جلیلی سفیر ایران در ونزوئلا می شود؟

به گزارش دیارمیرزا :  بر اساس برخی شنیده ها، سعید جلیلی به عنوان گزینه احتمالی دولت آتی برای سفارت ایران در ونزوئلا در نظر گرفته شده است. به گزارش گروه سیاسی صراط، در میان گمانه زنی های مربوط به اعضای احتمالی کابینه دولت آتی، نکته مشترکی وجود دارد و آن تغییر دبیر شورای عالی امنیت ملی است. […]

به گزارش دیارمیرزا :  بر اساس برخی شنیده ها، سعید جلیلی به عنوان گزینه احتمالی دولت آتی برای سفارت ایران در ونزوئلا در نظر گرفته شده است.
به گزارش گروه سیاسی صراط، در میان گمانه زنی های مربوط به اعضای احتمالی کابینه دولت آتی، نکته مشترکی وجود دارد و آن تغییر دبیر شورای عالی امنیت ملی است.
بر این اساس، انتقادات حسن روحانی، رییس جمهور منتخب مردم از سیاست های هسته ای ایران در مذاکره با اعضای ۵+۱ برای اکثر ناظران جای هیچ شک و شبهه ای را باقی نگذاشته که او گزینه دیگری را  برای دبیری شورای عالی امنیت ملی و به تبع آن سرپرستی مذاکرات هسته ای ایران در نظر خواهد گرفت.
در این راستا تا کنون چند نام و گزینه نیز مطرح شده است که پررنگ ترین آنها علی اکبر ولایتی است.

جلیلی به کاراکاس می رود؟
این در حالی است که بر اساس شنیده ها، تعیین سمت جدید سعید جلیلی نیز در دستور کار تیم حسن روحانی که مامور تشکیل کابینه شده اند، قرار گرفته است. در این خصوص محتمل ترین گزینه پیشنهادی به او، سفارت ایران در یکی از کشورهای آمریکای لاتین یا افریقایی است.
گفته می شود در کنار نام چند کشور افریقایی، کشور ونزوئلا به عنوان جدی ترین مقصد جلیلی در نظر گرفته شده است.
هم اکنون حجت الله سلطانی سفارت ایران در ونزوئلاست. پیش از او عبدالرضا مصری سفیر ایران در کاراکاس بود که با پایان مدت ماموریتش در ونزوئلا به کشور بازگشت.
نیکلاس مادورو وزیر خارجه وقت ونزوئلا و رییس جمهور فعلی این کشور هنگام پایان ماموریت مصری، نشان درجه یک فرانسیسکو میراندا بالاترین نشان جمهوری بولیواری ونزوئلا را به دستور چاوز رئیس جمهور فقید آن کشور به مصری اعطا کرد.
مصری پیش از سفارت ایران در کاراکاس مدتی تصدی وزارت رفاه و تامین اجتماعی را برعهده داشت و پس از آنکه به عنوان نفر اول حوزه انتخابیه کرمانشاه راهی مجلس شورای اسلامی شد، به کشور بازگشت و جای خود را به حجت الله سلطانی داد.
با این تفاسیر در صورت رفتن جلیلی به ونزوئلا این دومین یار احمدی نژاد است که از حلقه اصلی دولت به سفارت ایران در کاراکاس می رود .

گفتنی است سعید جلیلی دارای دکترای علوم سیاسی پیش از دبیری شورای عالی امنیت ملی، به مدت ۱۸ سال در وزارت خارجه سمت‌های ریاست ادارهٔ بازرسی، معاونت ادارهٔ اول آمریکا در وزارت خارجه و معاونت اروپا و آمریکای این وزارتخانه را بر عهده داشته است.

Share