چرا فقط رضایی، عارف و روحانی در مناظره عصبانی شدند؟

به گزارش دیارمیرزا : رضایی: ترس از تکرار مناظرات سال ۸۸ یکی از دلایل برگزاری چنین مناظره ای شد!/ عارف: من نگرانم با این شیوه مناظرات مردم به نتیجه نرسند!/ روحانی: باید در سبک مناظره از ما مشورت می گرفتید.

به گزارش دیارمیرزا : با توجه به اظهارات هر سه نامزد منتقد به شیوه مناظره و اینکه هر سه ادعای حفظ وحدت و امنیت ملی دارند، آیا رفتار دیده شده در طول مناظره می تواند موید این ادعاها باشد؟ انتخابات در ایران با مسئله امنیت ملی همراه است و از این حیث با مصادیق همسان در سایر نقاط جهان تفاوت ماهوی دارد. پروژه مشروعیت زدایی از انتخابات در سال ۸۸ نیز توسط اصلاح طلبان کلید خورده بود و دیروز برای این دوره نیز با انتقاد از سبک مناظرات طراحی شده توسط سیما آغاز شد تا پس از شکست احتمالی بهانه هایی مبنی بر بی عدالتی و فضای بسته تبلیغاتی در رسانه ملی وجود داشته باشد.

1170566_449
در حین برگزاری مناظره و قبل از شروع دور دوم که انتظار می رفت تا نامزدها با همکاری خود موجب هر چه بهتر برگزار شدن مناظره گردند؛ اما سه کاندید اعتراض خود را از نحوه برگزاری این مناظره اعلام کردند.
محمد رضا عارف که با لحن تندی اعتراض خود را اظهار می کرد، توقع داشت تا بقیه نامزدها نیز با او همراه شوند و به سوالات تستی! پاسخ ندهند. او در بخش دوم مناظره اقتصادی که به صورت زنده از شبکه یک سیما پخش شد، به هیچ کدام از سوالات تستی! مجری برنامه پاسخ نداد.
عارف با بیان اینکه این نوع سوالات را در شأن خود و دیگران به عنوان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری نمی داند، به مجری برنامه گفت:« بنده چهل پنجاه سال پیش سوالات تستی خود را جواب داده ام».
عارف افزود: من این نوع مناظره را توهین به ملت شریف ایران می‌دانم. ما به احترام ملت ایران و دیگر دوستان اینجا می نشینیم؛ ولی به سوالات هیچ پاسخی نمی‌دهم چرا که این در شأن رئیس جمهور آینده نیست.
محسن رضایی نیز در ادامه واکنش عارف به نحوه مناظره تلویزیونی گفت:« من آدم صبوری هستم و بسیار تحمل می‌کنم و تا الان که اینجا در این برنامه نشسته‌ام دنبال این می‌گشتم که این برنامه بالاخره می‌خواهد به کجا برسد»؟
وی خطاب به مرتضی حیدری مجری برنامه گفت: آقای حیدری! شئونات رئیس جمهور را باید رعایت کنید. اینگونه مناظره نشان از این دارد که ما نمی خواهیم یک دولت قوی ایجاد کنیم. البته بحث من در مورد پرسش تستی شما نیست. چرا که شاید به بعضی از این پرسش‌ها پاسخ دهم.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: ما کاندیداها باید خودمان با خودمان مناظره کنیم و این زمینه را باید شما فراهم کنید. بنده الان آماده هستم که کارشناسان اقتصادی‌ بیایند و با من موضوع به موضوع، مناظره کنند و من را حسابی به چالش بکشانند.
حسن روحانی نیز در ادامه، سخنان رضایی را قطع کرد و خطاب به مجری برنامه گفت: راهش این بود که از نمایندگان کاندیداها دعوت می‌شد و با آنان مشورت صورت می‌گرفت و نسبت به سبک کار به توافقی می‌رسیدید.
وی ادامه داد: این سبک به گونه‌ای است که مردم آن را توهین این سازمان می‌دانند و گرنه مسئله جواب دادن یا ندادن ما نیست.
مرتضی حیدری بعد از استماع اعتراض سه تن از کاندیداها، خطاب به آنان گفت: بنده اگر سوالاتم را مطرح کنم حتماً نظر شما تغییر خواهد کرد. ما بیش از بیست سناریوی مختلف در جلسات متعدد با اساتید ارتباطات دانشگاه و همکاران باسابقه و با تجربه صدا و سیما داشته‌ایم و مدلی که به آن رسیده‌‌ایم، این است.
عارف سخنان حیدری را قطع و تاکید کرد: ما باید با هم رقابت کنیم. باید از خود ما پرسیده می‌شد که چه شیوه مناظره ای بهتر است؟
حیدری خطاب به عارف گفت: یعنی بین هشت نفر مناظره تک به تک صورت می‌گرفت؟ که این نامزد پاسخ داد: نه، ما نامزدها نظر می‌دادیم که چه شیوه مناظره بهتر است تا مردم در جریان برنامه‌های ما قرار بگیرند و بهتر ما را بشناسند. معتقدم باید از خود کاندیدا سوال و نظر می خواستید نه از کارشناسان دیگر. صدا و سیما با چه مجوزی بدون اجازه هشت کاندیدای ریاست جمهوری برای آنان تکلیف تعیین کرده است.
عارف: صدا و سیما با چه مجوزی بدون نظر ۸ نماینده سازوکاری اینچنین برای مناظرات تعریف کرده.

حیدری مجری : این به تایید هیئت نظارت رسیده.

عارف : اونها نباید بگن ما باید بگیم.

 

حیدری مجری : نظرتان محترم است فردا نماینده هایتان بیایند اگر به مدل بهتری رسیدیم، اعمال می کنیم.
با این اعتراض‌ها و نیز با توجه به اینکه دیگر کاندیداها برخی سوالات را غلط می دانستند و به آنها پاسخ نمی دادند و به رغم آنکه مجری چند سوال را پرسیده بود، مجبور شد از ادامه طرح ادامه سوالات صرف نظر کند.
حیدری که انتظار نداشت تا با چنین وضعیتی مواجه شود مجبور شد تا به شیوه دیگری به مناظره خاتمه دهد. اعتراض این نامزدها باعث شد تا روند مناظره شکل خود را ازدست داده و این نامزد ها موجب اخلال در برگزاری مناظره شدند.
به گزارش رویداد به نقل از خبرآنلاین، محسن رضایی در گفت و گو با یکی از پایگاههای اطلاع رسانی ستاد انتخاباتی اش ضمن تشکر از زحمات فراوان همکاران صدا و سیما گفت: ظاهرا آنها در طراحی مناظره های امسال از ترس حوادث سال ۸۸ از سوی دیگر بام افتادند.
او با اشاره به اینکه شیوه اجرای مناظره امروز در شان مردم ایران و نامزدهای رئیس جمهوری نبود گفت: شاید بهتر این باشد که هفت کارشناس مجرب با نامزدها مناظره کنند.
او در اعتراض به شیوه مناظره روز جمعه اذعان کرد: ما حق نداریم حتی یک لحظه وقت مردم را تلف کنیم. این برنامه و نوع طراحی آن باعث شد تا حرف ها بریده بریده مطرح شوند و کاندیداها نتوانند به خوبی از برنامه های خود دفاع کنند.
وی افزود: تیم کارشناسی ما روزها و ساعت ها روی یک برنامه که مشتمل بر ۱۴ جلد کتاب است و سایت ویکی رضایی (که از پشتوانه بیش از ۱۰۰ هزار کارشناس، نخبه استانی، شهرستانی و تسهیلات میدانی برخوردار است) کار کرده اند، چطور می شود در یک فرصت سه دقیقه ای از این برنامه دفاع کرد.
رضایی خاطر نشان کرد: شیوه اجرای مناظره امروز جسارت به ساحت شریف مردم ایران بود. بنده با احترام به قانون اعتراض خود را نسبت به این شیوه اعلام کرده و در حال بررسی این موضوع برای شرکت یا عدم شرکت در مناظره های بعدی هستم و این نظر را به ستاد انتخاباتی وزارت کشور نیز اعلام خواهم کرد بهتر است دوستان محترم هر چه زودتر تمهیدی بیندیشند برای اینکه شرایطی را فراهم آورند که مردم شریف قدرت انتخاب اصلح را پیدا کنند و نیز شان نامزدها حفظ شود.
محمدرضا عارف کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین در خصوص مباحث پیش آمده در اولین مناظره انتخاباتی و اعتراض وی به سبک سوالات، گفت: من اعتراض خودم را علناً مطرح کردم؛ ولی متاسفانه بقیه کاندیداها با من همراه نشدند، انتظار من این بود که بقیه نیز به این شیوه اعتراض کنند؛ اما آنها به سوالات پاسخ دادند.
وی با بیان اینکه مناظره های انتخاباتی باید انتظارات مردم را برآورده کند، افزود: مردم ۴ سال زمان می گذارند، هزینه می کنند، سرمایه مصرف می کنند و اولین رسالت مناظره های انتخاباتی باید این باشد که فرصت را برای ارائه برنامه کاندیداها فراهم کند تا مردم براساس این برنامه ها و مقایسه آنها با هم کاندیدای مطلوب خود را انتخاب کنند.
این کاندیدای ریاست جمهوری در ادامه با بیان اینکه مردم در جریان این مناظرات باید نسبت به شخصیت کاندیداها شناخت پیدا کنند، خاطرنشان کرد: در قالب این برنامه و مناظرات باید مردم کاندیداها را بشناسند، به عملکردشان آگاهی یابند و آنها را با هم مقایسه کنند و ببیند کدام فرد اصلح است؛ اما با این شیوه ای که امروز در مناظرات شاهد بودیم من نگرانم که واقعاً مردم نتوانند به نتیجه برسند.
وی ادامه داد: مخصوصاً در قسمت دوم مناظره که سوالات به صورت تستی و نشان دادن عکس بود من واقعاً نمی خواستم پاسخ بدهم و اعتراض خودم را هم اعلام کردم و آنها هم در ادامه بقیه سوالات تستی را نپرسیدند و کنار گذاشتند
عارف با بیان اینکه امیدوارم رسانه ملی در این شیوه مناظرات خود تجدید نظر کند، گفت: مناظره باید به شیوه‌ای باشد که برای مردم مفید باشند و روی رای و مشارکت مردم تاثیر مثبت بگذارد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا اعتراض خود را به شیوه قانونی و از طریق ستاد انتخاباتی اش پیگیری می کند، اظهار داشت: من اعتراض خودم را علناً مطرح کردم، ما مسائل را داخل خانواده نظام مطرح می کنیم، من اعتراض کردم آنها هم رعایت کردند و بقیه سوالات تستی را نپرسیدند و امیدواریم در ادامه نیز در این شیوه تجدیدنظر شود تا تاثیر مثبتی بر فضای انتخابات بگذارد.
عارف در ادامه در پاسخ به این پرسش خبرآنلاین که چه راهکاری برای بهتر شدن شیوه مناظره ها پیشها دارید، گفت: در این دور از انتخابات تعداد کاندیداها زیاد است و اگر قرار باشد که مناظرات دو به دو برگزار شود در نتیجه باید ۲۸ مناظره باشد که هر کاندیدایی بتواند در قالب آن با رقابت خود بحث و مناظره کند.
عارف خاطرنشان کرد: با این وجود؛ اما مناظره ها را باید به نحوی طراحی کنند که برای مردم مفید باشد و به مردم در انتخاب کاندیدا کمک کند و بتوانند به راحتی مقایسه ای بین کاندیداها و برنامه های آنها داشته باشند که کدام برنامه عملیاتی تر و بهتر است و توانایی و تخصص و کارآمدی کدام کاندیدا بیش از بقیه کاندیداها است امیدواریم با پیگیری مسئولان صداوسیما در این روند تجدیدنظری شود.
این سه کاندید در پایان مناظره در ما بین گفت و گوهایشان به جمع بندی های منفعتی برای خود پرداختند.
عارف در جمع بندی سخنان خود ضمن تشکر از مردم ایران اظهار داشت: امیدوارم همه مردم حضور پرشوری در انتخابات داشته باشند و ما با مشارکت حداکثری روبه رو شویم مردم باید با بررسی برنامه‌ها و سوابق کاندیداها به اصلح رای دهند برنامه‌هایم حول محور معیشت، منزلت و عقلانیت در پایگاه اینترنتی شخصی ام برای عموم مردم قرار داده شده است.
رضایی نیز در صحبت های پایانی خود اذعان داشت: آینده روشن و امیدبخش است. مردم نه تنها تحریم ها را پشت سر می گذارند بلکه فرصت های تاریخی نیز به وجود می‌آورند. ما در دفاع مقدس و انقلاب اسلامی این کار را کرده‌ایم. اکنون نیز با نوسازی دولت و خیزش مردم، عزمت مردم ایران به اثبات می‌رسد. من پس از خدا امیدم به جوانان کشور است. براین باورم که به لطف پروردگار ورق را برمی‌گردانیم.
روحانی در سخنان پایانی خود با اشاره به دولت تدبیر و امید گفت: من در مقابل فقر و مشکلات مردم خودم را مسئول می دانم و تلاش خواهم کرد که برای همه مردم و اقشار آسیب پذیر و بیماران بیمه همگانی را اجرایی خواهم کرد و کاری می کنم که مردم برای بیمه حق انتخاب داشته باشند و در بیمه رقابتی بیمه مورد نظر خود را انتخاب کنند. شعار انتخاباتی‌ام نجات اقتصاد ایران، احیای اخلاق و تعامل سازنده با جهان است.

 

با توجه به اظهارات هر سه کاندید انتظار می رفت تا با همکاری خود موجب حفظ آبرو و شأن جایگاه خود به عنوان یک نامزد انتخاباتی باشند و بتوانند با تدابیرشان در پاسخ به سوال ها از تفرقه و فتنه جلوگیری کنند؛ اما با برخورد تندی که از خود در انتقاد با نحوه برگزاری مناظره انجام دادند باعث برانگیختن برخی رسانه ها و افراد برای ابراز ناراحتی خود شدند و کار به جایی رسید تا طرفداران این نامزدها به جلوی صدا وسیما رفته تا اعتراض خود را اظهار کنند، و با این عملکرد موجب سوء استفاده رسانه های غربی و دشمنان شدند.
 

با توجه به اظهارات هر سه نامزد با رویکردهای مخصوص به خودشان و اینکه هر سه ادعای حفظ وحدت و امنیت ملی دارند، رفتار دیده شده در طول مناظره می تواند موید این ادعاها باشد؟ و از هم اکنون می توان به آنها اعتماد کرد؟ انتخابات در ایران با مسئله امنیت ملی همراه است و از این حیث با مصادیق همسان در سایر نقاط جهان تفاوت ماهوی دارد. پروژه مشروعیت زدایی از انتخابات در سال ۸۸ نیز توسط اصلاح طلبان کلید خورده بود و دیروز برای این دوره نیز با انتقاد از سبک مناظرات طراحی شده توسط سیما آغاز شد تا پس از شکست احتمالی بهانه هایی مبنی بر بی عدالتی و فضای بسته تبلیغاتی در رسانه ملی وجود داشته باشد.

Share