اخبار ویژه روزنامه‌های پنجشنبه

اسفندیار رحیم مشایی جمعه اعلام کاندیداتوری می‌کند + عکس

دیارمیرزا:شنیده شد که اسفندیار رحیم مشایی در همایشی انتخاباتی در جمع اساتید و دانشجویان یزدی حاضر شد. در این همایش یکی از شرکت کنندگان گفت: آقای مشایی اگر بخواهید انتقادی به دکتر احمدی نژاد بکنید چه می‌گویید؟ شبکه ایران نوشت؛ مهندس مشایی در جواب ایشان گفت: «اگر بخواهم انتقاد کنم در میان این همه مزایایی که ایشان داشته‌اند سوء استفاده رسانه‌‌ای خواهد شد ولی یک انتقاد به خاطر شما می‌کنم؛ این آقای احمدی نژاد از بس از من تعریف کرد پدر مرا درآورد!»

به گزارش دیارمیرزا  اخبار ویژه روزنامه های امروز را می توانید در اینجا بخوانید.   

*کیهان:

1087802_708

 

خبرگزاری آلمان: انتخابات آینده سیاست خارجی ایران را تغییر نمی‌دهد

خبرگزاری آلمان اعلام کرد با وجود تحریم‌ها و در آستانه انتخابات، هیچ تغییری در سیاست‌های ایران دیده نمی‌شود.
خبرگزاری دپ‌آ در گزارشی تصریح کرد: شواهد حاکی از این است که بعد از انتخابات هم در مسائل مهمی همچون دعوای اتمی و بحران خاورمیانه، هیچ تغییری در سیاست‌های جمهوری اسلامی مشاهده نخواهد شد.

این رسانه آلمانی در گزارش خود به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص ویژگی‌های اصلی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری و اهمیت این جایگاه اشاره کرده و نوشت: رهبر ایران هم تاکید کرده است که نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری باید با توجه به توان و قابلیت‌های خود وارد این عرصه شوند.

به اعتقاد این خبرگزاری، باور نظام سیاسی ایران این است که شمار زیاد نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری نشان از دموکراسی در کشور دارد اما بسیاری از منتقدان، دیدگاه دیگری در این رابطه دارند.

«د.پ.آ»، در ادامه همچون همیشه با استناد به نظرات یک کارشناس فاقد نام می‌نویسد: حضور افراد زیاد در عرصه انتخابات و بیان دیدگاه‌های مشترک از سوی آنها نکته جدیدی نیست که نشان‌‌دهنده دموکراسی باشد زیرا همه آنها یک عقیده و نظر دارند و هیچ اثری از تغییر سیاسی مشهود نیست[!] با این شرایط در مورد سیاست هسته‌ای ایران انتظار هیچ تغییری وجود ندارد، حمایت از سوریه همچنان ادامه خواهد داشت و اسرائیل و آمریکا نیز همچنان دو دشمن دیرینه ایران باقی می‌مانند. اکنون اظهارات نامزدها در زمینه سیاست خارجی شبیه یکدیگر است و هیچ تغییری دیده نمی‌شود.

این خبرگزاری با اسم بردن از برخی سران فتنه احتمال داده که آنها خواستار تغییر موضع ایران در برابر فشارهای غرب باشند اما تصریح کرده که حضور این دو نفر محتمل نیست.

عبدی: دعوت از خاتمی و هاشمی وضع را بدتر می‌کند

«دعوت از خاتمی و هاشمی به نامزدی، ورود به یک کشمکش تند سیاسی که مشکلی را برطرف نمی‌کند و وضع را از آنچه هست بدتر می‌کند».

این تحلیل را عباس عبدی عضو مستعفی حزب مشارکت در وبسایت خود منتشر کرده است. او در بررسی سناریوهای محتمل مطلوب و نامطلوب در قبال انتخابات، تحریم انتخابات یا حمایت از نامزدی خاتمی و هاشمی را در زمره سناریوهای نامطلوب ارزیابی می‌کند و می‌نویسد: سناریوی تحریم را درباره‌اش نباید صحبت کرد چون بی‌فایده‌ترین و غیرعملی‌ترین، کم‌احتمال‌ترین سناریوی متصور است.

ضررش برای منتقدان بسیار بیشتر از ضرری است که برای حکومت دارد. البته حکومت هم از آن استقبال نمی‌کند. (بجز بخش افراطی ساختار) ولی در نهایت ضرر آن زیاد است. همچنان که انفعال هم ضرر دارد، مثل انفعالی که در انتخابات مجلس نهم بوجود آمد.

وی سپس می‌افزاید: گمان نمی‌کنم که کسی از اصلاح‌طلبان به لحاظ ثبوتی از رئیس جمهور شدن یکی از این دو (آقایان خاتمی و هاشمی) ناراحت شوند و یا حتی استقبال نکنند، ولی مشکل در وجه اثباتی این هدف است که آیا چنین خواستی محقق می‌شود یا خیر؟ و اگر بحث کیفیت تحقق آن مطرح نباشد، پس چرا آقای موسوی را نباید نامزد کرد که نزد بسیاری، از این دو گزینه مطلوب‌تر می‌نماید؟

کسانی که آقای خاتمی یا هاشمی را به طور جدی مطرح می‌کنند، آگاهانه یا ناآگاهانه نتیجه رفتارشان به چالش کشیدن فرآیندی است که بارها به چالش کشیده شده است و به چالش کشیدن دوباره آن مشکلی را حل نمی‌کند. عمل آنان وارد شدن در یک جدال و کشمکش سیاسی تند در قالب پدیده‌ای موسوم به انتخابات! است. نتیجه این حضور جز آن که وضع سیاست داخلی و در پی آن اقتصادی و سیاست خارجی را از این که هست بدتر می‌کند، هیچ دستاورد دیگری ندارد.

عبدی نوشت: شاید برخی بگویند که این به نفع آقای هاشمی و بازسازی چهره ایشان است. شاید مخالفتی با این برداشت نکنم، ولی قضیه از این قرار است که آیا مگر ورود به انتخابات برای تحقق این هدف است؟! یا گفته می‌شود که رد صلاحیت آقای خاتمی برای حکومت هزینه دارد. اول این که ابزار حکومت برای مقابله فقط رد صلاحیت نیست. مگر دفعه پیش ایشان رد صلاحیت شد که انصراف داد؟ بعلاوه فقط با هدف به چالش کشیدن انتخابات است که چنین استدلالی پذیرفتنی است در حالی که این استدلال از ابتدا به گونه‌ای است که طرف مقابل را به مبارزه فرا انتخاباتی دعوت می‌کند.

وی آنگاه درباره «مطلوب‌ترین سناریو» به طور تلویحی به سناریوی دولت وحدت ملی هاشمی اشاره کرد و خاطرنشان کرد: به نظر من مطلوب‌ترین سناریو، تبدیل انتخابات به نوعی از توافق در سطح پالیتی است. یعنی چه؟ بهترین سناریو آن است که به طور ضمنی حکومت، اصولگرایان و منتقدین (آقای خاتمی و هاشمی) نسبت به گزینه‌ای میانه توافق کنند که بتواند تا حدی به وحدت سیاسی و کاهش تنش‌های موجود کمک نماید.

این طرح از سال گذشته هم زمزمه می‌شد، ولی شاید عدم استقبال حکومت مانع از اجرای آن شد. گرچه در اجرای این طرح فرد مسئله اصلی نیست، بلکه نوعی تفاهم برای این کار لازم است، ولی شاید آقای ناطق نوری مطرح‌ترین گزینه برای این توافق باشد. امکان تحقق این سناریوی مطلوب به دلایل متعددی زیاد نیست و فرصت برای آن کم است، و به احتمال زیاد حکومت با آن موافقت نمی‌کند، که در این صورت منتقدین می‌توانند توپ مخالفت با آن را به زمین حکومت بیاندازند.

عبدی در باره «سناریوی کمتر مطلوب» نیز نوشت: با توجه به احتمال اندک برای تحقق سناریوی مطلوب، پیشنهاد می‌کنم که اصلاح‌طلبان یا منتقدین سعی کنند اگر می‌توانند با یک نامزد معمولی و بسیار آرام وارد این برنامه‌ای که نامش انتخابات است شوند، هدف آن در درجه اول کاهش تنش‌های سیاسی و سپس بازیابی تشکیلاتی و سازماندهی و حضور سیاسی خودشان، و حتی‌المقدور شکل‌گیری یک دولت به نسبت متعادل‌تر از میان نامزدهای جناح حاکم باشد، گرچه به نظر من اگر فعال برخورد کنند، خودشان هم کم شانس نیستند .

لذا اگر می‌توانستند از چند ماه پیش این راه را می‌رفتند و شانس خود را زیادتر می‌کردند، در این صورت مطلوبیت این سناریو از قبلی هم بیشتر بود. منتقدین نیازمند آن هستند که افق بلندتری را ببینند و در بازی‌هایی که دیگران (بیرون از خودشان) برای آنان تدارک دیده‌اند وارد نشوند. البته در این راه باید از تعدد نامزدها هم پرهیز کنند تا حداقل اصلاح‌طلبان به ابتذال و فقر سیاسی معرفی و متهم نشوند.

اپوزیسیون چرا به این دو نفر معتاد شده است؟!

اختلاف در محافل ضدانقلاب بر سر دخیل بستن همیشگی به خاتمی و هاشمی بالا گرفته است.
در این‌باره پایگاه اینترنتی اخبار روز با حمایت از هاشمی و خاتمی نوشت: تردید و دودلی و وحشتی که بر حلقه اصلی جریان اصلاح‌طلبی سایه انداخته باعث دلسردی مخالفان است. امثال کیهان اکنون خاتمی را مفسد فی‌الارض و ستون پنجم و وطن‌فروشی که باید رد صلاحیت شود، معرفی می‌کنند اما باید از فرصت انتخابات استفاده کرد.

نویسنده این پایگاه وابسته به اپوزیسیون ادامه می‌دهد: طبیعی است که در صورت نامزدی این افراد، اعتراض‌ها و فشارها شدیدتر خواهد شد. من شخصا تمایلی به پیروزی آقای هاشمی ندارم. اما این سلیقه شخصی من است در زمان رای دادن. اگر میان ایشان و خاتمی و دیگران قرار بر انتخاب باشد، به ایشان رای نخواهم داد. اما از حضور ایشان در انتخابات دفاع می‌کنم. ایشان و صدالبته آقای خاتمی نباید به چانه‌زنی با حاکمیت ادامه دهند و حضور خود را مشروط به موافقت ایشان کنند.

اخبار روز با اشاره به موضوع بازداشت‌شدگان فتنه‌سبز و حصر موسوی و کروبی، خواستار صرف‌نظر از آنها در موضوع انتخابات شد و نوشت: مگر در دوران اصلاحات که آیت‌الله منتظری در حبس خانگی بودند، آقایان در حکومت نبودند؟ مگر مجلس ششم را اصلاح‌طلبان در قبضه نداشتند و ریاست آن در دست آقای کروبی نبود؟ مگر شما آقای خاتمی رئیس‌جمهور نبودید؟ ولی همان موقع آقای منتظری در حبس خانگی بود.‌ حالا هم شرط شرکت شما نباید آزادی زندانیان باشد. شما (آقای خاتمی) و آقای هاشمی باید بیایید. شرط و شروط هم ندارد، نه با رهبری و نه با هیچ‌کس دیگری.

اما در مقابل پایگاه اینترنتی گویانیوز نسبت به دخیل بستن محافل اپوزیسیون- به رسم همیشه- به خاتمی و هاشمی نوشت: ۳۴ سال است که به انتخاب بد و بدتر عادت کرده و معتاد شده‌ایم. آیا در سال ۸۸ نگفتیم رأی ما را دزدیدند و مخالفان ما را دستگیر کردند؟ حالا هم معتادان همیشگی بین دو مهره خاتمی و هاشمی به عنوان بد و بدتر سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

اگر به خاتمی مجال بدهند تازه می‌خواهد ۸ سال وقت بگیرد تا برگردد به ۸ سال قبل! راستی سقوط در وادی اوهام و خیالات بی‌پایه تا کجا؟ آیا اینها ساده‌لوحی و خیالپردازی نیست؟ انسان باید چه قدر ساده اندیش یا عوام‌فریب باشد که از این قبیل سخنان بزند. آنها آگاهانه چشم خود را به جنبش سبز و قربانیان آن می‌بندند. کسی نیست بپرسد آقای خاتمی شما تصور می‌کنید که فردای پیروزی، ما در خانه می‌نشینیم و به شما فرصت دولت‌داری می‌دهیم و از مبارزه و اعتراض صرف‌نظر می‌کنیم!

هرچند در این دو طیف تحلیل‌ها، تعارض‌هایی دیده می‌شود اما قدر مشترک چنین تحلیل‌هایی در دو سوی اپوزیسیون تأکید بر معارضه با جمهوری اسلامی است و اینکه خاتمی و هاشمی چه‌قدر می‌توانند به اعتبار کارنامه قانون‌شکنی‌های خود در خدمت جریان‌های ضدانقلاب و ساختارشکن قرار گیرند.

نقش اسرائیل در کاربرد تسلیحات شیمیایی در سوریه

روزنامه صهیونیستی جروزالم پست به نقل از یک مقام پیشین آمریکایی نوشت: ممکن است پشت پرده استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه، اسرائیل باشد.این روزنامه به نقل از سرهنگ لارنس ویلکرسون رئیس دفتر کالین‌پاول وزیر خارجه اسبق آمریکا نوشت: استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه ممکن است عملیات نظامی مخفیانه از سوی اسرائیل به منظور گرفتار کردن «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه باشد.

این روزنامه افزود: سرهنگ بازنشسته «لارنس ویلکرسون» در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «کارنت تی‌وی /Current TV» آمریکا اظهار داشت؛ استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه ممکن است «عملیات پرچم دروغین» از سوی اسرائیل با هدف گرفتار کردن «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه باشد.

عملیات پرچم دروغین به شیوه‌های عملیات و اقدامات نظامی، سیاسی و روانی گفته می‌شود که توسط ارتش‌های سری، دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی در دوره جنگ سرد برای بدنام کردن رقبای سیاسی صورت می‌گیرد.

این گزارش افزود: ویلکرسون با انتقاد شدید از «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل اظهار داشت، در حال حاضر رژیمی نالایق به لحاظ ژئوپلتیکی و ژئواستراتژیکی در تل‌آویو حاکم است و نخست‌وزیر از دخالت اوضاع امنیتی کنونی در تل‌آویو آگاه نیست.

نماینده سازمان ملل گفته سوءظنی قوی و آشکار وجود دارد که مخالفان دولت اسد از گاز اعصاب سارین علیه جبهه روبرو استفاده کرده‌اند. به گفته وی در این زمینه با شاهدانی که در منطقه حضور داشته‌اند گفت‌وگو شده است.

در همین حال عضو کمیسیون تحقیق سازمان ملل درباره جنایات جنگی در سوریه اعلام کرده که شواهدی در دست است که نشان می‌دهد مخالفان سوری از گاز اعصاب سارین علیه جبهه مقابل استفاده کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز؛ کارلادل پونته در گفت‌وگو با شبکه ایتالیایی سوییسی RSI ضمن اعلام این خبر گفته اطلاعاتی از شاهدان و آوارگان سوری جمع‌آوری شده که تأیید می‌کند مخالفان دولت اسد از گاز سمی سارین استفاده کرده‌اند.

*آرمان:

01.indd
همسر هاشمی: حاج آقا مطمئنا وارد عرصه انتخابات نمی‌شود

شنیده شد که عفت مرعشی مادر مهدی هاشمی رفسنجانی که برای شرکت در اولین جلسه دادگاه پسرش به دادگاه رفته بود، در جمع برخی از خبرنگاران گفت: اتهامات وارده به خانواده هاشمی و مرعشی وارد نیست. باشگاه خبرنگاران نوشت؛ وی در مورد علت حضورش در دادگاه انقلاب اظهار داشت: بخاطر دادگاه مهدی هاشمی به اینجا آمده‌ام اما دادگاه را به وقت دیگری موکول کردند و از تاریخ بعدی برگزاری دادگاه اطلاعی ندارم. عفت مرعشی با اشاره به حضور آیت ا… هاشمی رفسنجانی در عرصه انتخابات بیان کرد: حاج آقا مطمئنا وارد عرصه انتخابات نمی‌شود.

قالیباف، هاشمی در صدر نظرسنجی‌ها

شنیده شد که نتایج دو نظرسنجی سراسری که سوم و نهم اردیبهشت‌ماه جاری انجام شده، بیانگر آن است که حدود ۳۵ روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم، آقایان قالیباف و آیت‌ا… هاشمی رفسنجانی بیشترین آراء را به خود اختصاص داده‌اند. ولایتی، حدادعادل، محسن رضایی و مشایی به ترتیب در رتبه چهارم، پنجم و ششم قرار دارند.

انتخاب نوشت؛ بنابر این گزارش، شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی در پاسخ به این سوال که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ به چه طیف سیاسی تمایل دارند ۷/۱۸ درصد ائتلاف ۲+۱، ۲/۱۵ اصلاح‌طلبان، ۸/۱۱ کارگزاران و ۱۸ درصد حامیان دولت را به عنوان گزینه مطلوب خود عنوان کرده‌اند. گفتنی است هاشمی نه‌تنها هیچ فعالیت انتخاباتی و تبلیغاتی نداشته بلکه تا این لحظه اعلام کاندیداتوری نیز نکرده است.

سرپیچی مدیران میانی از دستور وزارتخانه

شنیده شد که «مدیران میانی صنعت نفت دستورات وزیر نفت را اجرا نمی‌کنند»، این جمله‌ایست که این بار بازنشستگان پالایشگاه نفت آبادان می‌گویند، پیش از این نیز رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران از این موضوع گله کرده بود. ایسنا نوشت؛ تعدادی از بازنشستگان صنعت نفت به همراه خانواده از یکشنبه مقابل وزارت نفت تجمع کرده‌اند و خواستار دیدار با وزیر نفت و دریافت مطالباتشان هستند، آنها تاکید کرده‌اند که تا حل مشکلاشان به آبادان برنخواهند گشت.

روی بنرهایی که این افراد در دست دارند نوشته شده است : «بازنشستگان آینه تمام نمای شاغلین هستند»، «ما بازنشستگان پالایشگاه آبادان خواستار ملاقات حضوری با وزیر محترم نفت می‌باشیم» و «وزیر محترم نفت جناب آقای مهندس قاسمی چرا دستورات شما را مدیریت پالایشگاه آبادان اجرا نمی‌کند؟»

انصراف یک هنرمند از کاندیداتوری

شنیده شد که یکی از کاندیداهای شورای شهر چهارم استعفا کرد. مشرق نوشت؛ اسماعیل آذر مجری کارشناس برنامه «مشاعره»درباره انصراف خود از انتخابات شورای شهر تهران گفت: ابتدا که من در شورا ثبت‌نام کردم می‌خواستم به کمیسیون فرهنگی بروم و آنچه را در ذهنم برای مردم در نظر دارم، از طریق این کمیسیون به انجام برسانم.

مشورت‌هایی با دوستانم نیز داشتم و آنها این موضوع را تایید می‌کردند. همچنین دیگران از گوشه و کنار به من زنگ می‌زدند و به اجرای این تصمیم ترغیبم می‌کردند. وی ادامه داد: اما به مرور زمان حس کردم ممکن است محبتی که مردم در جامعه به من دارند، از بین برود. مردم من را دوست دارند که برایشان شعر بخوانم و از فرهنگ صحبت کنم.

مشایی جمعه اعلام کاندیداتوری می‌کند

شنیده شد که برخی خبرها حاکی‌است اسفندیار رحیم‌مشایی روز جمعه برای کاندیداتوری در انتخابات ثبت‌نام خواهد کرد. بهار نیوز نوشت؛ برخی فعالان رسانه‌ای در تیم روزنامه‌های دولتی اظهار داشته‌اند که مشایی روز جمعه که در روایات دینی، منتسب به ظهور حضرت ولیعصر (عج) می‌باشد در وزارت کشور ثبت‌نام و رسما اعلام کاندیداتوری خواهد کرد.

در عین حال برخی اخبار نیز حاکی‌است به جز مشایی دو سه نفر دیگر از نزدیکان احمدی‌نژاد نیز در همین روز اعلام کاندیداتوری خواهند کرد. هنوز صحت ثبت‌نام مشایی در روز جمعه از سوی منابع رسمی و رسانه‌های نزدیک به دولت تایید نشده است.

اینترنت سوریه قطع شد

شنیده شد که اینترنت سوریه به دلایل نامعلومی قطع شده و علت این مساله هنوز نامشخص باقی مانده است. فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه نوشت، این اولین بار نیست که دسترسی به اینترنت در سوریه غیرممکن می‌شود. در ماه نوامبر گذشته نیز اینترنت در این کشور برای مدت کوتاهی قطع شده بود. در جریان قطع دسترسی به اینترنت در سوریه در نوامبر گذشته دولت سوریه تروریست‌های تحت حمایت غرب و برخی کشورهای عربی را مسئول دانسته بود و تصریح کرده بود که آنها با تخریب زیرساخت‌های مخابراتی و ارتباطی این کشور تماس سوریه با جهان خارج را قطع کرده اند.

زمان تعطیلات تابستانی نمایندگان

شنیده شد که هیات رئیسه مجلس طی اطلاعیه‌ای، برنامه کاری مجلس تا پایان تیرماه را اعلام و زمان تعطیلات تابستانی نمایندگان را تعیین کرد. فارس نوشت؛ طبق اطلاعیه که در تابلوی هیات رئیسه مستقر در راهروی مجلس نصب شده است، برنامه کاری جلسات علنی خانه ملت تا پایان تیرماه مشخص شده است.

بر این اساس، مجلس تا چهارشنبه ۸ خرداد ۴ هفته کاری پیش رو خواهد داشت و بعد از آن از یکشنبه ۱۲ خرداد تا شنبه ۱۸ خرداد برای سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه، تشکیل جلسه علنی نمی‌دهد. همچنین مجلس بعد از تعطیلی یک هفته‌ای برای انجام امور نمایندگی، از یکشنبه ۱۹ خرداد تا چهارشنبه ۵ تیر به مدت سه هفته جلسات علنی را برگزار می‌کنند. تعطیلات تابستانی نمایندگان نیز به مدت دو هفته از شنبه ۸ تیر تا ۲۱ تیر خواهد بود.

مشایی: احمدی‌نژاد اینقدر از من تعریف کرد پدر مرا در آورد!

شنیده شد که اسفندیار رحیم مشایی در همایشی انتخاباتی در جمع اساتید و دانشجویان یزدی حاضر شد. در این همایش یکی از شرکت کنندگان گفت: آقای مشایی اگر بخواهید انتقادی به دکتر احمدی نژاد بکنید چه می‌گویید؟ شبکه ایران نوشت؛ مهندس مشایی در جواب ایشان گفت: «اگر بخواهم انتقاد کنم در میان این همه مزایایی که ایشان داشته‌اند سوء استفاده رسانه‌‌ای خواهد شد ولی یک انتقاد به خاطر شما می‌کنم؛ این آقای احمدی نژاد از بس از من تعریف کرد پدر مرا درآورد!»

درخواست جلیلی برای لغو یک برنامه انتخاباتی

شنیده شد که سعید جلیلی نامزد احتمالی انتخابات آتی ریاست‌جمهوری طی پیامی حامیانش را از اهدای طومار انتخاباتی به دلیل انجام تبلیغات زودهنگام انتخاباتی منع کرد. رجانیوز نوشت؛ محمدصادق شهبازی، هماهنگ‌کننده ستادهای مردمی دعوت از جلیلی با اعلام لغو برنامه اهدا طومارهای مردمی به دفتر دکتر جلیلی گفت: «با توجه به پیغام دکتر جلیلی به ستاد مردمی دعوت از ایشان مبنی بر عدم القای حرکت‌های خلاف مقررات و تبلیغات زودهنگام انتخاباتی توسط حامیان ایشان برنامه اهدای طومارهای مردمی به دفتر دکتر جلیلی لغو گردید.»

*تهران امروز:

1087805_117

هاشمی نمی‌آید چون رای ندارد

حسین شریعتمداری طی یادداشتی در روزنامه کیهان نوشت: آقای هاشمی‌رفسنجانی به این علت که اطمینان دارد در صورت نامزدی برای ریاست‌جمهوری یازدهم، صلاحیتش تایید خواهد شد، نامزد نمی‌شود! چرا؟! برای آنکه بعد از ثبت‌نام به عنوان کاندیدای ریاست‌جمهوری یازدهم، نوبت به انتخابات می‌رسد و آقای هاشمی نیز مانند سایر نامزدها باید نامزدی خود را در میدان انتخاب مردم قرار بدهد و این همان میدانی است که جناب آقای رفسنجانی از ورود به آن بیم دارد، زیرا برخلاف آنچه گروه‌های ماموریت یافته در ملاقات‌های پی‌درپی با ایشان ادعا می‌کنند، آقای هاشمی به خوبی می‌داند که پایگاه مردمی قابل توجهی ندارد و از سالن وزن‌کشی نامزدهای ریاست‌جمهوری یازدهم، «سنگین وزن» بیرون نخواهد آمد.

پاسخ دفتر بقایی به گزارش سازمان بازررسی

در پی انتشار اطلاعیه سازمان بازرسی کل کشور با موضوع «جزئیات ماجرای ۴۵۰ میلیون یورویی احداث تالارهای کیش»، روابط‌عمومی معاونت اجرایی ریاست‌جمهوری، پاسخی را منتشر کرد.به گزارش ایسنا، در متن اطلاعیه آمده است: جناب آقای پورمحمدی، ضمن تشکر فراوان از تلاش‌های بی‌شائبه حضرت‌عالی در زمینه کشف حقایق، غیر از این نیز انتظار نمی‌رفت که در اطلاعیه خود؛ مکاتبات عادی اداری را هم وزن قراردادی بین‌المللی به مبلغ ۴۵۰ میلیون یورو (حدود ۱۸ هزار میلیارد ریال) فرض نمایید.

قطعا این کشف بزرگ در میزگردهای حقوقی مورد تجزیه و تحلیل تخصصی قرار گرفته و کمک شایانی به پیشرفت علم حقوق خواهد نمود.باشد که از این پس، شاهد هیچ‌گونه مکاتبه اداری از این دست که هم وزن قراردادهای بین‌المللی قرار می‌گیرند، نباشیم.

کاندیدای جبهه پایداری نه مقبولیت دارد، نه کارآمدی

عوض حیدرپور، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: کارآمدی، مقبولیت و مشروعیت ۳ پارامتر اصلی برای نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری هستند که ما در ائتلاف پیشرفت این مقبولیت، مشروعیت و کارآمدی را نسبت به سایر جبهه‌ها بیشتر می‌بینیم.وی با بیان مطلب فوق در گفت‌وگو با «شفاف» درخصوص کاندیدای مطرح شده از سوی جبهه پایداری اظهار داشت: نامزد مطرح شده از سوی جبهه پایداری ۲ پارامتر اصلی از بین این ۳ موضوع مطرح شده را ندارد. اول کارآمدی و دوم بحث مقبولیت. چراکه ما قبلا عدم کارآمدی ایشان در وزارت بهداشت را دیدیم که به هیچ عنوان کار ایشان در آنجا مطلوب نبوده و دوم اینکه وی در نظرسنجی‌ها اصلا مطرح نیست.

حیدرپور همچنین از احتمال رد صلاحیت شدن کاندیدای جبهه پایداری خبر داد و افزود: رد صلاحیت‌ها بر عهده شورای نگهبان است اما برداشت من این است که آقای لنکرانی نه جزو رجال مذهبی و نه جزو رجال سیاسی است و در قسمت مدیر و مدبر بودن نیز کارآمدی وی به نحوی نیست که بتوان آن را با حجم بزرگی و عظمت ریاست‌جمهوری مقایسه کرد. از سوی دیگر برداشت من این است که مقبولیت هم ندارد. وی از سکوت کاندیدای عضو جبهه پایداری در جریانات فتنه سال ۸۸ و مقابله با جریان انحرافی انتقاد کرد و یاد آور شد: موضع گیری دربرابر فتنه و انحراف جزو پارامترهای اصلی در تایید صلاحیت است.

اما ایشان در آن دوران خیلی آرام آمدند و خیلی آرام هم رفتند و موضع‌گیری روشن و شفافی در آن ایام از ایشان مشاهده نشد. حیدرپور تاکید کرد: کسانی که بحث ساکتین فتنه را به دکتر لاریجانی و دکتر قالیباف انتصاب می‌دهند به‌دنبال غرض ورزی هستند. این مطالب در شرایطی مطرح می‌شود که ما در جریان فتنه و اتفاقات سال ۸۸ شاهد بودیم که آقای قالیباف در شهرداری تهران آنچه که وظیفه داشت را به خوبی و پر‌وپیمان عمل کرد.

در آن زمان دشمن و رسانه‌های بیگانه به‌دنبال این بودند که شب‌ها چهره‌ای آسیب دیده از تهران را به تصویر بکشند اما شاهد بودیم که شهرداری تهران با مدیریت آقای قالیباف و با حضور ایشان در میدان در آن ایام به وظیفه خود عمل کرد و کاری کرد که شبکه‌های معاند نتوانند فیلمی از تخریب‌های جزئی تهران ضبط کنند. کسانی که به دلسوزان نظام اتهام ساکتین فتنه را می‌زنند از روی غرض ورزی و نادانی چنین کاری می‌کنند. در دوران فتنه هم آقای لاریجانی و هم آقای قالیباف به خوبی عمل کردند و عملکرد آنها نافی جریان فتنه بود.

عذرخواهی به خاطر حمایت از احمدی‌نژاد در سال ۸۴

حجت‌الاسلام سیدعباس نبوی فعال اصولگرا در مناظره‌ای با عباس عبدی فعال اصلاح‌طلب در دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به جریان احمدی‌نژاد و شخصیت معروف مشایی گفت: این جریان سراغ اصل مهدویت و تشیع آمد؛ یک دولت و رئیس‌جمهور نباید وارد چنین مسائلی شود. بنده در همین راستا نسبت به همراهی و حمایتی که از احمدی‌نژاد در سال ۸۴ کرده‌ام عذر می‌خواهم و می‌گویم که وی را نمی‌شناختم که بود، اما الان کاملا شخصیت او مشخص است.

به گزارش فارس،وی با بیان اینکه به نحو عجیبی مسائل روان‌شناختی جامعه ما را اذیت می‌کند، بیان کرد: چه دلیلی دارد مسائل روان‌شناختی را تبدیل به موج‌های سیاسی اجتماعی کنیم؛ چرا باید با سرنوشت مردم بازی کنیم؟این فعال اصولگرا تاکید کرد:‌ چه دلیل دارد کسی که سال‌های سال در خطبه‌های نماز جمعه اذعان می‌کرد، اسرائیل غده سرطانی است در آستانه انتخابات حرف دیگری را بزند؟

نبوی اظهار کرد: این بده‌بستان‌های سیاسی و یارکشی‌ها هیچ معنایی ندارد؛ چه دلیلی دارد که هزینه این جامعه‌شناختی و روان‌شناختی را مردم بدهند، چراکه به واقع اینها ریشه‌های فکری ندارد و تنها هزینه‌هایی برای مردم، جامعه و دانشجویان باقی می‌گذارد. وی با بیان اینکه دولت احمدی‌نژاد اقدامات افراطی عجیبی را انجام داده است، گفت: باید پرونده‌های قضایی رئیس دولت دهم توسط دیوان محاسبات بررسی و به نتیجه رسیده و دلیل هفت برابر شدن نقدینگی کشور بیان شود.

*جمهوری:

1087813_613

حواشی سفر رئیس‌جمهور به استان مازندران

سفر رئیس‌جمهور به استان مازندران هم حاشیه ساز شد. سایت انتخاب نوشت: از ساعت ۹ و ۲۲ دقیقه صبح روز چهارشنبه در میدان شهدای ساری محل تجمع مردم برای استقبال از احمدی نژاد جمعیتی کمتر از هزار نفر در این میدان حضور داشتند. این درحالیست که تا ساعت ۱۳، هنوز آقای احمدی نژاد سخنرانی نکرده و گروه‌های? از مردم که با اتوبوس‌های رایگان به میدان شهدای شهر آمده اند، در خیابان‌های اطراف و یا در اتوبوس‌ها خوابیده‌اند! همچنین سایت کاسپین نیوز از سایت‌های فعال در مازندران گزارش داد: “به هر سو که می‌نگرید و از هر زاویه‌ای که نگاه می‌کنید حضور دانش آموزان و محصلین نوجوان چشمگیر است.

در مسیر حرکت رئیس‌جمهور در حاشیه بلوار امام رضا(ع) نیز دانش آموزان چند مدرسه پسرانه و دخترانه در سر کوچه یا به موازات دیوار مدرسه پرچم به دست انتظار می‌کشند تا در همان یکی دو ثانیه‌ای که خودروی حامل رئیس‌جمهور از کنارشان می‌گذرد به ابراز احساسات بپردازند.” استانداری مازندران نیز با انتشار توضیحاتی عملکرد شبکه طبرستان در جریان سفر رئیس‌جمهور به مازندران را مورد انتقاد قرار داد.

اگر عمر شهید مطهری به دنیا بود، مسائل شکل دیگری رقم می‌خورد

دکتر علی مطهری در یک برنامه تلویزیونی گفت: “من فکر می‌کنم معرفی مهندس بازرگان به عنوان نخست‌وزیر دولت موقت به امام، یک تدبیر حکیمانه از سوی شهید مطهری بود و به نظر انتخاب خوب و درستی هم بود. من معتقدم سران انقلاب به گونه‌ای آمریکا را فریب دادند.

آمریکا به این وسیله خیلی زود از حمایت رژیم شاه دست برداشت و احساس کرد کسانی دولت آینده را تشکیل می‌دهند که با غرب رابطه معقولی خواهند داشت. به همین دلیل بود که انقلاب ما با کمترین تلفات به پیروزی رسید. به نظرم اگر این تدبیر نبود، انقلاب با این سرعت به پیروزی نمی‌رسید…”. فرزند شهید مطهری افزود: “روز آخر حیات پدر، سر سفره ناهار همراه با آقای لاریجانی خدمت ایشان بودیم.

آنجا من گفتم آقای بازرگان در مصاحبه‌های اخیر خود به نوعی نسبت به امام با کنایه صحبت کرده که ایشان جویای اصل صحبت آقای بازرگان شدند. من جمله ایشان را بیان کردم که استاد مطهری فرمودند خودت شنیدی یا از دیگران به گوشت رسیده؟ گفتم خودم شنیده ام! ایشان در جواب فرمودند: امام هم زیاد از دست ایشان راضی نیست و ما تصمیم داریم ظرف ۲ تا ۳ روز آینده ایشان را برکنار کنیم و یک دولت انقلابی را روی کار بیاوریم. به همین دلیل من فکر می‌کنم اگر عمر شهید مطهری به دنیا بود، مسائل به شکل دیگری رقم می‌خورد”.

Share