جعفر زاده تأکید کرد: بانک مرکزی پاسخی به سکوت سه ماهه خود بعد از تحریم نداد

به گزارش دیارمیرزا غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در گفت‌وگو با خانه ملت درباره دلایل روند کاهشی قیمت ارز در هفته‌های بعد از انتخابات ریاست‌جمهوی گفت: کاهش نرخ ارز متاثر از انتخابات ریاست‌جمهوری بود و بر اساس آنچه که مشاهده شد برنامه‌ای پشت کاهش قیمت ارز نبوده است؛ یعنی کاهش نرخ ارز نشأت گرفته از یک […]

به گزارش دیارمیرزا غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در گفت‌وگو با خانه ملت درباره دلایل روند کاهشی قیمت ارز در هفته‌های بعد از انتخابات ریاست‌جمهوی گفت: کاهش نرخ ارز متاثر از انتخابات ریاست‌جمهوری بود و بر اساس آنچه که مشاهده شد برنامه‌ای پشت کاهش قیمت ارز نبوده است؛ یعنی کاهش نرخ ارز نشأت گرفته از یک روند برنامه‌ریزی نبود.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به آثار روانی بعد از انتخابات ریاست‌جمهوی، امید به آینده و اطمینان از تیم اقتصادی دولت آینده و تاثیر آنها در کاهش نرخ ارز افزود: این شرایط یک سوپاپ اطمینان ایجاد کرد تا از شرایط اتخاذ تصمیم‌های لحظه‌ای خارج شویم.

بانک مرکزی و دولت ناتوان از کاهش نرخ ارز

وی ادامه داد: حضور آقای نوبخت در رأس  تیم اقتصادی  آقای روحانی و همچنین نظرات کارشناسی که از صداوسیما پخش شد بیانگر مسائل مرتبط با کاهش نرخ ارز است که در مجموع باید گفت این اتفاقات ناشی از برنامه دولت یا سیاست‌های بانک مرکزی در این راستا نیست؛ البته نباید زحمات دولت و بانک مرکزی را نفی کرد و باید گفت که آنها هم در نظر داشتند قیمت ارز کاهش یابد اما در این بخش نا توان بودند.

جعفرزاده ایمن‌آبادی با تاکید بر اینکه در حال حاضر کاهش نرخ ارز متاثر از آثار روانی است، اظهار کرد: اخیرا جلسه‌ای با دکتر نوبخت داشته ام که وی هم این موضوع را تایید کرد و به آقای نوبخت نیز اعلام کردم شرایط خوب است و فضای روانی باعث کاهش نرخ ارز شده است اما اگر برنامه‌ای در این راستا نداشته باشید نرخ ارز مجدد افزایش می‌یابد و آثار روانی منفی برای جامعه دارد.

دارایی بسیاری از مدیران دولتی باید کنترل شود

این نماینده مردم در مجلس نهم با بیان اینکه باید یک برنامه ریزی باید برای ارز وجود داشته داشته باشد، گفت: واقعیت امر این است که آن چیزی که ما را در بخش ارز نگران می‌کند رانت و فسادی است که در آن وجود دارد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس افزود: واقعا در روند افزایش قیمت ارز باید اموال و دارایی یکسری از مدیران دولتی کنترل شود.

وی گفت: وقتی یک شبه نرخ ارز بی‌جهت بالا می‌رود در این شرایط باید دارایی‌های بسیاری از مدیران دولتی به ویژه مدیران بانک مرکزی که در این تصمیمات دخیل بودند،‌کنترل شود.

جعفرزاده ایمن‌آبادی با تاکید بر اینکه افزایش نرخ ارزحالت  طبیعی نبود، تصریح کرد: در لایحه بودجه در قالب پیشنهادی روند ارز را مشخص کرده بودیم اما تعجب من از این است که این پیشنهاد رای نیاورد؛ ما معتقد هستیم ارز باید تک نرخی شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم با بیان اینکه ما در کشور نرخی به عنوان ارز مرجع نداریم، افزود: اما ارز دولتی و سایر نرخ‌ها نیز مفسده‌ انگیز است.

تیم اقتصادی دولت روحانی مسلط بر موضوعات است

جعفرزاده ایمن‌آبادی، همچنین درباره نشست‌های دولت آینده با گروه ۱+۵ و تاثیر این گفتمان‌ها در اقتصاد کشور به ویژه نرخ ارز گفت: من با بعضی از اعضای تیم اقتصادی و کارشناسان اقتصادی دولت آینده نشست‌های مستمری داشته‌ام و آنچه که نتیجه جلسات بود حکایت از این دارد تیم اقتصادی دولت یازدهم مسلط بر این موضوع و دارای برنامه هستند که از این جهت زیاد نگران نیستم البته منظور این نیست که دولت آتی اصلا دستخوش تغییرات نمی‌شود اما این تغییرات فاحش نیست که در طی یک ماه بیش از ۱۰۰۰ تومان و حتی به حدی باشد که در طی یک روز نرخ ارز به یکباره ۶۰۰ تومان افزایش یابد.

سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با رفع اشکالات سابق احیا می‌شود

این نماینده مردم در مجلس نهم در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به احیاء مجدد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تصریح کرد: در زمانی که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی منحل شد یک نظریه وجود داشت که این سازمان پاسخگو نیست و این سازمان را در معاونت نظارت راهبری ریاست‌جمهوری ادغام کردند و امروز که چند سالی از انحلال این سازمان می‌گذرد و این سازمان در قالب معاونت نظارت راهبردی قرار گرفت کاملا احساس می‌شود که منحل کردن سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اشتباه بود.

وی در ادامه با بیان اینکه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در گذشته بی‌اشکال نبود، ادامه داد: بالاخره مجموعه‌ای ایجاد شده بود که در این مجموعه عمده موارد تحکمی بود و به عبارتی از  مرز کارشناسی فراتر رفته بودند و به صورت تحکمی و به دور از ارائه راه‌حل موارد از سوی کارشناسان پیش می‌رفت.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه به اعتقاد بنده باید مجموعه‌ای شبه سازمان مدیریت برنامه‌ای ریزی احیا شود نه خود سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سابق، افزود: در سال ۹۲ قرار داریم، جهان پیشرفت کرده واز نظر زملانی  با سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ فاصله زیادی نداریم و در حال حاضر باید متناسب با روز تصمیم‌گیری کنیم و نباید همان سازمان سابق مدیریت و برنامه‌ریزی احیا شود.

جعفرزاده ایمن‌آبادی با تاکید بر اینکه ما از معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی نتیجه نگرفته ایم، گفت: هیچ کس نمی‌تواند به طور قاطع بگوید که الزاما از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نتیجه خواهیم گرفت؛ اشکالاتی که بعضا هم درست بود و منجر به تعطیلی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی شد را برطرف می کنیم و یک سازمان اصلاح شده را احیا کنیم.

وی با طرح این سوال که آیا حوزه‌های منابع انسانی، سرمایه‌گذاری یا بخش بهره‌وری باید سازمان مدیریت و برنامه باشد؟ افزود: دوشنبه آینده اولین جلسه در این خصوص برگزار خواهد شد که  قرار است این موضوعات بررسی شود.

نماینده مردم رشت در مجلس نهم تاکید کرد: ما در نظر نداریم برای اینکه اثبات کنیم انحلال سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اشتباه بود، در حال حاضر اقدام به احیای این سازمان کنیم بلکه هدف ما این است که اشکالات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سابق را برطرف کنیم و این سازمان مجدد احیا شود.

وزارت راه و شهرسازی به جای ادغام، تجمع شد

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس همچنین در ادامه اظهاراتش درباره طرح جداسازی وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه شخصا با جداسازی وزارت راه و شهرسازی موافق نیستم، گفت: چند اشکال در این موضوع وجود دارد؛ اول اینکه وزارت راه وترابری ثابق  و مسکن و شهرسازی با یکدیگر ادغام نشدند بلکه تجمیع شدند و به نوعی به یکدیگر چسبیند؛ در صورتی که ما از ادغام‌ها هدفی را تعقیب می‌کنیم و آن هم کوچک‌سازی و چابک‌سازی دولت است.

جعفرزاده ایمن‌آبادی اضافه کرد: اما زمانی که این دو وزارتخانه با یکدیگر تجمیع شدند فقط یک راس را تغییر دادیم که قانون به دنبال آن نبود؛ بلکه هدف قانون، ادغام به دنبال کوچک‌سازی بود.

این نماینده مردم در مجلس نهم با بیان اینکه در ابتدایی‌ترین مرحله ادغام باید یک ساختار جدید تعریف می‌شد و واحدهایی که یک هدف مشترک را در سازمان‌های مختلف طی می‌کردند در یک مجموعه مستقر می‌شدند، تصریح کرد: در این شرایط یک وزارتخانه از لحاظ حجم، طول و عرض کوچک می‌شد که این اتفاق در ادغام وزارت راه و شهرسازی رخ نداد.

حمل و نقل پیش مرگ مسکن شد

وی به دومین اشکال در ادغام وزارت راه و ترابری با وزارت مسکن و شهرسازی تحت عنوان وزارت راه و شهرسازی اشاره کرد و گفت: ضمن اینکه آقای نیکزاد وزیر راه و شهرسازی واقعا یکی از وزرای زحمتکش دولت دهم است، اما مشکل دیگر تفکر فردی است که در راس مجموعه قرار دارد و آقای نیکزاد نتوانست تعادل را بین راه و مسکن برقرار کند و به عبارتی راه پیش‌مرگ مسکن شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: با توجه به اینکه ادغام وزارتخانه به شرط ادغام نه تجمیع در اصل کار درستی است اما فردی که در راس قرار می‌گیرد، باید برنامه‌ای عمل کند به عنوان مثال در بخش مسکن و حمل و نقل برنامه داشته باشد و به دلیل اینکه بخش حمل و نقل در کشور پیشرفت نکرد و تقریبا می‌توان گفت که این بخش مسدود شده است برخی نمایندگان بر این عقیده‌اند که این وزارتخانه باید تفکیک شود اما باید علت و معلول پیشرفت نامناسب را مشخص کرد و من نیز معتقد هستم که اگر دو مشکل مذکور مرتفع شود، ادغام پاسخ دو وزارتخانه پاسخ مثبت می دهد.

بگم بگم ها خاطرات تلخی در اذهان گذاشت

جعفرزاده ایمن آبادی در ادامه درباره ارزیابی عملکرد دولت نهم و دهم و فعالیت‌هایی که در عرصه اقتصاد کشور در این مدت صورت گرفت، تصریح کرد: گرچه نمی‌توانم ناراحتی خود را از دولت کتمان کنم اما واقعا سعی می‌کنم بدون حب و بغض صحبت کنم اما باید توجه داشت یکی از مسائل  مربوط به اخلاق دولت است، کسی که باید حافظ ناموس مردم باشد و با بگم‌بگم شروع کرد خاطرات تلخی در اذهان گذاشت.

این نماینده مردم در مجلس نهم با بیان اینکه احمدی‌نژاد در حد و اندازه دولت نبود، گرچه نمی‌خواهم بگویم که نیت بدی داشت، ادامه داد: ما کشور را به دست فردی سپردیم که در حد ریاست جمهوری نبود و دوست داشت کار کند که این موضوع را منکر نمی‌شوم؛ اما خیلی افراد هستند که دوست داشتند کار کنند اما به صرف دوست داشتن، آدم خوب بودن و در خانه لوکس شیشه کاری شده شهرداری ننشستن، دلایل خوبی برای انتخاب احمدی‌نژاد نبود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: وقتی احمدی‌نژاد آمد به دلیل اینکه حزب، ساختار و عقبه نداشت افرادی به وی متصل شدند که شعارهایی می‌دادند و برای تحقق این شعارها به طو مستمر مجبور به تغییر افراد می شد؛ به نوعی دولت هیچ وقت نتوانست ثبات داشته باشد.

وی گفت: در دولت نهم مقداری امیدواری بودیم، اما دولت دهم با یک سرخوردگی روبه‌رو شد و تمام آرزوهای دولت دهم سقوط کرد، عملکرد آن در بین مردم نارضایتی به وجود آورد؛ نتوانست خود را مدیریت کند که شاهد درگیریهای داخلی و بیرونی بودیم؛ همه این موارد منتج به این شد که کشور تقریبا یک پسرفت داشت.

سوءمدیریت بیشتر از تحریم ها اذیتمان کرد

این نماینده مردم در مجلس نهم با اشاره به اینکه سوء مدیریت بیشتر از تحریم‌ها در کشور اثر منفی گذاشت، افزود: سوء مدیریت بیشتر از تحریم ها اذیتمان کرد؛ می‌توانستیم از تحریم سربلند خارج شویم.

جعفرزاده ایمن‌آبادی گفت: به دلیل سوء‌مدیریت اجازه دادیم دشمن در اقتصاد کشور نفوذ کند که حتی معتقد هستم یک خیانت بزرگ در این زمینه اتفاق افتاد.

بانک مرکزی پاسخی به سکوت سه ماه خود بعد از تحریم نداد 

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و مجلس با بیان اینکه اردیبهشت ماه ۹۱ تحریم علیه بانک مرکزی ایران تصویب شد، ادامه داد:  در اردیبهشت‌ماه یک مرتبه اعلام کردند که تحریم ابلاغ شد که اولین ابلاغیه تحریمی ما بود اما بانک مرکزی در مردادماه دستورالعمل را صادر کرد، یعنی دشمن از اردیبهشت ماه تا مرداد در اقتصاد ما نفوذ کرد.

این نماینده مردم در مجلس نهم تصریح کرد: بانک مرکزی هیچ وقت نتوانست به ما جواب دهد که چرا سه ماه بعد از تصویب تحریم علیه کشور سکوت کرد و سه ماه کشور را رها کردند.

خواب بانک مرکزی

جعفرزاده ایمن‌آبادی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب در سال ۸۹ در مشهد اعلام کردند که دشمن می‌خواهد در حوزه اقتصادی کشور ورود کند، افزود: در اردیبهشت ۹۱ اولین فاز تحریم علیه ایران تصویب شد اما برای چه در مردادماه و بعد از سه ماه اولین دستورالعمل بانک مرکزی ابلاغ شد.

این نماینده مردم در مجلس نهم اظهار کرد: سه ماه بانک مرکزی در خواب بود و فقط نظاره گر بود؛ این است که می‌گویم خیانت شده و شک نکنید که در این شرایط ۲۰-۳۰ سال دیگر اسناد تلخی علیه کشور صادر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اتفاقات تلخی در اقتصاد کشور رخ داد، گفت: این موارد است که می‌گوییم سوء مدیریت و بی‌تدبیری در کشور وجود داشت.

نماینده مردم رشت در مجلس نهم با تاکید بر اینکه  می‌توانیم به معنای واقعی تحریم را بشکنیم، اضافه کرد: دنیا خیلی بزرگ‌تر از این حرف ها است که یک زمان این چنین مغلوب شویم و دلار یکباره تا مرز ۴ هزار تومان پیش رود؛ این بسیار برای ما فاجعه تلخی بود.

برخی باید از گردونه دریافت یارانه نقدی حذف شوند

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در پاسخ به این سوال که با توجه به نشست‌هایی که با برخی از مشاوران اقتصادی دولت آتی داشته اید روند هدفمندی در دولت یازدهم به چه شکل است؟  با اشاره به اینکه هدفمندی یارانه‌ها قانون خوبی است، ادامه داد: اما اینکه ما به ۷۶ میلیون نفر به طور مساوات ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان یارانه نقدی پرداخت کنیم عدالت نیست و قانون هم این اجازه را نمی‌دهد.

جعفرزاده ایمن آبادی در ادامه ضمن اعلام اینکه قانون هدفمندی یارانه‌ها کاملا واضح و روشن است، افزود: در ماده ۱۰ قانون هدفمندی یارانه‌ها به صراحت آمده که کسانی که نیاز ندارند نباید یارانه نقدی دریافت کنند.

دولت زمانی یارانه نقدی را در دستور کار قرار داد که ورشکسته شده بود

این نماینده مردم در مجلس نهم با اشاره به اینکه هدفمندی یارانه‌ها و پرداخت یارانه نقدی دو موضوع متفاوت از یکدیگر است، افزود: هدفمندی بدین معنا است که تاکنون به حامل‌های انرژی یارانه تخصیص می‌یافت که از این پس پرداخت نمی‌شود که البته دولت نمی‌توانست این یارانه را به حامل‌های انرژی پرداخت کند نه اینکه نمی‌خواست پرداخت کند که این هم یک نکته دیگر است.

وی ادامه داد: دولت زمانی هدفمندی را در دستور کار گذاشت که ورشکسته شده بود و اعتباری برای پرداخت یارانه به حامل‌های انرژی نداشت، سپس دولت بعد از قطع یارانه‌های انرژی در نظر داشت به مردم کمک کند و آمدند از مردم حمایت کنند که یارانه نقدی پرداخت کردند بنابراین هدفمندی یک مسیر و پرداخت نقدی یک مسیر دیگر است که به یکدیگر وابسته نیستند.

کجای قانون هدفمندی نوشته شده که یک کمیته امداد بزرگ تشکیل دهیم

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه ما هدفمندی را باید ادامه بدهیم، تصریح کرد: کجای قانون هدفمندی نوشته شده که به ۷۶ میلیون نفر به طور مساوات ۴۵ هزار و ۵۰۰ پرداخت کنید و یک کمیته امداد بزرگ تشکیل دهیم.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی همچنین درباره اینکه وقتی یارانه حامل‌های انرژی قطع می‌شود فشاری که به لحاظ افزایش قیمت‌ها به مردم تحمیل می‌شود را چطو باید جبران کرد؟ گفت: قانون هدفمندی تکلیف را مشخص کرده؛ در اجزای ماده ۷ قانون هدفمندی یارانه‌ها دقیقا مشخص شده که یارانه نقدی باید به چه کسانی پرداخت شود حتی برای اینکه بتوانیم قشر آسیب‌پذیر جامعه را تحت حمایت داشته باشیم قانون خدمات تامین اجتماعی ذکر شده؛ همان کاری که تمام دنیا انجام می‌دهد.

مردم صدقه نمی خواهند

جعفرزاده ایمن‌آبادی با بیان اینکه هیچ کس صدقه نمی‌خواهد حتی جوان بیکار آماده کار که شغل برای او نیست و باید تحت حمایت دولت باشد نیز صدقه نمی خواهد، تصریح کرد: بانوی بی‌سرپرست و بدسرپرست، جوان یا انسان حادثه‌دیده معلول که دیگر نمی‌تواند کار کند باید تحت پوشش حمایت تامین اجتماعی قرار گیرد.

وی افزود: باید خدمات تامین اجتماعی خود را مانند بسیاری از کشورها در دستور کار قرار دهیم.

ارائه خدمات تامین اجتماعی به سه قشر پایین جامعه

جعفرزاده ایمن‌آبادی تصریح کرد: اینکه به همه افراد جامعه به یک میزان یارانه بدهیم اصلا معنادار نیست و باید به سه دهک پایین جامعه خدمات تامین اجتماعی را ارائه دهیم.

وی با بیان اینکه یک جامعه خط گرسنگی، خط فقر، خط زندگی و به همین ترتیب دهک های بالاتر دارد، گفت: آن کسانی که در خط فقر، گرسنگی و زیر خط زندگی قرار دارند را تحت پوشش خدمات تامین اجتماعی قرار دهیم.

این نماینده مردم در مجلس درباره برنامه دولت یازدهم برای پرداخت یارانه نقدی اظهار کرد: با توجه به صحبت‌هایی که اخیرا از آقای نوبخت در یک برنامه تلویزیونی شنیدم و بنده نیز در گذشته روی همان موارد مطالعه کرده بودم، بی‌نهایت از این اظهارات خرسند شدم و طی نشستی که با وی برگزار شد اصرار ما به اجرای ماده ۷ قانون هدفمندی و قانون خدمات تامین اجتماعی بود.

پرداخت یارانه نقدی را ساماندهی می‌کنیم

جعفرزاده ایمن‌آبادی ادامه داد: براساس ماده ۱۰ قانون هدفمندی، در دولت آینده پرداخت یارانه نقدی را ساماندهی می‌کنیم اما در حال حاضر بر خلاف قانون عمل می‌شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس درباره پرداخت یارانه به حامل های انرژی در اوایل انقلاب تاکید کرد: ما در جریان انقلاب ساده‌ترین گزینه را انتخاب کردیم که پرداخت یارانه به حامل‌های انرژی بود و هدف این بود که نرخ کالاها را پایین نگه داریم تا با توجه به فشار دشمن و جنگ اتفاق تلخی رخ ندهد،‌ اما اکنون که از تجربیات دنیا استفاده می‌کنیم مشاهده می شود که این کار در حال حاضر در دنیا انجام نمی شود، به دلیل اینکه آن عدالتی که ما شعارش را می‌دهیم در اینجا تحقق پیدا نمی‌کند.

این نماینده مردم در مجلس نهم افزود: به دلیل اینکه عدالت رعایت نمی‌شود در تمام دنیا خدمات تامین اجتماعی در این راستا تعریف شده و خطوط درآمدی مردم را مشخص و بر این اساس از مردم حمایت می کنند که البته ما هم می‌توانیم همین کار را انجام دهیم.

نماینده مردم رشت در مجلس نهم در پاسخ به این سوال که آیا همچون گذشته در بحث  دهک‌بندی اقشار مختلف مشکلی به وجود نمی آید؟ گفت: خوشه‌بندی که دولت انجام داده بود صحیح نبود، ضمن اینکه ما می‌توانیم از یک خط درآمد به بالا را تشخیص دهیم که برای آن فرمول وجود دارد.

جعفر زاده ایمن‌آبادی در ادامه مطلب فوق تصریح کرد: به عنوان مثال اعضای هیات علمی دانشگاه بالای سه تا چهار میلیون تومان ماهانه درآمد دارند و هر ماه در صف خودپرداز بانک یارانه نقدی دریافت می‌کنند.

وی با طرح این سوال که آیا کسانی که دارای ملک شخصی در منطقه خوبی از شهر هستند یا افرادی که کارت بازرگانی صادرات، واردات دارند، اشخاصی که از یک مدل ماشین بالا دارند باید یارانه بگیرند؟  افزود: پس ما می‌توانیم این کار را انجام دهیم و انجام ندادیم.

این نماینده مردم در مجلس نهم با بیان اینکه باید یارانه نقدی اشخاصی که مستحق دریافت آن نیستند را حذف کنیم و به جای پرداخت یارانه نقدی، کالا در اختیار آن قرار گیرد و از آن طرف اقشار آسیب‌پذیر را تحت پوشش حمایتی قرار دهیم، افزود: پرداخت یارانه نقدی هر ماه به ۷۶ میلیون نفر و هر نفر ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان ماهانه حدود ۳هزار و پانصد میلیارد تومان نقدینگی ایجاد می‌کند که به اعتقاد کارشناسان حدود ۴ تا۶ ماه به ازای هر ماه زمان می برد تا این نقدینگی از جامعه جمع شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در توضیح مطلب فوق ادامه داد: تا  کنون حدود ۲۶ ماه یارانه پرداخت شده است و با یک محاسبه مشاهده می‌کنید چند ماه زمان می‌برد تا این نقدیگی در سطح جامعه جمع شود.

Share