محمدرضا نوروزپور

خفیف شدن جایگاه ریاست جمهوری

دیارمیرزا از همان موقعی که اعلام شد مناظره های تلویزیونی قرار است با حضور هر هشت نامزد انتخابات ریاست جمهوری یازدهم برگزار شود، می شد ناکارآمدی آن را پیشبینی کرد. با این همه بعید می دانم کسی توانسته باشد وسعت و ابعاد این ناکارآمدی را تا این اندازه پیشبینی کند. این مناظره نه تنها موفق […]

دیارمیرزا از همان موقعی که اعلام شد مناظره های تلویزیونی قرار است با حضور هر هشت نامزد انتخابات ریاست جمهوری یازدهم برگزار شود، می شد ناکارآمدی آن را پیشبینی کرد. image634925956454651502
با این همه بعید می دانم کسی توانسته باشد وسعت و ابعاد این ناکارآمدی را تا این اندازه پیشبینی کند.
این مناظره نه تنها موفق نشد شور و شعف ویژه ای در میان مردم ایجاد کند بلکه تا اندازه زیادی آنها را سردرگم،سرخورده و دلسرد کرد.  بازخوردهایی که از مخاطبان به وب سایت های مختلف سرازیر شده این ادعا را ثابت می کند. در ضمن از چهره ناراحت عمده هشت نامزد حاضر در مناظره نیز می شد پیام هایی در تایید این ادعا را دریافت کرد.
از این بدتر اینکه این مدل مناظره که در نوع خود در جهان بی نظیر بود، به جایگاه و سطح ریاست جمهوری و شخصیت نامزدهای محترم حاضر در صحنه که به هر تقدیر تا همین لحظه از نخبه ترین چهره های کشور و به واسطه احراز صلاحیت شدن توسط شورای محترم نگهبان، برگزیدگان نظام هستند،آسیبی جدی وارد کرد.
به نظر نگارنده، صبر و بردباری و شکیبایی نامزدهای محترم در همراهی با این برنامه تا پایان کار، بسیار ستودنی است چه اینکه هریک از این بزرگواران اگر از ادامه همراهی با برنامه عذر خواهی کرده و از استودیو به نشانه اعتراض و قهر خارج می شدند حق داشتند و جای خرده گیری به آنها باقی نمی ماند.
تردیدی نیست که صدا و سیما خیرخواهانه قصد اجرای بهترین شکل از مناظره را داشت و خدای ناکرده به هیچ وجه قصد بی مقدار کردن و تحقیر نامزدهای انتخاباتی را نداشت. اما با توجه به اینکه عملا حضور هشت نامزد در یک برنامه با تعاریف و ساختار مناظره واقعی منافات دارد و با توجه به تجربه تلخی که از این مناظره به دست آمد به نظر می رسد بهتر است صدا و سیما از خیر برگزار کردن دو نوبت مناظره دیگر بگذرد و یا دست کم در این فاصله تدبیری اساسی بعمل آورد که نا خواسته مایه وهن جایگاه نامزدهای محترم و چه بسا جایگاه ریاست جمهوری و این مقام منیع در میان مردم نشود.

Share