مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان: رسانه‌ها ناهنجاری‌ها را کنترل کنند

به گزارش دیارمیرزا و به نقل از  خبرگزاری فارس از رشت، حمید حاذق نیکرو ظهر امروز در همایش تخصصی نقش رسانه‌های دیداری و شنیداری و مطبوعات در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، اظهار کرد: رسانه‌ها ابزاری برای روشنگری و آگاهی‌بخشی، ایجاد استقلال و تقویت باورهای ارزشی  و دینی مخاطب محسوب می‌شوند. وی با اشاره به اینکه رسانه‌ها به چند […]

به گزارش دیارمیرزا و به نقل از  خبرگزاری فارس از رشت، حمید حاذق نیکرو ظهر امروز در همایش تخصصی نقش رسانه‌های دیداری و شنیداری و مطبوعات در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، اظهار کرد: رسانه‌ها ابزاری برای روشنگری و آگاهی‌بخشی، ایجاد استقلال و تقویت باورهای ارزشی  و دینی مخاطب محسوب می‌شوند.خبرگزاری فارس: رسانه‌ها ناهنجاری‌ها را کنترل کنند

وی با اشاره به اینکه رسانه‌ها به چند دسته دیداری و شنیداری و نوشتاری تقسیم می‌شوند، گفت: رسانه‌های دیداری حوزه گسترده‌ای را در اختیار دارند که بعضاً هنرهای تجسمی، عکس، نقاشی، فیلم و… در این حیطه قرار دارد و اگر درست به رسالت خود عمل کنند می‌توانند از چندین مقاله نیز بیشتر تاثیرگذار باشند.

این مسئول با بیان اینکه یکی از موضوعات مهم در حوزه دیداری بحث فیلم است، اذعان کرد: نظام‌های سلطه با شناخت میزان تاثیرگذاری رسانه‌های دیداری و با راه‌اندازی بیش از ۱۷ هزار شبکه تلویزیونی روی صدها گروه ماهواره در تلاش هستند تا جوانان جهان را مورد تهاجم قرار دهند و افکار و اعتقادهای خود را از طریق آنتن‌های ماهواره به آنها تزریق کنند.

وی، رسانه‌های شنیداری را یکی دیگر از انواع رسانه برشمرد و متذکر شد: رادیو یکی از انواع رسانه‌های شنیداری است که به دلیل همگانی بودن آن می‌تواند کارکرد بسیار خوبی در جامعه داشته باشد.

حاذق‌نیکرو ادامه داد: رادیو در ماشین، محل کار، منزل و… به راحتی در دسترس قرار دارد و برای جهت‌دهی و آگاهی‌بخشی مسایل مختلف نقش ارزنده‌ای ایفا می‌کند و مخاطب با انتخاب و بدون انتخاب تحت تاثیر آن قرار می‌گیرد.

وی سخنرانی را یک رسانه سنتی معرفی کرد و افزود: یکی از عوامل تاثیر گذار در آگاهی‌بخشی عمومی در زمان قبل از انقلاب سخنرانی‌ها در مساجد و توزیع نوارهای کاست حاوی اطلاعیه‌های امام راحل بود که موجب تنویر افکار عمومی و برملا شدن چهره واقعی رژیم سابق شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان تولید موسیقی، قرائت‌های زیبا و… را از جمله رسانه‌های شنیداری معرفی کرد و نقش آنها را در جذب مخاطب و به‌ویژه نسل جوان اساسی و ضروری دانست.

وی با اشاره به رسانه‌های مکتوب و نقش آنها در انتقال پیام یادآور شد: نوع دیگر رسانه‌ها، رسانه‌های مکتوب شامل مطبوعات، کتاب و … هستند و از آنجا که در نوشتن کتاب دقت فراوانی صورت می‌گیرد می‌تواند در انتقال پیام‌ها نقش مهمی ایفا کند.

حاذق‌نیکرو برگزاری نمایشگاه بزرگ کتاب را یکی از عوامل مهم ترویج ارزش‌های اصیل اسلامی و تقویت باورها و اعتقادات مذهبی دانست و خاطرنشان کرد: کتاب در حوزه کنترل آسیب‌های اجتماعی می‌تواند بسیار تاثیر گذار باشد.

وی فضای مجازی را یکی دیگر از ابعاد رسانه اعلام کرد و متذکر شد: فضای مجازی بعد دیگر رسانه است که از حوزه‌های تخصصی‌تر به حوزه‌های مردمی‌تر رجوع می‌کند.

این مسئول اضافه کرد: اکنون یک دانش‌آموز با استفاده از گوشی تلفن همراه خود می‌تواند توسط یک موتور جستجو به سایت‌های مختلف متصل و از اخبار جهان مطلع شود.

وی با اشاره به نقش مثبت و منفی رسانه در حوزه‌های مختلف و تأکید بر همکاری تمام دستگاه‌های اجرایی، خاطرنشان کرد: رسانه می‌تواند نقش مثبت و منفی داشته باشد اما چیزی که یقیناً بیشتر در اختیار انسان قرار دارد نقش مثبت رسانه است که باید در راستای تعالی جامعه صرف شود.

حاذق‌نیکرو افزود: تمام دستگاه‌های اجرایی مکلف هستند تا همگام با حوزه معاونت مبارزه با مواد مخدر برای کنترل این بلای خانمانسوز گام بردارند و اجازه ندهند قبح مصرف مواد مخدر در جامعه شکسته شود.

Share