طی ۲۰ روز آینده؛سد آیت الله بهجت افتتاح می‌شود

به گزارش دیار میرزا کیهان هاشم نیا، استاندار گیلان با اشاره به کمبود آب در استان به خبرنگار شبستان گفت: به دلیل عدم بارش نزولات جوی به ویژه برف در اتفاعات حوزه آبریز سد سفیدرود امسال با کمبود آب در استان مواجه شدیم. وی با اشاره به برداشت ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب بیشتر از حد […]

به گزارش دیار میرزا کیهان هاشم نیا، استاندار گیلان با اشاره به کمبود آب در استان به خبرنگار شبستان گفت: به دلیل عدم بارش نزولات جوی به ویژه برف در اتفاعات حوزه آبریز سد سفیدرود امسال با کمبود آب در استان مواجه شدیم.

وی با اشاره به برداشت ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب بیشتر از حد مجاز از سد سفیدرود، بیان کرد: این برداشت ما را در سال ۹۳ با مشکلات جدی مواجه می‌کند به طوریکه در سال ۹۳ می‌تواینم کف سد را مشاهده کنیم پس باید از هم اکنون آن را مدیریت کرده و به فکر راهکاری باشیم.

نماینده عالی دولت در استان، ادامه داد: صرفه‏جویی و پیش‏بینی منابع جدید آبی و افزایش نزولات آسمانی می‏تواند از کمبود منابع آبی در سال ۹۳ برای بخش کشاورزی جلوگیری کند.

هاشم نیا با اشاره به راه‌اندازی سد آیت الله بهجت شهر بیجار تصریح کرد: با راه اندازی این سد ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب کشاورزی استان از سد تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه آبگیری این سد نیازمند ۸ ماه زمان است، افزود: با انتقال آب شرب شهرهای این شبکه به سد آیت االه بهجت می‌توانیم پرورش ماهی را در سد سفیدرود آغاز کنیم.
استاندار گیلان بیان کرد: در زمستان سال جاری طبق مصوبه دولت پرورش ماهیان خاویاری در سد سفیدرود انجام می‌شود.
وی با تاکید بر صرفه جویی در مصرف آب، تصریح کرد: در پایان سال گذشته،۴۷۰ میلیون متر مکعب ذخیره آب پشت سد داشتیم درحالیکه در پایان امسال به ۱۲۰ میلیون متر مکعب کاهش می‌یابد و این پیام خوبی نیست.
وی باروری ابرها، احیای آب بندها و جمع‏آوری آب‏های سطحی و تالاب‏ها را از راه‏های مدیریت منابع آبی استان دانست و افزود: سالیانه ۱۵میلیارد مترمکعب از آب‌های سطحی در گیلان به هدر رفته و به دریا می‌ریزد که با سرمایه گذاری در این بخش، می‌توان حجم زیادی از این آب‌ها را مهار و مورد استفاده قرار داد.

گفتنی است، سد مخزنی آیت الله بهجت شهر بیجار بزرگ ترین سد cfrd ایران که آب شرب ۱۳ شهر و ۲۲۰ روستای گیلان را پس از تکمیل تأمین می‌کند./شبستان

Share