طرحی عجیب از سوی 21 نماینده مجلس؛

خیز ۳ نماینده گیلان برای کسب امتیازات مادام‌ العمر جدید!!!

به گزارش دیارمیرزا اخیرا ۲۱ نفر از نمایندگان مجلس در اقدامی عجیب و در طرحی به نام “طرح استمرار حقوق مکتسبه غیر مالی نمایندگان” به دنبال حقوق ویژه ای برای مادام العمر خود می گردند

به گزارش دیارمیرزا اخیرا ۲۱ نفر از نمایندگان مجلس در اقدامی عجیب و در طرحی به نام “طرح استمرار حقوق مکتسبه غیر مالی نمایندگان” به دنبال حقوق ویژه ای برای مادام العمر خود می گردندکه پس از تصویب در صحن مجلس، وکلای ادوار ملت صاحب «سلاح»، «پاسپورت سیاسی» و «طرح ترافیک» شوند؛ طرحی که شائبه مادام‌العمر بودن متوجه آن است.در امضا کنندگان این  طرح اسم آقایان مهرداد بائوج لاهوتی نماینده لنگرود ،حسن خسته بند نماینده مردم انزلی و جبار کوچکی نژاد نماینده رشت دیده می شود11

نمایندگان تصمیم دارند در این طرح امکاناتی از قبیل استفاده از مجوز حمل سلاح، استفاده از مجوز طرح ترافیک، استفاده از پاسپورت سیاسی و استفاده از پاویون و نظائر آن برخوردار شوند. همچنین طراحان این طرح در تبصره‌ای آورده‌اند “چنانچه در دوران نمایندگی تا تصدی سمت وجوهی بابت آن پرداخت می کردند کماکان پرداخت خواهند کرد به نحوی که هیچ هزینه‌ای دستگاه متقبل نشود.”

بر این اساس نادر فریدونی عضو کمیسیون انرژی مجلس و از امضاءکنندکان طرح “استمرار حقوق مکتسبه غیرمالی نمایندگان” می گوید: «اگر بنده چنین طرحی را امضاء کرده باشم بحث لحاظ کردن سیاسی و اجتماعی نمایندگان بوده و از بُعد مالی نظری نداشته و ندارم.»

وی ادامه می دهد: «از بُعد سیاسی و اجتماعی بعد از اتمام دوره نمایندگی باید از دیدگاهها، تفکر، سرمایه و پتانسیل یک نماینده مجلس استفاده شود. چرا که آن نماینده تجاربی کسب کرده و نظام و مردم برای این نماینده هزینه کرده اند.»
این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که آیا این طرح خلاف اصل منع تبعیض ناروا (بند ۹ اصل سوم قانون اساسی) نیست؟،می گوید: «یک نماینده مجلس پس از اتمام دوره نمایندگی نباید به عنوان یک شهروند عادی محسوب شود. چون مردم و نظام برای این نماینده هزینه کرده اند و باید برنامه هایی تدوین شود که از پتانسیل های وی استفاده شود.»

فریدونی در پاسخ به این سوال که آیا برای استفاده از پتانسیل های این نماینده پس از اتمام دوره نمایندگی، وی باید حتما پاسپورت سیاسی و مجوز کارت طرح ترافیک مادام العمر داشته باشد؟، گفت: «خیر. دیدگاه ما این است که یک نماینده پس از اتمام دوره نمایندگی یک شهروند عادی نباشد؛ به قسمی که از پتانسیل، وجاهت و تمکّن فکری وی استفاده شود.»

همچنین لازم به ذکر است که از این تعداد نماینده ۱۹ نفر عضو فراکسیون رهروان ولایت هستند که این طرح را امضا کرده اند. اما همه امضا کنندگان آن “علی محمد احمدی، یونس اسدی، عیسی امامی، مهرداد بائوج لاهوتی، احمد بخشایش اردستانی، حبیب برومند داشقاپو، موسی الرضا ثروتی، موید حسینی صدر، حسن خسته بند، عبدالکریم رجبی، غلام محمد زارعی، محمد سقایی، نوذر شفیعی، نادر فریدونی، عباس فلاحی باباجان، کمال الدین پیرموذن، علیرضا محجوب، هدایت الله میرمرادزهی، جبار کوچکی نژاد، حسین گروسی و عزت الله یوسفیان ملا” هستند.
با این وجود مرکز پژوهشها طرح مذکور را تبعیض آشکار می داند و در نظری کارشناسی اعلام می دارد که این طرح غیرقانونی، تبعیض ناروا، مخالف حقوق ملت و می‌تواند دستاویزی برای دستگاه‌های تبلیغی مخالفان نظام باشد.
مرکز پژوهش‌های مجلس در اظهار نظر کارشناسی خود آورده است: “پس از اتمام دوران تصدی یک مسئول اجرایی و یا نماینده مجلس، فرد مزبور به عنوان فردی از جامعه زندگی عادی خواهد داشت و لذا در اختیار گرفتن امتیاز سابق نه تنها وجهی ندارد، بلکه تبعیض نارواست و باعث ایجاد طبقه خاص و جدایی مردم و مسئولان می‌شود. این امر در شان جامعه اسلامی نیست.”
این مرکز همچنین تصریح می‌کند: “اصول متعدد قانون اساسی، برقراری امتیازات مالی و غیر مالی برای اشخاص به واسطه موقعیت‌های ذاتی، طبیعی و اکتسابی را به شدت نفی کرده است، تا جایی که این امر بنابر تصریح قانون اساسی جزء پایه‌های اصلی نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران است و حتی بر اساس ذیل اصل یکصدوهفتم قانون اساسی، رهبر انقلاب نیز در برابر قوانین با سایر افراد کشور مساوی است. بر این مبنا باید گفت مفاد طرح حاضر مغایر با اصول قانون اساسی از جمله بند “ج” اصل دوم، “۱”، “۶”، “۹”، “۱۰” و “۱۴” اصول سوم، نوزدهم و بیستم است.”
مرکز پژوهش‌های مجلس نظر کارشناسی خود درباره این طرح را اینچنین جمع بندی کرده است: “بهره‌مندی نماینده یا مسئول سابق از امتیازات خاص تبعیض ناروا و مخالف حقوق ملت بوده و به دلیل ایجاد شائبه حمایت از طبقه خاص و جدایی مردم و مسئولان عدم تصویب آن پیشنهاد می‌گردد. لازم به ذکر است تصویب این ماده واحده می تواند دستاویز دستگاه‌های تبلیغی مخالف نظام اسلامی قرار گیرد و تصویب آن برای مجلس هزینه در بر خواهد داشت.”
همچنین نظر اداره کل تدوین قوانین مجلس اما در این خصوص نیز منفی است و استمرار حقوق مکتسبه نمایندگان در چنینی شرایطی را خلاف اصل منع تبعیض ناروا(بند ۹ اصل سوم قانون اساسی) و اصل کلی حقوق منع دارا شدن غیرعادلانه و سند چشم انداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران مبنی بر عدالت اجتماعی و فرصت های برابر می داند.
بر اساس این گزارش به نظر نمی رسد که این طرح پیشنهادی مبتنی بر عدالت و ماموریت نمایندگان باشد.نمایندگان مجلس برای دفاع از حقوق ملت در بهارستان گرد هم می آیند و پس از پایان خدمت رسانی به مردم که آن هم با تصمیم و رای ملت ایران عزیز است نباید به دنبال امتیازات ویژه برای خود باشند. چرا که اگر امتیاز ویژه ای وجود دارد به خاطر شرایط خاص و ماموریت خطیر آنان در خانه ملت است. همچنین نکته دیگر که شاید لازم به یادآوری است ویژگی شخصیتی برخی از نمایندگان است. برخی از نمایندگان به دفاع از حقوق اقشار آسیب پذیر و کم درآمد شهره اند ولی حال که پای منافع خود آنها به میان می آید نه تنها تصمیم می گیرند که خلاف قانون عمل کنند بلکه در پی ایجاد تبعیض های فاحش نیز می روند. نمی توان این رویکرد را در راستای پیگیری حقوق مردم دانست. آنهایی که تا پیش از انتخابات هر دوره مجلس دفاع از ملت مستضعف و آسیب پذیر را سر می دهند نباید به دنبال امکانات ویژه و ناعادلانه برای خود باشند.

Share