جعفرزاده ایمن آبادی، دولت زیر بار کاهش تعداد دهک های توزیع یارانه نرفت

به گزارش دیار میرزا غلامعلی جعفر زاده ایمن آبادی  با اشاره به جلسه روز چهارشنبه کمیسیون تلفیق مجلس و بحث چگونگی مصارف درآمد هدفمندی یارانه ها اظهارداشت: دولت مدعی است که کل درآمدش از هدفمندی در سال گذشته ۲۸ هزار میلیارد تومان بوده است. اگر قانون را اجرا می کرد باید ۱۰درصد سهم سلامت، ۳۰ […]

به گزارش دیار میرزا غلامعلی جعفر زاده ایمن آبادی  با اشاره به جلسه روز چهارشنبه کمیسیون تلفیق مجلس و بحث چگونگی مصارف درآمد هدفمندی یارانه ها اظهارداشت: دولت مدعی است که کل درآمدش از هدفمندی در سال گذشته ۲۸ هزار میلیارد تومان بوده است. اگر قانون را اجرا می کرد باید ۱۰درصد سهم سلامت، ۳۰ درصد سهم تولید و ۲۰ درصد سهم صندوق توسعه ملی را پرداخت می کرد، ۵۰ درصد هم برای یارانه نقدی در نظر می گرفت. اگر چنین بود به هر نفر ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان یارانه تعلق می گرفت.IMG_9411

عضو کمیسیون تلفیق مجلس خاطرنشان کرد: در حالی که دولت ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان یارانه پرداخت کرد. دولت اول باید درآمد خود را احصاء می کرد بعد به ازای درآمد، سرانه یارانه نقدی را مشخص می کرد. وقتی دولت دید درآمدش کفایت نمی کند به ادعای خودش ۱۴ هزار میلیارد تومان استقراض کرد. این یعنی یک بحران بزرگ پولی و مالی، افزایش نقدینگی، ایجاد تورم و افزایش رکود.

وی ادامه داد: روز چهارشنبه مدل های مختلفی را برای صرف ۵۰ هزار میلیارد تومان درآمد هدفمندی یارانه ها که در کمیسیون تلفیق به تصویب رسیده است به دولت پیشنهاد کردیم. مجموع نمایندگان دولت که در کمیسیون تلفیق حضور داشتند روی هیچ مدلی به توافق نرسیدند. بنابراین قرار شد نهایتا قانون اجرا شود.

جعفرزاده گفت: آنچه ما در بودجه ۹۲ برای هدفمندی در نظر گرفتیم برای ۱۲ ماه است اما الان دولت باید برای نه دوازدهم برنامه ریزی کند دراین صورت مبلغ درآمد هدفندی برای ۹ ماه دیگر ۵۰ هزار میلیارد تومان نیست بلکه رقمی که برای ۹ ماه باقی می ماند ۳۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است. دولت حواسش به این موضوع نبود که این نکته را یادآور شدیم. از این مبلغ هم اول باید ۱۰درصد سلامت را کنار بگذارد که می شود سه هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان.

وی ادامه داد: دولت باید برای تولید هم ۲۰ درصد کنار بگذارد که آنچه باقی می ماند می شود سهم خانوار.

عضو کمیسیون تلفیق گفت: طبق محاسبه ما دولت فقط با این پول می تواند به ۸۷ درصد جمعیت ۷۶ میلیون نفری کشور، یارانه دهد. نتیجه این می شود که حدود ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از دهک های بالای درآمدی یعنی ۱۳ درصد از کسانی که یارانه دریافت می کنند، حذف شوند.

وی ادامه داد: دولت اقناع نشد و آخرین بحثی که در کمیسیون مورد تاکید قرار گرفت این بود که گفته شد دولت ۵۰ هزار میلیارد تومان دارد و فقط باید قانون هدفمندی را به طور دقیق اجرا کند. به طوری که دولت دیگر حق افزایش سرانه یارانه را ندارد و حتما باید سهم سلامت را هم پرداخت کند.

جعفرزده گفت: این پیشنهاد از طرف بنده، دکتر توکلی و دکتر قادری مطرح شد که البته دولت زیر بار نرفت و به نمایندگان دولت گفته شد که هیچ راه دیگری ندارد. درآمد از هدفمندی یارانه ها مشخص است قانون هم روشن است، بهتر است که قانون را اجرا کند.

نماینده رشت خاطرنشان کرد: این مدل بهترین مدل بود که ساعت ها روی آن کار شده است، اما دولت قبول نکرد که دهک هایی را حذف کند هرچند که دولت راه دیگری هم ندارد.

به گزارش مهر، غلامرضا تاجگردون نایب رئیس کمیسیون تلفیق مجلس نیز در خصوص جلسه روز چهارشنبه کمیسیون تلفیق به خبرنگار مهر گفت: سناریوهای مختلفی برای مصارف هدفمندی مورد بحث قرار گرفت که دولت نپذیرفت.

وی افزود: نتیجه این شد که دولت تنها قانون را اجرا کند و عملکرد مازاد بر مبلغ ۵۰ هزار میلیارد تومان درآمدی که برای سال ۹۲ درنظر گرفته شده است، نداشته باشد.

تاجگردون تصریح کرد: دولت برای اینکه بتواند رقم ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی یارانه را به مردم بپردازد حتما باید دهک هایی را کم کند. نیازی نیست که ثروتمندان هم به اندازه دهک های پایین درآمدی یارانه دریافت کنند.

نایب رئیس کمیسیون تلفیق ادامه داد: وقتی دولت با سناریوها و پیشنهادات کمیسیون تلفیق موافقت نکرد از دولت خواسته شد تا مر قانون را رعایت کند. قانون هدفمندی هم صراحت دارد که یارانه باید متناسب با سطح درآمدی خانوارها پرداخت شود.

Share