گلایه تولید کنندگان متعهد از نبود نظارت بر تولید و عرضه پوشاک

ترویج لباس های مستهجن در جامعه اسلامی!!!!!! + عکس

به گزارش دیار میرزا تولید کننده لباس، هر طرح، مدل و رنگی رو که بخواد میتونه تولید کنه و هیچ مانع قانونی وجود نداره و متاسفانه شاهد عرضه مدهای مستهجن و غیر اسلامی در جامعه هستیم که در همین کارگاه های داخلی، تولید و در بازار عرضه میشن.

 

به گزارش دیارمیرزا زهرا مومن زاده تولیدکننده پوشاک اسلامی بانوان در شیراز می باشد که به صورت خودکفا شروع به طراحی، تولید و عرضه محصولات اسلامی جهت بانوان کرده است. وی در گفت و گو با خبرنگار شیرازیس مسائلی را عنوان کرده که از دلایل وجود بدحجابی در بین بانوان جامعه می باشد:

 

خودتون رو معرفی کنید؟

زهرا مومن زاده هستم، متولد شیراز، همسرم مهندس مخابرات و جانباز هشت سال دفاع مقدس

 

چند ساله که به کار تولید پوشاک اسلامی مشغول هستید؟

حدود ۳ ساله که به کمک همسرم به این کار مشغولم

چی شد که به فکر تولید افتادید؟

سه سال پیش از یک نمایشگاه محصولات حجاب توی دبیرستان شروع کردم اونجا متوجه شدم که نوجوون ها علاقه زیادی به حجاب دارند و اون چیزی که براشون خیلی مهمه، طرح، رنگ و نوع پوششه و این یه جرقه شد برای این که من برم به دنبال تولید پوشش اسلامی متنوع با رنگ مناسب و جذاب که در عین جذابیت پوشش مناسبی هم داشته باشه.

خب از شروع کار تولیدی بگید؟

ابتدا ما سه نفر بودیم که با هم همراه شدیم و با سه تا وام ۱۵ ملیونی شروع کردیم یه کارگاه راه انداختیم که توی اون کارگاه پارچه ها رو برش میزدیم و میبردیم توی خونه ها کار دوختش انجام میشد.

یعنی شما توی خونه ها هم کار انجام میدین ؟

بله ما برای این که هم جای کارگاه کوچک بود هم خانم های خانه دار زیاد  به کار خارج از خونه علاقه نشون نمیدن، طرح ها رو برش میزدیم و میبردیم که توی خونه ها بدوزن.

پس شما کار آفرینی هم داشتین ؟

آره ما الان به طور مستقیم برای ۲۰ نفر و به طور غیر مستقیم برای حدود ۶۰ نفر کار آفرینی کردیم.

شما طراح هم دارین که براتون طرح های اسلامی بزنن؟

بله ما سه تا طراح داریم ولی متاسفانه طرح جدید که ما بزنیم چون تو بازار تولید انبوه نمیشه و در سطح وسیع عرضه نمیشه،جواب نمیده و مخاطب نداره چون طرح غالب بازار یه چیز دیگه اس و مخاطب به بازار نگاه میکنه و انتخاب میکنه؛ ما برای این که بتونیم کار کنیم، اومدیم طرح های موجود در بازار رو میاریم و تغییراتی میدیم مثلا اونا رو پوشیده تر میکنیم، شما اگه مانتوهایی که الان توی بازار عرضه میشه رو ببینین، اغلب هیچ پوشیدگی نداره و به جای اینکه باعث پوشیدگی بدن بشه، باعث جلب توجه و نگاه نامحرم به زنان میشه. ما طرح هایی رو که وجود داره اصلاح میکنیم مثلا یقه ها رو بلند میکنیم، آستین ها رو درست میکنیم و یه تنوع  رنگ میدیم و خوشبختانه مخاطب زیادی هم داریم.

چرا مخاطب میاد مانتو های پوشیده شما رو انتخاب میکنه؟

چون که ما علاوه بر رعایت پوشیدگی در طرح ها، تنوع در رنگ و طرح هم داریم و مخاطبین ما هم اغلب قشر جوان هست و قیمتی که ما عرضه میکنیم، کمتر از قیمت بازار هست.

چه جوری با قیمت کمتری عرضه میکنید؟

ما واسطه ها رو حذف کردیم؛ وقتی که پارچه ایرانی باشه، تولید کننده هم ایرانی و واسطه ها نباشن که بیشترین سود رو ببرن، قیمت میاد پایین؛ در واقع قیمت ما از بازار کمتره چون که خودمون هم تولید میکنیم و هم عرضه.

در اتحادیه صنف شما قانونی هست مبنی بر این که شما چه طرح ها و رنگ هایی تولید کنید؟

نه متاسفانه؛ هر تولید کننده هر طرح، مدل و رنگی رو که بخواد میتونه تولید کنه و هیچ مانع قانونی وجود نداره و وقتی هم که مانع قانونی وجود نداشته باشه ما شاهد عرضه مدهای مستهجن و غیر اسلامی در جامعه هستیم که تو همین تولید های داخلی خودمون تولید و در بازار عرضه میشن.

واقعا قانونی که نظارت کنه بر نحوه تولیدات پوشش در جامعه از طرف اتحادیه به شما ابلاغ نشده که شما رو ملزم کنه به رعایت یک سری معیار های مشخص ؟

نه متاسفانه هیچ قانونی به ما ابلاغ نشده، من خودم عضو اتحادیه هستم و تا الان هیچ دستورالعمل و ابلاغیه صادر نشده و متأسفانه اداره نظارت بر اماکن عمومی هم هیچ نظارتی بر اجناسی که ما عرضه می کنیم، نداره. اگه یه سر بزنید خیابون ملاصدرا تعدادی از این واحدهای صنفی عرضه پوشاک وجود داره که مانکن هایی با مدهایی بسیار زننده توی ویترین هاشون گذاشتن و حتی یک بار هم باهاشون برخورد نشده.

وقتی این طرح ها و مدل ها  ابتدا در شبکه های ماهواره ای خیلی زیاد تبلیغ میشه و همزمان در فضای عمومی جامعه عرضه میشه و  افرادی در اماکن عمومی مختلف مثل مجتمع های تجاری و … با این مد لباس رفت و آمد کنند، این مد لباس و پوشش به مرور زمان به عنوان الگوی پوشش مردم قرار می گیره و باعث بروز مشکلات مختلف در جامعه و به ویژه خانواده خواهد شد.

به نظرتون چه طور میتونیم در جامعه خودمون الگو سازی کنیم و فرهنگ صحیح پوشش رو جا بندازیم ؟

پیشنهاد اول من حمایت مسئولین هست، چون که تا مسئول از من تولید کننده حمایت نکنه من نمیتونم کاری کنم و جریان سازی کنم در بازار پوشش؛ هم حمایت مالی و تبلیغاتی و هم حمایت فکری و معنوی.

در مرحله دوم راه اندازی فروشگاه های زنجیره ای هست که تولیدکننده ها خودشون بتونن عرضه کننده هم باشن؛ این جور هم میتونیم طرح ها و مدل هایی بزنیم که به علت کثرت در بازار مد بشه و هم به دلیل حذف واسطه ها قیمت ها رو کاهش بدیم که مخاطب بتونه بهتر خرید کنه.

الان محصولات حجاب به دلیل نبود حامی، طراحی و تولیدشون خیلی گرون تموم میشه و متعاقبا مخاطب کمی هم داره.

و سوم ملزم کردن موسسه های دولتی برا رعایت پوشش صحیح و مناسب، متاسفانه هنوز با بد حجابی در سطح موسسه ها، بیمارستان ها و اداره های دولتی هستیم که این مشکل با طراحی فرم های مناسب که در عین تنوع، پوشش مناسب اسلامی هم داشته باشه قابل حل خواهد بود.

 ما توانای آموزش هم داریم فقط مکان وتجهیزات لازم رو در اختیار ما قرار بدن، ما خودمون میتونیم مثل همون موقع که انقلاب کردیم حالا هم انقلاب فرهنگی بکنیم و به وضع پوشش در جامعه سرو سامون بدیم.

به عنوان سوال آخر چرا خانم مومن زاده سختی این همه کار و زحمت و بی مهری مسئولین و … به جون میخره و هنوز این کار دنبال میکنه ؟

ببینید من عاشق حجاب هستم و بهش اعتقاد دارم، زمان شاه هم با این که حجاب مرسوم نبود من روسری میپوشیدم، دوست دارم حجاب و پوشش مناسب رو در طرح های زیبا با رنگ مناسب عرضه کنم و معتقدم که خواهان هم داره ما درست حجاب رو معرفی عرضه نکردیم اگر درست این کار انجام بشه وضع جامعه خیلی بهتر از این خواهد شد.

 

 

 

 

 

Share