جایی‌ که حضرت ‌حجت (عج) بر آن نظر داشت + عکس

به گزارش دیار میرزا سعید قاسمی همان کسی است که همه او را به عنوان فرمانده عملیات مرصاد می شناسند، همان که دیروز به همراه همرزمانش به فرمان مراد خویش امام خمینی(ره) در مقابل حمله دژخیمان بعثی و منافقین خود فروخته ایستاد و امروز در جبهه فرهنگی دوشادوش دیگر یادگاران ده سال دفاع مقدس علم […]

به گزارش دیار میرزا سعید قاسمی همان کسی است که همه او را به عنوان فرمانده عملیات مرصاد می شناسند، همان که دیروز به همراه همرزمانش به فرمان مراد خویش امام خمینی(ره) در مقابل حمله دژخیمان بعثی و منافقین خود فروخته ایستاد و امروز در جبهه فرهنگی دوشادوش دیگر یادگاران ده سال دفاع مقدس علم تربیت نسل جوان و نوپای انقلاب و انتقال تاریخ حقیقی جنگ را با تاسی از رهنمودهای مقام ولایت، حضرت امام خامنه ای  را بر عهده گرفت.

حتما جمله سید شهیدان اهل قلم سید مرتضی آوینی(ره) راجع به حاج سعید را به یاد دارید که می گوید: “او یکی از پرورده های میدان رزم و جهاد فی سبیل الله است و اگر انقلاب اسلامی هیچ دستاوردی جز پرورش انسان هایی این چنین نداشت، باز هم می ارزید تا حزب الله جان و سر خویش را فدای حفظ آن کند”.

شاید اولین بار است  وقتی پشت تلفن از او درخواست گفت وگوی کوتاه می کنم می گوید “راجع به چه می خواهید صحبت کنم؟” و وقتی راجع به کاروان هرساله بازی دراز از او سوال می کنم خبری از طفره رفتن های همیشگی نیست که فلانی وقت ندارم، به حتم در دل، به خود می گوید چه عجب بعد از ۱۱ سال  کسی از ما سراغ کاروان زائر شهدای مظلوم و غریب غرب را گرفت. رجانیوز گفتگویی بسیار کوتاه با او انجام داد که مشروح آن ارائه می شود.
* حاج آقا سلام علیکم دوست داشتم از برنامه امسال برای بازدید از مناطق غرب کشور بگویید: 
بسم الله الرحمن الرحیم
مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَى نَحْبَهُ وَ مِنْهُم مَّن یَنتَظِرُ وَ مَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا
همانطور که مستحضر هستید اوایل اردیبهشت ماه، سالروزعملیات غرور آفرین بازی دراز است، این عملیات درحالی صورت گرفت که رژیم بعثی با هجوم همه جانبه به سمت کشور و اشغال ارتفاعات مهم و حساس بازی دراز بر شهرستان‌های قصرشیرین، گیلان‌غرب و سرپل‌ذهاب تسلط یافت و تمام تحرکات این مناطق را زیرنظر گرفت. ما دو عملیات در سال ۵۹ و ۶۰در این منطقه داشته ایم . در شهریور۵۹،  پس از عزل بنی صدر از فرماندهی کل قوا و ریاست جمهوری ، سپاه و ارتش با همکاری یکدیگر برای اجرای چند عملیات بزرگ جهت بیرون راندن عراق از خاک ایران آماده می شدند که با  انفجار دفتر نخست وزیری و شهادت رئیس جمهور و نخست وزیر وقت  موجی از شادی در جبهه دشمن به همراه داشت و فرماندهان جهت جلوگیری از تضعیف روحیه نیروهای ایران مصمم به اتخاذ هرچه سریعتر شیوه تهاجم شدند . در همین راستا دو عملیات به طور همزمان در جنوب سوسنگرد و غرب سرپل ذهاب با نام شهیدان رجایی و باهنر اجرا گردید .
عملیاتی که در جنوب سوسنگرد اجرا شد هرچند محدود بود و موقعیت استراتژیک خوبی برای رزمندگان ما در جبهه کرخه کور فراهم کرد. اما عملیات غرب سرپل ذهاب با هدف تکمیل اهداف عملیات بازی دراز و همچنین آزادسازی ارتفاعات کوره موش و قراویز در شمالغرب سرپل ذهاب اجرا شد که با وجود موفقیت اولیه با مقاومت عراق و اجرای پاتک های سنگین حفظ ارتفاعات آزاد شده میسر نگردید .
* بیشتر در مورد عملیات بازی دراز برایمان صحبت کنید. 
بله. یکی از نقاطی که ما از ابتدای جنگ شاهد نبرد سنگینی در آن بودیم و دشمن با یک برنامه سنگین نظامی سازماندهی شده بود سلسه ارتفاعت بازی دراز بود، که یک سلسله ارتفاعات شرقی غربی است که بیش از ۲۰ کیلومتر امتداد دارد و دارای قلل معروف ۱۰۲۰ یا دیدگاه صدام که در زمان جنگ به این نام معروف بود، قله ۱۱۵۰ صخره ای و ۱۱۰۰صخره ای و ۱۱۰۰ گچی که نبرد سنگینی رو در آنجا شاهد بودیم. عملیات بازی دراز در تاریخ ۲ اردیبهشت ۱۳۶۰ آغاز شد و به مدت ۸ روز طول کشید این ارتفاعات به اندازه ای مهم بود که با دستور شخص صدام بالای آن را اسفالت کردند و نیروهای زبده ای را برای محافظت از آن گماشته بودند جالب اینجاست که صدام مغرورانه گفته بود: اگر ایرانی ها این ارتفاعات را پس بگیرند کلید بغداد را هم بهشان می دهم.
در این دو نبرد شهدا و سرداران والامقامی همچون محمد بروجردی،علی موحد دانش، محسن چیریک، اصغر وصالی، غلامعلی پیچک، محسن حاجی بابا ،محسن وزوایی و غیره … حضور داشتند که هر کدام بعدها در مناطق دیگر به مقام شهادت نائل شدند، بجز خلبان هوانیروز شهید علی ‌اکبر شیرودی که فکر می کنم پایان این عملیات در روز هشتم اردیبهشت ۱۳۶۰ به شهادت رسید.
 ما در این عملیات با دست خالی و بدون سلاح و مهمات کافی بیش از ۱۵۰۰ کشته و زخمی و تعداد زیادی نیروی بعثی را به اسارت گرفتیم.
اگر به خاطرات فرماندهان و رزمندگانی که در این منطقه عملیاتی حضور داشتند مراجعه کنید، که تصاویر و صوت آنها موجود است به نکته ای مواجه خواهید شد که  دوست و دشمن به آن اذعان دارند، می بینید که همه به وجود مقدس و نازنین حضرت حجت (عج) و یاری رساندن آن حضرت  به رزمندگان اسلام  در این منطقه اشاره کرده اند و از این جهت این منطقه عملیاتی در بین رزمندگان از احترام و مقام بالا و والایی بر خوردار است .
* از چه زمانی در این منطقه عملیاتی یادبود برگزار می کنید؟ 
اگر بر حسب خودستایی نگذارید ما از یازده سال پیش با ماشین های شخصی و امکانات محدود با همان بچه ها و پیشکسوت های جنگ راهی این منطقه می شدیم و هر ساله مشتاقان زیادی خرد خرد به جمع ما اضافه شدند که بعدها خانواده معظم شهدا از جمله خانواده شهید شیرودی، شهید وزوایی، شهید پیچک و شهید موحد دانش به جمع ما اضافه شدند که یک اتفاق مثبتی بود که  به دل مشتاقان هم نشست.
در حال حاضرشش الی هفت سالی می شود که به همت دوستان، پاسداشت شهدای این عملیات را که امسال یازدهمین سال آن است را برنامه ریزی می کنیم تا ظرف دو روز تعطیلی، پنجشنبه و جمعه  با حضور خانواده معظم شهدا و جوانانی که مشتاق بازدید از این منطقه عملیاتی هستند یک صعود به ارتفاعات این قلل داشته باشیم و در نوک قله ۱۱۰۰ گچی همایشی با حضور بیش از ۵۰۰۰ نفر برگزار می شود که در سال گذشته موفق شدیم در نوک قله چند شهید گمنام را به خاک بسپاریم که وجود این شهدا در آن ارتفاعات یک جلال و جبروتی به منطقه داده است.
* چرا شهید بزرگوار دکتر بهشتی (ره) از منطقه عملیاتی بازی دراز با نام خانقاه یاد کرده است؟ 
ازآنجایی که منطقه سر پل ذهاب و کرندغرب در آن زمان بیشتر محل زندگی دراویش بود و آنها ادعای عرفان های خدایی داشتند شهید بزرگوار دکتر بهشتی در جواب این ها اینگونه فرموند: اگر میخواهید عرفان واقعی را بشناسید که چه مردان بزرگی در آن رشد کردند و به نقطه اتصال به حضرت حق و محبوب وصل و سر انجام به شهادت رسیدند باید به بازی دراز بروید که در آنجا عرفان واقعی را خواهید یافت و چه زیبا بیان کردند که : عرفان واقعی، خانقاهش در بازی دراز است.
یک ویژگی دیگری که این منطقه را  نسبت سایر مناطق متمایز کرده، علی رغم اینکه همیشه غربت غرب بیشتراز جنوب بوده الان وقتی زائرین و بازدید کنندگان از جنوب کشور بر می گردند مردم مکسور و شکسته دل می شوند دلیل آن هم اینه که حجم شهدایی که در جنوب دادیم خیلی بالا بود، ولی اینجا علارغم اینکه رزمندگانی غریبانه شهید شدند و در ارتفاعات ماندند و پیکرشون هیچ وقت برنگشت، ولی بعد از اینکه این جماعت بر می گرده با چهره های با نشاط و بشاش با روحیه و انگیزه بالا مواجه می شوید که وجود فصل بهار هم بخشی از این قضیه هم است با اینکه در سالهای پیش شاهد بارندگی سنگین هم بودیم ولی مشتاقان با انگیزه و روحیه شاد این ارتفاعات را بالا می آیند.
* حاج آقا در این مسیر از کدام مناطق عملیاتی بازدید می کنید؟ 
از تهران در قالب حدود۳۰ اتوبوس حرکت می کنیم که از شهرهای دیگر هم به کرمانشاه می آیند و علمدار جماعت حاضر در کرمانشاه به عهده برادر عزیز و یادگار دفاع مقدس جناب طالبی است ، از آنجا  یک راست بر خلاف سال های گذشته به منطقه مرصاد خواهیم رفت و در منطقه مرصاد خاطرات شهدای مرصاد، ماجرای عملیات سال۶۷ و اتفاقات تنکه چهار زبر را که واقعه تجاوز منافقین و مجاهدین به کشور روی داده است و خاطرات عملیات شهید بزرگوارصیاد شیرازی را برای حاضران بیان می کنیم که باید حضور داشته باشید و بیان حوادث و خاطرات را در آنجا بشنوید و در محل واقعه ببینید.
در ادامه به منطقه سر پل ذهاب، جبهه دشت ذهاب، جبهه قصر شیرین  و از نظر استراژیک بودن منطقه از سلسله ارتفاعات پاتاق، شاه کوه، شاه نشین ،سلسه ارتفاعات گیلانغرب، تنگه ریجاب، امام حسن(ع) و دیگر مناطق عملیاتی عبور خواهیم کرد و در آنجا حوادث رو با حضور دیگر رزمندگان با ارائه نقشه عملیاتی منطقه به حضار بیان می کنیم.
شب جمعه درنقطه صفر مرزی خسروی به یاد همه شهدا به یاد سید الاسرا مرحوم ابوترابی به عشق زیارت کربلای معلی حضرت اباعبدالله(علیه السلام) زیارت عاشورا خوانده می شود و پس از آن در مسجد جامع قصر شیرین  مراسم یادواره شهدا را  خواهیم داشت  و ۶ صبح الطلوع روزجمعه از نقطه رهایی که روستای افشار آباد است به سمت قله ۱۱۰۰صعود خواهیم و در آنجا رزمندگان دیگر که در عملیات بازی دراز حضور داشتند و وقایع رو دیدن سخنرانی خواهند کرد که در جای خود مراسم نوک قله بسیار دیدنی است.
قبل ازظهر به پایین بر می گردیم، عصر جمعه در وقت بازگشت به پادگانی خواهیم رفت همانند پادگان دوکوهه  که در جنوب کشور دیده اید، و یکی دیگر از نمادهای مقاومت و ایستادگی اهالی غرب کشور، پادگان آبوذر است، محلی که اتفاقات تلخ وشیرین زیادی  درآنجا به وقوع پیوست که بخشی از خاطرات و حوادث را در آنجا بیان خواهیم کرد.
* حاج سعید اقا با خبر شدیم که بخشی از ساختمانهای موشک خورده پادگان ابوذرکه به همان صورت برجای مانده بود پاک سازی و جمع اوری شده نظرتون در رابطه با این پاکسازی ها چیه؟ 
متاسفانه ما همیشه در خصوص تخریب ابنیه دفاع مقدس بارها وبارها صحبت کردیم و این گلگی برای ما محفوظ است، نمی دانیم شکایتمان را از آمریکایی های داخلی به کجا ببریم! تخریب ابنا و آثار باقی مانده از جنگ که چند سالی است آگاهانه و توسط خودمان و نه به دست دشمن خارجی، در حال اتفاق است، و این ماجرا یک داستان و زخم کهنه و قدیمی است که متاسفانه با وجود مسئولان حزب الهی و نظامی در اماکن و نهادهای مختلف که در راس کار هستند علارغم  بودجه کنارگذاشته شده برای حفظ این مناطق و آثار، شاهد استمرار روند تخریب مناطق طلایی و تاریخ محور دفاع مقدس هستیم  و الان در جای دیگه مثل باغ موزه دفاع مقدس اینها را با هزینه بسیار بالا باز سازی می کنیم تا به نسل های آینده نشان دهیم چه بلایی در طول ۱۰ سال جنایت و تجاوز توسط ایادی استکبار جهانی بر سر ملت مظلوم ایران آمده است. یعنی مناطقی که واقعه در آن اتفاق افتاده و هنوز بوی باروت و آتش در آن به مشام می رسد را داریم با خاک یکسان می کنیم ویک محیط مصنوعی و بی روح را در یک محفظه شیشه ای جایگزین آن می کنیم.
 همین الان که من با شما در حال صحبت هستم ، موانع فکه، والفجرمقدماتی و والفجر۱، به اسم پاکسازی در منطقه دارد اتفاق می افتد که برداشتن موانع سیم خاردار و مین روبی هایی که از جهات امنیتی عواقب خطرناکی هم در پیش دارد و صریح می گویم یک کار بسیار احمقانه در حال اتفاق است که هیج توجیهی هم ندارد که انشالله در فرصتی مناسب به چرایی احمقانه بودن این کار اشاره خواهم کرد.
* مناطق دیگه ای هم برای بازدید در نظر دارید؟ 
چون  مانور ما دو روز بیشتر نیست  و امسال هم متاسفانه بدلیل مشکلات مالی و کمبود زمان، برایمان مقدور نیست به مناطق دیگه غرب مثل گیلانغرب و سومار بریم به همین مقدار اکتفا می کنیم ولی انشالله  امسال در آینده ای نزدیک  برنامه ای جداگانه برای بازدید از دیگر مناطق غرب مثل پاوه خواهیم کرد.
/جهان نیوز

 

Share