حجت الاسلام دهنوي تشريح كرد :

۴ شرط ارتباط سالم میان دختر و پسر

به گزارش دیارمیرزا کارشناس اجتماعی صدا و سیما اقتدار دادن به مرد را از جمله وظایف زنان دانست و گفت: یکی از آفت‌های جامعه ما این است که برخی زنان به همسر خود اقتدار نمی‌دهند.  حجت‌الاسلام حسین دهنوی در همایش خانواده موفق با محوریت حجاب ـ تربیت اسلامی که ظهر امروز در سالن فرهنگسرای بانو […]

به گزارش دیارمیرزا کارشناس اجتماعی صدا و سیما اقتدار دادن به مرد را از جمله وظایف زنان دانست و گفت: یکی از آفت‌های جامعه ما این است که برخی زنان به همسر خود اقتدار نمی‌دهند.

 حجت‌الاسلام حسین دهنوی در همایش خانواده موفق با محوریت حجاب ـ تربیت اسلامی که ظهر امروز در سالن فرهنگسرای بانو حضرت زهرا (س) قزوین برگزار شد، با اشاره به راهکارهای استحکام روابط خانواده اظهار داشت: رعایت حقوق یکدیگر در زندگی زناشویی موجب استحکام آن می‌شود و مهر و محبت بین همسران را زیاد می‌کند.

دهنوی با اشاره به حقوق همسران نسبت به یکدیگر افزود: برای هر یک از زن و مرد چند اصل مهم وجود دارد که اگر به آن‌ها پایبند باشند، زندگی توأم با آرامش و موفقیت را در کنار یکدیگر تجربه می‌کنند.

وی با بیان اینکه از جمله وظایف زنان این است که به مردان اقتدار دهند، عنوان کرد: یکی از آفت‌های جامعه ما این است که برخی از زنان به همسران خود اقتدار نمی‌دهند و این ویژگی در سه گروه از بانوان آشکارتر است.

این کارشناس اضافه کرد: گروه اول کسانی هستند که سن آن‌ها از همسرشان بیشتر است که در این موارد سعی می‌کنند مانند مادر با همسرشان صحبت کنند و این امر موجب خدشه‌دار شدن اقتدار مرد می‌شود.

دهنوی ادامه داد: گروه دوم بانوانی که تحصیلات بالاتری نسبت به شوهر خود دارند و گروه سوم بانوان شاغل هستند که به دلیل استقلال مالی در برخوردهایی که با همسرشان دارند، موجب خدشه‌دار شدن اقتدار مردان می‌شوند.

وی عنوان کرد: از دیگر وظایفی که زنان نسبت به مردان دارند این است که نیازهای غریزی آنان را برآورده کنند، غرور مردان را جریحه‌دار نکنند، از نظر عاطفی توجه بیشتری به آنان داشته باشند و به خانواده مرد به خصوص مادرش توجه داشته باشند.

کارشناس برنامه گلبرگ تصریح کرد: در مقابل، مردان نیز وظایفی نسبت به زنان دارند که در صورت رعایت آن‌ها از بروز بسیاری از اختلافات خانوادگی جلوگیری کرده‌اند.

دهنوی افزود: این وظایف شامل توجه به نیازهای عاطفی زنان، حس تملک آنان و توجه به خانواده زن به خصوص پدر وی است.

۴ شرط ارتباط سالم میان دختر و پسر

وی در ادامه با اشاره به روابط دختر و پسر در جامعه بیان کرد: این روابط در صورتی که چهار اصل مهم این روابط رعایت شود اشکالی ندارد و حرام نیست.

دهنوی با بیان اینکه در درجه نخست باید توجه داشت که نگاه آنان به یکدیگر به قصد شهوت و لذت نباشد، ادامه داد: دومین شرط این است که در این روابط برای یکدیگر عاطفه خرج نکنند.

این کارشناس با اشاره به اینکه ارتباط دختر و پسر نامحرم نباید در مکان خلوت و دربسته باشد، یادآور شد: همچنین نوع و لحن صحبت کردن دختر در روابطی که با پسران دارد باید طبیعی و به دور از عشوه باشد.

دهنوی اضافه کرد: روابطی که در آنها این چهار اصل مهم رعایت می‌شود حتی اگر به ازدواج هم ختم نشود، چون وابستگی به وجود نیامده مشکلی ایجاد نمی‌کند و حرام نیست.

وی اذعان کرد: در صورتی هم که به ازدواج بینجامد، چون اصول اساسی روابط بین دو نامحرم رعایت شده، بسیاری از مشکلات به وجود نمی‌آید.

واجبات الهی برای ارتقای زندگی انسان‌هاست

کارشناس اجتماعی شبکه سه سیما گفت: واجبات و محرمات الهی که در دین مبین اسلام و روایات ائمه اطهار (ع) تأکید زیادی نسبت به آن‌ها صورت گرفته، برای ارتقای زندگی انسان‌هاست.

دهنوی افزود: حجاب یکی از احکام نورانی اسلام است و مانند دیگر واجبات و محرمات دین مبین اسلام برای داشتن زندگی سعادتمندانه بشر توصیه فراوانی به آن شده است.

وی با اشاره به تأثیر مثبت معنویات در زندگی بشر ادامه داد: هر انسانی در زندگی به آسایش و آرامش نیاز دارد که در سایه پرداختن به فعالیت‌های مادی و معنوی در کنار یکدیگر می‌توان به آن‌ها دست یافت.

دهنوی اضافه کرد: افرادی که با داشتن امکانات مادی فراوان، گرایشی به معنویات ندارند، آسایش دارند؛ ولی قطع و یقین از آرامش مورد نیاز در زندگی برخوردار نیستند.

وی با بیان اینکه نماز از جمله واجباتی است که آرامش در زندگی را برای فرد به دنبال دارد، گفت: نماز یکی از واجبات مؤکد دین مبین اسلام به شمار می‌رود که برپا داشتن آن آرامش و آسایش را برای فرد نمازگزار به دنبال دارد.

کارشناس اجتماعی صدا و سیما ادامه داد: از سوی دیگر نماز جلوی ارتکاب بسیاری از منکرات را گرفته و موجب می‌شود فرد نمازگزار بسیاری از اعمال زشت و ناپسند را از زندگی خود حذف کند.

*چادر مشکی حجاب برتر در کشور ماست

وی با اشاره به اینکه حجاب منحصر به چادر نیست، بیان کرد: در خصوص حجاب آنچه مد نظر دین مبین اسلام قرار دارد، پوشش است و چادر به ویژه رنگ مشکی آن، حجاب ملی و برتر در کشور ما به شمار می‌رود.

این کارشناس افزود: در دیگر کشورهای اسلامی مانند مالزی دیده می‌شود که بدون استفاده از چادر نیز حجاب بانوان به خوبی رعایت شده و در واقع تنوع پوششی که برای حجاب مورد استفاده قرار می‌گیرد، در چنین کشورهایی بیشتر است.

دهنوی گفت: در برخی خانواده‌ها نسبت به آموزش نماز و حجاب به دختران دیر اقدام می‌شود و چنین مواردی را به زمان رسیدن به سن تکلیف موکول می‌کنند که البته در بیشتر موارد به نتیجه مطلوب نمی‌رسند.

وی عنوان کرد: بهتر است که مادران از یک یا دو سال قبل از سن تکلیف نماز و رعایت حجاب را به دختران خود آموزش دهند تا با مشکلاتی از قبیل عدم پذیرش حجاب از سوی دخترشان روبه‌رو نشوند.

کارشناس اجتماعی صدا و سیما با اشاره به اینکه علاوه بر خانواده دیگران نیز در پذیرش حجاب از سوی دختران تأثیرگذار هستند، عنوان کرد: خانواده‌ها باید بدانند که علاوه بر تأثیری که خود روی دخترشان می‌گذارند، دوستان، همکلاسی‌ها و حتی خانواده‌هایی هم که با آن‌ها معاشرت می‌کنند، در پذیرش حجاب از سوی فرزندان دختر تأثیرگذار هستند.

دهنوی تصریح کرد: بنابر این به خانواده‌های مذهبی که مسئله حجاب برای آنان بسیار حائز اهمیت است توصیه می‌شود در کنار اینکه خودشان به خوبی حجاب را رعایت می‌کنند، در انتخاب مدرسه مناسب برای دخترشان یا خانواده‌هایی که با آنان معاشرت خانوادگی دارند، بیشتر دقت کنند.

وی خاطرنشان کرد: در برخی موارد خانواده‌ها اظهار می‌کنند با وجود اینکه خود و اطرافیانشان نماز می‌خوانند و حجاب را رعایت می‌کنند، فرزندانشان پایبند به این موارد نیستند.

این کارشناس افزود: خانواده‌ها دقت داشته باشند که نماز خواندن و رعایت حجاب دو جنبه دارد که مهم‌ترین جنبه آن ظهور و بروز آثار و برکات این واجبات در زندگی فردی و اجتماعی کسی است که به آن‌ها می‌پردازد.

دهنوی اضافه کرد: علت اینکه فرزندان برخی از خانواده‌های بانماز و باحجاب پایبند به نماز و حجاب نیستند، این است که آثار و برکات نماز و حجاب را در زندگی والدین یا اطرافیان خود نمی‌بینند.

منبع : فرهنگ نیوز

 

Share