به بهانه انتخابات ریاست جمهوری :

سردرگمی در اردوگاه اصلاح طلبان/ مرزبندی با فتنه شرط تائید صلاحیت

به گزارش دیار میرزا : اصلاح‌طلبانی که اکنون در حال تدارک برنامه‌های کاندیداتوری و تبلیغاتی برای انتخابات خردادماه هستند، باید در راستای اعتمادسازی، موضع خود در برابر فتنه ۸۸ و مواضع ساختارشکننان به طور مشخص اعلام کنند.

به گزارش  دیار میرزا  تنها ۱۲ روز تا ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری باقیمانده است؛ اما بر خلاف چند دوره گذشته در این دوره اصلاح طلبان تا به امروز نتوانسته اند حضوری جدی از خود به نمایش بگذارند و تنها «محمدرضا عارف» و «مصطفی کواکبیان»  به طور شفاف از حضور در انتخابات سخن گفته‌اند؛ اما هنوز اجماعی از سوی بزرگان اصلاحات مبنی بر معرفی این افراد بعنوان نماینده این جریان در انتخابات شکل نگرفته است و آنچه از برخی اظهارنظرها استنباط می‌شود این است که کواکبیان و عارف توانایی ایجاد وحدت در بدنه اصلاحات و معرفی خود بعنوان نماینده واحد این جریان را ندارند.

تکثر و تعدد اصلاح طلبانی که برای انتخابات ریاست جمهوری آینده، بطور  غیر رسمی و رسمی اعلام کاندیداتوری کرده اند، بسیاری از چهره های حامی اصلاحات را نیز به سرگیجه انداخته و برخی از این افراد که تا امروز خارج از گود، صحنه را به تماشا نشسته بودند، در برابر سخنان و حرف های متفاوت دوستان خود به این نتیجه رسیده اند که این افراد اصلا اصلاح طلب نیستند! و صدای اعتراضشان را درآورده است.Dana.ir-22011-asli.jpg

علی الظاهر جریان اصلاح طلبان اگرچه اکنون از میان دو گزینه «تحریم انتخابات» و «مشارکت فعال» ظاهراً گزینه دوم را انتخاب کرده‌ اما در همین مسیر نیز دچار ابهاماتی شدید است و نمی‌داند نامزد نهایی این جبهه سیاسی چه کسی باید باشد.

از سوی دیگر در این میان همچنان اظهارنظرها، تایید و تکذیب ها  و خبرها درباره آمدن خاتمی و هاشمی در اردوگاه چندپاره اصلاح‌طلبان ادامه دارد و هر روز یکی خبر آمدن می‌دهد و دیگری خبر نیامدن، این خبر آن را تکذیب می کند و آن خبر این را ناشی از عدم اطلاع می داند.

عده ای نیز با اصلاح طلب اصیل خواند خود برخی از گزینه های مطرح این روزهای فضای سیاسی اصلاح طلبان را ” گزینه‌های بدلی اصلاح‌طلبان”می نامند و آنها را تخریب و برای به ورود به عرصه انتخابات تخطئه می کنند.

گروه‌ها و بازیگران وابسته به اصلاحاتی هم هستند که به طور پنهان و آشکار سر در آخور غرب دارند و گفتمان خود را از آنجا به روز می کنند و برای اصلاح طلبان داخلی نسخه می پیچیند و برای خیانت به ملک و ملت ایران حرام نوشخوار می کنند.

هرچه هست اردوگاه اصلاح طلبان این روز ها، روز گار بسیار ناخوشی را سپری می کند و تشت، چندپارگی، بی برنامگی عدم اعتماد به یکدیگر در این جبهه موج می زند. هرچند سعی می کنند از فضای موجود کشور به دلیل برخی مشکلات سواستفاده کرده و با دادن آدرس غلط و شعبده بازی با دستان و فریب افکار عمومی واقعیات موجود در درون اصلاحات را پنهان کنند.

بررسی طی مسیر به خوبی نشان می دهد، این جریان در ۱۰ سال  گذشته با شکست های متوالی در انتخابات های مختلف روبرو شده  و جایگاه و اعتماد مردمی را به شدت از دست داده است. بطوریکه برخی از خبرها حاکی از آن است که بزرگان و چهره های این جریان در جلسات پنهانی خود اذعان میکنند که حداقل در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو شانسی برای اقبال مردم و کسب آرا قابل توجه ندارند بنابراین باید بر انتخابات شورای شهر سرمایه گذاری کرد تا راهی برای بازگشت به قدرت از این طریق پیدا شود.

نازایی و عدم توان بارز این جریان به منظور تربیت و معرفی چهره و نیروی  جدید و مقبول کارآمد باعث شده است که اخبار و تحلیل ها درباره حضور مجدد هاشمی و خاتمی در محافل و رسانه ها بر سر زبان ها بیفتد تا شاید با استفاده از اسم ای دو نفر شانس خود را برای بازپروری احتمالی بیازمایند.

هرچند  مثلا علی یونسی، وزیر اطلاعات دولت خاتمی با قاطعیت می‌گوید هاشمی و خاتمی قطعاً نمی‌آیند، اما زهره آقاجری، عضو شورای مرکزی حزب منحله مشارکت تاکید کرده که آقای خاتمی قطعاً ظرف ۱۰ روز آینده کاندیداتوری خود را اعلام می‌کند! در این میان محسن مهرعلیزاده، اسحاق جهانگیری و مصطفی کواکبیان هرکدام مدعی جانشینی خاتمی هستند.

محسن مهرعلیزاده در این خصوص می‌گوید: خاتمی و اصلاح‌طلبان در مورد حضور من به اجماع رسیده‌اند! اسحاق جهانگیری، دیگر گزینه مطرح اصلاح‌طلبان نیز خاطرنشان کرده: حضورم جدی‌تر شده است و دست آخر مصطفی کواکبیان تصریح کرده: تضمینی نیست خاتمی هر کس را معرفی کرد، حمایت کنیم. وی همچنین گفته در صورت رئیس جمهور شدن وزارت امر به معروف ایجاد می‌کنم!

داریوش قنبری نماینده  اصلاح طلب سابق ایلام در مجلس شورای اسلامی در عین حال تاکید کرد که بخش های قابل توجهی از اصلاح طلبان منتظر تصمیم آقایان خاتمی و هاشمی برای چگونگی حضور در انتخابات و حتی کاندیداتوری آقای خاتمی هستند.

اسحاق جهانگیری امروز گفته است که هنوز  اصلاح طلبان به مکانیزم  مشخصی برای شکل و زمان ورود به عرصه انتخابات دست نیافته اند؛ که این اظهار نظر تشت و چنرپارگی و عدم وحدت نظر در این اردوگاه را به اثبات می رساند.

اما گذشته از تشت آشکار در این اردوگاه؛ مهم‌ترین دغدغه اصلاح طلبان در انتخابات پیش رو بحث بر سر تایید صلاحیت و گذر از فیلترینگ شورای نگهبان است، چهره‌های اصلاح طلب در این انتخابات با این تردید جدی مواجه هستند که آیا می‌توانند مورد تایید شورای نگهبان قرار گیرند یا اینکه سد بلند تایید صلاحیت پیش روی آن‌ها قرار خواهد گرفت.

باید از تجربیات تاریخی عبرت بگیرد و اصلاح‌طلبانی که اکنون در حال تدارک برنامه‌های کاندیداتوری و تبلیغاتی برای انتخابات خردادماه هستند، باید در راستای اعتمادسازی، موضع خود در برابر فتنه ۸۸ و مواضع ساختارشکننان به طور مشخص اعلام کنند تا هم شورای قانونی نگهبان و هم مردم بتوانند صلاحیت آنها را برای ورود به عرصه رقابت سیاسی تائید کنند./دانا

Share