به گزارش دیارمیرزا :

طرح تحقیق و تفحص از سازمان چای تصویب شد

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی با یادآوری عدم تحقق وعده‌های دولت درخصوص پرداخت بدهی چایکاران، گفت: متأسفانه امروز و فردا کردن برای پرداخت مطالبات، عادتی برای دولت دهم شده است.

به گزارش دیارمیرزا نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی با اعلام خبر تصویب طرح تحقیق و تفحص از سازمان چای کشور در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع‌ طبیعی اظهار کرد: طرح تحقیق و تفحص از سازمان چای در صحن علنی اعلام وصول شده و پس از تعطیلات تابستانی در صحن علنی بررسی و به تصویب نهایی می‌رسد.
مهرداد بائوج ‌لاهوتی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری خانه ملت افزود: عدم ارائه آمار دقیق سازمان چای از میزان واردات این محصول به کشور و عدم حمایت از چایکاران، از علل طرح تقاضای تحقیق و تفحص از سازمان چای کشور بوده است.43
وی گفت: در حال‌ حاضر میزان تولید چای خشک در کشور حدود ۳۰ هزار تن است، درحالی که سالانه به‌طور متوسط حدود ۱۲۰ هزار تن چای خشک در کشور مصرف می‌شود. بنابراین باید حدود ۹۰ هزار تن چای به کشور وارد شود، در صورتی که امروزه میزان واردت چای به کشور بیش از این آمار است.
وی اضافه کرد: چای کشور علی‌رغم این‌که بهترین چای دنیاست، به‌دلیل منافع یک عده وارد‌کننده ـ چه به‌صورت قاچاق و چه از مسیر قانونی ـ هرگز نتوانسته است جایگاه واقعی خود را به‌دست آورد و جای تأسف است که تنها یک چهارم مصرف چای را در داخل تولید می‌کنیم؛ ضمن آن‌که ۳۰ هزار تن تولید داخل هم دچار مشکل شده است.
طراح طرح تحقیق و تفحص از سازمان چای کشور یادآور شد: کشاورزان چایکار ما از هر هکتار باغ حداکثر یک میلیون تومان سود کسب می‌کنند که عملاً تولید این محصول، توجیه اقتصادی ندارد و این موضوع سبب شده است، ۳۰ هزار هکتار باغات چای به ۲۵ هزار هکتار زیر کشت کاهش یابد.
وی با بیان این‌که عدم توجیه اقتصادی تولید این محصول و واردات بی‌رویه سبب آسیب جدی به این بخش شده است، تصریح کرد: متأسفانه سازمان چای کشور آمار دقیقی از واردات چای نمی‌دهد که ما در این تحقیق و تفحص به جد به‌دنبال حل این معضل و حمایت از چایکاران هستیم.
بائوج لاهوتی با یادآوری عدم تحقق وعده‌های دولت درخصوص پرداخت بدهی چایکاران، گفت: متأسفانه امروز و فردا کردن برای پرداخت مطالبات، عادتی برای دولت دهم شده است.
، ‌با بیان این‌که تا کنون جلسات متعددی با مسئولان کشور برای پرداخت بدهی چایکاران برگزار شده است، افزود: تشکیل جلسات متعدد با مسئولان درخصوص تسویه بدهی چایکاران تا کنون به وعده‌‌های بی‌عمل دولت ختم شده است.
وی با تأکید بر این‌که پرداخت به‌موقع بدهی کشاورزان به انگیزه‌مند شدن آنان کمک می‌کند، تصریح کرد: متأسفانه دولت درخصوص حمایت از کشاورزان فقط به شعار و وعده بی‌عمل اکتفا کرده است.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب که عدم پرداخت بدهی چایکاران از سوی دولت همچون تراژدی بی‌پایانی شده است، افزود: پایان ظلم کشاورزان، به‌ویژه چایکاران با خرید به‌موقع محصولات و نیز پرداخت بدهی‌های معوق آنان ممکن می‌شود.
وی با بیان این‌که جلسات متعددی با مسئولان و دست‌اندرکاران پرداخت بدهی چایکاران تا کنون برگزار شده است،‌ تصریح کرد: مسئولان در طی تمامی جلسات برگزار شده، وعده دادن را پیشینه خود کرده و این درحالی است که هیچ‌کدام از وعده‌های دولت درخصوص چایکاران در موعد خود عملی نشده است.
بائوج ‌لاهوتی با تأکید بر این‌که طبق وعده اخیر دولت، مطالبات چایکاران تا هفته آینده پرداخت خواهد شد، گفت: متأسفانه تکرار بدقولی دولت در سال‌های گذشته، این وعده را نیز در اذهان در حد حرف باقی می‌گذارد.
وی یادآور شد: برای دولتی که شعار خود را “عدالت‌محوری” و “مهرورزی” قرار داده، تأخیر در پرداخت بدهی کشاورزان تأسف‌برانگیز است.
همچنین نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی از برآورده نشدن مطالبات چایکاران و افزایش نارضایتی آنان درپی وعده‌‌های بی‌عمل دولت خبر داد و گفت: امروز و فردا کردن دولت برای تعیین نرخ عادلانه خرید تضمینی چای و پرداخت بدهی چایکاران به تراژدی بی‌پایان و سریالی ادامه‌دار تبدیل شده است.
ایرج ندیمی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به عدم پرداخت بدهی چایکاران از سوی دولت، گفت: امروز و فردا کردن دولت برای پرداخت بدهی چایکاران، بی‌اعتمادی در تولید‌کنندگان را موجب شده است.
وی با بیان این‌که پیگیری‌های مستمر نیز تا کنون ثمره‌ای درخصوص پرداخت بدهی چایکاران نداشته است، افزود: سکوت چایکاران در برابر بدقولی دولت برای ملاحظه مسائل اجتماعی و سیاسی کشور بوده است.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این‌که راه جلوگیری از واردات چای، توجه به تولید ملی و رفع موانع کشاورزی داخلی است، گفت: جای نگرانی درخصوص نابودی چای‌ ایرانی با ادامه روند بدهی‌های معوق چایکاران وجود دارد.
وی با بیان این‌که نرخ خرید تضمینی چای طبق وعده دولت باید افزایش می‌یافت، افزود: یکی دیگر از وعده‌های بی‌عمل دولت که انگیزه تولید را از کشاورزان، به‌ویژه چایکاران گرفته است، عدم تغییر در نرخ خرید تضمینی چای است.
نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب که قرار بود نرخ خرید تضمینی چای از ۹۰۰ تومان به ۱۲۰۰ تومان افزایش یابد، تصریح کرد: امروز و فردا کردن دولت برای تعیین نرخ عادلانه خرید تضمینی چای و پرداخت بدهی چایکاران تراژدی بی‌پایان و سریالی ادامه‌دار تبدیل شده است.
وی با تأکید بر این‌که عدم پرداخت بدهی چایکاران، مشکلات  بسیاری را به‌همراه خواهد داشت، افزود: اولین مشکل عدم پرداخت بدهی‌ چایکاران، از بین بردن انگیزه تولید و کاهش تولید چای ایرانی است.
ندیمی با بیان این مطلب که از معضلات دیگری که عدم پرداخت بدهی چایکاران به‌همراه دارد، مشکل بیکاری جوانان است، تصریح کرد: بسیاری از مردم با تولید چای امرار معاش می‌کردند که عدم دریافت بدهی‌های خود از سازمان چای، آنان را به ادامه فعالیت و کشت بی‌انگیزه کرده است.
وی با بیان این‌که خرید چای با نرخ قبلی نیز هنوز در بسیاری از شهرستان‌ها صورت نگرفته است، گفت: دولت باید پاسخگوی مشکلات کشاورزان باشد و برای رفع آن‌ها تلاش کند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: حمایت از کشاورزان نباید به حرف و شعار محدود شود؛ چرا که کشاورزی پایه توسعه کشور و عدم وابستگی به کشور‌های خارجی است.
وی با بیان این‌که نرخ خرید تضمینی برگ سبز چای از سوی دولت در سال جاری در قیاس با سال گذشته افزایش یافته است، گفت: افزایش نرخ خرید تضمینی چای به اندازه‌ای نیست که درمانی برای درد چایکاران بوده و واژه” بی‌عدالتی” همراه آن نباشد.
وی در واکنش به افزایش ۷۰ درصدی نرخ خرید تضمینی چای نسبت به سال گذشته، افزود: میزان سنجش عدالت در تعیین نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی نباید با نرخ تعیین شده در سال‌های گذشته محاسبه شود.
نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب که نرخ تعیین شده برای خرید برگ سبز چای درجه یک هنوز هم هزینه‌های تولید را پوشش نمی‌دهد، تصریح کرد: بی‌عدالتی در حق چایکاران تا زمانی که هزینه‌های تولید آنان پوشش داده نشود، پایانی ندارد.
وی ادامه داد: بهترین ملاک برای مسئولان برای تعیین نرخ خرید تضمینی چای، درنظر گرفتن نرخ جهانی این محصول است.
وی با تأکید بر این‌که برای چایکاران کشت چای به‌جای صرفه اقتصادی، ضرر به همراه دارد، افزود: بی‌انگیزه شدن کشاورزان و چایکاران در نتیجه تعیین نرخ تضمینی خرید محصولات‌شان با بی‌عدالتی محض، افزایش مشکلات اقتصادی و وابستگی به واردات را برای کشور به همراه دارد.
نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: آن‌چه که در عمل اتفاق افتاده است، بی‌عدالتی مکرر در حق چایکاران با تعیین نرخی است که هیچ‌کدام از هزینه‌های تولید آن را پوشش نمی‌دهد.
ندیمی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد نمایندگان مجلس با وزیر جهاد کشاورزی با هدف کاهش مشکلات چایکاران، گفت: متأسفانه وعده‌هایی که به عمل نزدیک نشد، حاصل جلسات بود.
وی یادآور شد: افزایش نرخ خرید تضمینی برگ سبز چای در سال جاری متناسب با هزینه‌های تولید بالا نرفته و همچنان این نرخ ناعادلانه است.
یک عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی نیز با بیان این‌که، عزم جدی برای رفع مشکلات چایکاران از سوی متولیان صنعت چای وجود ندارد، گفت: نرخ تعیین شده برای خرید تضمینی برگ سبز چای قابلیت ارتقاء دارد و این نرخ همچنان نمی‌تواند برخی از هزینه‌های تولید چایکاران را پوشش دهد.
علی‌ ایرانپور در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، در واکنش به افزایش ۷۰ درصدی نرخ خرید تضمینی چای نسبت به سال گذشته، گفت: نرخ تعیین شده برای خرید تضمینی چای همچنان قابلیت ارتقاء برای بهبود وضعیت صنعت این محصول را در کشور داراست.
وی با اشاره به مشکلات موجود بر سر راه تولید چای و بالا رفتن هزینه‌های تولید، افزود: دولت تا کنون نه‌تنها نرخی عادلانه برای خرید چای درنظر نگرفته است، بلکه مطالبات چایکاران را نیز خیلی دیرتر از زمان موعد پرداخت می‌کند که این خود انگیزه تولید را از آنان می‌گیرد.
نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که نرخ تعیین شده برای خرید تضمینی برگ سبز چای قابلیت ارتقاء دارد، گفت: نرخ تعیین شده همچنان برخی از هزینه‌های تولید چایکارن را پوشش نمی‌هد.
وی با بیان این مطلب که عزم جدی برای رفع مشکلات چایکاران از سوی متولیان صنعت چای وجود ندارد، افزود: وقتی کمترین حمایت دولت که تعیین نرخ خرید تضمینی است، با بی‌عدالتی صورت می‌گیرد، دیگر چه انتظاری می‌توان از مسئولان و متولیان از این بخش داشت؟
وی با تأکید بر این‌که ادامه روند بی‌عدالتی در تعیین نرخ خرید تضمینی چای، واردات این محصول و وابستگی به کشور‌های دیگر را افزایش می‌دهد، یادآور شد: مسئولان گویا به تشویق کشاورزان کشور‌های دیگر عادت کرده‌اند.
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عدم وجود حمایت از تولید چای در کشور و به تبع آن، کاهش سطح زیر کشت، گفت: متأسفانه دولت و متولیان تا کنون در هیچ سالی نتوانسته‌اند رضایت چایکاران را با تعیین نرخ تضمینی عادلانه به‌دست بیاورند.
ایرانپور عنوان کرد: برای کاهش وابستگی به واردات باید توجه به بخش کشاورزی و تولید ملی جدی گرفته شود تا علاوه بر رشد تولیدات داخلی، ارتقاء بخش کشاورزی را در کشور شاهد باشیم.
گفتنی است، درحالی که سال زراعی گذشته قیمت هر کیلوگرم چای درجه یک ۷۰۰ تومان و درجه دو ۵۰۰ تومان بود، امسال با افزایش ۷۰ درصدی به‌‌ترتیب به ۱۲۰۰ تومان و ۶۵۰ تومان افزایش یافته است.

Share