صادق واعظ زاده:

دکتر واعظ زاده : عدالت معیار پیشرفت است

به گزارش دیارمیرزا : رئیس مرکز الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت، عدالت را معیار پیشرفت خواند و با انتقاد از فضای سیاسی کشور، تصریح کرد: در یک فضای سیاسی آشفته هیچ پیشرفتی حاصل نمی شود.

به گزارش دیارمیرزا : «سومین کنگره پیشگامان پیشرفت» پنجشنبه ۵ اردیبهشت با حضور بیش از هزار و ۵۰۰ نفر از دانشجویان و فعالان انجمن‌ها و تشکل‌ها و کانونهای دانشجویی و نخبگان تحت پوشش بنیاد ملی نخبگان و بسیجیان در مجتمع فرهنگی ولایت برگزار شد.

IMG16111783
در این مراسم دکتر صادق واعظ زاده رئیس مرکز الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت طی سخنانی گفت: پیشرفت اینگونه نیست که متفکران در اتاقهای در بسته نشسته و سندی را صادر کرده و دستگاه ها اجرا کنند بلکه پیشرفت همین گفتگوها و تبادل نظرات است که امروز نمونه ای از آن محقق شده است. پیشرفت یک تحول روحی- فکری است که باید به صحنه آمده و در سیاست اجرایی و زندگی مردم نمود پیدا کند.

وی با تأکید بر لزوم نگاه واقعی به مقوله پیشرفت در کشور، یادآور شد: ما در یک رقابت نفس‌گیر بین المللی زندگی می کنیم و در این رقابت به همت فداکاری ها و خون و فکر و قلم این مردم و برگزیدگان این ملت دستاوردهای زیادی داشته ایم که استقلال و آزادی و محرومیت زدایی و شکل گیری زیرساختها بخشی از آن به شمار می رود. ما با استفاده از این دستاوردها و سرمایه های کم‌نظیر در کشور و سرمایه معنوی که در رتبه اول جهانی قرار دارد باید به سوی افقهای مورد نظر مردم این سرزمین پیش برویم.

پیشرفت برای ما تنها یک گزینه نیست بلکه یک فرصت برای بقای ایران است/ مناقشات سیاسی مانع دستیابی به پیشرفت

دکتر واعظ زاده تصریح کرد: در کنار این دستاوردها، ما با دشواری های زیادی روبرو هستیم. حدود ۴ و نیم میلیون نفر دانشجو در کشور داریم که بیشترین آن را جوانان تشکیل می دهند و ۱۰۰ هزار عضو هیئت علمی داریم اما این سرمایه انسانی و این سرمایه های طبیعی هنوز به مرحله اجرا در نیامدند و بخش اعظم این سرمایه در جای خود قرار ندارد. ما امروز در یک رقابت نفس‌گیر برای رسیدن به سطحی از پیشرفت هستیم و اگر تا یک دهه دیگر پیشرفتی نداشته باشیم انقلاب اسلامی تضمین بقاع در این تنازع بین المللی را نخواهد داشت.

وی افزود: امروز جمعیت ما جوان است و جامعه شناسان معتقدند که پیشرفت سریع در جوامع وقتی است که جامعه جوان باشد برای همین تنها یک دهه فرصت داریم تا پیشرفت کنیم چون این فرصت جوانی جامعه به سرعت در حال از دست رفتن است و این جمعیت جوان یک دهه دیگر وارد میانسالی می شوند، لذا پیشرفت برای ما تنها یک گزینه نیست بلکه یک فرصت برای بقای ایران است.

عضو شورای انقلاب فرهنگی با انتقاد از مناقاشات سیاسی در کشور که حاصلی جز از بین بردن فرصتها و سرمایه های انسانی را در پی نخواهد داشت، تأکید کرد: خوف و رجا مسیر زندگی یک انسان موحدی است که به سوی سعادت حرکت می کند و باید هر دو را در نظر بگیریم. امیدواریم با این نشاط فکری و روحی که در نسل جوان است، بتوانیم این مرحله دشوار از انقلاب اسلامی را طی کنیم. کار اصلی را نجام داده ایم چراکه پیشرفت علمی از پیشرفت اقتصادی بسیار دشوارتر است، البته مرحله بعد که تبدیل علم به ثروت و تبدیل این سرمایه معنوی و انسانی به رفاه و معیشت مطلوب است، کار آسانی نخواهد بود و نیازمند همت و قرار دادن هر چیزی در جای خود است. ما برای پیشرفت چیزی کم نداریم و حلقه مفقوده ای وجود ندارد بلکه باید این حلقه های پراکنده به زنجیره ای مؤثر تبدیل شوند تا یک عملکرد مطلوب را نمایان کنند.

دالت معیار پیشرفت است/ متأسفانه در کشور ما دستور کار اجتماعی را نخبگان و صاحبنظران تهیه نمی کنند

دکتر واعظ زاده با انتقاد از عدم ارتباط منطقی و مدبرانه بین زیرساختهای مهم علمی کشور، افزود: ما برای اینکه داشته های خود را به صحنه آوریم نیازمند این هستیم که تصویر روشنی از آینده ایران داشته باشیم. قطعات پازل را ما داریم اما تدبیری می خواهیم که این قطعات را در جای خود قرار دهد. اگر ما جزئی از این داشته های خود را در جای خود قرار دهیم، جامعه، نظام پیدا می کند و در یک معنی کلان، عدالت محقق خواهد شد.

وی تأکید کرد: پیشرفت و عدالت بسیار به هم نزدیک هستند چراکه عدالت معیار پیشرفت است و باید هر چیزی در جای خود قرار گیرد و این نیاز به تدبیر و فضای آرام دارد. در یک فضای سیاسی آشفته هیچ پیشرفتی حاصل نمی شود. جامع ما مثل یک جلسه ای است که اگر اهل خبره دستور جلسه را تهیه کنند نتیجه خوب خواهد بود اما اگر از بیرون معرکه، فردی موضوعی را وسط انداخت جز جار و جنجال هیچ حاصلی نخواهد داشت. امروز متأسفانه در کشور ما دستور کار اجتماعی را به طور عمده نخبگان و صاحبنظران تهیه نمی کنند؛ به همین جهت می گوییم باید هر چیزی جای خود قرار گیرد.

رئیس مرکز الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت تصریح کرد:هر جایی که جوانان در جای خود قرار گرفته اند؛ غوغا کرده اند. اما ملاحظه می کنید در آینده نزدیک حدود یک میلیون فارغ التحصیل دانشگاهی خواهیم داشت که اگر فضای لازم برای آنها ایجاد نشود با فاجعه روبرو می شویم که اولین فضا، فضای تکریم و عزتمندی است.

عدم تحقق آموزش عالی رایگان در کشور/ کمترین درصد تولید ناخالص داخلی صرف آموزش می شود

واعظ زاده در ادامه اعلام کرد: حدود ۸۰ درصد دانشجویان کشورهزینه تحصیلی خود را پرداخت می کنند، در حالیکه بر اساس قانون اساسی تحصیل و آموزش عالی رایگان را ما داریم. جوانی که می بیند خانواده اش با مشقت شهریه او را می پردازد چه استقلال رأی و اعتماد به نفسی برایش باقی می ماند؟ ما از جمله کشورهایی به شمار می رویم که کمترین درصد تولید ناخالص داخلی به ویژه منابع دولتی را صرف آموزش می کنیم.

وی وجود قوانین دست و پاگیر و خشک در کشور را مانع پیشرفت جوانان دانست و افزود: جوانان در طی زندگی خود باید یکسری از مدارک را دریافت کنند اما با وجود برخی مقررات از کسب آن منزجر می شوند که باید در این زمینه تدبیری اندیشید.

عضو شوای عالی انقلاب فرهنگی وضعیت دانشگاه ها را از لحاظ حضور جوانان مطلوب ندانست و تأکید کرد: در بحث آزاداندیشی و موضوعات مورد علاقه دانشجویان ما با وضعیت خوبی روبرو نیستیم. انتقاد دانشجو در فضای دانشگاه می تواند تضمین امنیت ملی باشد و آرایش فضای فکری کشور تنها همین گزینه است.

رئیس مرکز الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت با تأکید بر تفاوت مفهوم پیشرفت در اسلام و غرب، تصریح کرد: تولید ثروت باید در پرتو سرمایه معنوی باشد، ما به مانند دیگر کشورها نیستیم که تنها به دنبال خلق ثروت باشیم بلکه می خواهیم آسایش مردم را در سایه معنویت تأمین کنیم و برای دستیابی به آن باید گفتمان پیشرفت غالی شود.

سال ۲۰۱۸ ایران دارای رتبه چهارم کشوری در تولید مقالات علمی خواهد بود

به گزارش مهر، در بخشی از این کنگره، ابراهیم نعمتی دانشجوی مقطع دکتری شیمی دانشگاه تهران درباره ارتباط پیشرفت علم و پیشرفت رفاه و تولید ثروت سخنانی را ایراد کرد و با ارائه آماری از جایگاه علمی ایران در جهان اعلام کرد: طبق آخرین آمار تعداد مقالات منتشر شده در سال ۲۰۱۲ حدود ۲۷ هزار مقاله بوده است که این آمار نشان دهنده این است که آن حرکت علمی که از اواخر سال ۹۰ میلادی در کشورمان آغاز شد، امروز رشد علمی ما ۱۱ برابر متوسط جهانی است. بر اساس این گزارشات پیش بینی می شود که تا سال ۲۰۱۸ میزان تولید مقالات علمی کشور به بیش از ۵۰ هزار مدرک علمی برسد و از این لحاظ ایران بعد از آمریکا، چین و انگلستان در رتبه چهارم قرار خواهد گرفت.

وی تصیح کرد: فاز اول که تولید مقالات است را ما پشت سر گذاشتیم و فاز دوم را باید آغاز کنیم؛ ما از تولید مقالات علمی به مرحله ای نرسیدیم که بتوانیم رفاه و ثروت را تولید کنیم لذا باید فاز دوم پیشرفت علمی ما متمرکز بر این موضوع باشد.

مسعود پناه آذری دانشجوی کارشناسی ریاضی دانشگاه شهید بهشتی در موضوع گفتمان سازی و تولید محتوا در دستیابی به پیشرفت، زهره دلجویی دانشجوی دکتری نانوتکنولوژی از دانشگاه تربیت مدرس در خصوص تفاوت مفهوم پیشرفت در اسلام و در اندیشه غربی، فائزه یزدی زاده از دانشگاه شهید باهنر کرمان و دهکردی دانشجوی دانشگاه خواجه نصیر در مورد ارتباط اندیشه و پیشرفت، سخنرانی کردند.

در این کنگره که از صبح تا عصر امروز پنجشنبه ۵ اردیبهشت ادامه خواهد داشت ۸ کمیسیون تخصصی پیرامون موضوع جوانان و پیشرفت برگزار می شود و قرار است چهارمین کنگره در آبان ماه سال جاری در تهران برگزار گردد.

Share