رهبری املشی:وعده وزیر نیرو درباره سد پلرود عملی نشد

به گزارش دیارمیرزا محمدمهدی رهبری‌املشی،با اشاره به وضعیت سد مخزنی پلرود، اظهار کرد: در دی ماه سال پیش گزارشی از روند عملیات اجرایی و مشکلات پیش روی سد پلرود به وزیر نیرو ارائه شد که وی در این دیدار دو وعده داد اما به این قول‌ها عمل نکرده است. وی ادامه داد: وزیر نیرو قول […]

به گزارش دیارمیرزا محمدمهدی رهبری‌املشی،با اشاره به وضعیت سد مخزنی پلرود، اظهار کرد: در دی ماه سال پیش گزارشی از روند عملیات اجرایی و مشکلات پیش روی سد پلرود به وزیر نیرو ارائه شد که وی در این دیدار دو وعده داد اما به این قول‌ها عمل نکرده است.

وی ادامه داد: وزیر نیرو قول داد اعتبار سد پلرود را تامین کند زیرا دستور رئیس جمهور نیز خطاب به ایشان تامین اعتبار فوری سدپلرود بود.

عضو کمیسیون بودجه و محاسبات مجلس افزود: در آن دیدار وزیر قول داد که در دهه فجر سال گذشته برای بازدید سد پلرود و افتتاح مخزن پنج‌هزار متر مکعبی چابکسر به این منطقه سفر کند و بنده نیز قول وی را به مردم و مسئولان گفتم اما به این قول هم وفا نکرد که امیدواریم هرچه سریع‌تر به وعده خود عمل کرده و از سایت سدپلرود بازدید کند.

وی با اشاره به اینکه اکنون سد مخزنی پلرود مشکل اجرایی، تجهیزاتی، کارگاهی و نیروی انسانی ندارد، اذعان کرد: تنها مشکل این سد تامین اعتبار مورد نیاز است.

رهبری‌املشی، افزود: در سال ۹۱ این سد حدود ۱۵ میلیارد تومان اعتبار مصوب داشت که تاکنون ۶ میلیارد تومان تخصیص داده شده است.

وی، با بیان اینکه اخیراً نیز مبلغ یک‌میلیارد و ۵۷ میلیون تومان از اعتبار سال ۹۱ به این سد تخصیص داده شده است، گفت: اگر چه این پول به خزانه گیلان واریز شده است اما هنوز اعتبارش به مجری پروژه تحویل داده نشده و در هفته جاری این پول پرداخت می‌شود.

به گفته این نماینده، قرار است ۱۵ میلیارد تومان از محل فروش اوراق مشارکت سال ۹۱ به پروژه سد مخزنی پلرود تخصیص یابد.

وی افزود: مجوز فروش اوراق مشارکت برای سازمان آب منطقه‌ای گیلان به مبلغ ۱۰۵ میلیارد تومان داده شده که از این مبلغ ۱۵ میلیارد تومان برای سد پلرود و پنج میلیارد تومان برای شبکه پلرود و بقیه نیز برای دیگر پروژه‌های آب منطقه‌ای گیلان تخصیص می‌یابد.

رهبری‌املشی، عنوان کرد: اگر چه آگهی فروش اوراق مشارکت در سطح کشور و استان منتشر شده اما آخرین اطلاعات نشان می‌دهد که همه اوراق مشارکت به فروش نرفته است و ما می‌خواهیم از بانک ملی تقاضا کنیم تا مدت فروش اوراق را تمدید کند که تمام ۱۰۵ میلیارد تومان به فروش برسد.

وی با تصریح بر اینکه عملیات اجرایی سدپلرود از سال ۸۹ آغاز شده است، خاطرنشان کرد: مقرر شده بود این پروژه در مدت ۶۶ ماه تمام شود یعنی در سال ۹۴ به بهره‌برداری برسد.

نماینده مردم رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی، اذعان کرد: برای دو سال باقی‌مانده در قانون بودجه آمده است که ۱۶۲ میلیارد تومان دیگر به پروژه سد پلرود اختصاص دهند که ضروری است از این مبلغ، مبالغی را در سال جاری منظور کنند زیرا تخصیص حدود ۸۰ میلیارد تومان در یک سال و ۱۰ میلیارد تومان در سال بعد برای چنین پروژه‌ای، توازنی وجود ندارد.

وی درباره مذاکره با مدیر عامل آب منطقه‌ای گیلان، تصریح کرد: وی قول داد که امسال حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای سد پلرود از منابع مختلف در نظر گرفته شود که امیدواریم این وعده عملی شود و کارگاه سدپلرود تضعیف نشود.

رهبری‌املشی با بیان اینکه کارگاه سد پلرود با حدود ۳۷۰ نفر از کارگر، تکنسین، مهندس و… فعال است، یادآور شد: تجهیزات و ماشین‌آلات مجهز و مدرنی در محل اجرای پروژه مذکور نصب شده است.

وی برخی ماشین‌آلات کارگاه مذکور را در سطح کشور منحصر به‌فرد خواند و اذعان کرد: بنده از مجریان این طرح که موسسه ثارالله هستند رضایت کامل دارم که صادقانه و دلسوزانه کار می‌کنند و منتظر تخصیص اعتبار نمی‌مانند و کارگاه را متوقف نمی‌کنند.

نماینده مردم رودسر و  املش در مجلس با اشاره به اینکه اکنون پیمانکار حدود ۲۴ میلیارد تومان طلبکار است، متذکر شد: اگر ۲۴ میلیارد تومان برای این سد در نظر گرفته شود در واقع بدهی قبلی پرداخت می‌شود و امیدواریم کارگاه همچنان فعال باشد و هیچکدام از شاغلان از کارگاه برکنار نشوند.

وی اذعان کرد: هر مسئولی که از سایت سدپلرود و تونل‌های حفر شده این سد که عظیم و فوق‌العاده است بازدید کند حتماً در تامین اعتبار اجرای این سد در اولویت نخست اقدام می‌کند.

رهبری‌املشی سد پلرود را بزرگ‌ترین سد پس از سپیدرود نام برد و یادآور شد: دهنه سد از سد سپیدرود نیز بزرگ‌تر است و یکی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی محسوب می‌شود.

به گفته وی، مطالعات اولیه این سد در سال ۵۳ و قبل از انقلاب بود و جمهوری اسلامی ایران این سد را به منصه ظهور می‌رساند.

این نماینده سد پلرود را سبب شکوفایی اقتصاد منطقه، افزایش کشت برنج منطقه و تامین صددرصدی آب زراعی کشاورزی برنج و چای و مرکبات دانست.

این مسئول خاطرنشان کرد: با تجدید نظری که در مطالعات سد پلرود به عمل آمده است، این سد می‌تواند بخشی از برق منطقه را نیز تامین کند و در واقع این سد برقابی بوده اما اولویت با تامین آب است.

Share