مجلس تا مرز عزل رئیس‌ جمهور رفته است

دیارمیرزا  کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری، با انتقاد شدید از شرایط کنونی کشور به ویژه در حوزه اقتصادی، گفت: برای حل مشکلات اقتصادی و دیگر مشکلات کشور گرچه دیر شده اما هنوز هم دریچه‌هایی به سوی مردم باز است. ایلنا نوشت، حسن روحانی، در جمع جمعی از علما و مردم قم، با اشاره به مشکلات اقتصادی […]

دیارمیرزا  کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری، با انتقاد شدید از شرایط کنونی کشور به ویژه در حوزه اقتصادی، گفت: برای حل مشکلات اقتصادی و دیگر مشکلات کشور گرچه دیر شده اما هنوز هم دریچه‌هایی به سوی مردم باز است.

ایلنا نوشت، حسن روحانی، در جمع جمعی از علما و مردم قم، با اشاره به مشکلات اقتصادی موجود کشور، گفت: درست است که ما دشمنانی بسیار ستمگر داریم که ما را تحریم کرده‌اند، اما آیا اموری چون افزایش نقدینگی در جامعه و ۷ برابر شدن آن و تبدیل ۶۸ هزار میلیارد تومان نقدینگی مردم در عرض ۷ سال به ۴۵۰ هزار میلیارد تومان ربطی به تحریم‌ها داشت؟ یا به مدیریت غلط مسوولان امر بر می‌گردد؟

وی اضافه کرد: دانشمند، آن کسی نیست که از دانش خود استفاده کند، بلکه دانشمند آن است که بتواند همه دانشمندان و متخصصین را به کار گیرد.

وی با اشاره به شرایط مندرج در قانون اساسی برای شخص رئیس‌جمهور، گفت: در قانون اساسی ما ذکر شده است که رئیس‌جمهور باید از رجال مذهبی و سیاسی کشور باشد و از این رو کسی که در این جایگاه مهم در یک مملکتی که جمعیت آن مسلمان هستند قرار می‌گیرد باید لااقل کمی اطلاعات مذهبی داشته باشد؛ نمی‌گویم رئیس‌جمهور باید مجتهد دینی باشد، بلکه باید کمی با دین آشنایی داشته باشد.

این کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری، گفت: متأسفانه در این سال‌های اخیر، دین را هم آلوده به خرافات کردند و به نوعی دین مردم مسخره شد؛ ‌ای کاش فقط با دنیای مردم بازی می‌شد، اما دین را هم به بازی خود گرفتند. وی تصریح کرد: مگر می‌شود با خرافات، جن‌گیری، رمالی و موضوعاتی از این دست، کشور را اداره کرد؟ مگر می‌شود با استبداد رأی و به تعطیلی کشاندن نهادهای مهمی چون سازمان مدیریت برنامه و بودجه کشور، مدیریت مطلوبی داشت؟

روحانی گفت: دولتی که می‌بیند به سمت تحریم‌ها می‌رود، باید برای شرایط تحریم برنامه ریزی کند، نه اینکه بگوید تحریم‌ها کاغذپاره است.

نماینده مقام معظم رهبری در شورایعالی امنیت ملی، افزود: این شرایط در حالی است که دولت از این طرف ادعا می‌کند هر سال ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار شغل ایجاد کرده در حالی که محققین ما در مرکز استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی کرده‌اند که اشتغال خالص کشور صفر است؛ یعنی به‌‌ همان مقداری که جذب کار می‌شوند، به‌‌ همان میزان از کار بیکار می‌شوند و این یعنی در این زمینه هیچ گونه پیشرفتی نداشتیم. روحانی به رشد اقتصادی حال حاضر کشور نیز اشاره کرد و گفت: رشد اقتصادی ایران در شرایط امروز یا صفر و یا زیر صفر است در حالی که ما هیچ‌گاه چنین شرایطی را نداشتیم و از این رو به نظر می‌رسد مشکل از مدیریت داخلی است.

وی با طرح این سؤال که چرا باید روابط ما با دنیا به این صورت باشد؟ گفت: چرا عده‌ای مدام تأکید می‌کنند اقتصاد ما درون‌گراست، در حالی که ما نیازمند تعامل اقتصادی با دنیا بوده و باید به دنیا نفت بفروشیم؟ به نظر بنده اقتصاد درون گرا هیچ جایی در دنیای امروز ندارد.

روحانی تصریح کرد: امروز تمام مشکلات کشور به این موضوع بر می‌گردد که ما نیامدیم کشور را با عقلانیت و اعتدال و استفاده از کار‌شناسی صاحب نظران و اجرای قانون اداره کنیم، چه آنکه اگر این موارد رعایت می‌شد بخش مهمی از مشکلات قابل حل بودند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، افزود: اینکه ثروت مردم در عرض ۶ ماه نصف می‌شود نشان می‌دهد طرح هدفمندی یارانه‌ها درست اجرا نشد و برای مثال دولت ۵۰ هزار تومان به جیب مردم گذاشت و از آن طرف ۲۰۰ هزار تومان از جیب آن‌ها برداشت کرد. روحانی در پاسخ به این که چرا دستگاه‌های نظارتی کشور در مقابل برخی از اعمال دولت احمدی‌نژاد واکنشی نشان ندادند، اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی و رئیس محترم آن، سازمان بازرسی و… بسیار تأکید کرده و فریاد زدند، اما گوش شنوایی نبود.

وی تصریح کرد: شرایط به گونه‌ای بود که مجلس شورای اسلامی، حتی تا مرز صدور حکم عدم کفایت و عزل رئیس‌جمهور پیش رفتند، اما بنا به مصالح و شرایط بین‌المللی، گفتند بگذارید این مدت باقیمانده عمر دولت هم بگذرد.روحانی در پاسخ به پرسش یکی از حامیان محمود احمدی‌نژاد در جلسه مبنی بر اینکه چرا به اتهام اثبات نشده جن‌گیری به آقای احمدی‌نژاد، این اتهام را به رئیس‌جمهور نسبت می‌دهید؟ گفت: بحث جن گیری را هم اگر کنار بگذاریم، بحث هاله نور را که خود ایشان صراحتا گفته بود؛ این سخن که پول یارانه برای امام زمان(عج) و از طرف ایشان است هم که سخن شخص ایشان است؛ این سخن که در دانشگاهی سخنرانی کرده و مدیریت امام زمان(عج) را در آن جلسه دیدم که سخن خود ایشان است؛ بحث من این است که چرا باید با مقدسات مردم بازی شود.

Share