ایرج ندیمی نماینده مردم لاهیجان :

اشتباه خود را می‌پذیریم/ وزارتخانه‌های ادغامی باید تفکیک شود

به گزارش دیارمیرزا عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که ادغام وزارت راه و ترابری و مسکن و شهرسازی آزمون وخطا نبود، گفت: می پذیریم که اشتباه کردیم و وزارت راه و شهرسازی باید تفکیک شود.

 به گزارش دیارمیرزا ایرج ندیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با بیان این‌که ادغام وزارت راه و ترابری و مسکن و شهرسازی آزمون و خطا نبود، گفت: می‌پذیریم که اشتباه کردیم و وزارت راه و شهرسازی باید تفکیک شود.

وی افزود: در چند سال اخیر بیشترین مشکل را با ادغام مسکن و شهرسازی و راه و ترابری داشته‌ایم، چراکه حجم و مسئولیت‌های وزارتخانه و تمرکز آن بر اهداف خاص، پاسخگویی محلی و ملی در همه حوزه‌های این دو وزارتخانه را با مشکل مواجه کرد.nadimi6

وی ادامه داد: بسیاری از پروژه‌های زیرساختی راهسازی مانند جاده‌ای، ریلی، بنادر و موارد مربوط به مشکلات هوایی یا راهداری الآن نمی‌تواند با وظایف وزارتخانه دیگری که بیشتر کار آن مهندسی و معماری است هماهنگ شود.

وی با تأکید بر این‌که ادغام واقعی صورت نگرفته است، تصریح کرد: تنها تابلوها عوض شدند و یک وزیر و معاون پارلمانی تغییر کردند و بقیه مدیران در سمت‌ها و موقعیت قبل از ادغام هستند،‌ ازاین‌رو به‌جهت نوع وظایف مسئولیت‌ها کسی پاسخگوی بخش زیادی از مسائل نیست.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: بنابراین نمایندگان مجلس می‌خواستند قبل از تشکیل دولت جدید و معرفی دو وزیر به مجلس، تفکیک انجام شود، قرار بود قبل از تعطیلات مجلس به جداسازی بپردازیم اما اتفاقاتی باعث شد که نتوانیم این را عملیاتی کنیم.

ندیمی گفت:‌ اگر این طرح به‌صورت یک‌فوریتی یا عادی باشد بخشی از مسائل انجام و وزیر بعدی انتخاب می‌شود و اصرار وزیر بعدی بر حفظ وزارتخانه و لابی‌های احتمالی اصل مسئله را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: اما تفکیک وزارت راه و شهرسازی قبل از مراسم تنفیذ و تحلیف می‌تواند این خاصیت را داشته باشد که در راستای مباحث کار کارشناسی نظراتی را داشته باشیم. از سوی دیگر در رابطه با موضوع اداره راه و شهرسازی تجربه ادغام و نتایج آن را نیز داریم و عدم پاسخگویی بسیاری از نیازها را نیز داریم ازاین‌رو به نظر نمی‌آید ضرورتی داشته باشد طرح تفکیک را برای زمانی بگذاریم که دولت تشکیل شود و یک سال بعد برای آن تصمیم‌گیری شود.

ندیمی در پاسخ به این پرسش که به نظر می‌رسد این مسئله آزمون و خطاست و چرا همان ابتدا با ادغام مخالفت نشد، گفت: الآن نتیجه آزمون و خطا را می‌بینیم و متوجه شدیم که هزینه درآمد آن چیست. وقتی هزینه و درآمد معلوم است دیگر آزمون و خطا نیست.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با طرح این سؤال که آیا ادغام‌های دیگر فایده‌ای داشت، گفت: بنده‌ای که در مقام معاون وزیر یا هر عنوان دیگر در وزارتخانه سال‌ها دنبال ادغام صنعت و تجارت بودم، الآن احساس می‌کنم که به اهداف ادغام وزارتخانه صنایع و معادن و بازرگانی نرسیده‌ایم.این مسئله در رابطه با وزارت تعاون هم صدق می‌کند؛ سه وزارتخانه ادغام شد و نتیجه‌ای در بر نداشت.

ندیمی با تأکید بر “در خصوص وزارت راه وشهرسازی نیز به این نتیجه رسیده‌ایم که ادغام اشتباه بود”، افزود: آیا این درست است که اگر در گذشته اشتباه کرده‌ایم، امروز باید نتیجه این اشتباه را ادامه دهیم. آدم عاقل از خطایی که درآمد نداشته جلوگیری می‌کند.

وی ادامه داد: این ادغام نه برای راه درآمدی داشت و نه مسکن. به نظر نمی‌رسد این مطلب آزمون و خطا باشد. این ادغام یک نتیجه‌گیری است.

وی افزود: در پیگیری‌های ملی، استانی و محلی به این نتیجه رسیدیم که یک وزیر نمی‌تواند ۱۰ موضوع را با یکدیگر پیگیری کند، هرچقدر هم که این وزیر سختکوش باشد. چراکه کثرت وظایف و اختیارات و کثرت امکانات و اعتبارات باعث می‌شود تا وزیر حتی نتواند با مسئولان و مدیران وزارتخانه جلسه داشته باشد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تأکید کرد: تغییر شرایط کشور و مشکلات مربوط به تغییر دولت و همچنین مشکلات تحریم می‌گوید که باید یک اتفاقی بیفتد. اگر بگوییم دست نزنیم و تمام ساختارها حفظ شود که مسائل مردم حل نمی‌شود. ساختار باید در خدمت اهداف باشد و اگر این ساختار جواب نمی‌دهد باید آن را تغییر داد. بنابراین وقتی ادغام وزارت راه و ترابری و مسکن و شهرسازی جواب نداد باید وزارت راه وشهرسازی تفکیک شود.

 

Share