متکی در جمع دانشجویان دانشگاه آزاد رشت:

عملکرد هاشمی در جریان فتنه موجب شده جایی برای دفاع از او نماند

دیارمیرزا:کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری برخی از مولفه‌ها و شاخصه‌های رئیس جمهور آینده را برشمرد و متذکر شد: بنی‌صدر نخستین رئیس جمهور کشور پس از انقلاب اسلامی بود که با به چالش کشیدن نظام از جایگاه مدیریتی خود سوءاستفاده کرد.

به گزارش دیار میرزا منوچهر متکی امروز در همایش بزرگ حماسه سیاسی، حماسه اقتصادی در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت با اشاره به اینکه برگزاری انتخابات مظهر مردم‌سالاری دینی در جوامع مدنی است، اظهار کرد: حاکمیت ملت بر سرنوشت خود یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی است.

وی با بیان اینکه در ۳۴ سال گذشته مردم همواره در عرصه‌های مهم انقلابی حضور داشته و حامی نظام و انقلاب خود بوده‌اند، افزود: مقام معظم رهبری امسال را با توجه به در نظر گرفتن بسیاری از مشکلات و موانعی که دشمنان برای کشور برنامه‌ریزی کرده‌اند سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی نامیده‌اند.

کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری، ادامه داد: حماسه زمانی به وجود می‌آید که ملتی در برابر جنگی نامتقارن قرار گرفته باشند به طوری که با حضور خود موجب به نتیجه نرسیدن توطئه‌ها و برنامه‌های دشمن ‌شوند.170720102641-500x375

*القای مشارکت زیر ۳۰ درصدی از توطئه‌های دشمن در انتخابات ۸۸ بود

وی با تصریح بر اینکه برنامه‌ریزی دشمن برای ایجاد اختلال در انتخابات دولت نهم القای مشارکت زیر ۳۰ درصدی بود، اذعان کرد: دشمن می‌خواست با این اتفاق عدم مشروعیت انقلاب ایران را در جهان تشریح کند.

متکی با اشاره به اینکه امسال باید مردم با حضور گسترده خود در عرصه انتخابات نقش‌آفرینی کنند، خاطرنشان کرد: این امر دو نتیجه مهم به دنبال دارد.

وی اضافه کرد: نتیجه نخست اینکه حضور حداکثری موجب شکست برنامه‌ها، توطئه‌ها، طراحی‌ها، شیطنت‌ها و دشمنی دشمنان می‌شود و دیگر اینکه آنها که معتقد و منتظر هستند نظام اسلامی به پایان خط برسد، در واقع خود به پایان خط می‌رسند.

وزیر سابق امور خارجه کشورمان، شرکت در انتخابات را یکی از اساسی‌ترین حقوق ملت خواند و گفت: مردم در انتخابات آزاد هستند تا هر که را که می‌خواهند انتخاب کنند اما اقشار پیشرو جامعه مانند دانشگاهیان باید بر استفاده از این حق به دیگران تأکید کنند.

*حضور در انتخابات از الزامات یک جامعه مدنی است

وی دانشگاهیان را مسئول تبیین و تشریح آشنایی دیگر اقشار با حقوق انتخاباتی خود دانست و گفت: نفس حضور در انتخابات، الزامی از الزامات یک جامعه مدنی است که باید با نگاهی دینی به عنوان یک تکلیف دینی محقق شود.

متکی به مناظره بین اوباما و رامینی درباره ایران اشاره کرد و گفت: امروز غرب به این نتیجه رسیده که برای ارتباط با ایران باید از روش‌های دیگری به غیر از اعمال زور و فشار و تحریم استفاده کند به طوری که این امر یکی از اساسی‌ترین مباحث مطرح بین صاحب‌نظران غربی است.

وی با تصریح بر اینکه امروز غرب دریافته است که با زور و تحریم نمی‌تواند در برابر ملت ایران ایستادگی کند، یادآور شد: آنها به دنبال تغییر راهکارهای خود برای تعامل با ایران هستند.

*بنی‌صدر از جایگاه ریاست جمهوری علیه نظام اسلامی استفاده می‌کرد

کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری برخی از مولفه‌ها و شاخصه‌های رئیس جمهور آینده را برشمرد و متذکر شد: بنی‌صدر نخستین رئیس جمهور کشور پس از انقلاب اسلامی بود که با به چالش کشیدن نظام از جایگاه مدیریتی خود سوءاستفاده کرد.

وی افزود: بنی‌صدر سرانجام مجلس را به این نتیجه رساند که او علیه نظام اسلامی شمشیر را از رو بسته است و همین امر موجب حذف او از صحنه سیاسی شد.

متکی با بیان اینکه گفتمان و میزان جذبه شخصیت کاندیداهای ریاست جمهوری از دیگر ویژگی‌های آنهاست، خاطرنشان کرد: دولت نباید نتیجه انتخابات را تعیین کند بلکه این مردم هستند که با در نظر گرفتن مولفه‌ها و ویژگی‌ها، کاندیدای مورد نظر خود را تعیین می‌کنند.

منوچهر متکی امروز در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت در پاسخ به این پرسش که آیا در صورت پیروزی در انتخابات از وزرای دولت نهم و دهم استفاده می‌کند یا خیر، اظهار کرد: بنا نداریم که استفاده نکنیم بلکه با در نظر گرفتن توانمندی، تخصص، صداقت و صلاحیت افراد از آنها استفاده می‌کنیم.

*حل مسایل هسته‌ای اولویت برنامه دولت آینده باشد

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه دولت آینده در کاهش تحریم‌های اقتصادی چه برنامه‌ای دارد، افزود: بحث بروز تحریم‌ها ناشی از مسئله هسته‌ای بود که دشمن راه حل ظالمانه‌ای را به کشور تحمیل کرد و با وجود همکاری دولت خاتمی با اروپا در زمان ریاست جمهوری وی در ماه‌های پایانی، غرب نشان داد که در برخورداری از چرخه سوخت حق قانونی ایران را به رسمیت نمی‌شناسد و این آغاز اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه ایران بود.

کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری، با اشاره به اینکه خارج شدن از حالت تعلیق نطنز و آغاز غنی‌سازی اورانیوم از اواخر دولت خاتمی صورت گرفت، ادامه داد: هشت سال از آن زمان می‌گذرد و ملت ایران سختی‌های فراوانی را متحمل شده است تا بتوانند حقوق خود را اثبات کند.

وی اضافه کرد: ملت ایران با این عمل خود نشان داد که فشار پذیر نیست و برای حمایت از نظام هر سختی را تحمل می‌کند.

متکی با تصریح بر اینکه امروز بیش از هر زمان دیگری زمینه برای حل مسئله هسته‌ای ایران فراهم است، اذعان کرد: دولت آینده می‌تواند زمینه برطرف شدن این مسئله را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهد تا با حل این مسئله بسیاری از معضلات تحریم‌ها نیز کاهش یابد.

*عملکرد هاشمی در جریان فتنه موجب شده جایی برای دفاع از او باقی نماند

وی درباره نظر خود پیرامون کاندیداتوری هاشمی رفسنجانی، گفت: هاشمی و دولتش مانند هر سیاستمدار دیگری قابل ارزیابی و نقد است زیرا او قبل و پس از انقلاب اسلامی گام‌های بزرگی برای نظام برداشته است.

کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری، افزود: هر چند که اشتباهاتی از هاشمی سرزده است اما آنچه امروز درباره او مطرح است میزان عملکرد او در جریان فتنه ۸۸ بوده که موجب شده جایی برای دفاع از او باقی نماند.

وی توجه به بحث قانون‌گرایی را از تاکیدات مهم مقام معظم رهبری دانست و تصریح کرد: دست به دست شدن دولت‌ها طبق سلایق دولت‌ها نیست بلکه این مردم هستند که رئیس جمهور خود را انتخاب می‌کنند.

متکی به اعتراضات مردم در جریان انتخابات ۸۸ اشاره کرد و یادآور شد: عملکرد هاشمی در این زمان با رهبری زاویه‌دار بوده است.

وی با بیان اینکه شایسته هاشمی و مردم ایران نیست که بحث انتخابات را به خود گره بزنند، گفت: شایسته نیست هاشمی درباره ورود خود به این عرصه مردم را بر سر دو راهی بگذارد.

کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری، اضافه کرد: در صورت ورود به عرصه انتخابات ۹۲ هاشمی باید بداند که رقابت سختی در انتظارش است.

*قرائت از دین جزو وظایف دولت‌ها نیست

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر ورود گزینه دولت به عرصه انتخابات، ابراز کرد: ورود دولت‌ها به حوزه مکتب‌سازی و ارائه قرائت‌های دینی جزو وظایف دولت‌ها نیست.

متکی ادامه داد: این امر هزاران سال است که بر عهده روحانیون گذاشته شده مانند اینکه سئوالات پزشکی را پزشکان و سئوالات مهندسی را مهندسان پاسخ گویند.

وی با بیان اینکه در نظام اسلامی قرائت پاسخ‌های دینی بر عهده ولایت فقیه است، تصریح کرد: در دولت هشتم، نهم و دهم این جایگاه به انحراف رفته و دولت جایگاهی برای قرائت‌های دینی و بررسی مکاتب شده بود.

*دولت‌های گذشته از تولید به درستی حمایت نکردند

کاندیدای ریاست جمهوری بابیان اینکه برای رسیدگی به امور اقتصادی کشور و بهبود معیشت مردم دولت آینده باید بخش‌های بر زمین مانده را مرور کند، دولت آینده نباید راه‌های اشتباه را تکرار کند.

وی افزود: ما در حوزه افتتاح پروژه‌های ملی نمی‌توانیم عمران و آبادی در کشور به وجود بیاوریم بلکه برای افزایش رفاه زندگی مردم نیازمند افزایش تولید و حمایت از تولیدکنندگان در کشور هستیم.

متکی بروز بحران موجود در اقتصاد کشور را به دلیل حمایت نکردن درست دولت‌های گذشته از بخش تولید دانست و یادآور شد: افزایش تولید افزایش اشتغال را در کشور به همراه دارد.

وی اذعان کرد: زمانی که فردی برای گرفتن مجوز بخشی از عمر خود را در راهرو اداره‌های مختلف می‌گذراند به مرور زمان از روی آوردن به بخش تولید دلسرد می‌شود.

کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری متذکر شد: اگر در یک جامعه زندگی مادی مردم تأمین نشود معاد آنها نیز تأمین نمی‌شود./فارس

Share