به گزارش دیارمیرزا:

مشایی هر بیست روز کجا می رفت؟

روز گذشته سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس از ارسال پرونده شکایت اظهارات مشایی به نهادهای نظارتی همچون وزارت اطلاعات و سازمان بازرسی کل کشور خبر داد.مصطفی افضلی‌فرد در گفت‌وگو با خانه ملت گفت: پرونده‌ای در خصوص اظهارات مشایی در مورد مکتب ایرانی، انبیا، مدیریت داوود نبی و حضرت مسیح و رژیم صهیونیستی در کمیسیون اصل نود مورد بررسی قرار گرفت و برای رسیدگی به مبادی ذی‌ربط ارسال شد.

دیارمیرزا سفرهای دولت و کابینه اش موضوعی است که این روزها در کمیسیون‌های مختلف مجلس مطرح می شود.علاوه بر سفرهای اعضای کابینه دولت به همراه خانواده هایشان به نیویورک که چندی پیش در کمیسیون اصل نود مورد بررسی قرار گرفت، ۹۶ سفر مشائی به خارج از کشور نیز از سوی احمد توکلی مطرح و به همین دلیل وزیر امور خارجه به مجلس دعوت شد. البته این تنها موضوعی نیست که پای مشائی را به مجلس کشانده است بلکه به گفته افضلی فر اظهار نظرهای مشائی نیز از سوی نمایندگان مورد بررسی قرار گرفته و پرونده آن به وزارت اطلاعات ارسال شده است.

 ارسال پرونده به وزارت اطلاعات
روز گذشته سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس از ارسال پرونده شکایت اظهارات مشایی به نهادهای نظارتی همچون وزارت اطلاعات و سازمان بازرسی کل کشور خبر داد.مصطفی افضلی‌فرد در گفت‌وگو با خانه ملت گفت: پرونده‌ای در خصوص اظهارات مشایی در مورد مکتب ایرانی، انبیا، مدیریت داوود نبی و حضرت مسیح و رژیم صهیونیستی در کمیسیون اصل نود مورد بررسی قرار گرفت و برای رسیدگی به مبادی ذی‌ربط ارسال شد.
به نظر می رسد تنها نمایندگان مجلس نهم شاکیان این پرونده نیستند چرا که به گفته افضلی فر این پرونده با شکایت اشخاص حقیقی و حقوقی تنظیم شده و تعدادی از نمایندگان مجلس هفتم و هشتم نیز در این میان هستند.وی گفته است: پرونده‌های کمیسیون اصل نود مجلس عمدتا به نهادهای نظارتی همچون وزارت اطلاعات و سازمان بازرسی کل کشور فرستاده می‌شود.
هر ۲۰ روز یک سفر 
اما مطرح شدن موضوع سفر های مشائی از سوی احمد توکلی به دو سال پیش باز می گردد. زمانی که وی هنوز ریاست مرکز پژوهش‌های مجلس را بر عهده داشت در نشستی این موضوع را مطرح کرده و عنوان کرده بود که این موضوع در کمیسیون امنیت ملی مطرح است.
 احمد توکلی درباره سفرهای مشائی گفته بود: در مدت ۵سال آقای مشایی ۹۶ سفر خارجی داشته‌اند و اکنون این مطالب مطرح است که آقای مشایی کجا رفت، چرا به این سفرها رفت و اینکه چه ضرورتی برای این تعداد سفر خارجی برای رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور وجود داشته است. به گفته توکلی که در دیدار با صالحی وزیر امور خارجه و در جلسه کمیسیون امنیت ملی مطرح شده است، مشایی هر ۲۰روز یک سفر خارجی داشته و ملاقات‌هایی انجام داده که قابل‌تامل است از این رو سوال مطرح شده این بود که نقش اسفندیار رحیم‌مشایی، رییس‌ دفتر سابق رییس‌جمهور در سیاست خارجی چیست؟
نقوی حسینی عضو کمیسیون امنیت ملی در این‌باره می‌گوید: سفرهای آقای مشائی هم مربوط به زمان حضورش در پاستور می شود هم زمانی که ریاست جنبش عدم تعهد ها را بر عهده داشت. وزارت امور خارجه مدعی است که درباره همه این سفرها گزارش وجود دارد و حتی آقای صالحی عنوان کرد که حاضر است درباره هر سفری که در خواست شود گزارش مربوطه را به مجلس ارائه بدهد اما در جلسه کمیسیون در این باره تصمیم گیری نشد.
وی می گوید همه سفرهای مشائی با ماموریت وزارت امور خارجه نبوده است بلکه سفرهای متنوع و با موضوعات مختلی صورت گرفته که مورد توجه سوال کننده همین سفرها است. به گفته نقوی حسینی ، وزیر امور خارجه با بررسی برخی سفرهای مشایی و اهداف و علت آنها، توضیح داد که اغلب این سفرها بدون ملاقات با مقامات کشورهای میزبان بوده است. صالحی گفته است: «در بسیاری از سفرها هم آقای مشایی رییس‌جمهور را همراهی کرده و سفر مستقل نبوده و برخی از سفرهای مشایی هم برای دیدار با ایرانیان خارج از کشور انجام شده است.»
بر اساس این گزارش در زمان صدور حکم جدید رییس جمهور برای اسفندیار رحیم مشایی، حدس و گمان هایی از دلایل این انتصاب زده می شد چرا که مشائی یکی از افرادی بود که قصد حضور در رقابت انتخاباتی را به عنوان کاندیدای پیشنهادی دولت داشت و نیازمند این بود که وجه بین المللی مناسبی برای خود کسب کند از این رو همان گونه که انتظار می رفت، سفرهای رحیم مشایی در همان جهت برگزار شد.پیش از این سمت پر سرو صدا نیز ، سفرهای اسفندیار رحیم مشایی به کشورهای خارجی و دیدارهای وی با برخی گروه های خاص به خصوص در حاشیه سفرهای احمدی نژاد به نیویورک با واکنش هایی در داخل مواجه شده بود.
در نهایت این سفرهای پرحاشیه پس از دو سال مورد بررسی قرار گرفت اما سوال اینجاست که آیا این موضوع تا پایان عمر دولت بررسی می‌شود یا خیر؟
 نقوی حسینی درباره زمان رسیدگی به سوال از وزیر کشور در صحن علنی ، گفت: گزارش جلسه کمیسیون با وزیرامور خارجه به هیات رئیسه داده شده است و سوال از وزیر در دستور کار قرار دارد اما نکته اینجا است که تعداد زیادی سوال از وزرا در هیات رئیسه هست که در نوبت بررسی است.ظرفیت مجلس هم این اجازه را نمی دهد که در هفته بیش از یک سوال اعلام وصول شود.در ماه پایانی کار دولت هستیم و این موضع اگر تا پایان دولت مرود بررسی قرار نگیرد دیگر کارآیی لازم را ندارد.بر اساس این گزارش باید دید که بهارستانی ها می توانند این موضوع را تا قبل از پایان کار دولت مورد بررسی قرار بدهند یا باید در انتظار این باشیم که پس از اتمام دوره کاری دولت این موضوع به فراموشی سپرده شود.
شایان ذکر است طراحان اصلی این سوال آقایان احمد توکلی نماینده تهران و غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی می باشند.
منبع: تابناک
Share