چه کسی زن یک طلبه میشود؟+عکس

دیارمیرزا : چه کسی زن طلبه میشود؟ طلبه از چه طریقی همسر خود را پیدا میکند؟ همسران طلاب چه ویزگیهایی دارند؟ زندگی با طلبه چه مشکلات و محدودیت هایی دارد؟ سوالاتی که شنیدن پاسخ آن در روز زن شاید خالی از لطف نیست. بدون مقدمه نامه دخترخانمی را که مدتی پیش برایم ارسال کرده بود […]

دیارمیرزا :

چه کسی زن طلبه میشود؟ طلبه از چه طریقی همسر خود را پیدا میکند؟ همسران طلاب چه ویزگیهایی دارند؟ زندگی با طلبه چه مشکلات و محدودیت هایی دارد؟ سوالاتی که شنیدن پاسخ آن در روز زن شاید خالی از لطف نیست.

بدون مقدمه نامه دخترخانمی را که مدتی پیش برایم ارسال کرده بود عینا از نظر میگذرانم: به نام خدای مهدی (عج )

سلام علیکم برادر تاران طاعات شما قبول. {اللهم صل علی محمد وآل محمد}

نامه های حوزوی رو خواندم، عالی بود از عالی یه چیزی فراتر….

یادم رفت خودم رو معرفی کنم بنده دختری هستم دانشجوی…………. ، مطالبی که شما درج کرده بودید (به مایی که عشق قم رو در دل داریم) غنیمتی گرانبهاست.

در مورد یه مسئله میخواستم اگه امکان داره راهنماییم کنید، فقط یه نکته رو بگم اینکه چیزهایی که مطرح می کنم شاید بعضا یه خرده با صمیمیت بیشتری همراه باشه و ادب حکم میکنه پیشاپیش معذرت خواهی کنم…

بنده به روحانیت و لباسشون به معنای واقعی کلمه عشق میورزم. شما میدونید چرا در بالا صلوات نوشتم؟ آخه من هرزمان طلبه ای رو ببینم صلوات میفرستم وبرای طلاب سادات دوتا (تف به ریا) اینو گفتم جهت بیان ادعایی که دارم…بگذریم. یه چیزی میگم اما نخندید از اول ماه مبارک دعام این شده که انشاالله با یه طلبه سید ازدواج کنم و خداوند متعال اسبابش رو فراهم کنه. اما چیزی که برام سواله اینه که معمولا طلاب از همسر چه انتظاراتی دارند؟ به هر حال شما سالها تو جمع اونا بودید، معمولا دغدغه شون تو زندگی مشترک چه چیزهایی میتونه باشه؟ جسارت نمیکنم اما اگه طرف مقابل شون از آرزوهاش یا بهتر بگم از معیارهای تشکیل زندگی بر اساس فرهنگ مهدوی باشه،  همت کنند تا فرزندانی رو تربیت کنند که از یاوران امام زمان باشند، در عین حال با قبول همه سختی هایی که زندگی یه طلبه داره، آیا آقایون طلبه به سخره نمیگیرند؟ خدا میدونه قصد توهین یا اینکه بخوام سجاده آب بکشم ندارم فقط صرف آشنایی با روحیات طلبه است. میشه خواهش کنم برادرانه منو راهنمایی کنید، به خاطر امام زمان…….. میدونم وقت تون رو هم گرفتم. هر زمان به حرم مطهر مشرف شدید نائب الزیاره ما هم باشید و افطارها وسحرها هم التماس دعای خیر..

مهدی جان گفته بودم چو بیایی مقدمت را گل فشانم گل چه قابل مهربانم چشمهایم فرش راهت…

این نامه اگر چه ممکن است کمی آمیخته به احساسات باشد اما باید گفت برخی از همسران طلاب چنین نگاهی به طلبه دارند و دوست دارند زندگی خوب را با طلبه تشکیل دهند، البته ممکن است بعدها کمی نگاهشان واقعی تر شود اما در مجموع میتوانند زندگی هماهنگی را داشته باشند چه آنکه اینگونه دختران با اطلاع از امتیازات و محدودیت های آن،  زندگی طلبگی را انتخاب میکنند. باید توجه داشت که تعداد دخترانی که تمایل به زندگی با طلبه را  دارند کم نیست، اینگونه همسر بعد از ازدواج نیز به ارزشهای طلبگی اهمیت زیادی قائل است و حتی بکرات شنیده شده است که برخی از همسران طلاب اجازه نمیدهند همسرشان یک روز از درسشان غایب شوند.

باید توجه داشت که همه همسران طلاب اینگونه نیستند بعضی از آنان ممکن است با عالم طلبگی آشنایی نداشته باشد اما خودِ فرد را میشناسد و تمایل دارد با او ازدواج کند و کم کم با عالم طلبگی آشنا میشود و بمرور با زندگی طلبگی اخت میگیرد. البته ممکن است برخی از دختران نیز بعد از ازدواج چندان هماهنگی با زندگی طلبگی نداشته باشند و دیده میشود که همسر خود را از ارزشهای طلبگی دور میکنند.

طلبه از چه طریقی همسر خود را پیدا میکند؟ ممکن است مادر یا خواهر طلبه دختری را برایش معرفی کند، ممکن است این دختر، دختر همسایه یا از دختران فامیل باشد یا آنکه ممکن است دوست و همکلاسی خواهر باشد و خواهر مخ برادر را بزند تا دوستی پایداری با زن داداش داشته باشند. برخی از طلبه ها به دوستان متاهل خود میسپارند تا اگر مورد مناسبی بود برایشان معرفی کنند، برخی از طلبه ها نیز تمایل دارند که با یک طلبه دختر ازدواج کنند از این رو با واسطه ای به حوزه خواهران رجوع میکنند، و البته ممکن است خود طلبه بجهتی دختری را بشناسد و از مادرش بخواهد زمینه های ازدواج را فراهم کند، اما در معرفی دختر به طلبه همه میدانند که باید دختری را معرفی کنند که با ارزشهای و هنجارهای طلبگی نزدیک باشد تا این ازدواج شکل بگیرد.

همسران طلاب چه ویزگیهایی دارند؟ همسران طلاب از طبقه های مختلف اجتماعی هستند برخی از آنها پرورش یافته در خانواده های متوسط، برخی خانواده های ضعیف و برخی دیگر از خانواده های متمول هستند و همه اینها را میتوان در بین همسران طلاب یافت، از جهت تحصیلی برخلاف گذشته بسیاری از طلبه ها خواستار ادامه تحصیل همسر خود هستند از این رو میتوان از سطوح دیپلم تا دکتری را در بین آنان یافت البته کم نیستند همسرانی که در حوزه های علمیه خواهران تحصیل میکنند، برخی از آنان نیز شاغل هستند و طلبه با کار کردن همسر کنار آمده است، باید توجه داشت  که نوع همسران طلاب افرادی متدین هستند و به مذهب علاقه ویژه ای دارند، انتظارات آنها از منظر مالی کمتر است، اکثر همسران طلاب پذیرفته اند که ممکن است سالهایی را از منظر مالی دچار مشکلاتی باشند و باید ساده زیستی پیشه کنند. اکثر آنها برای پیشبرد زندگی طلبگی زحماتی را متحمل میشوند.032

زندگی با طلبه چه مشکلات و محدودیت هایی دارد؟ اول بهتر است از امتیازات زندگی با طلبه نکاتی گفته شود، طلبه ها به زندگی و خانواده اهمیت ویزه ای قائل هستند و سعی میکنند برای همسر و فرزندان وقت بگذارند حتی اکثر طلبه ها در کارهای خانه به همسر خود کمک میکنند و با توجه به حجره نشینی طولانی طلاب، آشپزی برخی از آنان از همسرانشان بهتر است، شاید بزرگترین امتیاز برای یک فرد مذهبی این باشد که زندگیشان در راستای دین حرکت کند و همسر این حس را همواره احساس میکند و تصور اینکه در زندگی اهداف بزرگی را دنبال میکنند میتواند مشکلات کوچک را از ذهن پاک کند.

مشکلات: مسائل و مشکلات مالی همواره ممکن است خانواده طلبه را مورد آزار و اذیت قرار دهد خصوصا در سالهای اول ازدواج، اینکه خانواده های دیگر وضعیتی فراتر داشته و زندگی مرفهی را داشته باشند کمی سخت خواهد بود که البته همسران طلاب با آگاهی از این وضعیت با طلبه ازدواج میکنند و ممکن است هرگز از مشکلات مالی شکلایت نکنند البته ممکن است از منظر مالی طلبه بعدها وضعیت بهتری پیدا کند.نوع نگاه مردم به طلبه ها نیز میتواند مشکلاتی را ایجاد کند تصور کنید طلبه ای را که با خانواده خود در خیابان قدم میزند ناگهان از داخل ماشینی که بسرعت از خیابان میگذرد توهینی نثار طلبه میشود، تحمل چنین وضعیتی ممکن است کمی مشکل باشد البته محبت های فراوانی نیز وجود دارد که جبران کنند خواهد بود. مهاجرت به قم و دوری از خانواده و خویشاوندان از مشکلات دیگر است طلبه باید برای ادامه تحصیل به قم مهاجرت کند و برای همسر سخت خواهد بود دور از مادر و خواهرانش باشد که همه روزه باهم حرف میزدند. تبلیغ رفتن طلبه نیز بحث دیگری است ممکن است طلبه چندین روز به روستای دور افتاده ای برود و همسر و فرزندان تنها بمانند، برخی از مشکلات دیگر نیز ممکن است وجود داشته باشد نظیر اینکه همسر طلبه نمیتواند هر لباسی را بپوشد، یا برای تفریح جاهای عمومی برود، البته طلبه ها در قم در این زمینه مشکلی ندارند.

 

Share