بازرس کل گیلان فاش کرد:

تبانی برخی پزشکان با داروخانه‌ها برای تجویز غیرضروری دارو در گیلان

به گزارش دیارمیرزا مدیر کل بازرسی گیلان، تصریح کرد: اجرای این دستورالعمل‌ها و پیشنهادات ارائه شده قطعاً در بهبود وضعیت و شرایط کشور کمک کرده و این امر زمانی محقق می‌شود که همه آحاد ملت، گروه‌ها، احزاب و… به وظایف خود عمل تا مشکلات پیش روی کشور مرتفع شود.

به گزارش دیارمیرزا بازرس کل گیلان از تبانی برخی پزشکان با داروخانه‌ها برای تجویز غیر ضروری دارو و نیز توزیع برخی از همین دارو‌ها در بازار آزاد و در دست دلالان و سوءاستفاده کنندگان و فروش آن‌ها به قیمت چند برابر در استان گیلان خبر داد.Hosseini

 سیدحمید حسینی در جلسه معارفه هیات بازرسی در معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی گیلان، به ارزیابی خود از انتخابات ۲۴ خرداد امسال و خلق حماسه سیاسی از سوی مردم پرداخت.

وی خاطرنشان کرد: حماسه سیاسی مورد نظر رهبر انقلاب براساس نیاز کشور و با تیزبینی و نگاه هوشمندانه ایشان و همراه و حضور حداکثری و مشارکت ۷۳ درصدی مردم تحقق یافت.

به گفته این مسئول، این کار بزرگ ملت در دنیا و بر اساس استانداردهای جهانی جزء بالا‌ترین استاندارد‌ها محسوب می‌شود و همه ما باید بابت این لطف و رحمت الهی نزد خداوند بزرگ شاکر و خدمتگذار این مردم بصیر و انقلابی باشند.

حسینی در ادامه با اشاره به راهبرد سازمان بازرسی که همکاری با همه دولت‌ها و به‌خصوص دولت منتخب را در دستور کار خود دارد اضافه نمود: بخش‌های مختلف سازمان در حال برنامه‌ریزی برای همکاری مطلوب‌تر و قانونمند‌تر با دولت منتخب است.

وی اضافه کرد: در شرایط کنونی و با توجه به اینکه رئیس‌جمهوری منتخب خود نیز یک روحانی حقوقدان و با نگاه پذیرش همکاری با نهادهای نظارتی وارد عرصه اجرائی کشور شده‌اند، امیدواریم در این دوره شاهد روند مثبت قانونگرائی و قانون‌پذیری در بدنه دستگاه‌های اجرائی کشور باشیم.

مدیر کل بازرسی گیلان، تصریح کرد: اجرای این دستورالعمل‌ها و پیشنهادات ارائه شده قطعاً در بهبود وضعیت و شرایط کشور کمک کرده و این امر زمانی محقق می‌شود که همه آحاد ملت، گروه‌ها، احزاب و… به وظایف خود عمل تا مشکلات پیش روی کشور مرتفع شود.

حسینی در ادامه سخنان با اشاره به وظایف، اختیارات و جایگاه سازمان بازرسی و اهمیت فرهنگ نظارت‌پذیری از سوی مردم و مسئولان، متذکر شد: خدمات‌رسانی شفاف و پاسخگوئی به مطالبات مردم و روان‌سازی در فعالیت اداری سه ابزار مهم در تحقق قانون‌مداری است.

وی در بخش دوم صحبت‌های خود به مباحث تخصصی در حوزه معاونت غذا و دارو پرداخت و گفت: دانشگاه علوم پزشکی و معاونت یاد شده در مقطع کنونی می‌تواند به دولت و به‌خصوص مردم خدمت کند و باعث افزایش رضایتمندی مردم و اعتماد عمومی شود.

این مسئول خاطر نشان کرد: متأسفانه در حوزه سلامت و درمان در حال حاضر مشکلات زیادی در جامعه از قبیل بالا بودن هزینه‌های پزشکی، گرانی داروهای داخلی و وارداتی، مشکلات حوزه داروخانه‌ها، وجود دلال‌بازی در چرخه توزیع دارو وجود دارد، که باید مدّنظر مسئولین این بخش قرار گفته و به جّد پیگیر رفع معضلات و آسیب‌های موجود باشند.

حسینی، ادامه داد: این معاونت به عنوان یک معاونت مهم و اثرگذار و از میان معاونت‌های چهارگانه در تأمین احتیاجات داروئی شهروندان استان باید نقش هماهنگی و توزیع داروهای حساس از جمله داروهای بیماری‌های خاص را در دستور کار خود قرار داده و کلیه پرسنل این مجموعه با حساسیت ویژه و با دقت نظر نسبت به امور اهتمام ورزند.

وی با بیان آسیب‌های موجود در حوزه داروخانه‌ها، به طرح این سئوال پرداخت که چرا از میان ۳۱۵ داروخانه فعال در استان چرا باید شاهد کمبود دارو در‌‌ همان روزهای ابتدائی توزیع اقلام مهم داروئی در واحدهای داروخانه‌ایی باشیم؟

بازرس کل گیلان، افزود: این در حالی است که شاهد توزیع برخی از همین دارو‌ها در بازار آزاد و در دست دلالان و سوءاستفاده کنندگان و فروش آن‌ها به قیمت چند برابری هستیم.

حسینی مشکلات دیگری در این حوزه را تبانی برخی پزشکان با داروخانه‌ها برای تجویز غیرضروری دارو، عدم حضور مسئولین فنی داروخانه‌ها و ایفای وظایف قانونی آنان و نظارت نامطلوب بر این نارسائی، عدم رعایت تعرفه‌های داروئی توسط برخی داروخانه‌ها (عدم رعایت درصدهای قانونی و قرائت نسخه‌ها) و عدم نظارت در صدور مجوز دریافت داروهای مخدر و مراکز ترک اعتیاد و ضعف در چرخه توزیع و قیمت گذاری این دارو‌ها عنوان کرد.

وی معتقد است در حوزه غذا که ارتباط مستقیمی با جان و حیات انسان‌ها دارد، موضوعات بهداشت عمومی بسیار مهم و اساسی تلقی می‌شود، ولی متأسفانه باز هم در این حوزه آسیب‌هائی وجود دارد.

به گفته این مسئول از جمله این مشکلات در بخش لبنیات مشکلاتی در چرخه دریافت، توزیع و مصرف و تولید برخی از اقلام پروتئینی در شرایط و وضعیت نامناسب، افزودنی‌های غیر مجاز به برخی لبنیات، اطاله رسیدگی به تخلفات داروخانه‌ها و مواد غذایی (کمیسیون ماده ۱۱) و ضعف قوانین و مقرراتی که بعضاً از باز دارندگی کمتری برخوردار هستند، است.

حسینی، تاکید کرد: معاونت غذا و دارو باید در گزینش و بکارگیری کار‌شناسان و بازرسان این حوزه دقت زیادی به عمل آورده تا در مقابل تهدید و یا تطمیع افراد سودجو و فرصت‌طلب مرتکب لغزش و یا اشتباه نشده و وظیفه و رسالت خود را به نحو مطلوبی انجام ندهند.

وی در پایان از شهروندان عزیز گیلانی و کلیه کارکنان دستگاه‌های اجرائی درخواست کرد شکایات و اعلامات خود را از طریق مراجعه حضوری به دفتر این هیأت در معاونت غذا و دارو و یا به آدرس اینترنتیShekayat. bazrasi. irWWW منعکس کنند.

دکتر سرودی معاونت غذا و دارو در ابتدای این دیدار نیز به ارائه گزارش کار مفصلی در حوزه این معاونت اشاره کرده و با بیان مشکلات و آسیب‌های موجود از جمله افزایش بی‌رویه قیمت دارو‌ها، ایجاد جوّروانی نامناسب در برخی داروخانه‌ها و الزام داروخانه‌ها به خرید نقدی و کمبود داروهای شیمی درمانی و کمبود نیرو و اختلال در نظارت دقیق‌تر بر شهرستان‌ها و… از بازرسی برای هموار کردن مسیر خدمتگذاری به مردم وحل مشکلات یاد شده تقاضای همکاری نمود./ایلنا

Share