نلسون ماندلا در بستر بیماری به ۹۵ سالگی رسید

به گزارش دیارمیرزا : ۹۵ سال از عمر نلسون ماندلا، قهرمان ملی آفریقای جنوبی گذشت. او که به سختی بیمار است زادروز خود را در بیمارستان خواهد گذراند. باراک اوباما از مردم خواسته، در تقدیر از خدمات ماندلا کوتاهی نکنند.   روز پنج‌شنبه (۱۸ ژوئیه/ ۲۷ تیر) نود و پنجمین زادروز نلسون ماندلا، قهرمان مبارزات ضد […]

به گزارش دیارمیرزا : ۹۵ سال از عمر نلسون ماندلا، قهرمان ملی آفریقای جنوبی گذشت. او که به سختی بیمار است زادروز خود را در بیمارستان خواهد گذراند. باراک اوباما از مردم خواسته، در تقدیر از خدمات ماندلا کوتاهی نکنند.

0,,16954266_303,00

 

روز پنج‌شنبه (۱۸ ژوئیه/ ۲۷ تیر) نود و پنجمین زادروز نلسون ماندلا، قهرمان مبارزات ضد نژادپرستی آفریقای جنوبی است. او که از ۴۱ روز پیش به دلیل عفونت ریوی و وخامت حال جسمانی‌اش در بیمارستانی در شهر پرتوریا در آفریقای جنوبی بستری است اینک باید نود و پنجمین زادروز خود را در بیمارستان بگذراند.

دفتر ریاست جمهوری آفریقای جنوبی در تازه‌ترین بیانیه‌ی خود وضعیت جسمانی ماندلا را “پیوسته در حال بهبود” توصیف کرده است.

دوستان و خانواده ماندلا می‌گویند، او اینک به درمان جواب می‌دهد و می‌تواند با کمک یک دستگاه نفس بکشد.

“پدرم پیشرفتی قابل توجه داشته”

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کوچک‌ترین دختر ماندلا روز چهارشنبه (۱۷ ژوئیه) گفت، پدرش پیشرفتی “قابل توجه” داشته است.

او به “اسکای نیوز” گفته است، ماندلا بسیار خوب واکنش نشان می‌دهد، گاهی با چشم‌ها و گاهی با تکان دادن سر، گاهی هم دست چپ خود را برای دست دادن بلند می‌کند.

تقدیر اوباما از ماندلا

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا از مردم خواسته است در روز جهانی نلسون ماندلا خدمات این رهبر مبارزات ضد نژادپرستی آفریقای جنوبی را با انجام مراسمی خصوصی یا عمومی پاس بدارند.

  • ۹۵ سالگی نلسون ماندلا، صدای آزادی

    تولد یک مبارز

    چهره خندان نلسون ماندلا تصویری است که در ذهن جهانیان نقش بسته است. او در روز ۱۸ ژوئیه ۱۹۱۸ در یک خانواده تمبو در روستای کوچک موزو در آفریقای جنوبی به دنیا آمد. ماندلا پس از تحمل تقریبا ۳۰ سال حبس بالاخره در سال ۱۹۹۴ به عنوان اولین رئیس جمهور سیاه پوست کشورش انتخاب شد.

هر ساله در زادروز اولین رئیس جمهور سیاه‌پوست آفریقای جنوبی در سراسر جهان مراسم گوناگونی برگزار می‌شود. برپاکنندگان این مراسم به پاس ۶۷ سال تلاش ماندلا در راه صلح و آزادی ۶۷ دقیقه را صرف کاری نیکو می‌کنند.

باراک اوباما که خود نخستین رئیس جمهور سیاه‌پوست آمریکا است دو هفته پیش از آفریقای جنوبی دیدن کرد ولی به دلیل وخامت حال ماندلا موفق به ملاقات او نشد. اوباما به همراه خانواده خود از جزیره روبن، جایی که رهبر مبارزات ضد تبعیض نژادی ۲۷ سال از عمر خود را به عنوان زندانی سیاسی در سلولی از زندان آن سر کرد بازدید به عمل آورد.

رئیس جمهور آمریکا می‌گوید، این بازدید به شدت او را تحت تأثیر قرار داده است. اوباما با اشاره به شخصیت ماندلا می‌افزاید: «ما تا ابد توانمندی و الهام را از الگوی فوق‌‌العاده او در شهامت اخلاقی‌، عطوفت و بشردوستی کسب خواهیم کرد.»

مروری بر زندگی ماندلا

نلسون ماندلا در ۱۸ ژوئیه سال ۱۹۱۸ میلادی در روستایی کوچک در آفریقای جنوبی به نام موزو به دنیا آمد. دوران کودکی و نوجوانی ماندلا یا مادیبا (نام سنتی او در آفریقای جنوبی) تحت تأثیر نظام تبعیض نژادی بین سفیدپوستان و سیاه‌پوستان قرار گرفت.

او بعد از تحصیلات ابتدایی و متوسطه در رشته علوم قضایی تحصیلات عالی خود را آغاز کرد. در این دوران ماندلا از مبارزان ضد نظام تبعیض نژادی بود.

زندان جزیره روبن در آفریقای جنوبی

نلسون ماندلا بعد از دستگیری و محاکمه در سال ۱۹۶۴ به اتهام مبارزه علیه رژیم آپارتاید به حبس ابد محکوم شد. او ۲۷ سال از عمر خود را در زندان گذراند و در همان جا به بیماری ریه مبتلا شد، همان بیماری که تا کنون نیز او را رها نکرده است.

مبارزات ماندلا او را نه تنها در عرصه ملی بلکه در عرصه جهانی نیز به سمبل مقاومت علیه تبعیض نژادی بدل کرده است، سمبلی که باراک اوباما در ۹۵ سالگی‌اش او را چنین ستایش کرده است: «جهان سپاس‌گزار قهرمان جزیره روبن است، کسی که به ما یادآوری می‌کند که هیچ دست‌بند و سلولی نمی‌تواند با قدرت روح بشری مقابله کند.»

Share