استاندار گيلان:

گیلان بزرگترین تولید کنند چوب در ایران است

به گزارش دیار میرزا کیهان هاشم نیا در نشست بررسی مشکلات کارخانه کاغذ سازی چوکای تالش گفت: نباید کارخانه چوکا معطل تأمین مواد اولیه آن باشد و کمتر از ظرفیت اسمی آن کار کند

به گزارش دیار میرزا به نقل ازخبرگزاری تسنیم  نماینده عالی دولت در گیلان  اولویت اول کارخانه چوکا  را تولید تا ظرفیت نهایی آن برشمرد و ابراز داشت : رساندن ظرفیت تولید روزانه کاغذ به ظرفیت ۴۰۰ تن باید سرلوحه امور همه دست اندرکاران این کارخانه قرار داشته باشد .
وی در خصوص تأمین منابع اولیه این کارخانه اظهار داشت : شرکت جنگل شفارود باهمکاری اداره کل منابع طبیعی استان و کارخانه چوکا نسبت به تأمین چوب مورد نیاز این کارخانه همکاری و مشارکت بیشتری را بعمل آورند .


استاندار گیلان ادامه داد : در دو هفته آینده با مشارکت این سه بخش راهکارهای لازم بمنظور تأمین منابع اولیه این کارخانه را  تصمم گیری و آن را نهایی خواهیم کرد ، تأمین هزار تن چوب بصورت روزانه  هدف اول برای  تأمین مواد اولیه این کارخانه می باشد .
وی با بیان اینکه چوب تولیدی در استان با اولویت اول به تولید کنندگان استانی تعلق دارد افزود : گیلان بزرگترین تولید کننده چوب در کشور است و نباید کارخانه چوکا معطل تأمین مواد اولیه آن باشد و کمتر از ظرفیت اسمی آن کار کند .
هاشم نیا  افزایش ظرفیت تولید این کارخانه را گوشزد کرد و گفت : رفع نقایص و نارسایی های موجود در واقع نوعی سرمایه گذاری مجدد است و ما باید از این سرمایه عظیم با حداکثر ظرفیت تولید بهره ببریم .
وی افزود : کارخانه چوکا می تواند توسعه و گسترش یابد و در بخش های تولید نئوپان ، ساخت چوب ام – دی – اف و ایجاد خط ورق و کارتن سازی نیز در راستای نوسازی خود حداکثر ظرفیت خود را بکار گیرد و حتی ما توان راه اندازی  نخستین شهرک سلولزی گیلان را در این مکان داریم .
استاندار گیلان از مذاکره با وزیر جهاد کشاورزی در جهت تأمین زمین برای زراعت چوب برای کارخانه چوکا خبرداد و ابراز داشت : دراین خصوص با وزیر مذاکراتی را بعمل خواهیم آورد تا خود کارخانه با داشتن زمینی بتواند در راستای بهره برداری و تولید فرآورده های چوبی نیز فعالیت کنند و نیازهای اولیه خود را مرتفع کنند .
هاشم نیا از تولید فرآورده های چوبی در عرصه های رها شده در سطح استان نیز اشاره کرد و گفت : اگر بتوانیم در عرصه های رها شده ، اراضی موات ، عرصه های حاشیه تالاب به کاشت و داشت چوب بپردازیم علاوه برایجاد اشتغال ، هزاران هکتار از اراضی را نیز احیاء می کنیم و سطح زراعت چوب را نیز بالا می بریم .
در ادامه این جلسه پرویز گلریز مدیرعامل کارخانه چوکا گفت : تهیه مواد اولیه از جمله چوب مشکل کارخانه چوکا است و همین امر باعث شده تا کارخانه با میزان نیمی از ظرفیت اسمی روزانه خود کار کند .


وی با اعلام این مطلب که باید سرمایه های موجود در این کارخانه را حفظ کرد ابراز داشت : این کارخانه نیاز به هزارتن چوب بصورت روزانه دارد و باتوجه به اینکه این کارخانه در مرکز تولید چوب و مواد اولیه قرار دارد از این نعمت بی بهره شده است .
وی ظرفیت تولید کاغذ این کارخانه ۱۵۰ هزار تن در سال اعلام کرد و افزود : باتوجه به مشکلات و نارسایی های موجود در تأمین مواد اولیه ، فرسودگی ماشین آلات و عدم سرمایه گذاری در بخش بازسازی و نوسازی این کارخانه به ۵۰ درصد ظرفیت تولیدی خود نیز رسیده است .
مدیرعامل کارخانه چوکا به فضای سرپوشیده ۱۴۰ هزار متر مربعی این مجتمع عظیم اشاره کرد و اظهار داشت : برای ساخت این سوله ها هم اکنون باید میلیاردها تومان هزینه شود و این درحالیست که طرح های نوسازی این کارخانه در راستای تولید نئوپان ، تولید ام دی اف  و تولید ورق کاغذ و کارتن را می توانیم به بخش های دیگر این کارخانه اضافه کنیم  .
گلریز از آمادگی سرمایه گذاری برای بازسازی و نوسازی کارخانه چوکا خبرداد و گفت : تمامی امکانات در کارخانه چوکا وجود دارد و با تسریع در سرمایه گذاری می توانیم سطح کیفی و ظرفیتی آن را در حد نهایی بالا ببریم و منافع بیشتری را برای کارگران و کارکنان این کارخانه مهیا کنیم .
در ادامه این جلسه هر یک از مدیران به بیان نقطه نظرات خود پرداخته و تصمیمات لازم با رهنمودهای استاندار گیلان اتخاذ شد .
گفتنی است : استاندار گیلان پیش از این نشست از قسمت های واحد تولید کاغذ ، واحد تولید خمیر لوکال ، واحد تولید خمیر OCC ، واحد آب و بخار و فاضلاب ، واحد کنترل کیفیت و تحقیقات ، واحد فنی مهندسی ، واحدهای ستادی ، سالن های سرپوشیده غیر فعال و شهرک چوکا بازدید کرده و از نزدیک شاهد فعالیت و تلاش مدیران ، کارگران و کارکنان مجتمع چوکا قرار گرفت

 

 

 

Share