بزرگ انتظامی رشت از حامیان اصلی کارگرنیا در انتخابات این دوره بودند . کاگرنیا از معدود افرادی است که از لیستهای مختلف اصولگرایان رشت موفق به کسب کرسی شورای شهر رشت شد .

جوان اصولگرای اصلاح طلب !
این مدیر جوان فعالیت سیاسی خود را از ستاد انتخاباتی کوچکی نزاد آغاز کرد. افراط او در حمایت از کوچکی نژاد منجر به درگیری فیزیکی او با طرفداران کاندیدای دیگر و مصدومیت شدید در این درگیری شد.
امیر حسین علوی را به جرات پر تبلیغ ترین کاندیدای این دوره می دانند و شایعه حضور همزمان وی در لیست اصولگرایان و اصلاح طلبان ( که بعدا از سوی خود وی و اصلاح طلبان تکذیب شد ) شاهکار انتخاباتی این دوره بود.
علوی با همه حرف و حدیثها نشان داد که هکچون مدیریت خود رد بخش صنعت می تواند در مبارزات سیاسی نیز مدیریت متمرکز و پیروزی داشته باشد.

مجید رجبی ویسرودی
او پرحاشیه ترین منتخب این دوره است. به جرات می توان مدعی شد که نام مجید رجبی ویسرودی پس از انتخابات بسیار بیشتر از ایام تبلیغات در محافل انتخاباتی عنوان شد و به گوش رسید.
نام مجید رجبی در هیچ کدام از نظر سنجی های پیش از انتخابات دیده نمیشد و به جرات می توان او را پدیده انتخابات این دوره دانست.

کرسی سهمیه فرمانداری
انتشار سی دی نمایشی با حضور یک کاندیدا در مقام نقش اول روی سی دی ، دردسرهای جدی را برای تایید صلاحیت مهندس مسعود کاظمی ایجاد کرد.کسی نمی داند او چگونه توانست با این گاف انتخاباتی از گردونه رد صلاحیت به سلامت بگریزد اما همه می دانند بدنه فرمانداری رشت از مدافعان سرسخت کاظمی در این دوره بودند.
خدمات شایان و شبه انتخاباتی وی در ایام تصدی وی بر ریاست سازمان تاکسیرانی به رانندگان تاکسی ، یک ناوگان بزرگ تبلیغاتی تمام عیار باری وی بع ارمغان اورد.
تبلیغات وسیع و چشمگیر مسعود کاظمی ، عکس تمام قد و ایکاتی !!وی،  ساعت مارکی که به دست داشت او را به حدی شاخص کرد که وجود دو ” کاظمی ” دیگر هم نتوانست از آرای او بکاهد و چه بسا بر آرای او افزوده باشد !!!

مجری بی حاشیه
به گواه کارشناسان انتخاباتی او کم تبلیغ ترین و کم هزینه ترین کاندیدای منتخب این دوره بود .
فاطمه شیرزاد با داشتن کمترین ستاد انتخاباتی و با ذکر تنها یک عنوان “مجری صدا و سیما ” روی پوسترهایش رای عجیبو غریب و قابل توجهی به خود اختصاص داد .
بسیاری منشا این رای شگفت انگیز را نسبت خانوادگی او با ام الشهدای رشت می دانند که رای قابل توجهی از خانواده های شهدا و ایثار گر را نصیب وی کرد.
حضور خانم شیرزاد به عنوان یکی از دوبانوی منتخب در شورای این دوره قابل تقدیر است.

محسن رضایی رشت !
سالهاست که نام و حضور این مرد ساده پوش و متواضع در محافل انتخاباتی رشت شنیده می شود.
سید رضا موسوی روزان ، بازنده ناکام انتخابات مجلس به پشتوانه رای خود در انتخابات قبلی تشکیلات خود را حفظ کرد تا بار دیگر در انتخاباتی کوچکتر عرض اندام کند.
حضور وی در لیستهای مختلف صنفی و سیاسی شانس بیشترو رای بالاتری را برای وی متصور می نمود اما در هیاهوی سیصد نفره انتخابات شورای شهر رشت این جایگاه نیز برای موسوی روزان غنیمتی گرانسنگ است .

وکیل پیروز
حضور وکلا در انتخابات این دوره محسوس  و قابل توجه بود اما در مین این وکلا تنها محمد رفیعی نوده توانست گوی سبقت را از باقی رقبا برباید و راهی شورا شود .
محد رفیعی نوده نیز تجربه چند دور رقابت در انتخابات را در چنته داشت و این بار محکمتر و جدی تر ظاهر شد تا حدی که فوت پدرش در هفته تبلیغات نیز نتوانست از توان او بکاهد .
محمد رفیعی نوده از حمایت حاشیه شهر و قومیت آذری زبانها که همیشه در انتخابات رشت حادثه ساز بودند  برخوردار بود .

یک متخصص مرتبط

عباس صابر در چند دوره پیاپی انتخابات نظام مهندسی موفق و پیروز بود و این تجربه عظیم انتخاباتی یاور اوشد تا جز معدود مهندسان مرتبط با شهرسازی و عمران در شورای شهر این دوره باشد.نقش پر رنگ قومیتها در انتخاب صابر نیز بی تاثیر نبود .

تنها پزشک تیم

دکتر منوچهر جمالی ، سالها در پورسینای رشت ، به عنوان یک پزشک خوشنام خدمت می کرده است .
شاید این خوشنامی و حمایت رودباری های مقیم رشت باعث شد تا با تبلیغاتی اندک و بی سرو صدا کرسی شورای شهر را به دکتر جمالی هدیه کند تا تنها پزشک عضو شورای شهر رشت باشد.

یک نودهی دیگر
نام نیکومنش نودهی در انتخابات چندین دوره در رشت به گوش رسیده است . این بار یکی دیگر از برادران نیکومنش شانس خود را برای عضویت محک زد تا با حمایت آذری زبانها یک عزیز دیگر از خانواده نیروی انتظامی وارد شورای شهر رشت شود تا فراکسیون نظامیان در شورا بیش از یک عضو داشته باشد.

منبع: موج شمال

Share