حذف خاموش عارف به نفع روحانی

به گزارش دیارمیرزا : عارف می‌گوید تا آخر در رقابت انتخاباتی خواهد ماند اما شواهد حاکی از آن است که او احتمالاً از سوی ائتلاف هاشمی + اصلاح‌طلبان حذف شود؛ در عین حال طیفی گسترده از اصلاح‌طلبان، عارف (معاون اول دولت اصلاحات) را بر حسن روحانی که خود را معتدل و نه اصلاح طلب معرفی می‌کند […]

به گزارش دیارمیرزا : عارف می‌گوید تا آخر در رقابت انتخاباتی خواهد ماند اما شواهد حاکی از آن است که او احتمالاً از سوی ائتلاف هاشمی + اصلاح‌طلبان حذف شود؛ در عین حال طیفی گسترده از اصلاح‌طلبان، عارف (معاون اول دولت اصلاحات) را بر حسن روحانی که خود را معتدل و نه اصلاح طلب معرفی می‌کند ترجیح می‌دهند. با این حال برخی تندروها، عارف را اصلاح‌طلب بدلی و قلابی معرفی کردند و می‌گویند نه عارف و نه حسن روحانی با نظر اصلاح‌طلبان نام‌نویسی نکرده‌اند بلکه با نوعی نافرمانی ثبت‌نام نموده‌اند.

روز گذشته محمدعلی نجفی که خود را «سخنگوی کارگروه ۷ نفره ائتلاف اصلاح‌طلبان» معرفی می‌کرد به خبرنگاران گفت تا شنبه آینده نتیجه مذاکرات این کمیته ۷ نفره اعلام می‌شود. در حال حاضر دو جریان تأثیرگذار هستند یکی اصلاح‌طلبان که نمادشان خاتمی است و دیگری جریان معتدل که نماد آن هاشمی است. گزینه اصلی ما هاشمی بود که شورای نگهبان گرفت و کاندیدای مشترک این دو جریان منتفی شد.

وی با بیان اینکه «مشاوران خاتمی و تعدادی از بزرگان» در تشکیل گروه ۷ نفره نقش داشته‌اند، نظرسنجی و ساز و کارهای دیگر در انتخاب کاندیداهای واحد اصلاح‌طلبان نقش دارد.

همزمان «مشاوران خاتمی» در بیانیه‌ای خواستار ائتلاف روحانی و عارف شد اما با ادبیاتی قابل تأمل عملاً گرای روحانی را داده و تلویحاً عارف را حذف کرد. این گروه با ابراز تأسف از رد صلاحیت هاشمی می‌نویسد: ما در این فرصت با رایزنی با همه گروه‌های اجتماعی و احزاب و شخصیت‌های سیاسی و فعالان اصلاح‌طلب و اصول‌گرایی که به برون‌رفت از تنگناهای موجود می‌اندیشند و منافع و مصالح ملی را بر منافع فردی و مصالح گروهی ترجیح می‌دهند می‌کوشیم با معرفی نامزدی واحد، امید و انگیزه عمومی برای حضور در انتخابات را افزایش دهیم.

نشانه دیگر اظهارات علی یونسی وزیر اطلاعات دولت خاتمی است که به مسئولان ستاد انتخاباتی حسن روحانی گفته است: شما بار دیگر به گفتمان اصلاح‌طلبی و اعتدال‌طلبی که من بهترین فرد را در این شرایط آقای روحانی می‌دانم رأی دهید. مطمئن باشید آقای هاشمی نظر قطعی به وی دارد و آقای خاتمی هم بارها گفته که من به شخصه به روحانی رای می‌دهم و هیچ شکی در لیاقت، کفایت و تدبیر وی ندارم و این کافی است برای کسانی که می‌خواهند از نظر بزرگان با خبر باشند و موضع‌گیری‌هایی از این قبیل که نشانه دور خوردن عارف و حامیان اصلاح‌طلب اوست و موجب دلخوری‌هایی شده، موجب شد دفتر خاتمی در بیانیه‌ای حمایت از حسن روحانی را تکذیب کند. سایت «فرارو» که از عارف حمایت می‌کند، در این باره نوشت: سیدمحمد خاتمی نفیا یا اثباتاً درباره هیچ یک از نامزدهای محترم نظری نداده است. (یونسی گفته بود که «آقای خاتمی بارها گفته است که من به شخصه به روحانی رای می‌دهم) دفتر خاتمی خبرهای منتسب به بعضی اعضای ستادهای نامزدهای انتخابات که از سوی بعضی سایت‌ها و خبرگزاری‌ها، منتشر شده را خلاف واقع می‌داند.

در همین حال عارف دیروز در حاشیه دیدار با بازاریان تهران درباره درخواست حامیان روحانی به ائتلاف با وی گفت: بنده نظری ندارم و تا آخر در صحنه خواهم ماند.

علی اکبر اولیا نماینده سابق یزد و از حامیان اصلاح‌طلب عارف نیز در مصاحبه با خبرگزاری آریا گفت: در نظرسنجی‌های اخیر وضعیت عارف بهتر از روحانی است و ما شانس آقای عارف را بهتر دیده‌ایم.

موافقان نامزدی حسن روحانی می‌گویند او ممکن است نظر برخی اصولگرایان مانند مطهری و ناطق و… را هم جلب کند اما مخالفان ضمن تأکید بر اینکه وی اصولگرا نیست می‌گویند روحانی مدت‌هاست که از جامعه روحانیت نیز فاصله گرفته و جایگاهی ندارد. از آن سو مخالفان عارف می‌گویند او اگر اصلاح‌طلب بود خودسرانه اقدام به ثبت‌نام نمی‌کرد.

نکته جالب اختلاف میان محافل اپوزیسیون است. به غیر از طیف وسیعی از اپوزیسیون که قائل به تحریم انتخابات و خیانت نکردن(!) به جنبش (فتنه) سبز هستند، موافقان حضور دو دسته شده‌اند. در حالی که سایت ایران امروز به قلم محمد ارس، ‌روحانی را یک شانس بزرگ معرفی کرد و نوشت: روحانی در برنامه‌های تبلیغاتی قوی‌تر از موسوی و کروبی ظاهر شد. اگر هم ضعف‌ها و کاستی‌هایی دارد که حتماً دارد، در جریان انتخابات آتی از نو ساخته خواهد شد. یعنی همانگونه که از موسوی نخست‌وزیر دهه شصت، موسوی سبز دهه نود ساخته شد؛ از خاتمی مکتبی، خاتمی اصلاح‌گرا بیرون آمد و جوانان افراطی مکتبی به نیروی مترقی تبدیل شدند و عاقبت خانواده رفسنجانی و خود رفسنجانی هم به صف درآمدند. با چنین هنری از پس ضعف‌های روحانی نیز برخواهیم آمد.

در مقابل اخبار روز دیگر وبسایت وابسته به اپوزیسیون با حمایت از عارف نوشت: «در انتخابات فعلی باقیمانده جریانات اصلاح‌طلب اشتباه قبل را تکرار کردند. ابتدا گزینه امیدبرانگیز برای هواداران اصلاحات محمد خاتمی بود که با به میدان آمدن یا آوردن هاشمی رفسنجانی نظرها ناگهان از سوی نماد اصلاح‌طلبی به سمت نماد دوران سازندگی تغییر جهت داد.

همین مورد گویای این است که شاه کلید ایستادن بر سر اصول در بین این جریان گم شده یا اساساً امید به پی‌گیری اصلاح‌طلبی به ناامیدی بدل شده است.» اخبار روز افزود: اصلاح‌طلبان با حمایت از یک نیروی با تجربه و در عین حال تازه نفس چون دکتر عارف که دارای حساسیت کمتری نیز بود می‌توانستند اشتباه عدم حمایت جدی از معین در ۸۴ را جبران کنند. عدم ورود هاشمی از ابتدا و کنار کشیدن روحانی به نفع عارف و معرفی این چهره از سوی بدنه اصلاحات به جامعه و جوانان می‌توانست امید را برانگیزد.

یادآور می‌شود براساس برخی تحلیل‌ها، زمزمه حذف یک نامزد و انتخاب دیگری از سوی حلقه‌ای که در فتنه سال ۸۸ نقش ایفا کرد، بیش از آن که تاکتیک انتخاباتی باشد، شگردی برای هل دادن هر دو نامزد به سمت اتخاذ مواضع تند و خراب کردن پل‌های پشت سر خود – با وجود عضویت در مراکزی نظیر مجمع تشخیص مصلحت- به قیمت القای این مطلب است که فتنه سبز نمرده است! به همین دلیل هم بعضاً دیده می‌شود که هر دو نفر با دلیل و بی‌دلیل از هاشمی و خاتمی و موسوی تشکر و تجلیل می‌کنند! این طراحی برای آن است که افکار عمومی فراموش کنند تندروها ضمن شرط‌گذاری مدعی بودند بدون آزادی بازداشتی‌ها و حصر شدگان، حاضر به حضور در انتخابات نیستند و نیز فراموش کنند که این جریان مدعی تقلب در انتخابات و عدم آزادی و سلامت آن بودند.

Share