کدخدایی نقش شروط سن و تجربه را در احراز صلاحیت‌ها تشریح کرد

به گزارش دیارمیرزا : سخنگوی شورای نگهبان شرایط سنی را زیر مجموعه شرط مدیریت ذکر کرد و گفت: شرط مدیریت شامل همه موارد می شود، کسی ممکن است جوان و بی تجربه باشد و دیگری سالها تجربه داشته باشد ولی از نظر جسمی پیش بینی شود که توانایی لازم را ندارد.

به گزارش دیارمیرزا : سخنگوی شورای نگهبان شرایط سنی را زیر مجموعه شرط مدیریت ذکر کرد و گفت: شرط مدیریت شامل همه موارد می شود، کسی ممکن است جوان و بی تجربه باشد و دیگری سالها تجربه داشته باشد ولی از نظر جسمی پیش بینی شود که توانایی لازم را ندارد.

th (3)
عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان قانون اساسی دربرنامه گفتگوی ویژه خبری سه شنبه شب شبکه دوم سیما علت استفاده از مهلت ۱۰ روزه برای تعیین صلاحیت داوطلبان نامزدی انتخابات ریاست جمهوری را تعدد افراد ثبت نام کننده که نزدیک به ۷۰۰ نفر بودند ذکر کرد و افزود: بررسی های دقیق تر و بحث های بیشتری لازم بود.

وی با اشاره به ثبت نام حدود ۴۰ فرد شاخص در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری گفت: روش کاری که ما معمولا داریم توجه به شاخص های اصل ۱۱۵ قانون اساسی است و بر این مبنا بحث های مختلفی درباره توانایی های افراد، سوابق، رفتار و گفتار آنها صورت می گیرد و در نهایت رای گیری انجام می شود.

کدخدایی ملاک احراز صلاحیت کاندیداهای ریاست جمهوری را قانون اساسی و قانون انتخابات دانست و گفت: این معیارها به صورت دقیق با مصادیق تطبیق داده می شوند به این صورت اگر انطباق صورت گیرد رای مثبت خواهد بود.

وی مقام ریاست جمهوری را نیازمند مدیریت بسیار گسترده و عظیم دانست و افزود: سوابق و برنامه سنجیده می شود و ممکن است با برخی کاندیداها مذاکراتی داشته باشیم، گاهی برنامه های آنها در شورا مطرح می شود و برخی هم برنامه های خود را برای شورا فرستادند.

سخنگوی شورای نگهبان مصلحت اندیشی به معنای توجه به سلایق را در شورای نگهبان رد کرد و گفت: شورای نگهبان توجهش به قوانین است و وظایف خود را در چارچوب مصالح عالی نظام انجام می دهد.

وی تصریح کرد: هر یک از اعضا رای مستقلی دارد و شناخت آنها درباره ثبت نام کنندگان مهم است.

کدخدایی گفت: ممکن است کسی اخیرا سمتی داشته یا هم اکنون داشته باشد، ما تطبیق می کنیم که این شخص آیا می تواند بار سنگین ریاست جمهوری را برعهده بگیرد یا خیر، اگر تردیدی وجود داشته باشد،‌ می تواند منجر به عدم رای مثبت شود چرا که یک عضو شورا باید قانع شود که فرد ثبت نام کرده می تواند در آینده وظیفه دشوار اداره کشور را بر عهده بگیرد.

وی افزود: کسی ممکن است اصولی از قانون اساسی را مورد تردید قرار داده باشد، این شخص چگونه می تواند برای پاسداری از قانون اساسی سوگند یاد کند.

کدخدایی کارهای مدیریتی را منوط به سوابق اجرایی، تخصصی، تحصیلات و بخشی هم نبوغ ذاتی دانست و تصریح کرد: ممکن است فردی مثلا برای مدیرکلی جایی مناسب باشد ولی همین فرد در مقام بالاتر نتواند از عهده کار برآید.

عضو شورای نگهبان شرایط سنی را زیر مجموعه شرط مدیریت ذکر کرد و  گفت: شرط مدیریت شامل همه موارد می شود، کسی ممکن است جوان و بی تجربه باشد و دیگری سالها تجربه داشته باشد ولی از نظر جسمی پیش بینی شود که توانایی لازم را ندارد.

وی تعداد رای لازم برای احراز صلاحیت در شورای نگهبان را نصف به علاوه یک ذکر کرد و افزود: کسی که دست کم ۷ رای را کسب کند به عنوان واجد شرایط شناخته می شود.

کدخدایی درباره اعتراض به نتایج اعلام شده گفت: انتخابات ریاست جمهوری سبک متفاوتی با دیگر انتخابات دارد و علت آن حضور طبقه خاصی به عنوان رجال مذهبی و سیاسی است.

وی افزود: کاندیداها می توانند اسناد و مدارک مثبت صلاحیت خود را در هنگام ثبت نام یا در دوره بررسی صلاحیت ها به شورای نگهبان تقدیم کنند و چیز دیگری پیش بینی نشده است.

کدخدایی تصریح کرد: سیاق قانون، نهایی بودن تصمیم شورای نگهبان را در این زمینه نشان می دهد و مرحله ای برای رسیدگی به اعتراض و شکایت در نظر گرفته نشده است.

وی گفت: البته در دهه ۷۰ مصوبه ای بود که به مجمع تشخیص مصلحت رفت و اعلام شد که افراد رد صلاحیت شده می توانند مراحل رسیدگی را پیگیری کنند،‌ ما هنوز به این نتیجه نرسیدیم که این موضوع می تواند در مورد انتخابات ریاست جمهوری هم صادق باشد.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: ما رد صلاحیت نمی کنیم بلکه افرادی احراز صلاحیت و واجد شرایط شناخته می شوند و احراز نشدگان هم می توانند در ادوار بعد برای ریاست جمهوری ثبت نام کنند یا در مقام های دیگر مشغول به کار باشند.

وی درپایان ضمن عذرخواهی از افرادی که نامشان درشمار تایید صلاحیت شدگان نبود گفت: طبق قانون عمل کردیم و اعضای شورای نگهبان به جز قانون و رضای خدا هیچ چیز دیگری را در نظر نداشتند.

Share