قالیباف در گفت‌وگوی ویژه خبری:

رئیس دولت نمی‌تواند بگوید ‌چوب لای چرخم می‌گذارند

به گزارش دیارمیرزا قالیباف گفت: در شهر تهران امروز اولین کاری که توسط ما صورت گرفته است، از بین بردن فاصله میان شمال و جنوب بوده است. اولین بار است که با قدرت می‌گوییم ‌این عدالت رعایت شده است.

به گزارش دیارمیرزا محمدباقر قالیباف کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری امشب با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما به بیان دیدگاه‌های خود پرداخت.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دغدغه اصلی شما از از پا گذاشتن در میدان انتخابات چه بود؟ گفت: نکته‌ای که در این موضوع پیش آمد، ادای وظیفه و دین است. من شهروند و فردی از جامعه‌ام که عقبه قدرت و ثروت نداشتم و به لطف ملت، برکت انقلاب، نهضت امام، خون‌شهدا و مجاهدت‌ها از همان دوران نوجوانی و جوانی آمدم تا اینکه امروز اینجا هستم.

 

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه من مدیون ملت هستم، اظهار داشت: انقلاب بزرگترین نعمت برای ماست که خدا این لطف را به ما کرده که در سایه نظام اسلامی زندگی کنیم. طبیعی است امروز همان مردم که انقلاب کرده و ما را به سمت نور هدایت کردند و همان اسلامی که قدرت در اختیارش است و یک نظام اسلامی در آن مستقر است، مشکلاتی دارد که بنده با روحیه و دینی که دارم، حتماً وظیفه است کمک کنم و این کار انجام شود.

قالیباف با بیان اینکه امروز این سوال در ذهن مردم است که آیا پاسخی برای آن وجود ندارد یا پاسخ‌های زیادی برای آن مطرح می‌شود؟ به تشریح این سؤال پرداخت و گفت: سؤال اساسی این است که کشور ما که  از گذشته دارای منابع زیاد بوده؛ علاوه بر این امروز نیروهای جوان و نخبگانی دارد که در لبه مرزهای علم دنیا حرکت می‌کند؛ در حوزه منابع طبیعی و معادن و منابع مادی نیز ایران بهشت معادن است که یکی از آنها منابع گازی است، پس چه باعث شده که این مشکلات را داشته باشیم و چرا کارنامه قابل دفاعی در امور اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی نداریم؟

وی اظهار داشت: البته نباید بی‌انصافی کرد و گفت که در این سال‌ها زحمت‌کشیده نشده است. مخصوصاً بعد از دفاع مقدس زحمات زیادی کشیده شده است. در دوران سازندگی استارت پروژه‌های بزرگ و زیربنایی بعد از رکودی که در دوران جنگ داشتیم، زده شد. طبیعی بود که همه مردم ما و منابع ما در دفاع مقدس هزینه شده باشد و کسی هم توقع این مسائل را در دوران جنگ نداشته باشد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: آقای هاشمی‌رفسنجانی در آن زمان مسئولیت دولت را در دست داشتند؛ هرچند که ما انتقاداتی به رویکرد فرهنگی آن دوره داشتیم ولی زحماتی صورت گرفت. علاوه بر این در دوران اصلاحات هم زحمات زیادی صورت گرفت. خاطرم است در آن مقطع ما در حوزه صنعت شاهد رشد ۲ رقمی (حدود ۱۰ درصد) بودیم.

قالیباف  با بیان اینکه هر‌چند ‌ممکن است انتقادات جدی به توسعه سیاسی به آن دوره داشته باشیم ولی اقداماتی نیز در آن دوره انجام گرفت، به اقدامات دولت نهم و دهم نیز اشاره کرد و گفت: در دولت نهم و دهم زحماتی کشیده شد. هدفمندی‌ یارانه‌ها از پروژه‌های جدی بود که با شجاعت دولت انجام گرفت. مسکن مهر، سفرهای استانی و تحرک از کارهای خوب این دولت بوده است. مخصوصاً شعارهای انقلاب اسلامی احیاء شد ولی با توجه به همه این زحمت‌ها که بنده به عنوان یک شهروند شاکر آن هستم، واقعیت این است که فرایند آن مشکلاتی است که امروز وجود دارد.

وی با اشاره به عدم رضایت‌مندی مردم از همه این اقدامات تاکید کرد: فکر می‌کنم باید خدمت بیشتری با بضاعت بیشتر صورت بگیرد. احساسم این است که روند مدیریتی در کشور نیازمند یک تحول اساسی و جدی است یعنی باید تغییرات اساسی در مدیریت کشور اتفاق بیفتد که ما بتوانیم از این منابع انسانی و مادی استفاده کنیم‌ لذا این ادای دین باعث شد که من تکلیف داشته باشم و به کمک مردم عزیزمان بیایم تا با کمک آنان روح و خون جدیدی وارد سیستم مدیریتی کشور کنیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که شما شاه‌بیت برنامه‌هایتان بازگردان آرامش کشور در طول ۲ سال است، چگونه این آرامش را باز می‌گردانید؟ گفت: بله من به این موضوع اشاره کردم و برنامه مدونی برای آن داریم. این برنامه با کمک نخبگان در سطح ملی و استانی تهیه شده که علاوه بر به روزی در آن از همه دیدگاه‌ها استفاده شده است.

قالیباف بابیان اینکه بنده به خاطر سبک مدیریت و باوری که دارم، به مشخص کردن زمان‌بندی ۲ ساله برای ساماندهی و بازگردان آرامش به اقتصاد کشور اشاره کردم، اظهار داشت: منظور از سامان و نابسامانی را می‌توان با مثالی شرح داد. یکی از موضوعات امروز ما گرانی است. گرانی و تورم از موضوعاتی است که مردم ما را دچار اشکالات جدی کرده و زحماتشان را زیاد کرده است. یک وقت مردم می‌گویند مرغ ۵۰۰ تومان گران شده است. این یک درد و رنج که مردم تحمل می‌کنند ولی بخش دیگر این است که این گرانی ثبات ندارد و قیمت‌ها به صورت غیر متعارف بالا و پایین می‌رود.

وی افزود: البته بالا و پائین که چه عرض کنم؟ به عنوان مثال مرغ ۱۰۰۰ تومان بالا می‌رود و ۲۰۰ تومان پایین می‌آید. به علاوه اینکه در کنار این کیفیت هم دچار تغییر می‌شود و طرف می‌بینید وزن پنیر تغییر پیدا می‌کند پس بحث دسترسی و کیفیت یک مشکل است و اساساً کسی نمی‌داند چه مشکلی است. یک موقع می‌بینید که پدر یک خانه یک پولی به فرزندش می‌دهد که پنیر بخرد. فرزند که برای خرید به مغازه می‌رود، مغازه‌دار می‌گوید این پول پنیر نیست و پنیر اینقدر گران شده است. این نشان از نابسامانی اقتصادی دارد.

وی افزود: شما خانواده‌ای را پیدا نمی‌کنید که مشکل بیکاری نداشته باشند. همه به دنبال اشتغال و شغل هستند؛ چه تحصیل‌کرده باشد، چه تحصیلات نداشته باشد. باز این بیکاری هم به نظر می‌رسد دو بخش دارد؛ یک بخش طرف شغل می‌خواهد تا حداقل زندگی را تامین کند و به تعبیری زنده باشد نه اینکه زندگی کند ولی واقعاً اگر کرامت انسانی را بخواهیم رعایت کنیم و به آن توجه کنیم، آیا کار در همین حداقل زندگی است؟

 

 

قالیباف تصریح کرد: ما در فرهنگ اسلامی باور داریم که کار جوهره و حیات انسان است. کار انسانیت یک انسان است. خیلی از افراد نیاز به افزایش توان مالی ندارند اما کار می‌کنند بنابراین اگر انسان نیاز مادی نداشته باشد، انسانیت یک انسان زیر سوال می‌رود لذا وقتی ‌می‌گوییم طرف شغل ندارد، ‌هم زندگیش را از او گرفته‌ایم ‌هم انسانیتش را.

داوطلب انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه در رشد اقتصادی رشد اقتصادی باید بیاید تا نابسامانی‌ها را سامان دهد، اظهار داشت: تا این نابسامانی‌ها هست، ما هم سرمایه مادی را از دست می‌دهیم و هم سرمایه‌های انسانی‌مان را.

وی در این خصوص با ذکر مثالی گفت: وقتی می‌گوییم سرمایه انسانی را از دست می‌دهیم، یعنی چه‌؟ وقتی ‌در یک خانه ‌یک پسری یا یک دختری از پدری  یک درخواست حداقلی می‌کند و پدر از تامین حداقل نیاز فرزند شرمنده می‌شود، بنابراین این پدر نیست که تنها می‌شکند بلکه فرزندان او هم می‌شکنند. یک روزی جوانی نزد من در شهرداری آمد و گفت که فلانی! مادرم برای من هم پدر بوده و هم مادر و با کار کردن در خانه دیگران مرا به تحصیل فرستاده است و اکنون من فارغ‌التحصیل هستم و می‌خواهم جبران کنم ولی نمی‌توانم.

قالیباف افزود: لذا ما آمده‌ایم هم پدر و مادر را شرمنده جوان کرده‌ایم و هم جوان را شرمنده پدر. این واقعا خسارت زیادی بر جامعه وارد می‌کند. ما ‌رشد اقتصادی نداریم و نابسامانی در اقتصاد داریم و ‌در حوزه نفتی و گازی ‌برنامه‌های مشترک داریم، نگاه کنید روزانه ده‌ها میلیون دلار از این امکانات ما برداشته می‌شود بدون آنکه بتوانیم از آنها استفاده کنیم. پس نگاه کنید هم سرمایه‌های اجتماعی را از دست می‌دهیم، هم سرمایه‌های مادی را و این همان نابسامانی‌های اقتصادی است.

شهردار تهران با طرح این سوال که در برابر این نابسامانی چه باید کرد، گفت: به سامان کردن یعنی اینکه ما بتوانیم یک روشی را پیش ببریم که در یک دوره زمانی مشخص باشد. بنده این را حق مردم می‌دانم و حتی شهردار تهران که بودم، دیدید که از روزی که توفیق خدمتگزاری داشتم، شفاف و روشن برنامه‌هایم را اعلام کردم و زمان‌بندی آنها را مشخص کردم.

وی بر همین اساس تصریح کرد: بنده طی یک زمان‌بندی برای مشکلات اقتصادی گفته‌ام که دو سال وقت می‌خواهم. در واقع در دو سال آرامش و ثبات را به اقتصاد برمی‌گردانم یعنی مردم هر روز در جامعه نبینند که نرخ‌ها متفاوت هستند. مصرف‌کننده بداند که نرخ پنیر چقدر است. نرخ گوشت چقدر است و نرخ لباس چقدر است و تکلیف زندگی و هزینه ماهانه‌اش را روشن کند تا هر روز این نوسان را نداشته باشد. این ثبات و آرامش را به اقتصاد کشور بر می‌گردانیم.

وی با بیان اینکه این آرامش فقط برای مصرف کننده نخواهد بود بلکه تولید‌‌کننده نیز از آن برخوردار خواهد شد؛ چه تولید کننده جزئی و چه تولید کننده کلی، اظهار داشت: شما یک باغدار را در نظر بگیرد که او چقدر درخت می‌تواند داشته باشد؟ به هر حال او نیاز به کود، سم، آب، پول کارگری و حمل و نقل لازم دارد. با این پول و هزینه محصولات خود را آماده می‌کند بنابراین باید بداند که چه میزان محصولات خود را در بازار به فروش می‌رساند؟ بنابراین او ممکن است بلاتکلیف باشد‌.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: در این سامانه اقتصادی تکلیف همه روشن می‌شود و هم مصرف کننده و هم تولیدکننده به ثبات خواهد رسید. اولین کار ما این است قیمت ارز را در کشور به تصویب برسانیم و هر روز نوسان ارز و کاهش ارزش پول ملی را نداشته باشیم. اقتصاد را از تصمیمات خلق‌الساعه نجات می‌دهم.

قالیباف با بیان اینکه تصمیمات متعددی را در حوزه اقتصادی ساماندهی می‌کنیم، اظهار داشت: ما تلاشمان بر این خواهد بود تا کاهش هزینه‌های تولید را داشته باشیم یعنی با این دو تصمیمی که گفتم، اولین تاثیر آن در کاهش هزینه‌های تولید خواهد بود، یعنی کنترل قیمت خواهیم داشت؛ بلافاصله بعد از آرامش و ثبات ما کاهش قیمت‌ها را خواهیم داشت و پس از آن هدفمند حرکت خواهیم کرد. تولید در کشاورزی اولویت است. تولید در صنعت مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: ما اولویت‌ها را مشخص خواهیم کرد.

شهردار تهران در ادامه سخنانش بر بحث نظارت بر بانک‌ها اشاره کرد و افزود: امروز‌ سرمایه‌ها،‌ امکانات و نقدینگی که وجود دار‌د، باید کنترل شده و علاوه بر آن جهت‌گیری و به سمت اولویت‌ها هدایت شود. به نظر من اقتصاد در این زمینه‌ها رهاست ‌لذا ما ناچاراً به سمت بورس و بورس‌بازی می‌رویم‌ بنابراین ما با این برنامه بسیار مشخص و روشن به مردم قول می‌دهیم که مردم مطمئن باشند انشاءالله این کار را حتی در ۶ ماهه اول که تصمیمات کار را شروع کنیم، آثار آن را در زندگی ایجاد خواهیم کرد.

وی در پاسخ به این سوال که چه تضمینی وجود دارد که این شعارها و وعده‌ها محقق شود، گفت: بنده این سوال را هم به شما حق می‌دهم و هم به مردم؛ یکی از ضربه‌های سنگینی که به سرمایه‌های بزرگ ما خورد، اعتماد بود و هیچ سرمایه‌ای بزرگتر از اعتماد نیست. من این حق را می‌دهم که جنابعالی این سوال را داشته باشید که از کجا تضمین می‌دهید ‌قالیباف که این حرف‌ها را می‌زند، اجرایی کند. جنابعالی در تهران زندگی می‌کنید و ۷ سال بنده توفیق خدمتگزاری در تهران را داشته‌ام؛ شما به عنوان نماینده افکارعمومی قولی را دیدید که من بدهم و خلافش را عمل کنم‌؟

قالیباف کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در ادامه سخنان خود در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما با بیان اینکه مردم عزیز ما حتما تائید می‌کنند که نوع حرف زدن من با مردم از جنس سخنرانی نیست بلکه از جنس کار است، گفت: کارنامه من را مردم در نیروی انتظامی و شهرداری مشاهده کرده‌اند و از مردم نیز استدعا دارم برنامه ۳۰ دقیقه‌ای بنده که با دوربین است و فردا از شبکه یک پخش خواهد شد را مشاهده کنند زیرا در آنجا تعهد دادم به آنچه ‌می‌گویم، عمل کنم.

وی با بیان اینکه ضمانت کار آینده در واقع عملکرد گذشته بنده است، تصریح کرد: مردم این روحیه را از مردم مشاهده کرده‌اند که به عنوان مثال در شهر تهران پروژه‌ای را با ۶ ماه تاخیر افتتاح کردیم؛ یاد گرفتیم که از مردم عذرخواهی کنیم و دلیل را برای مردم توضیح دهیم و آنها نیز قبول کردند. مثلا برج میلاد با ۱۲۰ روز تاخیر افتتاح شده است که ما از مردم عذرخواهی کردیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شما در برنامه خود اقتصاد مقاومتی را لحاظ خواهید کرد و یا چه دیدگاهی در رابطه با اقتصاد مقاومتی دارید؛ گفت: اقتصاد مقاومتی به معنای آن است که اقتصاد ما آسیب‌پذیر نباید باشد. وقتی از اقتصاد مقاومتی صحبت می‌کنیم یعنی اقتصاد نباید شکننده باشد.

قالیباف ادامه داد: باید هزینه‌های دولت را کاهش دهیم و به نفت نیز اتکا نداشته باشیم، همچنین شفافیت درون اقتصاد و عدم افت اقتصادی در اقتصاد کشور نداشته باشیم و نگوییم واردات خودرو را آزاد کنیم.

وی با بیان اینکه باید رشد اقتصادی و تولید داشته باشیم، افزود: به عنوان مثال قیمت تضمینی گندم چقدر است. ما با کشاورز قیمت کمی را می‌دهیم و سپس ۶۰ درصد گرانتر از بیرون  عرضه می‌شود. اقتصاد مقاومتی به معنای آن است که باید از این مسائل جلوگیری کرد و اینکه شکننده نباشیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا شما طرح هدفمندی‌ یارانه‌ها را ادامه خواهید داد، گفت: یکی از مزیت‌های دولت این بود که هدفمندی‌ یارانه‌ها را اجرا کردیم البته انتقادهایی نیز وجود دارد و ما نیز بر اساس قانون این طرح را ادامه خواهیم داد.

قالیباف با بیان اینکه طرح هدفمندی‌ یارانه‌ها در قانون کامل است ولی از سوی دولت به صورت کامل اجرا نشد، گفت: در تولید و صنعت یارانه‌ای اختصاص داده نشد در صورتی که یارانه تولید و صنعت در قانون وجود دارد .

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: حتماً بخش یارانه‌ها را ادامه خواهیم داد و به تولید و صنعت یارانه خواهیم داد بخصوص به بخش کشاورزی یارانه خواهیم داد.

وی با بیان اینکه ما در هدفمندی‌ یارانه‌ها مقداری به حقوق ملت توجه نکردیم، تصریح کرد: می‌گویند بنزین با قیمت ۱۰۰ تومان آزاد شده است و بعد از مدتی می‌‌گویند با قیمت ۷۰۰ تومان آزاد شده است و یا اینکه در مورد افزایش برق، گازوئیل و … می‌گویند. آیا مگر ملت حق ندارد؟ بله ملت حق دارند؛ چرا مردم ما باید از صنعت خودرو ماشینی بخرند که مصرف آن صدی ۱۱ است. در صورتی که در دنیا ماشین‌ها ۵ لیتر مصرف می‌کنند.

قالیباف ادامه داد: به عنوان مثال می‌گویند وقتی فلان خودرو را می‌خواهید بخرید، ترمز، فرمان، رنگ و … جزو آپشن‌ها به حساب می‌آید و باید پول آن را پرداخت کنید. ما در واقع یک فرغون با یک موتور و ۴ چرخ به مردم بدهیم و بگوییم برای بقیه آن پولش را پرداخت کنید.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: به عنوان مثال شما وسیله بعدی مانند اتو، یخچال و … را خریداری می‌کنید که ۵ برابر مصرف می‌کنند و بعد در مورد تولید داخلی صحبت می‌کنید. ما نباید در هدفمندی‌ یارانه‌ها به‌گونه‌ای رفتار کنیم که به مردم ظلم شود بلکه باید جلوی این کارها را بگیریم.

قالیباف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سند چشم‌انداز ۱۴۰۴، سند برنامه پنجم توسعه چه جایگاهی در برنامه عملیاتی شما دارد، تصریح کرد: ما در کشور حزب نداریم و طبیعتاً افرادی که می‌آیند برنامه‌ای تنظیم کرده‌اند و ارائه ‌می‌کنند.

وی با بیان اینکه همانطور که برای هر استانی برنامه‌ای را تنظیم کرده‌ایم، برنامه‌هایی را در زمینه‌های دیگر هم داریم, اظهار داشت: بنده باید قانون‌گرا باشم؛ بالاترین سند، سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ است‌ و برنامه‌هایی را که تنظیم کردیم، حتماً باید منطبق با این سند ‌باشد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: با توجه به اینکه ۸ سال از زمان سند برنامه‌ می‌گذرد، باید حداقل ۴۰ درصد آن انجام می‌شد ولی من معتقدم باید از سند برنامه و برنامه پنجم توسعه ‌تبعیت کنیم زیرا در غیر این صورت سلیقه‌‌ای خواهد شد و این مسئله در واقع ضعف مدیریتی فعلی است.

قالیباف ادامه داد: بنده اگر رئیس دولت شدم، می‌خواهم برای پیشرفت کشور تصمیم بگیرم چرا‌که اگر پیشرفت کشور اتفاق نیفتد، عدالت توزیع فقر است‌ لذا لازمه اول این پیشرفت این است که بنده اگر به‌عنوان رئیس دولت انتخاب شدم، بفهمم که حق آزمون و خطا ندارم و باید بدانم که حق ندارم خلاف قانون عمل کنم. بنده به عنوان رئیس دولت باید بدانم که نمی‌توانم بگویم چوب لای چرخم می‌گذارند و نمی‌گذارند من کار کنم. خوب من آمده‌ام که کار کنم، اینکه بگویم چوب لای چرخم گذاشته‌اند، معنی ندارد. من نمی‌توانم بگویم که قانون اساسی کفایت لازم و ظرفیت لازم و اختیارات لازم را به رئیس دولت نداده است.

وی افزود: بنده با همین قانون اساسی نامزد شده‌ام و با همین قانون امروز به مردم قول می‌دهم لذا من در آن زمان متوجه نیستم که با این قانون نمی‌شود بنابراین این حرف‌ها بهانه‌جویی است و مردم به این کارها واقف هستند. بنده باید به‌عنوان رئیس دولت بدانم که مردم حقی دارند وحقوق مردم باید رعایت شود و بدانم که باید همه اصول قانون اساسی را اجرا کنم نه جاهایی که دوست دارم و جاهایی که دوست ندارم را اجرا نکنم. در بخش‌هایی که دوست دارم، قانون اساسی را اجرا کنم و در بخش‌هایی که دوست ندارم، اجرا نکنم‌ بنابراین باید به این واقعیت توجه کنم.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: مردم حتماً از من نخواهند شنید که در کشور حاکمیت دوگانه است. ما نمی‌دانیم که حاکمیت دوگانه به چه معناست یعنی اینکه یک رئیس دولت هر کاری می‌خواهد انجام دهد؟ سه قوه در کشور فعالیت‌ می‌کنند و مجلس در راس امور است و قوه مقننه بر امور نظارت دارد و باید کار خود را انجام دهد و رهبری معظم انقلاب مسئولیت هماهنگی سه قوه را به عهده دارند و سیاست‌های کلان را تصویب می‌کنند‌ لذا سیاست‌های ایشان باید دنبال شود و در مسیر خود طی شود. نباید این حرف‌ها و بهانه‌ها وجود داشته باشد.

قالیباف با اشاره به معنای پیشرفت و عدالت، گفت: پیشرفت و عدالت سه بخش است. باید این سوال را مطرح کنم که برای پیشرفت چه لوازمی نیاز داریم؟ شاخصه اول پیشرفت این است که باید رشد و تکنولوژی داشته باشیم. شاخصه دوم این است که باید رشد اقتصادی داشته باشیم و به نظر من از همه مهم‌تر رشد اجتماعی و توسعه اجتماعی است. زمانی تنها یک عدالت فردی وجود دارد که در آن فرصت‌ها باید برای همه برابر باشد اما در یک زمان عدالت ما باید عدالت اجتماعی باشد و باید همه گروه‌ها، اقشار و اقوام را ببینیم. امروز بعضی از اقوام احساس می‌کنند که سهمی در دولت ندارند و بعضی از گروه‌ها احساس می‌کنند که سهمی ندارند. کشاورز، کارگر، صنعت‌گر و پزشک ما و انجمن‌های علمی ما، دانشگاه ما و زنان ما باید خود را درآیینه دولت ببینند و از حقوق اجتماعی برخوردار باشند.

وی با بیان اینکه باید  عدالت جغرافیایی در کشور وجود داشته باشد، افزود: امروز هر کس که به مرکز نزدیک‌تر است، برخوردارتر است و هر استانی که در دولت کسی را داشته باشد، برخوردارتر است اما به نظر من این روش درست نیست. در شهر تهران امروز اولین کاری که توسط ما صورت گرفته است، از بین بردن فاصله میان شمال و جنوب بوده است. اولین بار است که با قدرت می‌گوییم ‌این عدالت رعایت شده است.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری در پاسخ به سوالی درباره عرصه سیاست خارجی و پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران،‌ گفت: باید اول مشخص کنیم که سیاست خارجه چه کاری را برای ملت ایران انجام خواهد داد و چه رسالتی برعهده خواهد داشت؟ سیاست خارجی باید منافع ملی و امنیت ملی یک کشور و هویت دینی،‌ انقلابی و ملی یک کشور را تضمین کند و این وظیفه‌ای است که به دوش سیاست خارجی ماست.

قالیباف خاطر‌نشان کرد: ما امروز یک بحث سیاست خارجی داریم و در کنار آن دستگاه دیپلماسی را داریم که تفاوتی میان آنها وجود دارد؛ بنده به عنوان رئیس دولت در کجای قانون به من اجازه داده شده که بگویم اگر آمدم، برای سیاست خارجی اینگونه تصمیم می‌گیرم. مگر قانون اجازه می‌دهد که رئیس دولت درباره سیاست خارجی تصمیم بگیرد؟ سیاست خارجی بر اساس قانون متعلق به حاکمیت است البته رئیس دولت یکی از عناصری است که بر سیاست خارجی نقش اساسی و تاثیرگذار دارد‌ ولی قانون به او همه اختیار و سهم را نداده است.

وی تاکید کرد: مگر هر دولتی ۴ سال آمد، می‌تواند بگوید که من سیاست خارجی را عوض می‌کنم؟ اگر در تاریخ نگاه کنیم، می‌بینیم که در کشور خودمان و بسیاری از کشورهای خارجی بعضاً ۲۰ تا ۳۰ سال سیاست خارجی تداوم دارد. وزیر خارجه عوض می‌شود اما سیاست خارجی تغییر پیدا نمی‌کند هر کس که بیاید بگوید اگر من آمدم، عرصه سیاست خارجی را اینگونه می‌کنم و فلان می‌کنم و تغییرات عظیم ایجاد می‌کنم، به نظر من از آن حرف‌هایی است که مثل بقیه وعده‌هایی است که داده می‌شود.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری خاطر‌نشان کرد: آن چیزی که باید به آن توجه کنیم، دستگاه دیپلماسی است و دستگاه دیپلماسی ما نباید سوء‌تدبیر داشته باشد و هزینه‌سازی نکند و وزارت خارجه ما و شورای عالی امنیت ملی ما که دو مرکز مهم و تاثیرگذار در حوزه اداره سیاست خارجی هستند، باید کار خود را انجام دهند و لذا با این باور معتقدم که دیپلماسی ما وزارت خارجه ما و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی که این رسالت ها را برعهده دارد، اینها را در اولویت گذاشتند و دیپلماسی را هم در دستور کار خواهد گذاشت چرا‌که امروز تنش ما در عرصه اقتصادی است.

قالیباف تاکید کرد: دیپلماسی اقتصادی در مبنای کار ما خواهد بود. بنده با توجه به آشنایی که در حوزه ژئوپولوتیک دارم، می‌گویم امروز موقعیت جغرافیایی کشور ما بسیار خوب است. کشور ما امروز قریب به ۷۰ درصد گاز جهان را در اختیار دارد و لذا در حوزه دیپلماسی اگر تلاش انجام دهیم، بیشترین منفعت را به کشور رسانده‌ایم و امنیت ملی‌مان را تضمین کرده‌ایم.

وی خاطر‌نشان کرد: باید انسجام داخلی را در کشور بالا ببریم. سیاست خارجی ما هرچه باشد، یا می‌خواهیم تعامل انجام دهیم و یا می‌خواهیم مذاکره کنیم و یا رقابت کنیم‌ البته ممکن است همه این موارد وجود داشته باشد اما باید در عرصه جهانی مقاومت مقتدرانه انجام دهیم. گاهی ممکن است قصد رقابت داشته باشیم؛ مثلاً در حوزه خاورمیانه و در بخش های منطقه‌ای گاهی این رقابت وجود دارد اما باید بدانیم که اگر در داخل انسجامی نداشته باشیم و قدرت اقتصادی نداشته باشیم و همدلی و همبستگی نداشته باشیم، در هر دولتی اگر آن دولت مورد تحسین ملت خود قرار نگیرد، هیچ وقت مورد تحسین ملت دنیا قرار نخواهد گرفت و هیچ کدام از دیپلمات‌هایش در پشت میز مذاکره چه مذاکره و چه مقابله نمی‌تواند موفق باشد و حتی اگر بگوید مقاومت کرده‌ام، آن مقاومت منفعلانه بوده است.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: بر همین اساس است که حضرت آقا مرتب تاکید کرده‌اند که ما دشمنان سفت و سختی داریم و آمریکا در راس دشمنان ماست ولی ایشان تاکید می‌کنند که مبارزه با آمریکا یعنی کار، کار، کار.

قالیباف تصریح کرد: باید قدرت ملی داشته باشیم تا بتوانیم در عرصه اقتصادی خودنمایی کنیم. ممکن است بعضاً تعدادی از دوستان در برنامه‌های خود حرف‌هایی بزنند و بگویند ما این کار و آن کار را حل می‌کنیم در حالیکه تا الان که ۳۰ سال از انقلاب اسلامی می‌گذرد، باید گفت که دیپلماسی کشور ما را چه افرادی اداره کردند؟ به هر حال در حال حاضر تعدادی از عزیزان در مسئولیت هستند و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری به شمار می‌روند، اگر بعضاً به عملکرد آنها نگاه کنیم یا مسئول دیپلماسی کشور بوده‌اند و یا در حوزه امنیت ملی در دبیرخانه بوده‌اند.

وی تاکید کرد: به هر حال امروز وضعیت کشور این است که ما در حوزه دیپلماسی اقتصادی و حل مشکلات اقتصادی کارنامه همان است که در حال حاضر می‌بینیم‌ لذا اینکه می‌گویم برای ادای دین آمده‌ام، برای پایان دادن به همین بحث‌هاست که مدیریت یک‌نواخت بسته خسته‌ای که در کشور وجود دارد، عوض شود و دوباره به گذشته بر‌نگردیم و اجازه ندهیم وضع موجود ادامه پیدا کند.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری خاطر‌نشان کرد: واقعاً کشور نیاز دارد که نیروهای جدید با مدیریت و فن جدید خون جدیدی بر مدیریت کشور به جریان بیندازند. پیامبر اسلام (ص) می‌فرمایند که من از فقر امت خود نگران نیستم بلکه از سوء‌مدیریت و سوء‌تدبیر در جامعه مسلمانان نگران هستم ‌لذا ما باید این مشکلات را حل و فصل کنیم.

قالیباف افزود: بنده آمده‌ام که این تغییر و تحول اساسی را بر این مدیریت خسته و تکراری پایان دهم و اجازه دهیم که با نیروهای جوان و کارآمد کشور به پیشرفت می‌رسد البته پیشکسوتان و بزرگان ما و افرادی که کوهی از تجربه هستند، مورد احترام و دقت ما خواهند بود بنده هیچ‌گاه کاری را بدون حفظ حرمت پیشکسوتان و استفاده از تجربه آنها انجام نخواهم داد چرا‌که به مقصد نهایی نخواهد رسید و معتقدم که باید به این دور بسته مدیریت پایان داد و انشاءالله بتوانیم نور و امید و حرکتی در روحیه جوانان برقرار کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که نحوه تعامل شما با مخالفین چگونه خواهد بود، اظهار داشت: ما از امام خود یاد گرفتیم که حرف مرد یکی نیست و حرف مرد دو تا است یعنی هر کسی فکر نکند که رئیس دولت است، هر‌چه می‌گوید راست است. حتما رئیس دولت هم اشتباه می‌کند اما باید بفهمد زمانی که اشتباه کرد و به خرد جمعی مراجعه کرد، حرف خود را پس بگیرد و اصلاح و عذرخواهی کند. ما این موضوع را در مدیریت شهری و نیروی انتظامی شعار ندادیم بلکه عمل کردیم و اجرا شد و امروز هم معتقد هستم که باید انتقادپذیر باشیم و با خرد‌جمعی پیش برویم تا بتوانیم بر موفقیت‌های خود بیفزاییم.

Share