جوابیه تند روزنامه کیهان به بیانه دادگستری گیلان

دادگستری گیلان بر سر مردم شریف و بی‌دفاع گیلان چه می‌آورد؟!

دیارمیرزا : با شرحی که گذشت تصور بفرمائید برخی از کارگزاران آن دستگاه محترم، احتمالا با افراد مظلومی که دسترسی به جایی ندارند چه برخوردی می‌کنند؟! از برخورد آنان با دبیر سرویس کیهان که خود یک حقوقدان و وکیل دادگستری است می‌توانید حدس بزنید که احتمالا بر سر مردم شریف و بی‌دفاع گیلان چه می‌آورند؟!

به گزارش دیارمیرزا روزنامه کیهان در صفحه دو روزنامه ی امروز خود  نوشت :در پی حمله اراذل و اوباش به دبیر سرویس علمی- آموزشی کیهان و مجروح کردن وی با ضربات چاقو که انتقال ایشان به بیمارستان و انجام عمل جراحی را به دنبال داشت، دادگستری استان گیلان در اقدامی عجیب! و فاقد وجاهت قضایی بیانیه‌ای با سمت و سوی جانبداری از اراذل و اوباش حمله‌کننده صادر کرد! درباره این بیانیه چند پرسش حقوقی مطرح است که امیدواریم مسئولان محترم قضایی- و نه دادگستری گیلان- به این پرسش‌ها پاسخ دهند.60766_812
۱- در کدام نظام حقوقی و قضایی، اظهارات متهم تبدیل به بیانیه رسمی مرجع قضایی می‌شود؟ توضیح آن که در بیانیه تصریح شده «خبرنگار کیهان به هیچیک از مراجع قضایی و انتظامی مراجعه نکرده است» که این دروغ محض است و به آن خواهیم پرداخت ولی سوال این است دادگستری گیلان که به تصریح بیانیه، هنوز اظهارات خبرنگار مضروب و بستری در بیمارستان را نشنیده است، با چه مجوز و بر پایه کدام اصل حقوقی و بدون رعایت تشریفات قضایی اقدام به صدور بیانیه می‌کند؟!
۲- برخلاف آنچه به دروغ در بیانیه آمده است، خانواده آقای حسین شمسیان در فاصله ۴۰ دقیقه بعد از حمله اراذل و اوباش تا روز بعد سه بار به مراجع ذیصلاح شکایت کرده‌اند که اسناد آن موجود است.
۳- پلیس امنیت در بیمارستان از خبرنگار کیهان درباره کم و کیف حادثه تحقیق می‌کند که هیچیک از اظهارات وی در بیانیه نیامده است. چرا؟!
۴- در بیانیه به ضرب و جرح با چاقو و سلاح سرد اشاره شده از سوی دیگر آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس محترم قوه قضائیه بارها اعلام کرده‌اند که حمله با سلاح سرد از مصادیق سنگین‌ترین جرائم عمومی است و مطابق قانون، رسیدگی به آن موکول به شکایت شاکی نمی‌باشد بلکه در این موارد پی‌گیری قضایی ماجرا وظیفه قانونی دادگستری است. بنابراین دادگستری گیلان اولا؛ چرا به دروغ ادعا می‌کند که شکایتی مطرح نشده! ثانیا؛ چرا از وظیفه قانونی خود سر باز زده و رأسا پی‌گیر ماجرا نشده است!
گفتنی است دادگستری گیلان ابتدا در ساعت ۳۰/۸ صبح سه‌شنبه بیانیه صادر کرده است و چند ساعت بعد از آقای شمسیان خواسته‌اند اظهارات خود را بیان کند!؟
۵- شرح ماجرا در بیانیه نه فقط با اظهارات شهود، بلکه با عقل سلیم نیز همخوانی ندارد. از جمله آمده است ابتدا آقای شمسیان با شوکر برقی به راکبان موتورسیکلت حمله کرده است و این در حالی است که شمسیان همراه با خانواده و کودکان خردسال خویش در حال حرکت و رانندگی با خودرو بوده است و ضاربان بعد از متوقف کردن خودرو با ضربات چاقو به وی و یکی از همراهانش حمله می‌کنند. البته دادگستری گیلان با ناشی‌گری برخاسته از شتاب و دستپاچگی، در این بخش از بیانیه از واژه غیرحقوقی و غیرقضایی «ظاهرا»! استفاده کرده است. که باید گفت ظاهرا می‌دانسته دارد چه دسته‌گلی به آب می‌دهد!
از سوی دیگر پزشک قانونی اصابت سه ضربه چاقو به آقای شمسیان و همراه وی را گزارش کرده است و گزارش بیمارستان نیز چنین است. ولی دادگستری گیلان در بیانیه خود احتمالا برای زمینه‌سازی تبرئه متهمان سه ضربه را به یک ضربه کاهش داده! و به شدت ضربات وارده که انجام عمل جراحی ریه آقای شمسیان را در پی داشته است کمترین اشاره‌ای نکرده است!
درباره ادعای بیانیه مبنی بر استفاده آقای شمسیان از شوکر برقی باید پرسید که اولا؛ اگر ایشان از شوکر برقی استفاده کرده است، ضارب که به ادعای بیانیه در محاصره سه نفر بوده است چگونه موفق به اصابت ۳ ضربه چاقو شده است؟ ثانیا؛ چرا پزشک قانونی استفاده از شوکر را تائید نکرده است؟! و ثالثا غیر از اظهارات ضارب چه دلیل دیگری برای اثبات این ادعا وجود دارد؟!
۶- حمله‌کنندگان به آقای شمسیان بعد از مضروب کردن وی و همراهش قصد شکستن شیشه خودرو و حمله به سایر سرنشینان خودرو را داشته‌اند که علاوه بر شاهدان عینی، کارشناسان هم به این اقدام ناجوانمردانه اشاره کرده و متهمان نیز به آن اعتراف کرده‌اند ولی در بیانیه دادگستری گیلان هیچ اشاره‌ای به آن نشده است. چرا؟! شاید به این علت که نبایستی اراذل محترم! به اقدام مجرمانه «قدرت‌نمایی با سلاح سرد» متهم شوند!

Screenshot (1)
۷- در بیانیه دادگستری گیلان احتمالا برای توجیه اقدام اراذل و اوباش آمده است« یک نفر از راکبان موتورسیکلت در بین ۳ سرنشین خودرو محاصره شده و ظاهرا به دلیل ترس و دفاع از خود ضربه‌ای با چاقو به پهلوی حسین شمسیان وارد کرده که پس از انتقال به بیمارستان و مداوا شخص مورد نظر مرخص شده است. درباره این بخش از بیانیه باید گفت؛
الف: چگونه قابل تصور است که شخصی بین سه نفر محاصره شده باشد و به قول دادگستری گیلان به دلیل ترس و برای دفاع از خود، سه ضربه کاری چاقو به ۲ نفر وارد کند؟! زیرا برای ابتدایی‌ترین اذهان نیز بدیهی است که اصابت ۳ ضربه چاقو از آمادگی قبلی ضارب برای حمله حکایت می‌کند. از سوی دیگر، چگونه پذیرفتنی است که ۳ سرنشین خودرو، در پی اولین ضربه، از وارد آوردن ضربات بعدی جلوگیری نکرده‌اند؟! باید از دادگستری گیلان پرسید این چه محاصره‌ای است که محاصره‌کنندگان چاقو خورده‌اند؟! ولی ضاربان حتی یک خراش هم بر نداشته‌اند؟!
ب: دادگستری گیلان ظاهرا برای تبرئه اراذل و اوباش ادعا کرده است آنها به دلیل دفاع از خود چاقوکشی کرده‌اند! و سوال این است که آیا دادگستری گیلان برخلاف رویه شناخته شده قضایی و اصول مسلم جرم‌شناسی، «غیب‌گویی» و «نیت‌خوانی» – آنهم به نفع اراذل و اوباش- را اخیرا به آئین دادرسی کیفری اضافه فرموده است؟! و اگر چنین نیست، از کجا متوجه شده‌اید که نیت اراذل دفاع از خود بوده است؟! آیا باز هم می‌توانید انکار کنید که در بیانیه دادگستری گیلان، اظهارات اراذل منعکس شده است؟! آنهم قبل از هرگونه تحقیقات قضایی از مضروبین و ثبت اظهارات شهود و بدون اخذ نظریه کارشناسان رسمی دادگستری و… بماند!
۸- از کی تا به حال این روال به صورت یک رویه قضایی!! درآمده است که دادگستری برای یک پرونده «بیانیه رسمی»! صادر می‌کند؟ آیا دادگستری گیلان برای همه پرونده‌های در دست اقدام خود بیانیه رسمی صادر کرده و برای انتشار در اختیار رسانه‌ها می‌گذارد؟ و یا این یک مورد با توجه به شرحی که گذشت، داستان دیگری دارد؟!
از سوی دیگر مگر اطلاع‌رسانی درباره پرونده‌های در دست اقدام قبل از پایان دادرسی و صدور رأی قطعی دادگاه ممنوع نیست؟! بنابراین، دادگستری گیلان با چه مجوزی درباره یک پرونده که در مراحل مقدماتی است و هنوز بازپرس هم درباره آن اظهارنظر قضایی نکرده است بیانیه صادر می‌کند؟!
۹- در بیانیه دادگستری گیلان نام کامل مضروب یعنی دبیر سرویس علمی-آموزشی کیهان با ذکر نام پدر و حتی تاریخ تولد!! آمده است ولی از اراذل محترم! کمترین نامی در میان نیست!! گفتنی است که از آقای شمسیان در حضور متهمان چاقوکش آدرس منزل ایشان در تهران را خواسته‌اند که وی اعلام کرده چگونه می‌توانم در حضور متهمان و ضاربان خود آدرس منزلم را هم بدهم؟!
۱۰-و بالاخره با اذعان به این واقعیت که دستگاه محترم قضایی خدمات برجسته و درخور تقدیری داشته و دارد و می‌رود که به نقطه ایده‌آل و «مامن واقعی مظلومان و محرومان» تبدیل شود، با مسئولان محترم و دلسوز این قوه یک پرسش در میان است:
سوال: با شرحی که گذشت تصور بفرمائید برخی از کارگزاران آن دستگاه محترم، احتمالا با افراد مظلومی که دسترسی به جایی ندارند چه برخوردی می‌کنند؟! از برخورد آنان با دبیر سرویس کیهان که خود یک حقوقدان و وکیل دادگستری است می‌توانید حدس بزنید که احتمالا بر سر مردم شریف و بی‌دفاع گیلان چه می‌آورند؟!

خبر های مرتبط :

فوری/ضاربان گیلانی وکیل روزنامه کیهان دستگیر شدند+تصویر مصدوم

Share