لاهوتی:ضرورت ورود بخش خصوصی به حفظ و احیای ابنیه تاریخی

به گزارش دیارمیرزا  مهرداد بائوج لاهوتی، با انتقاد از عملکرد سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حفظ و نگهداری ابنیه تاریخی، گفت: آثار باستانی و ابنیه تاریخی فقط ثبت میراث فرهنگی شده‌اند اما هیچگونه نظارتی به منظور حفظ و نگهداری این آثار ارزشمند مشاهده نمی شود. نماینده مردم لنگرود درمجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه مالکان ابنیه تاریخی که ثبت میراث […]

به گزارش دیارمیرزا  مهرداد بائوج لاهوتی، با انتقاد از عملکرد سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حفظ و نگهداری ابنیه تاریخی، گفت: آثار باستانی و ابنیه تاریخی فقط ثبت میراث فرهنگی شده‌اند اما هیچگونه نظارتی به منظور حفظ و نگهداری این آثار ارزشمند مشاهده نمی شود.

نماینده مردم لنگرود درمجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه مالکان ابنیه تاریخی که ثبت میراث شده‌اند باید حافظ ملکشان باشند، تصریح کرد: مالکان ابنیه تاریخی که در ملکشان زندگی می‌کنند باید از آن به عنوان یک آثار ملی محافظت کنند، اما متأسفانه به دلیل نبود حمایت از سوی سازمان میراث فرهنگی این افراد توانایی حفظ آثار را ندارند.

وی ضمن هشدار نسبت به تخریب و فرسایش ابنیه تاریخی، ادامه داد: به طور حتم اگر سازمان میراث فرهنگی حمایت نکند بسیاری از آثار تایخی در کشور مورد آسیب جدی قرار می گیرد.

لاهوتی، واگذاری ابنیه تاریخی به بخش خصوصی را از جمله راهکارهای حمایت از میراث فرهنگی کشور خواند وگفت: اگر سازمان میراث فرهنگی قصد رسیدگی به بنای تاریخی را دارد باید شرایطی فراهم کند تا بخش خصوصی به این حوزه ورود پیدا کند.

عضو فراکسیون گردشگری در مجلس نهم، به ذکر مثالی پرداخت و تأکید کرد: دبیرخانه منجم باشی زیر نظر میراث فرهنگی است اما متاسفانه این سازمان هیچ نظارت وتوجهی نسبت به آن ندارد در حالیکه می توانست این دبیر خانه را به یک فضای عمومی مثل کتابخانه یا موزه تبدیل کند.   

این نماینده مردم در مجلس نهم، با تأکید بر استقبال سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای ورود به حوزه حفظ و نگهداری ابنیه تاریخی، گفت: متاسفانه سازمان میراث فرهنگی به دنبال بخش‌هایی است که سود سرمایه گذاری بالاتری دارند و به همین جهت در واگذاری ابنیه تاریخی به بخش خصوصی تعلل می کند.

لاهوتی، با بیان اینکه ارتباط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با مجلس شورای اسلامی کمرنگ است، گفت: به دلیل آنکه سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یکی از معاونت های نهاد ریاست جمهوری است  بنابراین در زمینه حفظ نگهداری آثار به قوه مقننه پاسخگو نبوده به همین جهت از این سازمان تحرک و چاره اندیشی در جهت حفظ آثار دیده نمی شود.

عضو فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی، گفت:ما به دنبال طرحی در مجلس شورای اسلامی هستیم که سازمان میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی را به وزارتخانه تبدیل کنیم تا امکان نظارت به عملکرد این سازمان از سوی مجلس شورای اسلامی وجود داشته باشد.

Share