گزارش کامل یکصدوهشتمین جلسه علنی مجلس:

“مدال” اعتراض بهارستان بر سینه پاستور *همراهی لاریجانی با جعفرزاده

به گزارش دیار میرزا یکصدوهشتمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی و با حضور ۱۹۸ نماینده روز گذشته برگزار شد. در ابتدای جلسه اسامی ۱۸ نفر از غایبان و متاخران قرائت شد.

به گزارش دیار میرزا اعتراض به اعطای نشان‌های متعدد دولتی در روزهای آخر دولت حاشیه پررنگ تر از متن جلسه علنی دیروز مجلس بود.13920120151316201360613

***اعلام اسامی ۱۸ نماینده تأخیرکننده و غایب جلسه علنی مجلس***

براین اساس حجت‌الاسلام محمد باقری نماینده مردم بناب، حجت‌الاسلام روح‌الله بیگی نماینده مردم میاندوآب، عبدالله تمیمی نماینده مردم شادگان، ابوالقاسم جراره نماینده مردم بندرعباس، جمشید جعفرپور نماینده مردم لارستان، حجت‌الاسلام محمدحسین حسین‌زاده بحرینی نماینده مردم مشهد، سید بهلول حسینی نماینده مردم میانه، محمد دامادی نماینده مردم ساری، حمید رسایی نماینده مردم تهران، حمیدرضا طباطبایی نماینده مردم نائین، رضا عبداللهی نماینده مردم ماهنشان، ایرج عبدی نماینده مردم خرم‌آباد، عبدالرضا عزیزی نماینده مردم شیروان، امیرحسین قاضی‌زاده نماینده مردم مشهد، عباس قائد رحمت نماینده مردم دورود و ازنا، علی کائیدی نماینده مردم پلدختر، محمدحسین میرمحمدی نماینده مردم گلپایگان و محمدجواد نظری‌مهر نماینده مردم کردکوی جزء غایبان و متأخران امروز جلسه علنی بودند.

در ادامه جلسه محمدحسین فرهنگی عضو هیئت رئیسه مجلس اعلام کرد که ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون اقتصادی درمورد لایحه اصلاح قانون نظام صنفی کشور، گزارش شور دوم کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل (۴۴) قانون اساسی درموردطرح اصلاح تبصره (۵) بند (الف) ماده ۳ قانون اصلاح قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی،گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی در مورد لایحه انتقال موردی محکومان به حبس و گزارش کمیسیون قضایی وحقوقی درموردطرح الحاق یک تبصره به ماده (۳) قانون اختیارات رئیس قوه قضائیه در دستور کار مجلس قرار دارد.

همچنین گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه موافقتنامه ایجاد و راه‌اندازی بانک اطلاعاتی سازمان همکاریهای‌اقتصادی (اکو) درخصوص قاچاق و تخلفات گمرکی، گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری عراق به منظور اجتناب از اخذ مالیات مضاعف وتبادل اطلاعات درمورد مالیات‌های بر درآمد و سرمایه، گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد لایحه اجازه تعیین و وصول حقامتی از فعالیت بخش غیردولتی در زمینه پست و مخابرات و گزارش‌کمیسیون امنیت ملیوسیاست خارجی در مورد لایحه چگونگی تشکیل و نحوه رسیدگی هیاتهای انضباطی نیروهای مسلح در دستور کار امروز مجلس قرار داشت.

***تعیین تکلیف لایحه اصلاح قانون نظام صنفی کشور***

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه به بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی درمورد لایحه اصلاح قانون نظام صنفی کشور پرداختند و یک ماده از قانون نظام صنفی کشور را اصلاح کردند.

براساس اصلاح ماده ۲۱ قانون نظام صنفی کشور اتحادیه دارای شخصیت حقوقی و غیرانتفاعی است و پس از ثبت وزارت صنعت، معدن و تجارت رسمیت می‌یابد.

همچنین با تصویب نمایندگان اساسنامه الگوی اتحادیه‌های صنفی توسط اتاق اصناف ایران با همکاری دبیرخانه هیئت عالی نظارت تهیه می‌شود و به تصویب هیئت عالی نظارت می‌رسد.

کمیسیون نظارت هر شهرستان با همکاری اتاق اصناف شهرستان موظف است اتحادیه‌هایی را که تعداد واحدهای صنفی تحت پوشش آنها کمتر از نصاب‌‌های تعیین شده است، اقدام نماید.

همچنین با تصویب نمایندگان مجلس، اگر تشکیل اتحادیه واحد برای تمامی شهرها یا بخش‌های هر شهرستان به تشخیص کمیسیون نظارت استان ممکن نباشد، شیوه اداره امور واحدهای صنفی آن شهرها یا بخش‌ها تابع آیین‌نامه‌ای است که توسط اتاق اصناف ایران با همکاری دبیرخانه هیات عالی نظارت تهیه می‌شود و پس از تایید هیات عالی نظارت حداکثر ظرف ۶ ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون به تصویب وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌رسد.

براساس دیگر اصلاحیه بهارستان‌نشینان چنانچه تعداد واحدهای صنفی در هر استان جهت تشکیل اتحادیه به حد نصاب مقرر در این ماده نرسد، با پیشنهاد اتاق اصناف ایران و تایید وزیر صنعت، معدن و تجارت، اتحادیه‌ای از واحدهای صنفی در سطح کشور تشکیل می‌شود.

***جعفرزاده: به کاربردن لفظ “مافیا” توهین است***

غلامعلی جعفرزاده نماینده رشت در مجلس در جریان بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد لایحه اصلاح قانون نظام صنفی کشور، در اخطار قانون اساسی به سخنان یکی از نمایندگان که در بیان پیشنهاد خود لفظ “مافیا” را به کار برده بود، انتقاد کرد و گفت: اخطار بنده مربوط به اصل سوم قانون اساسی و توصیه بر تکریم برادران در اسلام است.

وی ادامه داد: اگر قرار است یک موضوع را مورد بررسی قرار دهیم، نباید توهینی اتفاق بیفتد در حالیکه وقتی در مورد مجموعه اصناف صحبت می‌کردیم، یکی از دوستان دو بار لفظ “مافیا” را به کار برد که این توهین است و از مجموعه اصناف به من پیامک زدند که گفتند چرا توهین می‌کنید؟

این نماینده بر همین اساس تاکید کرد: بحث‌ها باید به صورت کارشناسی مطرح شوند و استدلال‌ها باید بر مبنای اصول و مبانی باشد، نه اینکه در سخنان خود به کسی توهین کنیم.

***همراهی لاریجانی با جعفرزاده***

علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به این نماینده، گفت: این کلمه لفظ خوبی نیست که در ادبیات سیاسی ما رایج شده است.

در ادامه نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در اخطاری با استناد به اصل ۳۷ قانون اساسی تاکید کرد: آقای لاریجانی شما که خودتان در ۸ سال دفاع مقدس حضور داشتید می‌دانید که اصناف کشور چه پشتیبانی گرمی از نیروهای رزمنده در زمان جنگ کردند. بنابراین اینکه اکنون بیاییم اصناف را “مافیا” نام ببریم، ظلم فاحشی است.

وی ادامه داد: به کار بردن لفظ “مافیا” ظلم به همه اصناف و بازاریان به خصوص بازار تهران است که همواره و در فراز و نشیب‌ها پشتیبان انقلاب و نظام بوده‌اند.

***ایجاد محدودیت در قانون اصناف برای اتحادیه‌ها خلاف قانون اساسی است***

در ادامه حمیدرضا طباطبایی نماینده مردم نائین در مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه اصلاح قانون نظام صنفی کشور،‌ طی اخطاری با استناد به اصل ۷۲ قانون اساسی، گفت: بر اساس اصل ۷۲ قانون اساسی شورای نگهبان قوانین مخالف قانون اساسی و شرع مقدس را تایید نمی‌کند.

وی افزود: قانون اساسی تنها در یک مورد برای انتخابات متوالی بیش از دو دوره محدودیت ایجاد کرده که آن مربوط به دوران ریاست جمهوری است. اما در هیچ یک از موارد دیگر مانند شوراهای شهر و روستا و مجلس و اصناف حقوق اساسی کشورمان محدودیتی برای آنها قائل نشده است.

نماینده مردم نائین اضافه کرد: لذا با توجه به اینکه محدودیت در شرع و فقه شیعه نیاز به تصریح دارد و اصل بر صحت است، اینکه در قانون اصناف برای اتحادیه‌ها محدودیت ایجاد کنیم، خلاف قانون اساسی است.

***محدودیت بیش از دو دوره برای هرپستی غیر از ریاست‌جمهوری خلاف قانون اساسی است***

علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به تذکر طباطبایی اظهار داشت: محدودیت برای رای مردم باید نص قانون اساسی داشته باشد که در مورد ریاست‌جمهوری نص قانون اساسی وجود دارد و نباید بیش از ۲ دوره باشد، اما در مورد سایر امور نمی‌توانیم محدودیت تعیین کنیم، چون قانون اساسی این محدودیت را نگذاشته است. لذا من اخطار را وارد می‌دانم و فکر می‌کنم این بحث مخالف قانون اساسی است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم،‌ بر اساس یکی از بندهای اصلاح لایحه قانون نظام صنفی کشور اعضای هیات مدیره اتحادیه ها بیش از ۲ دوره متوالی و یا ۴ دوره متناوف در هیات مدیره اتحادیه‌ها نمی‌توانستند عضو داشته باشند اما رئیس‌مجلس این بند را خلاف قانون اساسی دانست و آن را به رای گذاشت که نمایندگان با ۹۲ رای موافق، ۷۷ رای مخالف و ۷ رای ممتنع این اخطار را وارد ندانستند.

***قاضی‌پور: اهدای نشان‌ها و مدال‌ها با پول بیت‌المال است***

نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه طی تذکری در جلسه علنی خطاب به رئیس جمهور گفت: آقای رئیس‌جمهور در اواخر عمر دولت مدال افتخار و سکه‌های بیت‌المال به اشخاص می‌دهد.

وی افزود: الهام نیز در مورد یاران امام زمان (عج) صحبت می‌کند که ما این دو کار معنادار را کار جریان انحرافی می‌دانیم.

نماینده مردم ارومیه تاکید کرد: اهدای نشان‌ها و مدال‌ها با پول بیت‌المال است در حالی‌که مردم مشکلات اقتصادی دارند. این در حالی است که آقای رئیس‌جمهور ۱۰۰ تا ۱۵۰ سکه به افراد خاص هدیه‌ می‌دهد. همچنین صحبت‌های الهام در مورد یاران امام زمان (عج) به هیچ‌ عنوان مورد تایید مراجع تقلید نیست.

قاضی‌پور خاطر نشان کرد: امیدواریم دادستان کل کشور با این‌گونه اقدامات و کارهایی‌که پول بیت‌المال را حیف و میل و به تاراج می‌برد، برخورد کند.

محمدحسن ابوترابی‌فرد نیز در پاسخ به تذکر قاضی‌‌پور، گفت: اخطار شما هیچ ربطی به دستور جلسه نداشت.

***اسامی ناطقان میان دستور***

در ادامه حجت‌الاسلام حسین سبحانی‌نیا اسامی ناطقان میان دستور را قرائت کرد؛ براین اساس سید عنایت هاشمی نماینده سپیدان، موسی احمدی نماینده دیرو کنگان، روح‌الله عباس‌پور نماینده بوئین‌زهرا، حسن کامران نماینده اصفهان و محسن صرامی نماینده خمینی شهر در صحن علنی سخنرانی کردند.

***هاشمی: ای‌کاش دولت دهم نیز روال دولت نهم را ادامه می‌داد***

سید عنایت هاشمی نماینده سپیدان در مجلس در نطق میان دستور با بیان اینکه انتخابات یازدهم نشان داد در نظام جمهوری اسلامی مردم‌سالاری دینی حاکم است، گفت: ای‌کاش دولت دهم نیز روال دولت نهم را ادامه می‌داد و از دولت یازدهم نیز انتظار داریم تا با اجرای عدالت و خدمت‌گزاری شایسته، پیشرفت کشور را حاصل و زمینه را برای ظهور امام عصر(عج) فراهم کند.

***احمدی: ایران صادق‌ترین نظام مردم‌سالاری دینی است***

موسی احمدی نماینده دیر و کنگان در مجلس در سخنانی در نطق میان دستور اظهار داشت: برگزاری دو انتخابات بزرگ در کشور ثابت کرد که جمهوری اسلامی، صادق‌ترین نظام مردم‌سالاری دینی است و عقلانیت سیاسی و اخلاق انتخاباتی و قانونمداری  در این دوره از انتخابات، زمینه حضور گسترده مردم را فراهم کرد.

***عباس‌پور: مولفه پیروزی در انتخابات، اخلاق سیاسی و انتخاباتی بود***

روح‌الله عباس‌پور نماینده بوئین‌زهرا در مجلس در نطق میان دستور گفت: از قرار معلوم حماسه سیاسی مقدم بر حماسه اقتصادی است و تحقق حماسه اقتصادی در گرو تحقق حماسه سیاسی است.

وی ادامه داد: یک مولفه پیروزی در انتخابات، اخلاق سیاسی و انتخاباتی بوده است که از ناحیه اصولگرایان و رقبای حسن روحانی به نمایش گذاشته شد.

***کامران: ذخیره کالاهای اساسی پیشنهاد فوری من به حسن روحانی است***

حسن کامران دستجردی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در نطق میان‌دستور خود اظهار داشت: باید از مقام معظم رهبری که حماسه سیاسی را مطرح کردند تشکر کنم. البته مردم هم گل کاشتند، به‌خصوص اصفهانی‌ها و به همین خاطر از مردم که با بصیرت پای صندوق‌های رای آمدند نیز تشکر دارم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس با بیان اینکه ما اول انقلاب رو به اشرافیگری رفتیم، گفت:  من به روحانی پیشنهاد فوری دارم و می‌خواهم که با یک فرمول فوری و فوتی کاری کند که هزینه‌ها کم شود و کارها رو به جلو برود. اگر انتصابات ما صحیح باشد کارها جلو می‌رود.

***صرامی: دستمزد فرهنگیان، کارکنان بهداشت و نیروی انتظامی در خور نظام اسلامی نیست***

محسن صرامی نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس در نطق میان‌دستور خود طی سخنانی، ضمن تبریک میلاد امام زمان (عج)، روز جهانی مستضعفان و حضور حداکثری مردم در انتخابات، اظهار داشت: امید آن را دارم که مسئولان لباس عمل برای تحقق حماسه اقتصادی به تن کنند.

وی همچنین خطاب به حسن روحانی رئیس‌جمهور منتخب، گفت: آقای روحانی شما مطلع هستید که دستمزد فرهنگیان، کارمندان بهداشت و نیروی انتظامی در خور نظام  اسلامی نیست.

***تعیین شرایط عضویت در هیئت مدیره اتحادیه‌های صنفی***

در ادامه نمایندگان مجلس با اصلاح تبصره‌های یک ماده از لایحه اصلاح قانون نظام صنفی کشور و افزودن چندین تبصره، تغییراتی در این لایحه ایجاد کردند.

براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، مدت مسئولیت اعضای هیئت مدیره اتحادیه‌ها از تاریخ انتخاب ۴ سال تمام است. اعضای هیئت مدیره با رای مخفی و مستقیم اعضای اتحادیه انتخاب می‌شوند و اعضای هیئت مذکور نمی‌توانند بیش از دو دوره متوالی و یا ۴ دوره متناوب در هیئت مدیره اتحادیه عضویت داشته باشند.

همچنین انتخاب اتحادیه‌ها در دور اول با حضور حداقل یک سوم اعضا و در صورت عدم دستیابی به حدنصاب مذکور در دور دوم با حضور حداقل یک چهارم اعضا رسمیت می‌‌یابد.

بهارستان‌نشینان همچنین با الحاق یک متن به تبصره ماده ۱۲ این قانون، تاکید کردند اعضای مستعفی هیات مدیره در صورتی‌که به تشخیص کمیسیون نظارت به منظور اخلال در انتخابات استعفا داده باشند و اعضای معزول از آن هیئت نمی‌توانند برای اولین انتخابات هیئت مدیره اتحادیه داوطلب شوند.

همچنین با تصویب نمایندگان داوطلب شدن کارکنان اتحادیه‌ها، اتاق اصناف شهرستان و ایران و دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری در انتخابات هیئت مدیره اتحادیه‌های صنفی منوط به استعفای آنان از شغل قبلی خود پیش از ثبت‌نام در انتخابات است.

***عثمانی: جنایت‌کاران مصر مسلمان نیستند***

همچنین محمدقسیم عثمانی نماینده مردم بوکان در مجلس طی تذکری با اشاره به کشتار اخیر شیعیان در مصر، گفت: اخیرا در مصر جناب حسن شجات و ۳ نفر دیگر در اثر حمله تجاوزکارانه عده‌ای از مسلمان‌نمایان سلفی به شهادت رسیده‌اند که جرم این شهدا چیزی جز محبت اهل‌بیت نبوده است.

وی افزود: افرادی‌که دست به چنین اعمال جنایت‌کارانه‌ای می‌زنند مسلمان و سنی نیستند،‌ بلکه عمال اسرائیل هستند و جز نفع اسرائیل چیز دیگری را دنبال نمی‌کنند.

نماینده مردم بوکان، ادامه داد: ما نمایندگان اهل سنت مجلس شورای اسلامی به شدت این اقدامات را محکوم و خود را در این غم شریک می‌دانیم و خود را از انتصاب این قبیل جنایات به اهل سنت مبرا می‌دانیم، چرا که این جنایات به جامعه اهل تسنن و تشیع صدمه زیادی وارد کرده است.

عثمانی خاطر نشان کرد: ما جمیع نمایندگان اهل سنت، انتظار داریم که علمای جهان اسلام و افرادی‌که دلشان برای اسلام و پیامبر اسلام (ص) و اولیای خدا می‌سوزد سکوت نکنند.

وی افزود: نمایندگان اهل سنت با رای اکثریت این فجایع را محکوم می‌کنند و انشاءالله در آینده شاهد چنین فجایعی در عالم اسلام نباشیم ما این جنایتکاران را مسلمان نمی‌دانیم چه برسد به اینکه آنان را اهل سنت بنامیم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، پس از سخنان عثمانی، نمایندگان با فریادهای “احسنت، احسنت” از وی تشکر کردند.

محمدحسن ابوترابی فرد نایب رئیس مجلس نیز در پاسخ به تذکر عثمانی، اظهار داشت: بنده از بیانات مبتنی بر منطق و اصول و مبانی دینی جنابعالی و همکاران ارجمند و گرانقدر اهل سنت تشکر می‌کنم و آنها امروز این وحدت اسلامی را در اوج خود و در شرایطی که دست‌های جنایتکار نظام سلطه و رژیم صهیونیستی و دشمنان به خون آغشته شده، نشان دادند.

ابوترابی افزود: امروز دامان جهان استکبار به خون عزیزان اهل سنت و شیعه در همه نقاط جهان اسلام و در مصر، سوریه و لبنان و افغانستان و پاکستان آلوده شده است، اما امروز با مواضع وحدت‌آفرین جماعت اهل سنت در کشورمان مسیر وحدت و انسجام اسلامی پیموده شد.

***بررسی دو فوریت لایحه اجازه افزایش سهام ایران در بانک بین‌المللی ترمیم و توسعه***

در ادامه دو فوریت لایحه اجازه افزایش سهام جمهوری اسلامی ایران در بانک بین‌المللی ترمیم و توسعه را بررسی و تصویب کردند.

در این جلسه بهروز علی‌شیری معاون وزیر اقتصاد و رئیس سازمان سرمایه‌گذاری خارجی و فنی وزارت اقتصاد به عنوان نماینده دولت، دلایل طرح این لایحه دو فوریتی را مطرح کرد و گفت: عضویت در مجامع بین‌المللی و بانک‌ها یک راهبرد در مجامع اقتصادی و مالی است و باید حداکثر تلاش خود را برای افزایش جایگاه ایران در این مجامع داشته باشیم تا ایران بتواند به لحاظ رای اثرگذار باشد.

وی ادامه داد: یکی از مسائل مهمی که در دستور کار کشورهای در حال توسعه قرار داشت، افزایش قدرت چنین بخش‌نامه‌هایی بود و طی سالیان متمادی با تشکیل تیم‌های فنی و حقوقی این موضوع را بررسی کرده‌اند و تفاهم شد که قدرت رای‌دهی کشورهای در حال توسعه افزایش یابد.

نماینده دولت همچنین تصریح کرد: خوشبختانه این اتفاق رخ داد و بخش عمده‌ای از سهام کشورهای توسعه یافته کم شد و به کشورهای در حال توسعه داده شد و حالا باید تلاش کنیم تا بتوانیم از این فرصت استفاده کرده و سهام ایران را در این بانک افزایش دهیم.

علی‌شیری در ادامه خاطرنشان کرد: هم‌اکنون سهام ایران در این بانک ۱.۴ درصد است. بنابراین ما با ارائه این دو فوریت قصد داریم مصوبه مجلس را داشته باشیم تا سهام ایران در این بانک افزایش یابد.

وی در تشریح دلایل ارائه این لایحه به صورت دو فوریتی نیز گفت: از آنجا که حداکثر تا روز پنجشنبه این هفته فرصت داریم تا به بانک جهانی اعلام کنیم که ایران مراحل قانونی افزایش سهام خود را در بانک ترمیم و توسعه طی کرده است، این لایحه را به صورت دو فوریتی ارائه دادیم تا هرچه زودتر به تصویب برسد.

پس از سخنان معاون وزیر اقتصاد، نمایندگان مجلس با ۱۶۱ رای موافق، ۲ رای مخالف و ۶ رای ممتنع از مجموع ۱۹۵ نماینده حاضر در صحن علنی با ۲ فوریت لایحه مذکور موافقت کردند.

بنابراین در صورت تصویب نهایی این لایحه در صحن بهارستان، سهام جمهوری اسلامی ایران در بانک بین‌المللی ترمیم و توسعه افزایش می‌یابد.

***بررسی دو فوریت طرح اصلاح قانون تجمیع انتخابات شوراها با انتخابات ریاست‌جمهوری***

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی صبح امروز، دو فوریت طرح اصلاح قانون تجمیع انتخابات شوراها با انتخابات ریاست‌جمهوری را بررسی کردند.

در جریان بررسی دو فوریت این طرح، مهرداد بذرپاش نماینده مردم تهران به عنوان یکی از طراحان این طرح، طی سخنانی اظهار داشت: اکنون انتخابات شوراهای شهر برگزار و اعضای این شوراها در شهر و روستا انتخاب شدند، اما این اعضا کاملا بلاتکلیف هستند و هر روزی‌که هدر می‌رود از کارهای شهری عقب می‌افتیم.

وی ادامه داد: با ارائه این طرح می‌خواهیم همزمان با شروع کار دولت جدید، دوره چهارم شوراها نیز کار خود را آغاز کنند تا هرچه زودتر شهرداران انتخاب و کارهای شوراها روی روال بیفتد.

در ادامه سیدحسین نقوی حسینی نماینده مردم ورامین در مجلس به عنوان مخالف دو فوریت طرح مذکور، گفت: نتیجه انتخابات شوراها در بسیاری از شهرستان‌ها هنوز تایید نشده است و اعتراضاتی وجود دارد که هیئت‌های نظارت در حال رسیدگی به این اعتراضات هستند. بنابراین نتیجه انتخابات کاملا به تایید نرسیده است.

وی افزود: همچنین ۱۹ خردادماه سال جاری مجلس قانونی را تصویب کرد تا شروع به کار دوره چهارم شوراها یک ماه پس از آغاز به کار دولت جدید باشد، اما اکنون می‌خواهیم با یک طرح دو فوریتی قانون را تغییر دهیم که این کار با منطق مجلس سازگار نیست. بنابراین بهتر است در شروع به کار شوراها تعجیل نشود و این شوراها در زمان مناسب خود کارشان را آغاز کنند.

همچنین محمدقسیم عثمانی نماینده مردم بوکان در مجلس به عنوان موافق این دو فوریت، گفت: در این دوره از انتخابات شوراها اتفاقات خوبی رخ داد و یک فرصتی برای ارتقاء جایگاه شوراهای شهر و روستا ایجاد شد.

وی ادامه داد: البته یک خطر شهرداری‌ها و عمران شهری را تهدید می‌کند، چرا که وقتی انتخابات انجام شده و سازوکار جابجایی‌ها نیز مشخص شده است، حیف است که چنین فرصتی به شوراهای جدید داده نشود تا کار خود را هر چه زودتر آغاز کنند.

این نماینده مجلس بر همین اساس تاکید کرد: امیدوارم دوستان نماینده با تصویب دو فوریت، زمینه حضور شوراهای اسلامی شهر و روستای جدید با دولت یازدهم را همزمان با آغاز دولت یازدهم فراهم کنند.

در ادامه هیئت رئیسه مجلس ابتدا دو فوریت طرح مذکور را به رای گذاشت که نمایندگان با ۱۲۴ رای موافق، ۵۰ رای مخالف و ۷ رای ممتنع از مجموع ۲۰۱ نماینده حاضر در صحن علنی با آن مخالفت کردند.

همچنین وکلای ملت با ۱۰۰ رای موافق، ۳۷ رای مخالف و ۶ رای ممتنع از مجموع ۲۰۳ نماینده حاضر در صحن علنی با یک فوریت طرح مذکور نیز رای مخالف دادند.

بنابراین طرح اصلاح قانون تجمیع انتخابات شوراها با انتخابات ریاست‌جمهوری به صورت عادی در دستور کار مجلس قرار گرفت.

در ادامه تذکرات شفاهی نمایندگان مجلس تذکرات شفاهی خود را مطرح کردند که محورهای این تذکرات شامل محکومیت جنایات سلفی‌های مصر بود.

***از تقاضای افزایش قیمت خرید تضمینی گندم تا انتقاد از اعطای نشان‌های دولتی***

جلیل جعفری نماینده خلخال در مجلس به عنوان دومین نماینده تذکر دهنده ضمن تبریک میلاد منجی عالم بشریت گفت: از مردم شهرستان خلخال که ۷۷.۵ درصد در  انتخابات مشارکت داشتند، تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: همچنین به رئیس جمهور منتخب تبریک می‌گویم. بدون شک حسن روحانی شخصی محکم، معتدل و مجرب است که خواهد توانست در تعامل مجلس در کاهش مشکلات و کنترل گرانی و تورم عمل کند.

نماینده مردم خلخال افزود: از زحمات محمود احمدی‌نژاد نیز تشکر می‌کنم و از مردم می‌خواهم که برای گذران اوقات فراغت به شهرستانهای خلخال و کوثر مسافرت کنند. همچنین جنایات وحشیانه چهار شهروند شیعی مصر را محکوم کرده و این را نتیجه عمل نادرست رئیس جمهور مصر می‌دانم.

عزیز اکبریان نماینده کرج در مجلس در تذکر شفاهی گفت: تذکر من اول به رئیس جمهور است. بذل و بخشش‌هایی که در دولت فعلی در خصوص اهدای مدال‌های مختلف با میلیون‌ها تومان هزینه صورت می‌گیرد، دور از شان دولتی است که داعیه عدالت‌محوری دارد.

وی با بیان اینکه مردم برای تامین معاش خود در صف کمیته امداد هستند و کارخانجات به خاطر مشکل نقدینگی کارگران خود را بیکار کرده است، گفت: جای تاسف است که به بیت‌المال اینگونه حراج زدند و به معنویت ما نیز حراج می‌زنند. حرف‌های الهام دور از شان معارف اسلامی است و لکه‌دار کردن معارف دینی ما محسوب می‌شود و تفکر انجمن حجتیه است.

پس از تذکرات شفاهی، تذکرات کتبی نمایندگان ارائه شد.

در تذکرات کتبی ۲ تن از نمایندگان با تذکر به وزیر ورزش خواستار تجدیدنظر در تصمیم غیرقانونی در مورد صدور مجوز واردات خودروی خارجی به بازیکنان تیم ملی فوتبال شدند.

در ادامه اعلام شد که طرح تشکیل شورای عالی اقتصاد مقاومتی در صحن علنی مجلس اعلام وصول شد.

همچنین در پایان جلسه بیانیه‌ ۱۹۰ تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در محکومیت کشتار شیعیان در کشور مصر قرائت شد.

***پایان جلسه علنی مجلس***

بالاخره محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی زنگ پایان نشست علنی امروز را به صدا درآورد و زمان نشست بعدی بهارستان نشینان را ساعت ۸ صبح چهارشنبه ۵ تیرماه اعلام کرد.

منبع:تسنیم

Share