مقام معظم رهبری در دیدار با بانوان فرهیخته حوزوی و دانشگاهی:

تقویت نهاد خانواده و احترام به زنان در خانه دو مسئله مهم و فوری در جامعه است

دیارمیرزا: رهبر معظم انقلاب تاکید کردند: اگر فرهنگ نگاه احترام‌آمیز به زنان نهادینه شود، بسیاری از مشکلات جامعه حل و از زنان رفع مظلومیت خواهد شد.

به گزارش دیارمیرزا  به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری در آستانه ماه مبارک رجب، صدها نفر از بانوان برجسته و فعال در بخش‌های دانشگاهی، حوزوی، مسائل خانواده و زنان، دستگاه‌های اجرایی، فعالیت‌های قرآنی، رسانه و سازمان‌های مردم نهاد، صبح امروز (شنبه) به مدت دو ساعت و نیم با حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند.

رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار با تأکید بر لزوم طرح گفتمان اسلامی در مورد زن بصورت تهاجمی و طلبکارانه در عرصه بین المللی، «تقویت نهاد خانواده» و «احترام و تکریم زن در محیط خانه» را دو نیاز مهم و فوری جامعه دانستند و خاطرنشان کردند: زنان فعال و کارآمد در جبهه انقلاب اسلامی باید حضور خود را در صحنه دفاع از انقلاب نمایان تر و پررنگ تر کنند.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به عقب ماندگی هایی که درخصوص انتقال مبانی فکری اسلام درخصوص زن به عرصه بین المللی، وجود دارد، افزودند: کارهای خوبی به برکت نظام جمهوری اسلامی و نام امام خمینی (ره)، درخصوص مقوله زن انجام گرفته است اما نیازمند کار بیشتر و تشکیل جبهه ای تهاجمی و مصون از تعرض دیگران هستیم.
ایشان با تأکید بر اینکه به هیچ وجه نباید در زمینه نهضت بیداری در عرصه زنان تعلل و توقفی وجود داشته باشد، خاطرنشان کردند: چرا باید با وجود گفتمان کامل و قانع کننده اسلام در مورد زن، در مقابل گفتمان غرب، در موضع انفعال قرار گرفت؟

رهبر انقلاب اسلامی گفتمان غرب درخصوص زن را، گفتمانی کاملاً حساب شده و سیاسی خواندند و افزودند: اگرچه این گفتمان اکنون به ظاهر در نقطه اوج خود قرار دارد اما مسیر گفتمان غرب درخصوص زن، به سمت سراشیبی سقوط، انحطاط و سرافکندگی است.

حضرت آیت الله خامنه ای، «مرد واره» کردن زن و التذاذ جنسی مرد از زن را دو بخش اصلی گفتمان غرب درخصوص زن برشمردند و گفتند: غربی‌ها به دنبال آن هستند که مشاغلی را که با وضعیت جسمی و فکری مردان سازگار است، به زن‌ها تعمیم و آن را به عنوان یک امتیاز و افتخار جلوه دهند.

ایشان با تأکید بر اینکه حضور زنان در مشاغل و مناصب اجرایی اشکالی ندارد، خاطرنشان کردند: آن بخشی که مورد اشکال و در واقع امتداد همان گفتمان غربی است، افتخار کردن به تعداد بالای زنان شاغل در مناصب اجرایی است.

رهبر انقلاب اسلامی در تبیین این موضوع افزودند: اینکه ما به حضور بالای زنان در مناصب اجرایی افتخار کنیم، دیدگاهی غلط و در واقع انفعال در برابر گفتمان غربی است.

حضرت آیت الله خامنه ای خاطرنشان کردند: آنچه که باید مایه افتخار باشد، تعداد بالای زنان روشنفکر، فعال فرهنگی و سیاسی، و مجاهد است.

ایشان با اشاره به نگاه یکسان اسلام به زن و مرد از لحاظ انسانی افزودند: از دیدگاه اسلام هریک از زن و مرد به لحاظ خلقت، ویژگی‌های خاصی دارند اما از لحاظ حقوق انسانی و اجتماعی و ارزشهای معنوی و سیر تکامل معنوی، هیچ تفاوتی ندارند.

رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: نگاه صحیح به زن، نگاهی است که او را در چارچوب جنس خود و ارزشهای تعالی دهنده آن بشناسد.

حضرت آیت الله خامنه ای، نگاه لذت جویانه به زن را یکی از بلاهای بزرگ خواندند و خاطرنشان کردند: اکنون برخی اندیشمندان غربی نیز در مورد این موضوع احساس خطر می کنند زیرا قضایایی همچون همجنس گرایی نتیجه این نوع نگاه است که قطعاًٌ یکی از عوامل سقوط تمدن غرب نیز خواهد بود.

ایشان با تأکید بر لزوم هوشیاری در جامعه در قبال جاذبه‌های جنسی برای مردان و زنان، افزودند: البته در کشور ما به دلیل موضوع حجاب، مصونیتی وجود دارد اما باید در مورد حجاب و موضوع حدود معاشرت مرد و زن اهتمام جدی شود.

رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: به هیچ وجه نباید در مقابل گفتمان غرب درخصوص زن منفعل شد بلکه باید گفتمان اسلام در مورد زن را بصورت تهاجمی و طلبکارانه مطرح کرد.

حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: از تهدیدهای غربی ها هم به هیچ وجه نباید ترسید.

ایشان کرامت زن، عزت زن و ظرافت فطری و کارکرد زن را از خصوصیات گفتمان زن در اسلام برشمردند و خاطرنشان کردند: خداوند متعال جنس زن را به گونه ای خلق کرده است که برخی امور عاطفی، تربیتی و حتی مدیریتی در خانه، فقط با ظرافت روحیه زنان، قابل انجام است.

رهبر انقلاب اسلامی در ادامه، «تقویت نهاد خانواده» و «تکریم و احترام زنان در خانه» را دو مسئله مهم و فوری در جامعه دانستند و تأکید کردند: باید در قوانین، خلقیات و سنت ها، شرایط به گونه ای فراهم شود که زنان در سطوح مختلف معاشرتی، جنسی، فکری و خانوادگی دچار ستم زده گی نباشند.

حضرت آیت الله خامنه ای در همین خصوص افزودند: باید همواره همه اعضای خانواده، با زنان با دیده تکریم و احترام رفتار کنند و باید فضای خانواده به گونه ای باشد که فرزندان دست مادران خود را ببوسند.

ایشان خاطرنشان کردند: اگر فرهنگ نگاه احترام آمیز به زنان نهادینه شود، بسیاری از مشکلات جامعه حل و از زنان رفع مظلومیت خواهد شد.

ایشان موضوعات ازدواج، پوشش، معاشرت، حمایت مالی و حقوقی از زنان، و اشتغال زنان و حدود آن را از دیگر مقولاتی دانستند که باید مورد اهتمام قرار گیرند.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به فعالیتهای گسترده و متنوع درخصوص مسائل بانوان در کشور، یک پیشنهاد را مطرح کردند.

حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: باید تلاش شود تا این فعالیتها، یک سیستم منسجم و هندسه عمومی صحیحی پیدا کنند و یک مرکز عالی و ثابت با کادرهای قوی و چشم انداز بلندمدت، برای این منظور بوجود آید.

ایشان گفتند: در ذیل این مرکز عالی می تواند نهادها و بنیادهای مختلف تشکیل شوند و یک بانک اطلاعاتی قوی نیز از کارهای انجام گرفته بوجود آید.

رهبر انقلاب اسلامی یک نکته را به همه زنان فعال در جبهه دفاع از انقلاب اسلامی متذکر شدند.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به حضور پررنگ و جدی زنان در شکل گیری انقلاب و مراحل مختلف بعد از آن افزودند: زنان فعال، کارآمد، عالِم، نویسنده و اندیشمند در جبهه دفاع از انقلاب اسلامی باید حضور جدی تر و نمایان تری در صحنه داشته باشند.

رهبر انقلاب اسلامی همچنین به نقش صدا و سیما در ارائه یک الگوی صحیح از زن مؤمن، فعال، مجاهد و با حجاب اشاره و خاطرنشان کردند: صدا و سیما باید در این زمینه یک نقش صددرصدی ایفا کند.

حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: صدا و سیما باید کاملاً در خدمت تفکر اسلامی از زن و ارائه خصوصیات یک زن اسلامی قرار گیرد.

ایشان در پایان تأکید کردند: ما در زمینه مسائل زنان در جمهوری اسلامی ایران پیشرفت داشتیم ولی این پیشرفتها متناسب با نیازها و توقعات مورد نظر اسلام نیست و باید تلاش بیش از پیشی انجام گیرد.

همچنین در ابتدای این دیدار خانم ها خزعلی رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان، صفاتی مسئول مؤسسه عالی اجتهاد، خدیوی رئیس دفتر امور زنان استانداری خراسان رضوی، آیت اللهی استاد و پژوهشگر حوزه و دانشگاه، رهبر رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس، ناظم بکایی استادیار گروه زیست شناسی دانشگاه الزهرا، روح افزا استاد دانشگاه و مجتهد زاده رئیس مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، به بیان دیدگاههای خود درخصوص مسائل مربوط به زنان و خانواده در ابعاد داخلی و بین المللی پرداختند.

مهمترین محورهایی که در این دیدار به آنها اشاره شد عبارتند از:
– ضرورت اهتمام به جایگاه نهاد خانواده و تقویت این نهاد براساس آموزه های دینی و قرآنی
– توجه جدی دستگاههای مسئول و رسانه ها به سیاستهای تشویقی برای افزایش جمعیت
– بازنگری در نوشته های علوم انسانی و مرتبط با مطالعات زنان
– تشکیل شورای عالی فقه زنان و کارگروههای تخصصی آن
– طراحی الگوی تحقیقاتی خانواده پایدار و وظایف دستگاههای مرتبط با آن
– ضرورت اهتمام به ابعاد مختلف مسائل تربیتی کودکان در چارچوب روشهای تربیتی اسلام به دور از چارچوبهای غیردینی کنوانسیون حقوق کودک
– نبود متولی خاص در کشور، برای حقوق کودکان
– لزوم تدوین مجموعه فقه اطفال و ایجاد رشته مطالعات کودکان در دانشگاهها
– اهمیت توجه ویژه به موضوع عفاف و حجاب در ابعاد مختلف و به دور از نگاههای سیاسی
– پیشنهاد عضویت زنان در مجمع تشخیص مصلحت نظام
– لزوم گسترش دانشگاههای ویژه بانوان
– تبیین علمی و حقوقی احکام مربوط به زنان در بخش ارث و حضانت در مجامع بین المللی
– و استفاده از دیدگاهها و توان اجرایی مشاورت های امور زنان دستگاههای مختلف

Share