توییتر اطلاعات کاربران یهودی‌ستیز را به دادگاه می‌دهد

به گزارش دیارمیرزا :پس از یک جنجال قضایی توییتر سرانجام در توافق با یکی از شاکیان پرونده خود پذیرفت اطلاعات کاربرانی را که سال گذشته از فرانسه با هشتگ‌های مشخص توییت‌های نژادپرستانه‌ی یهودی‌ستیز می‌نوشته‌اند در اختیار دادستانی پاریس بگذارد. بعد از چند ماه مرافعه قضایی توییتر سرانجام پذیرفت که اطلاعات کاربرانی را که نویسنده چند […]

به گزارش دیارمیرزا :پس از یک جنجال قضایی توییتر سرانجام در توافق با یکی از شاکیان پرونده خود پذیرفت اطلاعات کاربرانی را که سال گذشته از فرانسه با هشتگ‌های مشخص توییت‌های نژادپرستانه‌ی یهودی‌ستیز می‌نوشته‌اند در اختیار دادستانی پاریس بگذارد.

0,,16620623_303,00

بعد از چند ماه مرافعه قضایی توییتر سرانجام پذیرفت که اطلاعات کاربرانی را که نویسنده چند توییت مشخص ضدیهودی بوده‌اند در اختیار دادستانی پاریس بگذارد.

توییتر سال گذشته از سوی چند سازمان یهودی که علیه نژادپرستی در فرانسه فعالیت دارند مورد پیگرد قانونی قرار گرفت. این سازمان‌ها خواستار آن بودند که کمپانی توییتر اطلاعات مربوط به کاربرانی را که توییت‌های یهودی‌ستیزانه‌ای را با استفاده از هشتگ‌های #unbonjuif و  #agoodjew نوشته بودند در اختیار مقامات قضایی قرار دهد. یک دادگاه فرانسوی در اوایل سال ۲۰۱۲ توییتر را ملزم به فاش کردن اطلاعات این دسته از کاربران خود کرد که توییتر درخواست تجدیدنظر داد و در نهایت نتوانست رای دادگاه را برگرداند.

هشتگ در توییتر امکان جستجوی کلمه‌ی پس از خود یا کلماتی را که با نیم‌فاصله از کلمه اولیه جدا شده‌اند فراهم می‌کند.

توییتر روز جمعه (۱۲ ژوئیه/ ۲۱ تیر) اعلام کرد که به توافقی با اتحادیه دانشجویان یهودی فرانسه که یکی از گروه‌های شاکی بود دست یافته است. بر اساس بخشی از این توافق توییتر اطلاعات کاربران مورد نظر از قبیل آدرس پروتکل اینترنت (IP) آن‌ها و آدرس‌های ایمیل‌شان را در اختیار دادستانی پاریس قرار می‌دهد. همچنین   پرونده قضایی توییتر در دادگاه بسته خواهد شد.

اتحادیه دانشجویان یهودی فرانسه در صفحه توییتر خود اعلام کرد که توییتر پذیرفته اطلاعات کاربرانی را که به اعتقاد دادستانی متهم به “نقض قانون فرانسه” هستند در اختیار مقامات مسئول قضایی قرار دهد. این اتحادیه نوشت که این اطلاعات احتمالا به شناسایی کاربران مورد بحث یاری خواهد رساند.

پرونده قضایی این مورد به محل جدال و رویارویی آزادی اینترنت و قوانین ضد نژادپرستی فرانسه تبدیل شده بود. بر اساس قوانین فرانسه اظهارات نژادپرستانه و انکار هولوکاست و تنفرپراکنی ممنوع است. اما توییتر استدلال می‌کرد از آن‌جا که در ایالات متحده ثبت شده پیرو قانون فرانسه نیست.

به گزارش خبرگزاری فرانسه٬ جوناتان هیون٬ رئیس اتحادیه دانشجویان یهودی فرانسه٬ پذیرش توییتر برای افشای اطلاعات مرتبط را “پیروزی‌ای بزرگ در مبارزه با نژادپرستی و یهودی‌ستیزی” ارزیابی کرد.

وی گفت توافق صورت‌گرفته بین توییتر و اتحادیه یادآور آن خواهد بود که “شما نمی‌توانید هر کاری که می‌خواهید در اینترنت انجام دهید”. او گفت از این پس توییتر “محلی برای نژادپرستان و یهودی‌‌ستیزان٬ محلی برای حفاظت از ناشناس ماندن آن‌ها” نخواهد بود.

درخواست‌های پیاپی دولت‌ها از توییتر

این نخستین بار نیست که توییتر با درخواست دولت‌ها مبنی بر ارائه اطلاعات یا حذف اطلاعات مواجه می‌شود. در اکتبر سال گذشته٬ توییتر پذیرفت اکانت‌های نئونازی‌های آلمان را مسدود کند. اما در موارد دیگر از همکاری در مورد چنین درخواست‌هایی سر باز می‌زند. برای مثال و بنا به گزارش شفافیت توییتر٬ در مدت زمان بین ژانویه و ژوئیه سال گذشته یک نهاد دولتی فرانسه از توییتر خواسته بود تا محتوای مشخصی را از پلاتفرم خود حذف کند که توییتر نپذیرفت.

گزارش شفافیت نیمه دوم سال ۲۰۱۲ توییتر در روز ۲۸ ژانویه ۲۰۱۳ منتشر شد. توییتر در گزارش خود آورد که در شش ماهه دوم سال گذشته (اول ژوییه تا ۳۱ دسامبر ۲۰۱۲) از سوی ۲۳ دولت جهان درخواست برای دسترسی به اطلاعات شخصی کاربران خود را دریافت کرده است. این رقم در کل سال گذشته ۳۰ کشور بوده است. بر اساس گزارش توییتر٬ در نیمه دوم سال تعداد درخواست‌ها نسبت به نیمه اول ۱۶۰ مورد بیش‌تر بوده و ۲۰ درصد افزایش داشته است.

Share