تحقیر و خوار کردن؛

برخورد احمدی نژاد با یاران مخالفش+ عکس

دیارمیرزا:عزل وزرا از اختیارات رئیس جمهور است اما احمدی نژاد نشان داده نمیتواند بدون برکناری های دنباله دار، به زندگی سیاسی خود ادامه دهد؛ هرچند دولت در برابر خیل انتقادات در تغییرات وزرا، معتقد بود که هیات دولت مثل یک تیم فوتبال است که مربی یعنی رئیس دولت‌، می‌تواند ترکیبش را برای مسابقه عوض کند.

به گزارش دیار میرزا روزی که محمود احمدی نژاد در آغاز شکل گیری دولت اولش در سال ۸۴ به طور رسمی از تریبون مجلس اعلام کرد با وزیران دولت نهم هیچ تعارفی ندارد و در صورتی که از عملکردشان راضی نباشد از کار برکنار می شوند،

کمتر کسی فکرش را می کرد شدت عزل و نصبها تا این حد انتقاد برانگیز باشد و ارکان کشور را تحت تاثیر قرار دهد زیرا آنها با روش هایی که بسیاری آن را ناشایست می خوانند حکم پایان ماموریتشان صادر شده است.نگاهی به نوع این برکناری ها و سخنان بعد از آن نشان می دهد، این عزل و نصب ها که اکثرا ناگهانی و بدون اعلام قبلی است، اهدافی را دنبال میکرده است.

هرچند طبق قانون اساسی عزل وزرا از اختیارات رئیس جمهور است اما شیوه این برکناری ها توسط احمدی نژاد انتقادهایی را به دنبال داشت، جابه‌جایی‌های مکرر در ترکیب دولت و بی‌ثباتی در عرصه مدیریتی‌، همواره طی این۸ سال گذشته‌، جزء مهمترین انتقادات به عملکرد احمدی‌نژاد و یارانش بوده است. حال مرور کوتاهی به چگونگی خداحافظی وزرای عزل شده دولت‌های نهم و دهم و دلایل آن خواهیم داشت.

وزیری با عمر وزارت یک ساله

اولین وزیر برکنار شده دولت اول محمود احمدی نژاد ، که در سال ۱۳۸۵ از دولت کنار رفت ، پرویز کاظمی ، وزیر وقت رفاه بود. در آن زمان ، اعلام شد که کاظمی ، به عهدنامه ای که احمدی نژاد در بدو تشکیل دولت از وزرا گرفته بود ، عمل نکرده و لذا کنار گذاشته می شود؛ هرچند احمدی نژاد هنگام رای اعتماد به پرویز کاظمی، وزیر رفاه دولت نهم گفته بود کاظمی را خدا به او معرفی کرده است.

طهماسبی، نخستین وزیر مستعفی

محمود احمدی نژاد در مرداد ۱۳۸۴ علیرضا طهماسبی را برای تصدی وزارت صنایع و معادن به مجلس معرفی کرد. وی در آبان ۱۳۸۶ بعنوان اولین وزیر در کابینه احمدی نژاد استعفا کرد که بعدها از این استفعا به عنوان برکناری یاد شد.علیرضا طهماسبی به این خاطر برکنار شد که افراد معرفی شده از طرف اطرافیان احمدی نژاد را در وزارتخانه تحت مدیریتش منصوب نکرد و علی اکبر محرابیان جایگزین وی شد.محرابیان وزیر صنایع و معادن در دو کابینه محمود احمدی نژاد بود و پس از ادغام این وزارتخانه از کابینه خارج شد.

اولین وزیر تعاون ناکام

محمد ناظمی اردکانی اولین وزیر تعاون در دولت محمود احمدی نژاد بود که در سال ۱۳۸۵ کنار گذاشته شد. ناظمی اردکانی پس از وزارت تعاون باردیگر به سازمان استاندارد وتحقیقات صنعتی یه عنوان رئیس بازگشت. محمود احمدی‌نژاد ۶ آبان از برکناری ناظمی اردکانی خبر داد. وی دلیل خاصی برای برکناری وی بیان نکرد و ضمن تقدیر از عملکرد او گفت که قرار است از وی در پست دیگری استفاده شود. برخی رسانه‌ها تأکید کردند که او حاضر به استعفا نشده و گفته است که عملکردش ضعفی نداشته تا استعفا دهد.

برکناری به دلیل نافرمانی

داوود دانش جعفری ، وزیر اقتصاد به این دلیل برکنار شد که امر و نهی های احمدی نژاد در امور اقتصادی را غیرعلمی و خانمانسوز می دانست و حاضر نبود برای حفظ پست وزارتش تیرخلاص بر پیکر اقتصاد بیمار کشور بزند او نگارش نامه‌ای انتقادآمیز از سمت خود کناره گرفت و در مرداد ۱۳۸۷ سید شمس‌الدین حسینیبه جای وی به وزارت اقتصاد و دارایی رفت.

فرشیدی رفت، احمدی بین دو نماز برکنار شد

محمود فرشیدی در دولت نهم وزیر آموزش و پرورش بود که شنبه ۱۰ آذر ۸۶ استعفا داد. خبر استعفای وی ابتدا توسط خبرگزاری فارس منتشر گردید. برخی از منابع خبری اعلام کردند که استعفای وی پس از مذاکره با مجتبی ثمره هاشمی معاون احمدی‌نژاد انجام گردید و علت آن هم مقاومت او در اجرای مصوبهٔ دولت برای در اختیار قرار دادن امکانات وزارت آموزش و پرورش به دانشگاه پیام نور بوده است.

علیرضا علی احمدی نیز پس از آن برکناری خود را اینگونه روایت کرده است: زمانی که دولت نهم در حال پایان بود و می‌خواستند دولت دهم و کابینه‌اش را تشکیل بدهند، بین دو نماز به آقای احمدی‌نژاد گفتم بهتر است این افراد که گزینه فعلی دولت برای ریاست کاندیداتوری از جمله آنها بود در کابینه نباشد، چرا که هزینه‌هایی برای دولت ایجاد خواهد کرد اما بین دو نماز آقای احمدی‌نژاد پرسید، ذکرت را گفتی، گفتم بله، گفت شما دیگر در کابینه نباشید.

هامانه و عدم تبعیت از جریان انحرافی

سید کاظم وزیری هامانه زاده در آذر ۱۳۸۴ پس از رای اعتماد مجلس شورای اسلامی نخستین وزیر نفت کابینه احمدی‌نژاد شد. پس از برکناری وی غلامحسین نوذری که طی حکمی در سال ۸۶ برکنار شد. وی از فشارهای تحمیل شده از سوی احمدی‌نژاد و اختلاف دیدگاهی با او سخن گفته و افزوده: آقای احمدی‌نژاد نظراتی داشته که او از نظر فنی – تخصصی شرعا به خود اجازه نمی‌داده آن‌ها را پیاده کند.وی همچنین گفته: قطعا عدم تمکین او از جریان انحرافی، باعث خواهد شد که عده‌ای درصدد تخریب و وارد نمودن اتهامات بی‌اساس و واهی بر آیند.

عزل وزیر اطلاعت در ساعات نماز

غلامحسین محسنی اژه‌ای در نخستین سال ریاست جمهوری احمدی نژاد برای تصدی وزارت اطلاعات از مجلس رأی اعتماد گرفت و تنها چند روز باقی مانده به پایان دولت نهم از کار برکنار شد. غلامحسین محسنی اژه ای که با کنار رفتنش دولت از حداکثر افتاده بود، خبر برکناری اش را بعد از نماز ظهر از مجید علوی معاونش حین رفتن به اتاق کار شنید و خود در اینباره گفته که اینقدر شتاب زده در مورد برکناری وزرا عمل شده بود که حتی به این موضوع هم فکر نکرده بودند که با عزل ما دولت از رسمیت می افتد. وزیراطلاعات دولت نهم در اینباره با بیان اینکه “ما خودمان هم نفهمیدیم چگونه و چرا ما را کنار گذاشتند و البته بسیاری از مسئولین از برکناری اشان هیچ اطلاعی نداشتند و البته اطلاعی ندارم که در آن زمان مقام معظم رهبری از روند برکناری من مطلع بود یا نه.در زمان برکناری وی شائبه های در خصوص اختلاف اژه ای با احمدی نژاد برای برکناری اسفندیار رحیم مشایی مطرح شد.

وزارت اطلاعات در دولت دهم نیز میزبان نگاه رئیس جمهور برای تغییر شد اما حجت الاسلام مصلحی با نامه مقام معظم رهبری مبنی لزوم تداوم و ماندگاری ایشان در وزارت اطلاعات بر سر کار باقی ماند و نشان داد در این پست موفق و شایسته عمل کرده است. برکناری مصلحی از جانب رئیس جمهور ناکام ماند و به تعبیر بسیاری از کارشناسان این مسئله اصلی ترین دلیل یازده روز خانه نشینی رئیس جمهور شد.

ارائه گزارش علت برکناری پورمحمدی

مصطفی پور محمدی در مرداد ۱۳۸۴ از سوی محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور وقت ایران برای تصدی وزارت کشور به مجلس معرفی و در اردیبهشت ۱۳۸۷ از این مقام برکنار شد دلایل متعددی برای این برکناری ذکر شد.

وزیر کشور پس از پایان مرحله نخست انتخابات، گزارشى از برخى تخلفات صورت گرفته در انتخابات، براى یکى از مقامات عالى‌رتبه نظام فرستاد که پس از ارسال این گزارش، پس از چند روز رئیس‌جمهور از ارسال آن آگاه شده و از این اقدام وزیر کشور به شدت عصبانى مى‌شود.احمدى‌نژاد از اینکه چرا وزیر کشور پیش از نوشتن گزارش با او هماهنگى نکرده، ناراحت شده و به خاطر این کار وى، تصمیم به تغییر وى گرفته است.

وزارت راه و چندین وزیر در راه

نخستین وزیر راه دولت نهم محمد رحمتی بود. محمود احمدی نژاد در مرداد ۱۳۸۴ وی را برای تصدی وزارت راه و ترابری به مجلس معرفی کرد. وی که در سالهای آخر دولت دوم محمد خاتمی نیز این سمت را بر عهده داشت، در سال پایانی دولت نهم برکنار و جای خود را به حمید بهبهانی داد. اختلاف نظرهای رحمتی با دولت به ویژه رئیس‌جمهور دولت نهم موضوعی بود که سایه آرامش را از این وزیر راه‌وترابری ربوده بود. فشارهای دولت بر سر تغییر مدیران و معاونانش، دخالت دولت در اجرای پروژه‌هایی که از نظر منطقی و اقتصادی قابل اجرا و مقرون به صرفه نبودن آنها از جمله مسائلی بود که به علت عدم تمکین رحمتی باعث شد رئیس‌جمهور دیگر تاب نیاورد و او را برکنار کند.

صفار هرندی: بماند؟ نماند؟

احمدی نژاد در مرداد ۱۳۸۴ صفار هرندی را برای تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مجلس معرفی کرد. اما برکناری صفارهرندی برای رئیس جمهور هزینه داشت. باتوجه به اینکه تا زمان برکناری هرندی، تعداد وزرای برکنار شده و مستعفی به نیمی از تعداد کابینه رسیده بودف برکناری وی کابینه احمدی نژاد را از رسمیت می انداخت. خبر به سرعت تکذیب شده و رئیس جمهور خبر از ابقای هرندی بر سمت وزارت ارشاد داد ودر نهایت نیز مشخص نشد که آیا صفر هرندی را باید جز مردان برکنار شده دانست و یا خیر.

برکناری حین انجام ماموریت در سنگال

منوچهر متکی وزیر پیشین امور خارجه ایران در بیست و دوم اذر ماه ۱۳۸۹ در حالی که به منظور ابلاغ پیام محمود احمدی نژاد در سنگال به سر می‌برد در آن کشور بر کنار شد؛ برکناری وی از پرحاشیه ترین برکناری های دولت دهم بود.مدافعین کنار گذاشتن غیر عرفی متکی معتقدبودند؛ وی در مورد زمان سفر خود به دفتر رئیس جمهور اطلاعی نداده بود، بنابراین، انتشار حکم عزل وی با پیش فرض حضور او در تهران بوده است.منوچهر متکی این نحوه برخورد در برکناری یک وزیر در حین انجام ماموریت را غیر اسلامی، خارج از عرف سیاسی و دیپلماتیک و توهین آمیز خواند.

وزارت ارتبطات هم بی نصیب نماند

احمدی نژاد در آخرین ماههای دولت اش به دلیل ادغام وزارت خانه های مسکن و شهرسازی و ارتباطات و فن آوری اطلاعات محمد تقی پور وزیر ارتباطات را برکنار کرد و طی حکمی به او عنوان مشاور رئیس جمهور در امور ارتباطات و فناوری اطلاعات داده شد که هیچگاه بر سر این پسن قرار نگرفت.

نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه در مجلس درباره این برکناری گفته: این برکناری به دلیل اختلافات وی با اسفندیار رحیم مشایی و جریان موسوم به انحرافی در دولت بوده است.

برکناری تنها وزیر زن تاریخ جمهوری اسلامی

وحید دستجردی نخستین وزیر بهداشت زن در تاریخ جمهوری اسلامی ایران است. برکناری وی از وزارت بهداشت انتقادات تند نمایندگان مجلس را برانگیخت. علت اصلی این برکناری مقاومت دستجردی برای تعویض باقر لاریجانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران و نیز تکذیب خبر تخصیص ارز بخش دارو از جانب رئیس جمهور بود. در یک ماه پایانی وزارت، وی انتقادات جدی از اختصاص ندادن ارز دولتی برای مصارف پزشکی و دارویی داشت که با تکذیب احمدی‌نژاد روبه‌رو شد. نهایتا در ۷ دیماه سال پایانی کار دولت مرضیه وحید دستجردی، تنها وزیر زن در تاریخ جمهوری اسلامی، به دستور محمود احمدی‌نژاد صادر شد تا تنها مرد کابینه دهم ( به تعبیر احمدی نژاد) که عملکردی موفق داشت نیز از قطار دولت پیاده شود. پس از این تغییر باقر لاریجانی از سمت خود به عنوان رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران استعفا داد.

هرچند شایعاتی مبنی بر برکناری برخی دیگر از اعضای کابینه دولت دهم مانند حسینی وزیر ارشاد فعلی به گوش می رسد اما دولت که حالا واردذ کارزار انتخاباتی شده، ترجیح میدهد برای خود حاشیه دیگری درست نکند.

آنچه مسلم است، تجربه عزل و نصب ها در دولت نهم و پس از ان دولت دهم نشان می دهد که همواره اهدافی غیر از مسائل کاری در میان است چرا که اگر بحث بی کفایتی و مشکلات مدیریتی مطرح بود ، وزرای عزل شده پیش از عزل، تذکری از رئیس دولت دریافت می کردند و از عزل خود شگفت زده نمی شدند.

Share