حاشیه نویسی های بی بی سی بر روزهای مانده تا انتخابات

دیارمیرزا :حاشیه نویسی های بی بی سی فارسی در سایت خود در رابطه با یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری در ایران که به صورت سوتیتر درج می گردند جالب توجه است. این حاشیه نویسی ها اغلب دیدگاه ها یا مقالات برخی روزنامه ها است که بی بی سی فارسی بخشی از آنها را برای انتشار بر […]

دیارمیرزا :حاشیه نویسی های بی بی سی فارسی در سایت خود در رابطه با یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری در ایران که به صورت سوتیتر درج می گردند جالب توجه است.

این حاشیه نویسی ها اغلب دیدگاه ها یا مقالات برخی روزنامه ها است که بی بی سی فارسی بخشی از آنها را برای انتشار بر می گزیند.

در ادامه این حاشیه ها آمده است:
55507_291
۵۱ روز تا انتخابات
نامزد اصولگرایان در گرو تصمیم اصلاح‌طلبان
الان همه اصلاح‌طلبان نسبت به انتخابات حساس هستند. کاندیدایی که روی آن اجماع دارند خاتمی و هاشمی است. حرکتی که تندروها در چهار سال گذشته داشتند و مدام خواستند اصلاح‌طلبان را مرعوب کنند تا ‌به ‌حال نتیجه نداده و در حال حاضر نامزدمحوری اصلاح‌طلبان، در صورت ورود به عرصه رقابت، تعیین‌کننده همه‌چیز خواهد بود.
حمیدرضا جلایی پور٬ روزنامه شرق

۵۲ روز تا انتخابات
کدام انتخابات آزاد؟
در انتخاباتی که امکان مشارکت سیاسی وجود نداشته باشد، رقابت اساسا معنا و مفهومی پیدا نمی‌کند که بگوییم برای جریان اصلاحات هم امکان لازم فراهم شده است تا در انتخابات مشارکت کنند. ما از کدام امکان برخورداریم؟ کدام فضا را برای ما ایجاد کرده‌اند؟ با کدام یک از گروه‌های به اصطلاح خودشان اصولگرا به جهت امکان استفاده از رسانه می‌توانیم خود را مقایسه کنیم؟
جواد امام، عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در گفتگو با سایت بهار

در واکنش به سخنان احمدی‌نژاد در خوزستان 
“به من گفته اند که اگر زیاد حرف بزنی پدرت را درمی آوریم” که صرف نظر از ادبیات ناپسند ایشان (محمود احمدی نژاد) باز هم باید پرسید؛ چه کسانی چنین ادعایی کرده اند؟ اگر ادعای شما واقعی است- و با عرض پوزش- مانند ادعای شما درباره لیست کذایی ۳۰۰ نفره مفسدان اقتصادی که هیچ وقت نشانه ای از آن ندادید، پوچ و بی پایه نیست، چرا نام و نشان آنها را اعلام نمی کنید؟! ممکن است بفرمایید از آنها می ترسید! که اولا؛ باید گفت ایران عزیز به رئیس جمهور ترسو نیازی ندارد. و ثانیا؛ شما که با حرارت می فرمایید ملت توی دهن آنها خواهد زد، دیگر از چه می ترسید؟!
حسین شریعتمداری، سرمقاله کیهان

احساس تکلیف مارکوپولویی
آقایانی احساس تکلیف کرده‌اند با رها کردن منصب‌های اجرایی و قانون‌گذاری به گوشه و کنار ایران سرک می‌کشند تا مقبولیت کسب کنند و برای عرض اندام در میدان انتخابات ریاست‌جمهوری آماده شوند یا حداقل در دولت بعدی برای خود سهمی دست و پا کنند. احساس تکلیف این مارکوپولوها کاش آنجا باشد که سنگی بر سر راه مردم است، تا قامت خویش را در مقابل ملت خمیده کنند و دین خود را به ایران اسلامی ادا کنند نه آن که برای ریاست جمهوری، این گونه از خود ولع نشان دهند.
علی ودایع٬ روزنامه مردمسالاری

۵۳ روز تا انتخابات
مبهم گویی احمدی نژاد–مشایی
استمرار مبهم گویی آقای رئیس جمهور و مشاوراعظم ایشان (اسفندیار رحیم مشایی) نه تنها به شفاف سازی فضای سیاسی کشور کمک نمی کند بلکه می تواند به مشوش شدن فضای سیاسی، دامن زدن به سوء تفاهم، چند قطب سازی و وهم آفرینی در فضای سیاسی کشور کمک کند.
محسن فرجادی٬ خبرآنلاین

اصلاح‌طلبان و انتخابات
برخی معتقدند حضور در انتخابات به باز شدن فضای سیاسی کمک می کند. اما اکنون کمتر از دو ماه به انتخابات مانده و هیچ نشانه ای از باز شدن فضا ملاحظه نمی شود. به علاوه باز شدن احتمالی و موقت فضا در آستانه انتخابات سود چندانی برای جریان اصلاحات ندارد و بیشتر موجب گرم شدن تنور انتخابات می شود که در آن نانی برای اصلاح طلبان پخته نمی شود.
صدیقه وسمقی٬ سایت ملی- مذهبی

چهار سال پیش در چنین روزی
“ستاد دولت ائتلافی کارآمد و متعهد” که به ابتکار محسن رضایی تشکیل شده بود، به کار خود پایان داده است و می گوید که آقای رضایی به صورت مستقل نامزد انتخابات ریاست جمهوری ایران خواهد شد.
دوم اردیبهشت ۱۳۸۸

اصلاح طلبان چگونه از آرای کاندیدای خود محافظت می‌کنند؟
تیم محمود احمدی نژاد، تاکنون نه تنها نشانه ای از خود بروز نداده که به معنی کاهش دشمنی با اصلاح طلبان باشد، که ظاهرا حتی می کوشد با معرفی خود به عنوان تنها جریانی که می تواند جلوی به قدرت رسیدن آنها را بگیرد، حکومت را به پذیرش کاندیدای دولت متقاعد کند.
تحلیلی از حسین باستانی٬ بی‌بی‌سی

ایران برای همه ایرانیان
اگر نظام سیاسی مستقر و حاکمیت موجود خواهان رشد و توسعه و قدرتمند شدن و تعالی ایران با هر تعبیر و تعریفی باشد تحقق این هدف جز با مشارکت فعال همه ایرانیان در این مسیر ممکن نیست. این جمع جبری عمل و بازیگری همه ایرانیان است که مسیر حرکت و سرنوشت ایران را تعیین می کند، و هنر حکومت و دولتمردان حاکم باید و می تواند این باشد که حاصل این جمع جبری را بهینه و حداکثر نمایند.
علی مزروعی٬ نماینده پیشین مجلس٬ وبسایت کلمه

۵۴ روز تا انتخابات
تحلیل: اصولگرایان و حماسه سیاسی
واقعیت آنست که فضای سیاسی کشور بعد از انتخابات ۲۲ خرداد ۸۸ به ‌شدت آکنده از بغض و کینه، دشمنی و اختلافات عمیق شد. محو این وضعیت و سوق دادن فضای سیاسی کشور به حالت همدلی تعادل و وفاق (با وجود داشتن دیدگاه‌های مختلف و حتی متعارض) و کاستی از دشمنی‌ها، یقینا حرکت در جهت خلق حماسه سیاسی می‌تواند باشد.
ایجاد آشتی ملی بزرگ‌ترین ضرورت سیاسی کشور است و یقینا اقدام اصولگرایان در این راستا به معنای واقعی کلمه ایجاد یک حماسه سیاسی است. ایجاد آشتی و وفاق ملی به جای چهار سال بغض و کینه و دشمنی بدون تردید به عنوان یک حماسه سیاسی در تاریخ لقب خواهد گرفت.
تحلیل صادق زیباکلام در روزنامه اعتماد

تحلیل
چشم بندی های رسانه ای با مضمون “خاتمی می آید/ خاتمی نمی آید”، “هاشمی می آید/ هاشمی نمی آید”، “مشایی می آید/ مشایی نمی آید” اصلا در برابر حماسه بزرگ سیاسی که قرار است ملت ایران رقم بزنند، به چشم نمی آید.
سرمقاله روزنامه کیهان

اردوگاه اصولگرایان هر روز شلوغ‌تر می‌شود
هر روز یکی از اصولگرایان به صحنه می‌آید و دلیل حضورش را احساس تکلیف اعلام می‌کند. مهم نیست پیش از این چه پست و سمتی داشته و آیا در پست و سمتش موفق بوده یا خیر، فقط باید وارد صحنه شود و دولت اصولگرا را به‌ شدت مورد نقد قرار دهد و شعار دهد که آمده است تا از «بداخلاقی‌ها» و «ماجراجویی‌ها» کم کند، بی‌آن‌که پاسخ دهد در این هشت سال کجا بوده و چه کرده و چرا تا پیش از این اعتراض نکرده است.
گزارش اصلی روزنامه بهار

اصلاح طلبان سیاسی و اقتصادی
اصلاح طلبان سیاسی و اقتصادی قابل تفکیک هستند و معتقدم در این دوره اصلاح طلبان اقتصادی یعنی کارگزارانی‌ها شرکت خواهند کرد و اصلاح طلبان سیاسی در انتخابات شوراها حضور می‌یابند که در واقع این طیف منتسب به خاتمی است.
حسین الله کرم٬ خبرگزاری فارس

۵۵ روز تا انتخابات
ترس از تجمعات مدنی
اگر هنوز شرایط برای تجمعات مدنی آرام و اعتراض‌آمیز فراهم نیست به این علت است که طرف مقابل فکر می‌کند در ورای این تجمعات دست‌هایی وجود دارد که قصدشان برانگیختن مردم به تغییر نظام و تسخیر قدرت و خلع آنان از حکومت است. اما زمانی که این نگرانی و بدبینی وجود نداشته، مثل دوران اصلاحات و روزهای منتهی به انتخابات ۸۸ تجمعات آرام و معترضانه بدون برخورد برگزار شده، در حالی که حاکمیت همان حاکمیت قبل بوده است.
حبیب الله پیمان در گفت و گو با روزنامه بهار

خلق حماسه و مشارکت حداکثری
اگر نسبتی بین خلق حماسه و مشارکت حداکثری وجود دارد، این مشارکت بدون تکثر و با توجه به واقعیت کیفی جامعه، محقق نخواهد شد. جامعه ایران، جامعه قطبی سیاسی و اقتصادی نیست و باید به واقعیت طیف‌گونه آن توجه داشت. عطف به این ویژگی، باید اجازه ایفای نقش به کاندیداهای متکثر داد تا بتوان گفت بستر لازم برای خلق حماسه ‌ای جدید فراهم شده است. در این میان، پرهیز از برخورد سلیقه ‌ای با دیدگاه‌ های سیاسی مختلف و سعه‌ صدر ناظران امری ضروری و حیاتی به شمار می‌رود.
عماد افروغ٬ نماینده پیشین مجلس٬ سایت فردا

تب کاندیداتوری
هدف این افراد (نامزدهای احتمالی اصولگرا) پیروزی در انتخابات نیست؛ بلکه هدف آنها مطرح شدن در فضای پیشاانتخاباتی است. اما برخی افراد فراتر از این هدف، نگاهی عملیاتی دارند و به عنوان کاندیدا خود را معرفی می کنند تا در کابینه ائتلافی آینده جایگاهی داشته باشند، همه این پیچیدگی ها ناشی از ضعف‌های ساختاری است که وجود دارد.
حشمت‌الله فلاحت‌پیشه٬ نماینده سابق مجلس٬ روزنامه اعتماد

۵۶ روز تا انتخابات
میزان رای ملت است؟
آخر در کدام کشور دموکراتیک، منصوبان رهبر مسئول رسیدگی به صلاحیت داوطلبانی می شوند که در صورت کسب رأی موظف اند بر عملکرد رهبر نظارت و عنداللزوم او را عزل کنند؟ آیا می توانید یک کشور را که در آن دموکراسی حاکم است نام ببرید که مقامات رسیدگی کننده به صلاحیت داوطلبان، خود در آن انتخابات به عنوان نامزد شرکت می کند، همان کاری که اعضای شورای نگهبان در جریان انتخابات خبرگان انجام می دهند؟ مگر می شود داور هم‌زمان بازیکن نیز باشد.
از نامه مصطفی تاجراده خطاب به رهبر ایران

همایش تقدیر یا میتینگ انتخاباتی
دولت با تغییر یکباره برنامه های انتخاباتی خود در ورزشگاه آزادی، البته توانست ذهن افراد ساده دل و زودباور را تحت الشعاع قرار داده و به آنها بقبولاند که ادعای شخصیت ها و رسانه های متعهد از این جنجال، کذب و فاقد اعتبار بوده است، اما فراموش کرد که هیچ ساده دلی هم، نمی تواند باور کند این همه ریخت و پاش و جنجال، آن هم در این برهه زمانی، هدفی انتخاباتی نداشته است.
برگرفته از پایگاه خبری انتخاب

اصلاح طلبان بدون اتاق فکر
امروز اصلاح‌طلبان بدن بی ‌سر هستند و لیدر، قوه عاقله و اتاق فکری ندارند و در جریان اصلاحات از طیف‌هایی از اپوزیسیون تا کسانی که دل در گرو نظام دارند، وجود دارند، آنها امروز در بین خودشان تفرق وجود دارد. از طرفی نمی‌توانند پرچم اصلاحات را دست هاشمی بدهند چون عده‌ای او را درون نظام می‌دانند. از طرفی به خاتمی هم نمی‌توانند این پرچم را بدهند چون دین‌داران با او زاویه دارند.
مجتبی ذوالنور٬ مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه

ائتلاف؛ روشی برای انتخابات
در این دوره ما گفتیم که رئیس جمهوری که می خواهد بیاید و پیشرفت و عدالت را برقرار کند، با توجه به مسائل ایران و منطقه باید با یک تیم بیاید و به صورت انفرادی نمی تواند مسائل را پیش ببرد. ما شخصیت های زیادی داریم که می توانند در قامت رئیس جمهور ظاهر شوند. این ائتلاف ها برای این است که در مورد رای مردم به یک نوع جمع بندی برسیم. این یک نوع روش انتخاباتی محسوب می شود.
اسدالله بادامچیان در برنامه دیروز٬ امروز٬ فردا

وعده‌های انتخاباتی احمدی‌نژاد
وعده های محمود احمدی نژاد بازی برد -برد برای اوست. اگر نظام اجازه دهد که این وعده های بدون پشتوانه و غیرقانونی عملی شود، تنها نفع انتخاباتی و سیاسی آن برای این دولت است و دولت آینده را در بند و به گروگان خواهد گرفت و رئیس جمهور آینده زیر دین آن کمرش خواهد شکست. اگر هم مخالفت کند که دولت این طور وانمود می کند که خواستیم اما نگذاشتند.
احمد نریمان٬ سایت الف

۵۷ روز تا انتخابات
نگاه
واقعیت این است که تقاضا برای حضور آقای خاتمی در انتخابات پیش رو حتی فرا‌تر از جریان اصلاح‌طلبی است. من ارتباطات وسیعی با جریانات سیاسی و اشخاص موثر و بدنه اجتماعی در کشور دارم، از این رو می‌گویم که امروز درخواست از آقای خاتمی برای کاندیداتوری فقط مختص نخبگان یا گروه خاصی نیست”
مجید انصاری٬ نماینده سابق مجلس در گفت و گو با پایگاه خبری امید

اصولگرایان و حامیان دولت
نه انتقادهای امروز اصولگرایان و نه پنجه به صورت منتقدان کشیدن اصحاب دولت، نمی‌تواند گذشته‌هایی را که یار غار یکدیگر بودند از اذهان پاک کند. انکار خود‌خواسته گذشته واقعیت‌ها را تغییر نمی‌دهد. اصولگرایان و جناح دولت در تمام اشتباهات و ندانم‌کاری‌های هشت‌ساله دولت شریک هستند. اصولگرایان و یاران احمدی‌نژاد پروژه مشترکی را از هشت‌سال پیش آغاز کردند و باید با یکدیگر آن را به پایان برند. هیچ‌یک از این دو گروه نمی‌توانند ناگهان خودشان را از بازی بیرون بکشند و آب تطهیر بر سر خود بریزند. متاسفانه مشکل این است که اصولگرایان سعی دارند مسئولیت تاریخی و اخلاقی خودشان را قبول نکنند و با ابهام و سکوت از کنار آن بگذرند.
احمد شیرزاد در گفت‌و‌گو با روزنامه بهار

از نگاه اصلاح طلبان
اصلاح‌طلبان که تاکنون انسجام در خور توجهی را از خود بروز داده و پتانسیل بزرگی را برای حمایت از نامزد واحد در خود ذخیره کرده‌اند اکنون یکی از اصلی‌ترین متغیرها و عوامل تعیین‌کننده سرنوشت انتخابات هستند. سرمایه اعتماد عمومی مردم به درستکاری و کارآمدی آنان بزرگ‌ترین سرمایه اجتماعی محسوب می‌شود. این سرمایه بسیار تعیین‌کننده است و اگر به صورت یکپارچه مصروف هر کاندیدایی شود، بدون تردید او را بر کرسی ریاست‌جمهوری خواهد نشاند.
علی شکوری راد در روزنامه شرق

۵۸ روز تا انتخابات
نگاه: از امجدیه تا آزادی
موضوعی که جامعه امروز ما با آن روبه‌رو است انتخابات ریاست جمهوری است و تمام گروه‌ها و احزاب برای آفریدن حماسه‌ای سیاسی در تکاپو هستند، با این حال استفاده از امکانات دولتی برای معرفی کاندیدای خاص از لحاظ اخلاقی و شرعی پسندیده نیست و تاریخ انقلاب اسلامی نشان می‌دهد کسانی که می‌خواستند با برگزاری میتینگ‌های دولتی برای کاندیدای مورد نظرشان رای بخرند، کارشان منجر به شکست شد و این انحراف حتی باعث سقوط آنان نیز شد.
یادداشتی در روزنامه وطن امروز

اصولگرایان و نامزد واحد
به گمان من با توجه به نگرش اصولگرایان به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به عنوان یک مرجع علمی و سیاسی و نگاه آنان به جامعه روحانیت مبارز به عنوان یک مرجع سیاسی به ویژه به شخص آیت الله مهدوی کنی و آیت‌الله یزدی به‌عنوان دو شخصیت برجسته و فرهیخته جامعه روحانیت و با توجه به ضرورت رسیدن به یک وفاق حداکثری، اصولگرایان به یک نقطه نظر نزدیک و مناسب برای ورود شایسته در عرصه انتخابات خواهند رسید.
محمدحسن ابوترابی فرد٬ عضو ائتلاف پنجگانه در گفت و گو با سایت خانه ملت

بی اعتمادی رهبر ایران به هاشمی رفسنجانی
روایت اکبر هاشمی رفسنجانی از دیدگاه ها و نقطه نظرات آیت الله خامنه ای، نشان می دهد که رهبر جمهوری اسلامی نه تنها انتقادی به عملکرد و و تصمیمات خود در سال های اخیر و خصوصا در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ و حوادث پس از آن ندارد، بلکه برای آینده و در نخستین گام، انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ نیز برنامه های مدونی در نظر دارد.
تحلیلی از جمشید برزگر، سردبیر سایت بی بی سی

۵۹ روز تا انتخابات
تاکتیک انتخاباتی اصولگرایان
اصولگرایان می‌توانستند یک یا دو نفر را معرفی کنند و آنها را در برابر رقبای اصلاح طلب و حامی دولت قرار دهند، اما این کار را نکردند و به دنبال استراتژی ابهام آفرینی رفتند. نامعلوم بودن اینکه نامزد اصلی آنها کیست او را از حمله احتمالی مصون می دارد و آسیب پذیریش را کم می‌کند.
تحلیلی از سعید برزین

دیدگاه: تعدد کاندیداها
چه در جریان اصولگرایی چه در جریان اصلاح طلبی وجود افراد متفاوت نمی‌تواند مضر باشد مگر اینکه بخواهیم قالب بندی‌هایی را بوجود بیاوریم و تنها به قدرت بدون شاخصه‌های اصلاح طلبی و اصولگرایی و تنها و تنها به قدرت فکر کنیم و حق انتخاب مردم را به قول برخی افراد بخواهیم مهندسی کنیم که این حق انتخاب به سمت و سوی خاصی برود. در حالیکه اگر واقعا به یک آزادی برای انتخاب فکر می کنیم و برای نظرات مردم ارزش قائلیم چه کاندیدا در جریان اصولگرا و چه در جریان اصلاح طلب بدون محدودیت‌های خاص باید بتوانند حضور یابند.
حسین کمالی٬ وزیر پیشین کار در گفت و گو با خبر آنلاین

۶۰ روز تا انتخابات
تحلیل: اصلاح طلبان و حضور خاتمی و هاشمی
فرض کنید هاشمی یا خاتمی در انتخابات شرکت کرده و پیروز شوند و دولت خود را معرفی کنند سئوال این است که چه کاری می توانند انجام دهند، جواب هیچ؛ هیچ کاری نمی توانند انجام دهند چون هیچ چیز در دست آنها نیست، مجلس، سپاه، روحانیت، همه با آنها مخالفند. به همین دلیل معتقدم اصلاح طلبان برای حضور هاشمی یا خاتمی در انتخابات تردید دارند اما مسئله اساسی این است که اگر دولت اصلاح طلب تشکیل شود چه کاری می توانند انجام دهند.
صادق زیباکلام در مناظره با عباس سلیمی نمین و عبدالرضا داوری

تحلیل: وزن گفتمان انقلاب در انتخابات
شروع تدریجی فضای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم حاکی از آن است که این بار بر خلاف اداور گذشته، توجه کاندیداهای مختلف به شعارها و مبانی انقلابی رشد معنادار و چشمگیری داشته است. به گونه ای که جدای از افرادی مانند سعید جلیلی و کامران باقری لنکرانی که بیش از دیگر چهره ها، نماینده گفتمان اصیل انقلاب و سوم تیر در افکار عمومی شناخته می شوند،‌ حضور چهره هایی مانند علیرضا زاکانی و محمد حسن ابوترابی با شعارهایی انقلابی و از جنس همین گفتمان حاکی از تعیین کننده بودن وزن گفتمان انقلاب و پرچمداری آن در عرصه های انتخاباتی است.
پایگاه خبری رجا نیوز

۶۱ روز تا انتخابات
تحلیل: آفت همزمانی دو انتخابات
چرا این همزمانی را آفت می دانیم به این دلیل است که انتخابات ریاست جمهوری ویژگی و حساسیت های مهم خود را دارد و با توجه به فضای سیاسی کشور و شرایط بین المللی دغدغه و حساسیت های اکثریت مردم بدین سو معطوف می شود و عملا انتخابات شوراها و تنوع نامزدها، تحت الشعاع انتخابات ریاست جمهوری و جو سیاسی و روانی آن قرار می گیرد و به نظر می رسد که دیگر دغدغه و رغبت دقیقی برای مردم در توجه به تبلیغات نامزدها و انتخابات شوراها ایجاد نشود و شاید هم عملا عده ای از انتخاب نامزدهای شورا بازبمانند.
تحلیل خبرگزاری تسنیم در باره انتخابات ریاست جمهوری و شوراها

۶۲ روز تا انتخابات
سال ۹۲، سال جدایی یا زایش؟
تاکید بر ایران‌گرایی و مطالبات اجتماعی طبقه متوسط، محور دیگر این گروه پس از تایید نامزد مورد نظرش خواهد بود و با توجه به این محورها، انتخاب نامزد خود را قطعی تلقی خواهند کرد ولی مشکل اساسی از اینجا آغاز خواهد شد که اگر این نامزد تایید صلاحیت نشود و این ظرف عسل که نقشه‌ها برای آن کشیده شده، به یک‌باره به زمین افتاده و بشکند، دولت چه واکنشی نشان خواهد داد؟
عباس عبدی- روزنامه شرق (درباره حلقه نزدیکان دولت)

تحلیل: هاشمی چرا باید بیاید
در کل به نظر می رسد اگر هاشمی ریسک ورود به این صحنه را بپذیرد، قدرتمندترین گزینه خواهد بود تا آخرین شانس جناح سنتی جمهوری اسلامی برای بازگشت به قدرت رسمی را امتحان کرده و از آنجا که “مرد بحران ها” لقب دارد، کشور را از وضعیت فعلی خارج کند و مجددا گشایشی در تمام امور کشور به وجود آید.
وبسایت بازتاب امروز

۶۳ روز تا انتخابات
نامزدهای احتمالی انتخابات یازدهم
بسیار زود است که در مورد ترکیب نامزدهای نهایی انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۲ و احتمال پیروزی آنها توصیف دقیقی ارائه شود. با این حال، می توان در مورد کسانی که تا این لحظه نشان داده اند که انگیزه لازم را برای کاندیداتوری دارند، گمانه زنی کرد.
رئیس جمهور بعدی ایران کیست، تحلیل حسین باستانی را درباره نامزدهای احتمالی انتخابات

تحلیل
جدای از حوادث بعد از انتخابات ۸۸ خیلی از طرفداران اصلاح طلبان معتقدند که به فرض هم ما در انتخابات شرکت کنیم و به فرض هم که خاتمی، هاشمی یا عارف هم پیروز شوند، با توجه به اینکه همه قدرت در دست اصولگرایان است هیچ کاری از دست یک رئیس جمهور اصلاح طلب ساخته نیست.
صادق زیباکلام، استاد دانشگاه در گفت و گو با خبرگزاری مهر

منبع: رسانه ایران

Share