غرضی در گفت‌وگوی ویژه خبری:

رقیب ندارم و با کسی رقابت نمی‌کنم/ وزرا را از کار فیزیکی منع می‌کنم

دولت‌های بزرگ و عزیز که آمدند، هدف را تعریف نکردند. هدف تعریف شده دولت تورمی به وجود آورد. دائم دولت ها بیش از درآمدشان هزینه کرده و تورمهای سنگینی را تحمیل کردند. برای حل این مساله باید هدف تنظیم شود. اگر ۵۵ میلیون نفر بیایند پای صندوق های رای و به یک دولت ضدتورم رای بدهند مساله بسیار بسیار ساده حل می شود.

به گزارش دیارمیرزا برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با حضور سید محمد غرضی کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بصورت زنده از شبکه دوم سیما در حال پخش است.

* چندین سال خدمت حضرت امام بودم. سمت هایی که به من داده شد بنا به توصیه بود و من همیشه به دعوت می رفتم. بعد از دولت سازندگی، نه من آنها را می پسندیدم و نه آنها من را می پسندیدند. الان دیدم اوضاع مناسب است چون یک یاسی در اداره کشور به عده ای غلبه کرده و اینکه چه می شود و چطور میشود و تحریم ها چه میشود برای مردم سوال است و گفتم بروم و به این مسائل بپردازم.

* کلمه‌ای که دلم میخواهم بگویم این است که من رقیب ندارم و رقیب نیستم و از این کلمه استفاده نمیکنم. من با ۷ نفر دیگر همکاری میکنم.

* دولت ضدتورم دولتی است که بیش از درآمدش هزینه نکند و ای کاش که دستگاه های آموزشی و دانشگاهی ما با این کلمات مردم را آشنا میکردند. همه جای دنیا دو کلمه بیشتر از دولت تعریف نمیکنند. یعنی تورم و اشتغال. تورم کم اشتغال بالا، دولت خوب، تورم بالا و کم اشتغال بد است.

* دولت‌های بزرگ و عزیز که آمدند، هدف را تعریف نکردند. هدف تعریف شده دولت تورمی به وجود آورد. دائم دولت ها بیش از درآمدشان هزینه کرده و تورمهای سنگینی را تحمیل کردند. برای حل این مساله باید هدف تنظیم شود. اگر ۵۵ میلیون نفر بیایند پای صندوق های رای و به یک دولت ضدتورم رای بدهند مساله بسیار بسیار ساده حل می شود.


* هدف دولتی که من تشکیل خواهم داد این است که به مردم هزینه و درآمد دولتم را اعلام کنم.

* صدسال گذشته همه نسل ها زیر تورم گرفتار شدند و سوختند. انشاءالله از این به بعد ملت به دولتی رای بدهند که نخواهد با تورم کشور را اداره کند.

* همیشه دولتها با بودجه های مختلفی روبرو بودند. به جای اینکه درآمد را با هزینه متعادل کنند، هزینه ها را بیشتر کردند. باید جلوی هزینه های زیادی را گرفت. من در این کار تجربه دارم. ۲۰ سال وزیر و وکیل و استاندار بودم. همیشه تا درآمد نداشتم هزینه نمیکردم. مغز رئیس دولت باید مثل کامپیوتر کار کرده و هزینه و درآمدها را متعادل کند.


* امروز همه کارد به استخوانشان رسیده و می بینند که دولت متورم، اساس جامعه را خراب میکند. تورم همانطور که به سرعت بالا رفت باید به سرعت پایین بیاید.

* باید رفت به سمت اینکه ببینیم هزینه ها کجا کارآمد است و درآمدها کجا می تواند افزایش یابد. بخش های بسیار خوبی درجامعه داریم که با یک کمک جزئی درآمد بسیار جزئی میدهند. البته بخش های بسیار پرهزینه هم هست. همه را اداره میکنیم به شرط اینکه بتوانیم ارزش پول ملی را حفظ کنیم و تورم را نزولی کنیم. این کار در اقتصاد ایران میسر است.

* ما ۷۰ میلیون هستیم و روزی ۷ میلیون بشکه و ۷۰۰ هزار مترمکعب گاز مصرف میکنیم. هر ۱۰ نفر در ایران یک بشکه نفت استفاده میکند. در آمریکا ۱۵ میلیون بشکه نفت وارد و ۱۴ میلیون وارد. ۲۲ میلیون بشکه را ۳۰۰ میلیون مصرف میکنند. یعنی در آمریکا هر ۱۵ نفر یک بشکه نفت استفاده میکنند در ایران هر ۱۰ نفر.

* علت اقتصاد قوی آمریکا این است که توانستند به مصرف جهت بدهند.


* بیش از درآمد دولت که هزینه شود، پول ملی ضعیف میشود. معادل درامد هزینه کنی پول ملی تثبیت می‌شود.

* به وزیر کشور قبل از اینکه رای بگیرد از مجلس میگویم که استانداران را میخواهم از طریق خود مردم انتخاب کنم. ظرف ۳۱ سال گذشته ۳۳۰ استاندار در کشور استاندارد شدند. یعنی هر سالی ۱۰ استاندار عوض شده است و هر دولتی آمده وقتی نمی پسندیده استاندار را، اولین کسی که در دولت های چهارگانه قربانی شدند استانداران بوده‌اند.

* درباره آلمان و آمریکا خیلی مطالعه کرده ام. در این کشورها دارای تعداد زیادی شهر آباد هستند. آلمان ۱۰۰ شهر و آمریکا ۱۰۰۰ شهر آباد دارد. چون اونجا مردم خودشان استاندارشان را تعیین میکنند و استاندار باید به خواست مردم جواب بدهد، لذا تمام ابزار هدایت استان به دست استاندار می افتد.

* من هم تا آنجا که می شود اختیارات را به استاندار واگذار میکنم. قبلا میگفتند به استاندار اختیار میدیم ولی اختیار اصلی این است که بتواند ماندگار شود. من ۳۰ سال پیش استاندار خوزستان بودم شوشتر را دیدم، ۲ سال پیش هم دیدم. بگویم هیچ تغییری نکرده به لحاظ آب و برق و گاز و اینها چرا ولی آن شهر عظیم از آنجهت که استقلال تولید و منابع انسانی داشته باشد، به هیچوجه. تهران شده یک شهر بسیار بزرگ و بی قواره. چهار پنج شهر بزرگ هم همین طور. باید ظرف ۱۰۰ سال آینده ۳۰ شهر مثل تهران داشته باشید تا توزیع ثروت و منابع ملی شود.


* اگر توفیق ریاست جمهوری پیدا کنم وزرا را منع میکنم از کار فیزیکی. فقط باید مقررات نویسی و ابلاغ به استانها توسط وزرا صورت گیرد.

* کشورمان بزرگ است و باید تقسیم قدرت کرد. رئیس جمهور باید قانون مجلس را اجرا کند. دولت باید از کار فیزیکی کناره گیری کرده و فقط نظارت کند بر استانها.

* ما در دولت های گذشته، بسیاری از استانها را تقسیم کردیم. پیشنهاد دولت است و مصوبه مجلس. برای این به نتیجه رسیدم که تهران باید ۶ استان تقسیم شود که وقتی استانها توزیع میشوند بین نیروهای ستادی، به سرعت آباد شده و گرفتاریشان برطرف می شود. اما دلیل سیاسی مهم این است که استان تهران نزدیک ۱۰ میلیون جمعیت دارد و احتمالا بیشتر. در یک انتخابات ۳۰ نماینده باید انتخاب کنند. تهران خیلی بزرگ است. باید به ۶ واحدی که خودش بتواند مستقلا تصمیم بگیرد تبدیل شود. هر استان ۵ نماینده باید داشته باشد.

* با شورای شهر ۳۰ نفری نمیشود تهران را اداره کرد. تهران بقدری گسترده شده که نمیشود به آن مدیریت کرد. تهران خیلی گرفتاری دارد. تهران کارتن خواب دارد. هیچ شهری در ایران کارتن خواب ندارد. تهران ام القرای اسلامی است و تا وقتی که توانمندی نداشته باشد که صادراتش بیشتر از وارداتش باشد، شهر پایدار نمی ماند. هزینه شهر بسیار بسیار بالاست و وارداتش به مراتب از صادراتش بیشتر است.


* استانبول شهری نظیر تهران است که ۵-۶ میلیون جمعیت دارد. در بررسی مراکز شهری که میتوانند پایبند بمانند، در شرق مدیترانه شهری که میتواند پایدار بماند فقط استانبول است چرا که ۱۶۰ میلیارد صادرات و ۱۰۰ میلیارد واردات دارد.

* امروز گپ دیجیتالی آمده. اگر تهران در این زمینه از واشنگتن عقب باشد عقب است. گپ دیجیتالی یعنی عقب افتادگی نسبت به سطح بالاتر.

* تهران باید ازشهر مصرفی به شهر تولیدی تبدیل شود. لذا باید استان کوچک شود. ۱۰ میلیون نفر را نمیشود اداره کرد ولی ۲ میلیون نفر را می شود اداره کرد.

* ذهنیت فعالی دارم که چگونه میتوان اشتغال را در شکل ستادی می توان گسترش داد.

* به شدت پیگیر کاهش تورم در دولتها بودم. خودم اصلا دست به کار تورم زا تا الان نزدم. در شبکه برق فعال بودم. از سال ۴۶ به بعد به قدر زیادی این مسئله را توسعه دادم.

* زمان انقلاب کشور ۱۰۰ هزار مشترک گاز داشت ولی امروز ۲۲ میلیون مشترک دارد.

* دولتی که تورم ایجاد میکند دستش در جیب فقراست.

* جایگاه عدالت این است که اول دست دولت را از جیب فقرا برداریم. درگذشته اگر دولت سکه‌اش تقلبی نبوده میگفتند دولت عادل است. وقتی میگفتند آدم میکشد میگفتند این کار شخصی اش است ولی کار اجتماعیش این است که سکه اش تقلبی نیست.

* تاریخ گویی مجدد غرضی از رویال و ریال و افزایش قیمت دلار نسبت به ریال در ۱۰۰ سال گذشته.

* مرحوم مصدق قیمت دلار را نسبت به ریال افزایش نداد. مصدق قاجار بود و کار بلد بود.

* بحث قیمت دلار را نمیگویم که دل کسی خالی بشود. میگویم که مردم حواسشان را در انتخاب جمع کنند. یک نامزد باید بگوید که قیمت دلار را چه خواهد کرد؟

* ما یک ملت صلح طلب قائم به خودمان هستیم. خود آمریکایی‌ها میگه ایران ۲۵۰ سال است که با هیچکس نجنگید. آمریکاییها در ایران صاحب قدرت بودند. دولت مصدق صنعت نفت را ملی کرد، آقای مصدق و آقای کاشانی تا وقتی با هم بودند آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند ولی وقتی بین اینها به هم میخورد مصدق با آمریکا مذاکره میکند و وقتی آمریکا می بیند دست مصدق خالی است کودتا میکنند. ملت ایران ۲۵ سال بعد پاسخ کودتا را داد.

* آمریکا دید دستش کوتاه شد جنگ ۸ ساله را راه افتاد اما بازهم چیزی گیرش نیامد. بعد خواست افغانستان و عراق را بگیرد تا ایران را محاصره کند. شعار نه شرقی نه غربی برای آمریکا بسیار کشنده است. من میگویم مذاکره هرگز، تعامل در میدان عمل.

* ما از سوریه عمل میکنیم و محکم می ایستیم. بازیهای آمریکا مال دوران استعماری است. وقتی عراقی ها با ۵۵ خمسه خمسه دزفول را میزد من جنازه ۱۰ تا ۱۰ تا جمع میکردم. به امام گفتم اجازه دهید بصره را بزنیم امام اجازه ندادند.

* بمب اتمی موافق مذهبمان نیست و رهبرمان همین را میگوید. به هیچ وجه مذاکره نمیکنیم بلکه می ایستیم و تعامل میکنیم. هر وقت آمریکا خسته شد از این ایجاد گرفتاری‌ها می آید برای تعامل.

* اگر دولت علامت دهد که میخواهد با آمریکا مذاکره کند عمرش کوتاه خواهد بود. ملت زیر بار این که به آمریکا باج بدهد نمی رود.

* تمامی فساد ناشی از مقرراتی است که در دولت تصویب می شود. فساد سیستمی از دولت است. وقتی یک روز به یکی زمین می دهید به یکی نمیدهید به یکی ارز میدهید به یکی نمیدهید و … و بخشی کشور را اداره میکنید، تعداد زیادی خواهان پیدا میکنید که بیایند از امتیازات دولت استفاده کنند. دولتها همشان گرفتار این مسائل شدند. فکر کردند اگر بخشی عمل کنند مثلا هم حزبی ها را بیارند یا آنها که قبولش دارند را و ..

* هر دولتی آمده بسیاری از متخصصان را بیرون ریخته و کم تجربه ها را آورده و به همین خاطراینقدر مشکلات پیش آمده است.

***برای مشاهده فیلم این برنامه اینـجا کلیک کنید***
Share