ولایتی:

ایران می‌تواند «سلطان گاز دنیا» شود

به گزارش دیارمیرزا :ولایتی با بیان اینکه می توانیم با برنامه ریزی، مدیریت گاز دنیا را در دست بگیریم و با ایجاد یک لوپ، عملا سلطان گاز دنیا شویم، افزود: ایران با داشتن ۱۵ همسایه، ظرفیتهای ترانزیتی زیادی برای حمل و نقل، گاز و الکتریسیته دارد که تنها از حق ترانزیت می توانیم درآمدی معادل درآمد نفت داشته باشیم.

به گزارش دیارمیرزا :  عضو ائتلاف پیشرفت که عصر امروز شنبه به دعوت سندیکای شرکتهای ساختمانی و روسای برخی تشکل های اقتصادی برای سخنرانی حاضر شده بود، به بیان گوشه ای سوابق تحصیلی خود پرداخت و گفت: در چهارم تیر ۱۳۲۴ در رستم‌آباد شمیران به دنیا آمدم. در سال ۴۳ در کنکور سراسری رتبه ۴۹ را به دست آوردم و پزشکی تهران را انتخاب کردم و تخصصم را در خدمت دکتر محمد قریب دیده ام و علت اینکه اطفال را انتخاب کردم این بود که استادم دکتر قریب باشد.

وی اضافه کرد: بنده استاد تمام و استاد ممتاز دانشگاه شهید بهشتی با پایه ۲۹ هستم و ۱۲۰ مقاله و حدود ۱۵۰ کتاب نوشته‌ام.

ولایتی با یادآوری اینکه ۱۶ سال در سنگر وزارت امور خارجه فعالیت‌ کرده‌ ام، تاکید کرد: در روزگار بسیار حساسی این مسئولیت را بر عهده داشتم و در آن دوران برای اولین بار بعد از ۲۰۰ سال، جنگی بر کشورمان تحمیل اما چیزی از ایران جدا نشد و ۸ سال جنگ نیز با تلاش و فداکاری‌های مردم مدیریت شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: در جنگ تحمیلی مردم از هر صنفی کمک کردند و این افتخار برای ما وجود دارد که توانستیم با حمایت و صبر مردم در حالی که حدود ۶۰ هزار نفر اسیر داشتیم، ۲ سال در مذاکرات ایستادگی کردیم تا قرارداد ۱۹۷۵ معتبر بماند و نیمی از اروندرود نیز برای ما باقی ماند.

ولایتی یادآور شد: این مسئله افتخار بزرگی برای جمهوری اسلامی است و با رهبری امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری صورت گرفت.

حدودا ۳۰۰ شغل به عرصه ساختمان متصل است

وی در بخش دیگری از سخنان خود به بیان اهمیت فعالیت شرکتهای ساختمانی پرداخت و گفت: در موضوع شرکت‌های ساختمانی و کارهایی که بخش خصوصی انجام می‌ دهد به عنوان موفق‌ ترین و کارآمدترین مجموعه کارهای زیربنایی و ایجاد کننده شغل که به دست مردم می‌ تواند ایجاد شود، یک عدد حداقلی ۳۰۰ شغل به این رشته متصل است و تعداد افرادی که در مجموعه ساختمان‌سازی قرار می‌گیرند بسیار قابل توجه هستند.

ولایتی با بیان اینکه کار دولت نظارت است و نباید در کارهای سازندگی مباشرت داشته باشد، ادامه داد:‌ در مجمع تشخیص مصلحت نظام در رابطه با اصل ۴۴ که بسیار تعیین کننده است، شاهد زحمات زیادی بودیم و هزاران نفر ساعت کار انجام شد تا به تفسیر اصل ۴۴ رسیدیم.

جمهوری اسلامی در حوزه سیاسی حرف اول را می‌زند

عضو ائتلاف پیشرفت با بیان اینکه با توجه به چشم‌انداز ۲۰ ساله قرار است که ما در سال ۱۴۰۴ در حوزه‌های مختلف نفر اول شویم، به اعداد و ارقام تعداد مقالات تولید شده در قبل و بعد انقلاب اشاره کرد و گفت: قبل از انقلاب تعداد مقالات معتبر کمتر ۱۰۰۰ عدد بود اما امروز به ۳۴ هزار مقاله رسیده که ما را به رتبه اول در منطقه رسانده است.

ولایتی با بیان اینکه جمهوری اسلامی در حوزه سیاسی بدون تردید حرف اول را می‌زند، ادامه داد: هیچ مسئله‌ای در منطقه وجود ندارد که بدون دخالت کشورمان حل و فصل شود و این نشاندهنده قدرت بالای سیاسی ایران است.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل با بیان اینکه کشورمان ظرفیت‌های بسیار بالایی دارد، اظهار داشت: در حوزه اقتصادی نیز با تدبیر می‌توانیم عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم. پیشرفت‌های خوبی در کشورمان صورت گرفته است به طوری که ما شاهدیم مردم در ایران خواهان پیشرفت هستند موضوعی که در جوامع دیگر کمتر به چشم می‌خورد.

وی با بیان اینکه از معدود کشوهایی هستیم که در اطراف مرزهایمان ۱۵ کشور وجود دارد و می‌توانیم از این فرصت به بهترین نحو استفاده کنیم و با بهره‌گیری از حق ترانزیت وابستگی خود را کاهش دهیم، گفت: اگر بتوانیم انرژی گاز را در جهان اداره کنیم به سلطان گاز در دنیا تبدیل خواهیم شد، اظهار داشت: متاسفانه عدم حمایت از کارهای زیر ساختی از سوی دولت لطمه‌های شایانی را به وضعیت اقتصادی کشور وارد کرده است که امیدواریم این موضوع در دولت یازدهم برطرف شود.

ولایتی تصریح کرد: اگر ایران بتواند به مانند گذشته صادرات را به همان خدمات قبل به کشورهای جهان انجام دهد به طور حتم ما در جهان حرف بسیاری برای گفتن خواهیم داشت.

ولایتی با بیان اینکه ایجاد ثبات در قیمت‌ها در شرایط فعلی الزامی است، اظهار داشت: تحریم‌ها را می توان تدبیر کرد لذا نباید گذاشت مردم از سرمایه‌گذاری در بخش‌های تولیدی نا امید شوند.

تاکید دکتر ولایتی بر حمایت موثر از بخش خصوصی

این عضو ائتلاف پیشرفت در پاسخ به سوال یکی از حضار درباره سیاست خود برای حمایت از بخش خصوصی در دولت آینده گفت: بر این اعتقادم که هم در کمیسیون‌های مجلس کاری برای افزایش کارایی بخش خصوصی تاکید شود و هم در دولتی که تشکیل می‌دهیم باور دارم که باید با اتکا به خرد جمعی و به صورت کارشناسی شده در راستای منافع مردم کار کرد.

ولایتی اظهار داشت: باید مطابق برنامه ۱۰ درصد از درآمدهای نفتی به کالاهای غیرنفتی وصل می‌شد و اگر این مسئله اجرایی می‌شد ما بسیار پیش می‌افتادیم.

وی تصریح کرد: دفاع، ‌آموزش و سلامت جزء وظایفت دولت‌ها است و نمی‌شود این بخش‌ها را به بخش خصوصی واگذار کرد در بخش سلامت می‌توان از بیمارستان‌ها کمک گرفت اما نمی‌توان کل سلامت را به آنها واگذار کرد.

عضو ائتلاف پیشرفت در پاسخ به سوالی درباره عدم توجه کافی به بودجه‌های عمرانی اظهار داشت: نباید قدرت انتقال بودجه‌های عمرانی به بخش جاری در اختیار دستگاه‌ها گذاشته شود و طبیعتا دستگاه‌ها حقوق و مزایای کارکنان خود را می‌پردازند و بخش عمرانی دراین میان مظلوم واقع می‌شود؛ کاهش تعداد کارمندان دولت نیز بسیار مهم است اما شاهدیم که به بهانه‌های مختلف تعداد کارمندان دولت در دوره‌های مختلف اضافه شده است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برنامه شما برای حوزه هسته‌ای و شیوه لغو تحریم‌های اقتصادی چیست؟ اظهار داشت: برنامه هسته‌ای قابل حل است بدون اینکه ما فناوری هسته‌ای را از دست بدهیم؛ می‌توان تحریم‌ها را با وجود داشتن برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز حل کرد.

اگر به زبان عرصه بین الملل آشنا نباشیم طرفین حرف یکدیگر را نمی‌فهمند

ولایتی با بیان اینکه حل و فصل کردن تحریم‌ها و داشتن برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز بدون گرفتن قطعنامه نیز قابل حل کردن است، ادامه داد: در دو طرف طیف افراط و تفریط وجود دارد؛ یک طرف می‌گوید برنامه هسته‌ای را قطع کنید که قطعنامه نگیرید طرف دیگر هم می‌گوید قطعنامه کاغذپاره‌ای بیش نیست. عرصه بین المللی زبانی دارد و اگر به زبان آن آشنا نباشیم طرفین حرف یکدیگر را نمی‌فهمند.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل با بیان اینکه در قضیه کمیسیون حقوق بشر کشورمان بعد از جنگ ۲ بارتوانست آمریکا را شکست دهد، گفت: همه صاحبان حق وتو در شورای امنیت طرفدار عراق بودند و به آنها سلاح می‌دادند و ما با همین شورای امنیت در سازمان ملل به تصویب رساندیم که صدام متجاوز است، مگر آمریکایی‌ها اطلاعات هوایی به عراق نمی‌دادند مگر روس‌ها تانک و فرانسوی‌ها موشک و انگلیسی‌ها توپ‌های دورزن به عراق نمی‌دادند.

دکتر ولایتی با بیان اینکه هلند و آلمان هم مواد شیمیایی برای ساخت سلاح شیمیایی در اختیار صدام قرار می‌دادند، ادامه داد: ما می‌خواستیم مجروحان شیمیایی را به بیمارستان‌های اروپایی ببریم برای اینکه هم آنها را درمان کنیم و هم سند جمع کنیم اما آنان از پذیرش بیماران خودداری می‌کردند البته ما این کار را کردیم و آنان محکوم هم شدند پس می‌شود کار بین المللی کرد و به زبان بین‌المللی سخن گفت.

دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی با بیان اینکه کار بین المللی کار می‌خواهد اظهار داشت: تکنولوژی هسته‌ای یکی از دستاوردهای بزرگ ما است و آنهایی که اسان طلب هستند می‌گویند این تکنولوژی را رها کنید.

وی با یادآوری اینکه به کار بین‌المللی تسلط دارد، گفت: می‌توان تحریم‌ها را برداشت و کشور را نیز با تدبیر بسیار بهتر از آنچه که امروز به نظر می‌رسد، اداره کرد.

نگه داشتن همسایه در حالت آرامش باید جزء اصول سیاست خارجه باشد

ولایتی در پاسخ به اینکه برای مدیریت میادین مشترک نفت و گاز به خصوص در عسلویه چه برنامه‌هایی دارد، اظهار داشت: زمانی کلینتون قانونی را به تصویب رسانده بود که هر کمپانی که بیش از ۲۰ میلیون دلار در نفت و گاز با کشورمان سرمایه‌گذاری کند مورد تحریم اروپا قرار می‌گیرد، در همان زمان ما با دیپلماسی با توتال فرانسه قرارداد بستیم.

عضو ائتلاف پیشرفت تصریح کرد: هر کاری در دنیا راه دارد و ما تحریم‌ها را در گذشته هم داشتیم و توانستیم آنرا بشکنیم بنابراین در عسلویه می‌توانیم کاری کنیم که ۵۰ درصد سهم خودمان را برداریم.

ولایتی با بیان اینکه امنیت ملی ما بستگی به روابط خوب با همسایگان دارد، گفت: باید تنش‌زدایی با همسایگان جزء اولویت‌های درجه یک سیاست خارجی باشد و ما این کار را در گذشته کردیم و آثار آن را هم دیدیم.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل گفت: نگه داشتن همسایه در حالت آرامش و دور از تنش باید جزء اصول سیاست خارجه باشد چرا که همسایه متعدد داشتن هم تهدید است هم فرصت.

وی با بیان اینکه کشورمان دارای ۱۵ همسایه است، ادامه داد: تهدید این مسئله از این جهت است که ما باید ۱۵ نوع دیپلماسی داشته باشیم تا تنش ایجاد نشود چرا که همسایه‌داری کار سختی است و اگر درست همسایه‌داری کنیم فرصت خوبی برای ما محسوب می‌شود.

ولایتی در پاسخ به اینکه چه برنامه مدونی برای بخش خصوصی دارد، اظهار داشت: ما اصلا کمبود برنامه نداریم و تا دلتان بخواهد برنامه داریم که همه آنها با دقت کارشناسی تنظیم شده البته برخی نواقص‌اش را می‌توان اصلاح کرد.

عضو ائتلاف پیشرفت با بیان اینکه آنچه کم داریم یک عزم، تصمیم، اراده و استفاده از خرد جمعی برای اداره کشور است، ادامه داد: کشور ما دارای ظرفیت بالای نیروی انسانی است و چنین ملت یکپارچه‌ای در دنیا به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسد.

ولایتی با بیان اینکه مهمترین سرمایه کشورمان مردم‌ هستند،‌ افزود: باید عزم راسخی برای اجرای قانون داشته باشیم و از آن عدول نکنیم؛ همچنین باید برنامه ‌های زمین مانده کشور از جمله ترانزیت شمال به جنوب اجرایی شود چرا که در صورت اجرای دقیق آن کار و درآمد خوبی برای کشورمان ایجاد خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ایجاد حماسه اقتصادی بدون توجه به حماسه سیاسی امکان‌پذیر است یا خیر، گفت: به تعبیر بنده حتما چنین مسئله‌ای امکان‌پذیر نیست البته یک بخش از حماسه سیاسی انتخابات با حضور حداکثری مردم برای انتخاب دولتی توانمند و لایق است تا بتواند کشور را درست مدیریت کند.

ولایتی اضافه کرد: بخش دیگر این مسئله منطقه‌ای و بین‌المللی است و بدون آن امکان اینکه بتوانیم اقتصاد را درست کنیم امکان‌پذیر نیست؛ زمینه‌های انجام کارهای اقتصادی آماده است اما نیاز به حماسه دارد و حماسه به معنای عملی با قوت و شور است.

Share