به گزارش دیارمیرزا:

عضو جدید فقهای شورای نگهبان کیست؟

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی شب‌زنده‌دار هم‌ اکنون‌ در قم‌، مدیریت مؤسسه‌ و مدرسه‌ بقیه‌الله‌(عج‌) را بر عهده دارد و به‌ تربیت‌ طلاب‌ می‌پردازد و علاوه‌ بر عضویت‌ در جامعه‌ مدرسین‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌، نماینده شورای‌ عالی‌ در هیئت‌ امنای‌ مرکز جهانی‌ علوم‌ اسلامی‌ و سازمان‌ مدارس‌ خارج‌ از کشور و نیز عضو مجمع‌ مشورتی‌ فقهی‌ شورای‌ نگهبان‌ است.

به گزارش دیارمیرزا با انتصاب حجت‌الاسلام مهدی شب‌زنده‌دار به عنوان عضو جدید فقهای شورای نگهبان میتوان گفت نسل جدیدی از فقها وارد شورای نگبهان شده‌اند.

پس از درگذشت آیت‌الله رضوانی از فقهای پیش‌کسوت شورای نگهبان در ۳۱ فروردین امسال، یکی از کرسی‌های فقها خالی بود تا آنکه از سوی رهبر معظم انقلاب یکی از فقهایی که کمتر نام وی در رسانه‌ها مطرح شده است به عضو ششم از فقهای شورای نگبان انتخاب شد. آیت‌الله مهدی‌ شب‌زنده‌دار در سال‌ ۱۳۳۲ در داراب‌ متولد شد؛ البته‌ او بزرگ‌ شده‌ شهر قم‌ است‌ و پدرش‌ که‌ در کسوت‌ مقدس‌ روحانیت‌ بود، در تابستان‌ به‌ همراه‌ خانواده‌ به‌ داراب‌ سفر کرده‌ بود که‌ فرزندش‌ در همان‌ جا متولد شد.

وی ‌ قسمتی‌ از دروس‌ مقدمات‌ و دوره‌ سطح‌ را نزد پدر خود آیت‌الله‌ شیخ‌ حسین‌ شب‌زنده‌دار خوانده‌ بود، مغنی‌ را نزد آیت‌الله‌ جنتی‌، رسائل‌ را نزد حضرات‌ آیات‌ مصلحی‌، طاهری‌ و مؤمن‌ آموخت‌ و برای‌ فراگیری‌ مکاسب‌ به‌ نزد حضرات‌ آیات‌ شب‌زنده‌دار، مؤمن‌، مشکینی‌ و ستوده‌ رفت‌. استادان‌ او در کفایه‌ حضرات‌ آیات‌ مؤمن‌ و سبحانی‌ بودند.

حجه‌الاسلام‌والمسلمین‌ شب‌زنده‌دار کشف‌ المراد را نزد آیت‌الله‌ حسینی‌ کاشانی‌، بخشی‌ از شرح‌ منظومه‌ را نزد حضرات‌ آیات‌ مؤمن‌، مفتح‌ و صالحی‌ مازندرانی‌ و بخش‌هایی‌ از اسفار رانزد آیه‌الله‌ سید رضا صدر، آیت‌الله‌ امینی‌ و آیت‌الله‌ انصاری‌ شیرازی‌ فرا گرفت‌. قسمتی‌ از شفا را نزد آیت‌الله‌ جوادی‌ آملی‌ و بخشی‌ از اشارات‌ را نزد آیت‌الله‌ حسن‌زاده‌ آملی‌ آموخت‌.

368876_744

حجه‌الاسلام‌والمسلمین‌ شب‌زنده‌دار با پایان‌ یافتن‌ دوره‌ سطح‌ به‌ درس‌ خارج‌ آیات‌ عظام‌ شیخ‌ کاظم‌ تبریزی‌، شیخ‌ مرتضی‌ حائری‌، وحید خراسانی‌ و شیخ‌ جواد تبریزی‌ رفت‌ و از محضر آنان‌ بهره‌های‌ بسیار برد.

فعالیت‌های‌ علمی‌ و فرهنگی‌ و سیاسی‌

وی  سال‌ها به‌ تدریس‌ دروس‌ دوره‌ سطح‌ پرداخته‌ و شرحی‌ نیز بر قسمتی‌ از تحریرالوسیله‌ نگاشته‌ است‌. او همچنین مدیر مؤسسه‌ و مدرسه‌ بقیه‌الله‌(عج‌) است‌.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین‌ شب‌زنده‌دار هم‌ اکنون‌ در قم‌ حضور دارد و به‌ تربیت‌ طلاب‌ می‌پردازد و علاوه‌ بر عضویت‌ در جامعه‌ مدرسین‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌، نمایندگی‌ شورای‌ عالی‌ در هیأت‌ امنای‌ مرکز جهانی‌ علوم‌ اسلامی‌ و سازمان‌ مدارس‌ خارج‌ از کشور و نیز عضویت‌ در مجمع‌ مشورتی‌ فقهی‌ شورای‌ نگهبان‌ را به‌ عهده‌ دارد.

هم‌اینک حضرات آیات جنتی، یزدی، مومن، هاشمی شاهرودی و مدرسی یزدی از اعضای شورای نگهبان هستند.

متن حکم رهبر انقلاب در خصوص انتصاب عضو جدید فقهای شورای نگهبان به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

دانشمند محقق جناب حجت الاسلام آقای حاج شیخ مهدی شب زنده دار دامت توفیقاته
با توجه به فقدان مرحوم آیت الله رضوانی(ره) در مجموعه فقهای شورای نگهبان، جنابعالی را بجای ایشان –به استناد اصل نود و یکم قانون اساسی- برای دوره‌ی جاری به عضویت آن شورای محترم منصوب می‌کنم.
دوام توفیقات شما را از خداوند متعال خواستارم.
سیّد علی خامنه‌ای
۲۴/ تیر ماه/ ۱۳۹۲

Share