ادامه سر درگمی اپوزیسیون خارج نشین؛

تلاش ناموفق ضدانقلاب برای به دام انداختن هاشمی رفسنجانی + تصاویر

به گزارش دیارمیرزا با اعلام اسامی نهایی افراد تأیید صلاحیت شده توسط شورای نگهبان روزنامه نگاران و عناصر ضد انقلاب در خارج از کشور به بیان تحلیل خود در این رابطه پرداختند که مشرق به تحلیل و رصد این اظهارات می پردازد

به گزارش دیارمیرزا  با اعلام اسامی نهایی افراد تأیید صلاحیت شده توسط شورای نگهبان روزنامه نگاران و عناصر ضد انقلاب در خارج از کشور به بیان تحلیل خود در این رابطه پرداختند که مشرق به تحلیل و رصد این اظهارات می پردازد:

مرگ حیات سیاسی هاشمی

عبدالرضا تاجیک روزنامه نگار اصلاح طلب در سایت جرس هاشمی را نماینده ی مکتب عملگرایی دانست و جانمایه ی رفتار هاشمی را تعامل خواند.

وی با اشاره به نقش هاشمی در دوران انقلاب و پس از فوت امام ادعا کرد که رد صلاحیت شدن وی توسط شورای نگهبان به معنای مرگ حیات سیاسی وی در ساختار قدرت جمهوری اسلامی است.

عبدالرضا تاجیک: حیات سیاسی آقای هاشمی رفسنجانی در ساختار قدرت به پایان رسید

تاجیک در این یادداشت مدعی شد که ” شیپور آخرین مرحله حذف تنها بازمانده نسل اول از مؤسسان نظام جمهوری اسلامی ایران در ساختار قدرت، با رد صلاحیتش برای حضور در رقابت‌های انتخاباتی خرداد ۱۳۹۲ طنین افکن شده است” که بر اساس ادعای تاجیک این به معنای پایان جمهوری اسلامی است.

هاشمی در آغوش جنبش سبز

حسن یوسفی اشکوری نیز در یادداشت خود در سایت جرس رد صلاحیت شدن هاشمی را تولدی دیگر برای هاشمی عنوان کرد و بیان داشت این به معنی دور شدن هر چه بیشتر هاشمی از حکومت و نزدیک شدن به جنبش سبز و رهبران آن است.

اشکوری در ادامه بیان داشت که “هاشمی مانند منتظری در بیست و چهار سال پیش باید امشب فزت و رب الکعبه بگوید و راحت و آرام بخوابد” و هاشمی از امروز می تواند سرمایه ی جنبش مدنی و دموکراسی خواه ایران باشد.

حسن یوسفی اشکوری : هاشمی از امروز می تواند سرمایه ی جنبش مدنی و دموکراسی خواه ایران باشد

 وی در پایان یادداشت خود با بیان اینکه بازگرداندن هاشمی با حکم حکومتی ترفندی تحقیر آمیز است، هاشمی را از بازگشتن به میدان رقابت در صورت ارسال حکم حکومتی باز می دارد و او را به پاس داشتن موقعیت جدیدی که بدست آورده دعوت می کند.

اعتراض مشاور موسوی به شورای نگهبان

اردشیر امیرارجمند ازاعضای ستاد و مشاوران میر حسین موسوی در انتخابات ۸۸ که با دعوت مردم برای حضور در خیابان ها بزرگترین بی اعتنایی به قانون را داشتند، در مصاحبه با سایت کلمه اقدامات شورای نگهبان در رصد صلاحیت هاشمی رفسنجانی را غیر قانونی اعلام کرد.

در حالی که در سال ۸۸ امیر ارجمند و همفکرانش با ایراد به شورای نگهبان و دستگاههای نظارتی انتخابات، نتیجه ی انتخابات را مخدوش می دانستند و با این استدلال شرکت در انتخابات بعدی را نیز بی فایده می نمایاندند در حال حاضر انتخابات بدون هاشمی را فاقد حداقل های مورد نیاز برای یک انتخابات رقابتی دانسته و ادامه ی این وضعیت را بی معنا می داند.

نگرانی بی بی سی برای هاشمی

سعید برزن نویسنده سایت بی بی سی در یادداشت تحلیلی خود در این سایت به بررسی پیامد های رد صلاحیت هاشمی پرداخت و ادعا کرد با رد صلایت شدن هاشمی رفسنجانی بیش از هر چیز خود جمهوری اسلامی آزار می بیند.

برزن در یادداشت خود با اشاره به سوابق هاشمی رفسنجانی در جریان انقلاب و پس از انقلاب اولین پیامد رد صلاحیت شدن هاشمی را ریزش پایگاه اجتماعی حکومت دانست و به تعیین شدن صلاحیت نامزدها توسط شورای نگهبان معترض شد.

وی در قسمت دیگر از این یادداشت ادعا کرد که رد صلاحیت شدن هاشمی نشان از پایین آمدن تحمل حکومت است که باعث پایین آمدن پایگاه اجتماعی حکومت می شود.

 حمله نیک آهنگ کوثر به هاشمی

اما نیک آهنگ کوثر روزنامه نگار و کارتونیست ضد انقلاب در سایت خودنویس با ادامه ی روند گذشته خود در حمله به هاشمی، این بار روشنفکرانی را مورد حمله قرار داد که از هاشمی حمایت کرده اند و در تقدیر از او قلم زده اند.

وی در این یادداشت دلایل حمایت بسیاری از روزنامه نگاران خارج از کشو راز هاشمی را “صله بگیر” بودن از خاندان هاشمی می داند و حمایت برخی دیگر را مصلحتی می داند. وی ایستادن حال حاضر هاشمی در برابر دولت را دلیل کافی برای حمایت از او نمی داند و سوابق هاشمی در گذشته را دلیلی بر عدم اعتماد به او می داند.

این روزنامه نگار ضد انقلاب با ذکر نمونه هایی از اقدامات هاشمی در دوران سازندگی، اشتباهات هاشمی در آن دوران را برای حامیانش بازگو می کند. وی ادعا می کند که به بسیاری از شرکت هایی که قراردادهای نفتی با ایران امضا می کردند القا شده بود که حتماً باید یک هاشمی در هیات مدیره آن باشد و برای همین مهدی هاشمی ۲۴ ساله در سال ۱۳۷۲،در راس شرکتی قرار گرفته که نقشی تعیین کننده در بستن قراردادها با خارجی‌ها داشته است.

نیک آهنگ کوثر در ادامه هاشمی را یکی از ناقضان حقوق بشر می نامد و فعالین حقوق بشری را که چشم خود را بر روی اقدامات هاشمی می بندند را مصلحت اندیشانی می داند که در حقیقت فعال حقوق بشری نیستند.

خودنویس:هاشمی مهره سوخته‌ای بیش نیست که نه توان اصلاح دارد و نه توان مبارزه. و حتی پشتوانه مردمی هم ندارد

که لا اقل به اندازه روزهایی که از موسوی و کروبی حمایت کردند، از این فرد حمایت کنند

عدم محبوبیت هاشمی

سهند سهیلی نویسنده دیگر سایت خودنویس نیز با اعتراض به حامیان هاشمی و کسانی که به رد صلاحیت وی اعتراض کرده اند آنها را افرادی دانست که با طناب وابستگان هاشمی به چاه افتاده اند، چرا که هاشمی نه توان اصلاح دارد و نه توان مبارزه.

وی در ادامه ی یادداشت خود با اشاره به عدم محبوبیت واقعی هاشمی در بین مردم نوشت “با رد صلاحیت رفسنجانی نه تنها در ایران قیامت نخواهد شد، بلکه مردم حتی علاقه ندارند به خاطر این فرد باتوم بخورند و از ایشان دفاع کنند”

وی در پایان یادداشت نیز خطاب به رسانه های حامی هاشمی خاطر نشان کرد که شاید با تاکتیک های رسانه ای بتوان مردم را فریب داد اما در نهایت با آمدن نام هاشمی مردم به یاد عالیجناب سرخ پوش می افتند.

 دلسوزی فرزند کروبی برای مشایی

محمد تقی کروبی فرزند مهدی کروبی نیز در یادداشتی در سایت کلمه با دلسوزی برای مشایی نسبت به رد صلاحیت وی توسط شورای نگهبان اعتراض کرد.

فرزند کروبی نسبت به رد صلاحیت هاشمی و مشایی اعتراض کرد

وی با اشاره به رد صلاحیت مشایی و هاشمی توسط شورای نگهبان نوشت : “ظاهرا تعدادی از اعضای شورا نگهبان شمشیر شان را علیه این دو تن که تفاوتی ماهوی دارند از رو بسته اند اگرچه ممکن است با حکم حکومتی شمشیرها در این مرحله غلاف شود. از هاشمی می هراسند زیرا بازگشت او به معنای بازگشت عقل و درایت در سیاست داخله و خارجه است و مشایی را بر نمی تابند زیرا بر این باورند که تاریخ مصرف او و رئیس اش به پایان رسیده”

وی در ادامه یادداشت خود با حمله به آیت الله جنتی این اقدامات را تناقض آمیز خواند و اعضای شورای نگهبان را افرادی منفعت طلب دانست که قانون را به ابزار قدرت تبدیل کرده اند.

توصیه احمقانه اکبر گنجی به هاشمی

پس از اعلام رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی برای ریاست جمهوری ، اکبر گنجی با اشاره به این که آقای کروبی پس از انتخابات سال ۱۳۸۴ در نامه ای سرگشاده به مقام معظم رهبری اعلام کرد که انتخابات مهندسی شده و تقلب شده است و سپس از مجمع تشخیص مصلحت استعفا داد خاطرنشان کرد که اکنون نوبت هاشمی رفسنجانی است و باقی ماندن او در مجمع تشخیص مصلحت و مجلس خبرگان رهبری بی معنا و تحقیرآمیز است.

اکبر گنجی: باقی ماندن هاشمی در مجمع تشخیص مصلحت بی معنا و تحقیرآمیز است

هم چنین علی کشتگر در مقاله ای اعلام کرد که معنای رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی و رحیم مشایی این است که ظرفیت و اعتماد به نفس رژیم به صفر رسیده است.

 

علی کشتگر: ظرفیت و اعتماد به نفس رژیم به صفر رسیده است
وی در جای دیگری از این نوشتار بیان می کند که رد هاشمی رفسنجانی موجب ریزش گسترده نیروهای میانه رو و رویگردانی لایه های متوسط جامعه، قشر بازاری ، مدیران و کارفرمایان حاکمیت خواهد شد.این اقدام جمهوری اسلامی را از درون و بیرون فرسوده تر می کند.

هاشمی؛ گزینه غیر مناسب اصلاح طلبان

مهران جنگلی مقدم هم در نوشتاری خاطر نشان کرد که سکوت هاشمی در قبال رد صلاحیت و عدم پیگیری مطالبات اصلاح طلبان برخلاف اصول اصلاح طلبی است.با پادرمیانی ریش سفیدان و عقلای قوم می توان مجوز ورود ایشان را به انتخابات بوسیله حکم حکومتی گرفت.وگرنه باید پذیرفت که از همان ابتدا هاشمی گزینه مناسبی برای اصلاح طلبی نبوده و اکنون با سکوت خود ظرفیت های موجود را بلااستفاده کرده است.

سکوت هاشمی در قبال رد صلاحیت برخلاف اصول اصلاح طلبی است

وی در ادامه میگوید که اگر هم حکم حکومتی داده نشد می توان از بدیل هایی همانند روحانی، عارف و حتی قالیباف استفاده کرد چراکه هرکدام از آن ها ظرفیت هایی را به همراه دارند.

  سه راهی باخت- باخت- باخت

محسن سازگارا

محسن سازگارا، فعال و تحلیلگر سیاسی مقیم آمریکا مدعی شد که آقای خامنه ای (مقام معظم رهبری) بر سر سه راهی باخت- باخت- باخت قرار دارد به این صورت که:

  • اگر هاشمی را رد صلاحیت کند مشروعیتش بیش از پیش کاهش می یابد.
  • اگر هاشمی را تایید صلاحیت کند و مردم به او رای دهند و در شمارش آرا تقلب شود اعتراضات مردمی روی می دهد.
  • هم چنین اگر هاشمی را تایید کند و رای هم بیاورد و رییس جمهور شود در این حالت بساط آقای خامنه ای به هم خواهد خورد.

 

نتیجه گیری

ابهام و دستپاچگی جبهه ضد انقلاب برای استفاده از حضور آقای هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری اگرچه با تصمیم قاطع شورای نگهبان عملا به پوچی رسیده است، اما چهره های شاخص جریان ضد انقلاب در آخرین تلاش های خود به دنبال سو استفاده از رد صلاحیت آقای هاشمی و تحریک وی برای برهم زدن آرامش در انتخابات هستند که به نظر می رسد اقای هاشمی با تجربه ای که از مسائل گوناگون در انقلاب کسب کرده اند، راه درست و منطقی را برای حرکت در مسیر انقلاب انتخاب کرده و جبهه ضد انقلاب بار دیگر در پیاده سازی نقشه‌های خود با شکست مواجه شده است.

Share